Bij onze Hatz is er vroeger een stukje uit de achteras gebroken, waarschijnlijk omdat er met de gatenbalk ergens tegenaan gereden is. Het ontbrekende stuk is er helaas niet meer. 
Ik heb al bij een bedrijf geïnformeerd wat het kost om op de knappen, maar dat kwam dicht aan een bedrag met 3 nullen. Dat is het bedrag ook wel waard, want ze stoken het deel warm en lassen het dan met hetzelfde materiaal, maar ik vraag me af of dat in dit geval niet een veel te luxe oplossing is, omdat de trekker niet veel meer aan het werk hoeft.
Ik hoop dat er iemand nog andere suggesties heeft of een goedkoper adres voor het opknappen? Of ervaring met het oplassen van gietijzer, bijvoorbeeld met gietijzerelektrodes of gebruik van 2 componenten pasta.

Hatz TL 13

Bij onze Hatz is er vroeger een stukje uit de achteras gebroken, waarschijnlijk omdat er met de gatenbalk ergens tegenaan gereden is. Het ontbrekende stuk is er helaas niet meer.
Ik heb al bij een bedrijf geïnformeerd wat het kost om op de knappen, maar dat kwam dicht aan een bedrag met 3 nullen. Dat is het bedrag ook wel waard, want ze stoken het deel warm en lassen het dan met hetzelfde materiaal, maar ik vraag me af of dat in dit geval niet een veel te luxe oplossing is, omdat de trekker niet veel meer aan het werk hoeft.
Ik hoop dat er iemand nog andere suggesties heeft of een goedkoper adres voor het opknappen? Of ervaring met het oplassen van gietijzer, bijvoorbeeld met gietijzerelektrodes of gebruik van 2 componenten pasta.

Reacties

+3
stijn-de-bock
Ik kan je niet helpen maar hoop dat iemand anders dat wel kan.dat gun ik je wel.
+1
hooidonk
@stijn-de-bock Dankjewel!
+3
a3vandiejen
Zelf heb ik inderdaad al verschillende keren iets laten lassen bij een constructie bedrijf hier in de buurt met gietijzerelektrodes en dat gaat prima.
+3
Kramer U800
Als je een elektrode lasapparaat hebt kan je het heel goed zelf! Mijn pa ging de voorkant van één van zijn lanz Bulldogs lassen omdat deze kapot gevroren was bij de vorige eigenaar. Maar dat was zo dun (2/3 mm!) dat het niet ging en dus hebben we een nieuwe voorkant gekocht. Maar het lasde als een tierelier! Dus het enigste wat vereist is gietijzerelektrodes (zelfde legering) en het moet brandschoon zijn. (Je kan trouwens geen gietijzer aan ijzer lassen.)
+2
wim-same
@Kramer U800 Gietijzer moet je voor verwarmen voordat je het gaat lassen en met onbrandbare dekens erover af laten koelen na het lassen. Doe je dit niet, dan zie je na het lassen direct weer los scheuren.
+1
stephan-inter
@wim-same
Dat is mijn ervaring niet.
Rustig lassen goed de warmte er in krijgen en daarna heel rustig af laten koelen
Zit nog steeds hier
+2
wim-same
@stephan-inter er zit ook heel veel verschil in gietijzer. het koolstofgehalte. Hoe meer koolstof, hoe moeilijker lassen. vaak waren de oren waar de pennen in zaten bij b.v. Atlas kranen van gietstaal. Dit was heel goed te lassen.
+2
Kramer U800
@wim-same Daar heb ik nog niet van gehoord maar het klinkt inderdaad wel logisch. Als ik @hooidonk was zou ik voor de zekerheid nog op internet zoeken hoe je nou precies gietijzer met lassen. Je hebt iniedergeval onze reacties al wat wij zouden doen!
radium45
@wim-same Zo moest ik al eens voor nood een starterkrans van een JD vast aan het vliegwiel lassen. Net wat je zegt, zo even aan elkaar schroeien ging niet. Knapte tijdens het afkoelen zo weer los. Toen de boel flink opstoken met een grote brander en tijdens het stoken lassen. Toen meteen de zaak in een hete oven en die telkens een paar graden lager zetten. Dat werkte.
AG35
@radium45
Dat is eigenlijk hetzelfde als bij gietijzer, het komt, zoals wim-same al schreef door de koolstof.
Koolstof maakt, dat je staal kan harden, zoals een starterkrans is.
Wordt het te snel, warm en koud op een plek, wordt het hard en bros, en gaat het breken.
En je, las toevoeg materiaal is niet elastisch genoeg.
Voor zon reparaties, zijn er nichroma electroden, die bestaan net als gietijzer elektrodes, voor een groot deel uit nikkel.
+1
JD3010
Quote Reactie van @Kramer U800:
(zelfde legering)

Dat is het grootste probleem met gietijzer, je weet niet wat het is, er zijn heel veel verschillende soorten gietijzer. Gietstaal is er ook maar dat is weer heel wat anders van structuur.

@hooidonk Dit stukje heeft verder toch geen functie? Dan kun je het proberen te lassen met gewone electrodes, dan zie je vanzelf of dat wil. Zoniet, dan kun je wat anders opzoeken of het toch zo laten. Ik heb weleens wat gelast met m'n MIG-lasapparaat, De 1e keer spetterde het heel erg, maar daarna ging het goed en zit nog steeds vast.
AG35
@JD3010
Legering van het gietijzer maakt niet zoveel uit.
De las elektrodes, zijn puur nikkel of een nikkel ijzer combinatie.
Dat is toch, een ander materiaal, nikkel is zacht en elastisch, en zo plak je het eigenlijk aan elkaar.

Het verschil tussen gietijzer, en gietstaal zie je aan de slijpvonken.
En je ruikt het, als je aan het slijpstof ruikt.
Het heeft een aparte reuk, die de hele dag in je neus blijft zitten.
JD3010
@AG35 Met elektrode lassen ik met een chroom-nikkel elektrode, maar soms lukt dat niet.
We hebben een oliepomp gehad waar een barst in zat. Een expert gehad die de pomp verschillende keren gelast heeft met speciale gietijzer elektrodes, maar dat ging dan een dag tot een maand goed, maar steeds weer lekt. Toen met de chroom-nikkel elektrode gelast en dat bleef wel dicht.
AG35
@JD3010
Is ook, een elektrode met een nikkel legering.
En bij gietijzer lukt het lassen, soms ook niet....
Zeker iets wat ook nog, olie/water dicht moet zijn, valt wel eens tegen.
+4
AG35
Je kan het missende stukje, van gewoon ijzer (st37) maken, en dan met juiste gietijzer elektrode eraan lassen.
Gezien de dikte, zal je waarschijnlijk wel moeten voor en na verwarmen, en aanschuinen en in meerdere lagen lassen.
Het voorzichtig uithameren van de las, na elke laag wil ook wel helpen.

Gewoon ijzer aan gietijzer lassen wordt niet supersterk, maar je geeft zelf al aan dat dit ook niet nodig is.
+1
wim-same
@AG35 Je kunt wel zien dat jij meer met deze materie te maken gehad heeft. Jou verhaal klopt helemaal.
+1
AG35
@wim-same
Dank je.
Hetzelfde geldt voor jouw verhaal.
Als je aan gietijzer slijpt, heeft het een aparte reuk, die je dan de hele dag ruikt.....
wim-same
@AG35 dat heb je ook met koper. Dat ruik je ook de gehele dag. Of het gezond is ???? mijn longen zijn slecht.
+1
AG35
@wim-same
Is allemaal niet gezond, bij het slijpen eraan, moet je eigenlijk een mondkapje op.....
+1
wim-same
@AG35 Ik weet het,............ maar ja, je was jong, en je deed wat. en goede raad was er voor om vooral niet op te volgen. "al dat gezeur".......
Kramer U800
@AG35 Ja of nog beter, een laskap met afzuiging maar dat was er vroeger nog niet natuurlijk. We hebben hier zo'n laskap met afzuiging en tegen de rook nog afzuiging naar buiten maar alsnog is je neus aan het einde van de dag zwart...
+1
AG35
@Kramer U800
Zo een lashelm, heeft geen afzuiging, maar je blaast er schone lucht in, overdruk eigenlijk.
in dat kastje, aan de broekriem waar de slang heengaat, zit ook een luchtfilter, zodat je schone lucht aanzuigt.
En als je echt, binnen en tanks en zo gaat lassen, heb lashelmen waar perslucht op aangesloten
wordt.

Als het filter schoon is, en de rest van de helm in orde, heb je op het eind van de dag geen zwarte neus, van het lassen.
Misschien wel van het slijpen...…
Maar bij het slijpen moet je eigenlijk, of die helm ophouden, of een mondkapje gebruiken......
Kramer U800
@AG35 Je hebt helemaal gelijk, ik zat er helemaal met mijn gedachten niet bij 🙈🙈🙈 Wij houden de filters altijd goed schoon en vervangen ze dus optijd maar met slijpen gebruiken wij hem ook dus dan doen we het glas wat het laslicht tegen houd aan de kant en dan gaat dat prima maar dan krijg je idd een zwarte neus. Best wel raar... want je moet altijd van je afslijpen.
+1
jehan
Heb een keer een gietijzeren waterpomp gelast ..viel me niet tegen ..was zon hand pomp
+1
bas101
Goh , ik heb 3 maand geleden een Hurth G815 astrechter rechterzijde verkocht voor 100€ .......
hooidonk
@bas101
Ach, dat is jammer. Dit is een iets ander type (G819), maar grote kans dat dat wel zou passen!
bas101
@hooidonkhet toeval wil dat ik momenteel bezig ben om astrechters te monteren aan zon Hurth G819 , hiervan waren de lagers kapot gelopen vanwege tekort aan olie , deze g819 is van een Wormser dumper met hydraulische remmen en heeft zijn eigen astrechters met Wormser er in gegoten , om bij deze bak een astrechter te vinden zal waarschijnlijkniet makkelijk zijn want van deze bak zijn er maar ca. 3000 van gemaakt.

(klik om te vergroten)

bas101
@hooidonk en is t zeker weten een >G819? bij mij zit de diff. sper nl. aan de linkerzijde ..
hooidonk
@bas101 Wat een leuk ding zeg! Wat voor motor ligt hier in?
Kan het niet wezen dat de bak anders is omdat hij andersom loopt?

Ja, volgens mij is het een 819.
Hier zijn nog een aantal foto's te vinden van iemand die aan dezelfde bak sleutelt, soms handig om te zien hoe iets in elkaar zit: extremzertifikator.de/workbench/hatz/…
Ik heb nog een onderdelenboek voor de 819, mocht je interesse hebben.
bas101
@hooidonk hier ligt een luchtgekoelde 2 cilinder LKN Güldner 15pk motor in , die extremzertifikator had ik ook al op internet gevonden , Hatz TL13 heeft idd de G819 verbouwd met sper rechts , dan heeft Wormser dat verhuist naar de linkerkant vermoedelijk omdat deze in de andere richting t zwaarder te verduren krijgt , kennelijk t differentieel dan een halve slag gedraaid ,om t differentieel uit de bak te krijgen moet eerst t differentieel van de tandkrans in de bak gescheiden worden anders kan ie er niet uit , voor Wormser is ook de aftakas en achteruit weggelaten omdat deze rijdt met een omkeerkoppeling tussen bak en motor , ik heb dus 6 vooruit 6 achteruit .
hooidonk
@bas101
Leuk om te weten dat ze daar een variant op gemaakt hebben! Die reden van het omzetten van het differentieelslot lijkt me inderdaad een logische verklaring.
Ga je hem nog verder opknappen of blijft hij zo?
+1
bas101
@hooidonk ik zat er wel aan te denken om m op te knappen dus inkl. over te spuiten , chassis bak motor en plaatwerk zou dan blauw worden en de velgen en de bak geel , helaas heb ik niet t eeuwige leven , ik heb belangrijkere projecten staan die voorrang hebben dus blijft t enkel bij technisch in orde maken , verlichting doet t inmiddels weer , bak komt ook in orde alleen zijn er wat problemen bij het ontluchten van de remmen ik krijg de remolie niet voorbij de hoofrem- cilinder , de remcilinders zijn gereviseerd en voorzien van nieuwe manchetten.
hooidonk
Bedankt allemaal voor jullie informatie, wat een hoop info!

Op zich is het wel het proberen waard het zelf te proberen, al zou ik dan wel eerst een elektrodeapparaat en een lasbrander of oven moeten regelen.
Vervolgens de breuklijn schoon maken/vlak slijpen, een ruw tegendeel maken, v-naad er aan maken, er tegenaan lassen en vervolgens de vorm er weer in maken.

Een lastig detail is nog wel, dat het een boutgat voor de gatenbalk is dat uitgebroken is. Eigenlijk was het het mooiste als dit gat weer gebruikt zou kunnen worden.



Of is het een idee zijn te proberen of CO2 enigszins houdt? Dat maakt het lassen al makkelijker.
+1
AG35
@hooidonk

Op deze foto kan je pas goed zien hoe dik het afgebroken stuk is.
Als je dit wil gaan lassen, zal het portaal van de van de asstomp af moeten, en de asstomp van bak. En de asstomp zal leeg moeten. Dit in verband met de warmte.
Was dit al de bedoeling, bij de restauratie? Of is alles nog goed binnenin?

Je zou er ook, een ijzeren plaat, in deze vorm, met een blokje in de vorm van het missende stuk erop, eronder kunnen schroeven. en dan aan de andere kant gewoon een vlakke plaat eronder.
hooidonk
@AG35

Deze asstomp wilde ik er inderdaad nog afhalen. Hier zit ook het pedaal aan voor het differentieelslot, welke alleen van binnenuit losgemaakt kan worden. Ik kom daar niet achter met schoonmaken.
Ook zit achter de deling asstomp / portaal de remmen, welke ik nog graag wilde bekijken en voorzien van een nieuwe keerring er achter, dus hij gaat inderdaad nog bijna helemaal uit elkaar.

Ik hou je suggestie in gedachten, het is wel de oplossing met het minste werk.
+1
dirkford
Met RVS elektroden kun ook gietyzer lassen, enkele jaren geleden een heb ik een pendelvork van een viconstrooier gelast en het is nog steeds OK
+1
dirkford
Met RVS elektroden kun ook gietyzer lassen, enkele jaren geleden een heb ik een pendelvork van een viconstrooier gelast en het is nog steeds OK
+1
dirkford
Met RVS elektroden kun ook gietyzer lassen, enkele jaren geleden een heb ik een pendelvork van een viconstrooier gelast en het is nog steeds OK

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 en hebben de trefwoorden lassen en gietijzer lassen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!