Destijds was dit toch wel een zeer sensationele  combinatie, deze Schlüter Super-Trac 1600 TVL met een 2 rijer Kemper hakselaar voorop, en een 2 rijer achter, en nog een kipper in de trekhaak. Deze a

Schlüter Super Trac 1600 TVL

olro 61
Destijds was dit toch wel een zeer sensationele combinatie, deze Schlüter Super-Trac 1600 TVL met een 2 rijer Kemper hakselaar voorop, en een 2 rijer achter, en nog een kipper in de trekhaak. Deze afbeelding komt uit een Kemper folder uit 1984. Ik denk dat deze foto gemaakt is tijdens de Schlütertage in 1982 of 1983 in Freising. Het werken met deze combinatie zal niet erg praktisch geweest zijn, want dit heeft zover ik weet nooit meer plaats gevonden. (Ooit nog eens op een Schlüter treffen misschien?) Dit was ook nog in de tijd dat de Kemper Champignon 3000 er nog niet was, en een aanbouwhakselaar niet verder ging dan 3 rijen. En dat men daarom op deze manier aan een capaciteit vergroting dacht.

Reacties

+1
walker1
Leuk voor de foto, maar vraag me af of er in de praktijk handig mee te werken is.
+2
olro 61
@walker1 Daarom vond ik ook het wel de moeite waard, om deze foto op TF te zetten. En zoals ik al beschreef, ik denk dat dit meer een 'aandachtstrekker' op de Schlütertage destijds is geweest, als dat er goed en veel mee gehakseld werd...
+1
a3vandiejen
@olro 61 Prachtig om te zien.
mdoornekamp
Hoeveel pk dan? Zo verdeel je de krachten wel mooi
olro 61
@mdoornekamp De eerste Super-Trac 1600 TVL was 160 pk, later 165 pk.
mdoornekamp
@olro 61 ok ik had het vermogen wel wat hoger geschat
+1
Gavrie Willemsen
@mdoornekamp ik dacht dat dat een ding van 260 pk was 😊😊😊
mdoornekamp
@Gavrie Willemsen ja ik ook🤣
+1
schluterman
@olro 61 mooie foto
+1
olro 61
@schluterman Kun je nagaan, dit was de eerste kleurenfoto van een Schlüter Super-Trac die ik destijds in 1984 kon bemachtigen...daar was ik wel bij mee, want er waren toen echt geen boeken/video's laat staan modellen van die trekkers.
+1
schluterman
@olro 61 dat zal wel wat zijn geweest toen der tijd denk ik ja
Gavrie Willemsen
Op grote velden moet dat wel te doen geweest zijn maar het probleem is dat uw kar achteraan even rap volgeladen is dan de naast rijdende kar
+1
walker1
@Gavrie Willemsen je moet als hakselchauffeur dan dus 2 hakselaars in de gaten houden, maar ook 2 wagens. Als een 1600 op het vermogen slaat dan zal het dus rond de 160 pk zijn, niks te veel voor wat uiteindelijk een 4 rijer hakselaar is en dan moet er ook nog een wagen mee gesleept worden. Dan heb je er 2 hakselaars aanhangen, maar je haalt er dan toch niet het maximale uit omdat je vermogen te kort komt, je maar 2 ogen en 2 handen hebt, etc. Vandaar dus dat ik schreef: leuk voor de foto.
+1
Schluterfan
Foto is inderdaad op een van de Schluter velddagen gemaakt. Trekker zelf lijkt mij uit '83 te zijn, zo aan de handvatten van de openklapbare voorruit te zien.
fendt farmer309c
Dan had ik toch mooi voor een Pz 4 rijer voorin gekozen 😅
+1
olro 61
@fendt farmer309c Die waren er toen nog niet, en zoals ik al beschreef ook geen Champignon 3000 of aanbouwhakselaar met 4 rijen.
langeslagdiesel
@olro 61 nou en of PZ een 4 rijer had toen!! Dat was een dubbele 2 rijer met ook 2 pijpen. Er zwerft hier op TF ook een foto van rond. Een fendt 615sla, rufa. Met zon hakselaar.Was een pagina grote reclame adv van, meen gebr, De Vor. Uit de boerderij of de LM. Of deze al het type MH320 draagt weet ik niet. De latere uitvoering droeg wel dit type nr maar had 1 pijp. De Zweegers experts zullen dat wel weten. De fendt geleerden ook.✌️
langeslagdiesel
@fordt5110 JAH!! Die bedoel ik.👍👍😀
+1
olro 61
@langeslagdiesel Bedankt voor de informatie, zou er iemand nog foto's hebben van die hakselaar van PZ met die 2 pijpen?
+4
fendt farmer309c
@olro 61
rvanvliet.nl/?historie
Tussen deze foto’s staat er 1. Er staat ook een leuke foto van een Fendt met fronthakselaar.




Dit loonbedrijf heeft er ook 1 gehad achter een uiterst zeldzame Fendt 615ls met originele omkeerinrichting in een verkende cabine.
Tussen de foto’s kan je ook mooi zien hoe ze de Pz hakselaar later aan een fox zelfrijzend hebben gemaakt met buizen i.p.v. de 2 pijpen.
loonbedrijfkrans.nl/historie/
+2
Gavrie Willemsen
@fendt farmer309c deze is precies niet veel aan het verdienen met zijn hakselaar
+2
olro 61
@fendt farmer309c Bedankt voor je zoekwerk naar deze foto en de link naar de website, ik heb genoten van die fotoreportage! Zo word ik elke dag weer wijzer.
+1
schluterman
@olro 61 klopt inderdaad dit is mooie informatie 👍
+1
Fendt926Driver
@langeslagdiesel zon 4 rijer pz met 2 2 rijers in een frame en dus 2 pijpen op heb ik gehad. Zat achter mijn 130 pk sterke 612.
Zat een stuurstang tussen beide pijpen waardoor ze gezamenlijk op bijna dezelfde plek de mais uitbliezen
fendt farmer309c
@olro 61 Pz was de eerste fabrikant die gedragen hakselaar ging produceren en had vanaf het eerste jaar de 4 rijer met 2 hakselpijpen al in productie ver voordat andere merken begonnen met gedragen 4 rijers
fendt farmer309c
tractorfan.nl/picture/204970/
Hier een foto van een Pz 2 rijer ergens half jaren 70 achter een Inter 46 serie die uitgerust is met een Pz omkeerinrichting.
+2
olro 61
@fendt farmer309c Zonde van Zweegers dat ze toen die 4 rijer met die dubbele pijpen daar op die Schlütertage in 1983 daar niet hadden weggezet. Dan hadden ze daar nog wat kunnen leren van die Hollanders....
+1
Uni-Trac
Prachtig!!
David Bakker
Is het ook niet vreemd dat de machine die achter de trekker hangt links ipv rechts naast de trekker hangt ?.
mdoornekamp
@David Bakker ja vond ik ook. Dacht eerst misschien foto gespiegeld. Maar de test op de hakselaar klopt wel
dirkao
@David Bakker Dat zou je wel zeggen,maar ik ken deze machines een beetje, hangen inderdaad links van de trekker, terwijl alle andere merken rechts hangen.
+1
gertw
Iemand in deze groep nog onderdelen of informatie van zo een Kemper 2 rij profi sprinter ik zoek nog onderdele of complete hakselaar
Dank u
+1
a3vandiejen
@gertw Hoi Gert, je kan beter een topic aanmaken ...zo ziet niemand hem.
Ga naar forum...en dan.... start een topic.
Succes.
+2
a3vandiejen
@gertw Bijna niemand..😁
+1
gertw

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super Trac 1600 TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!