Phoah! Wat blijven dat machtige machines!

Vredo VT 4546 met 25000z opleggertank
Loonbedrijf Van Den Hout - Diessen (NL)

Vredo VT 4546

Phoah! Wat blijven dat machtige machines!

Vredo VT 4546 met 25000z opleggertank
Loonbedrijf Van Den Hout - Diessen (NL)

Reacties

gerrit power
Je kwam al in de buurt bij ons 😃 had je nog nieuwe sleepslang kunnen spotten.
mike_v
Had van de week nog opgezocht waar jullie zaten @gerrit power. Maar dat is toch nog een beetje verder als ik goed was? Misschien een volgende keer 😉
gerrit power
@mike_v klopt we zaten alleen een eind van huis bij Gilze
mike_v
Verrek @gerrit power, dan had ik het moeten weten 🙈
case1155farmer
Wat weegt dit complete span nou?
fan van trekkers
@case1155farmer tja, 25 kuub op 6 banden, of 20 kuub of 4 banden. Is maar net wat je te zwaar vind🤔
CaseCS130
@fan van trekkers Denk niet dat jij hem op die veengrond wil hebben bij jullie 🙈
fan van trekkers
@CaseCS130
Bij me buurman rijdt ie wel, is dan wel 20 kuuber op 4 banden. Grond is precies het zelfde
+2
fan van trekkers
@CaseCS130 die driwielers die werken niet meer. Die zijn toch echt te zwaar. Blijf me gewoon echt verbazen wat voor prachtig werk die vredos afleveren. Niet alleen mooi bemest, maar ook hoe ze met de grond omgaan
+1
case1155farmer
@fan van trekkers het maakt mij niet uit hoeveel banden er onder zitten en hoeveel m3 hij mee neemt ik wil weten hoeveel deze combi weegt
jehan
@case1155farmer kijk maar eens naar techinsche gegevens van vredo bij hun op de site
case1155farmer
@jehan vredo site is vandaag heel toevallig niet toegankelijk
jehan
@case1155farmer he wat gek google dan maar eens naar gewicht van vredos
JD3010
@jehan Morgen weer..
case1155farmer
@jehan dan is het gewicht leeg 20900kg dan komt er nog 25m3 mest er bij dan is de reken som 20900+25000 =45900kg nou dat zou ik dus nooit over mijn land willen hebben
mike_v
Quote Reactie van @case1155farmer:
... dat zou ik dus nooit over mijn land willen hebben

Je kan zeggen wat je wil, die machines renderen. Anders bleven ze niet.

Ik heb het al vaker gezegt; Boeren zitten constant te zeuren over bodemdruk dit dat, maar als het erop aan komt moet het werk gewoon snel en goedkoop gebeuren. Zelfde met hakselaars. De kuil moet bij wijze van spreke op enkele uren gemaakt zijn en dan moeten het gewoon die grote combinaties en 12 rijige hakselaar zijn.

Nu gaat meteen de reactie "maar bij ons niet want ..." komen. Ik spreek over de algemene reactie van boeren. Kom in zowat heel België, groot deel van Nederland en wat bij de Duitsers. Overal is het verhaal hetzelfde. 😐
+1
CaseCS130
@mike_v Gedeeltelijk mee eens Mike. Maar kom je ook in gebieden met hele zachte gronden zoals echte veen gebieden of hele structuur gevoelige klei? Want daar zie je deze machines eigenlijk niet.
Op de wat meer vergevingsgezinde gronden kan het wel en tellen jou argumenten van capaciteit en prijs vaak het zwaarste inderdaad.
Op zich maakt het totale gewicht niet zo heel veel uit, wel de manier waarop en waarover dit verdeelt wordt. En daarbij wordt telkens de grens opgezocht en het liefste er wat overheen gegaan zodat je meer capaciteit en daardoor net iets goedkoper kan dan de concurrent.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @case1155farmer:
nou dat zou ik dus nooit over mijn land willen hebben

Noem maar eens op wat er dan wel op jou land komt om te bemesten?
Dan zullen wij de gewichten erbij berekenen...

Als ik op jou (oude) fotos een opraapwagen op diagonaal banden voorbij zie komen dan zet ik mijn vraagtekens bij wat je zelf over je land rijdt....
+1
T6040
@Fendt926Driver twee spoortjes van 30 cm breed is stukken minder erg dan over een breedte van 5 meter als naar de kloten gereden te hebben
+1
Fendt926Driver
@T6040 2 spoortjes die achter de 2 van de trekker aan komen......

Heb al wel vaker gezegd dat boeren schreeuwen om tandemas opraapwagens om in te kuilen maar 1 dag later mestrijden met een tandemas tank dat kan niet met 2 banden achter de trekkerbanden aan kan niet. dat moet met brede banden op een enkelas tank.

Maar het maakt mij ook niet uit. Ik zorg dat mijn werk af komt.
Maar roepen dat een ander het verkeerd doet kan maar moet je zelf wel eerst alles goed doen.

Ik heb ook snel mijn mening klaar en ben laatst ook op de vingers getikt dat ik het op een ander vlak zelf ook niet goed doe.
En daar is ook niets mis mee maar de gewaar wording geeft wel dat je ook anders tegen je eigen werkzaamheden aan kijkt.
case1155farmer
@Fendt926Driver over de opraapwagen die ik op deze site heb staan daar staat ook bij dat het bij de buren is. En even over het gras land bemesten gesproken wij hebben om de een reden zelf een sleepslang installatie gekocht om met minder gewicht over het land te rijden en wij wegen geen 10ton en dat is inclusief haspel voorop trekker en Bemester wij hebben onder de trekker voorop 540/65r30 en achterop 650/65r42 en dan gaan rondom op 0.6 bar rijden het liefst hadden wij een lichtere trekker er voor gehad maar dat is nog een wens naar de toekomst toe
rommert14
@case1155farmer dat is het werk, kan hier ook wel uit denk ik
case1155farmer
@jehan en dan heb ik er ook nog niet eens een bemester er bij geteld
jehan
@case1155farmer ja ik schrok ook van die vele kilos ..
guus hiddink
@jehan maar wel alles door een ander spoor.Hier jagen ze met 3 asser door de wei of bouwland met 5 wielen door t zelfde spoor
+1
rommert14
@guus hiddink je zou eigenlijk elke bewerking in hetzelfde spoor moeten hebben op grasland.
CaseCS130
@rommert14 Als je met te zwaar spul op te kleine banden rondrijdt is dat een manier op de opbrengst derving van structuurschade te beperken ja.
rommert14
@CaseCS130 niet te klein want dan rijdt je sporen, maar wel op dezelfde plaats elke keer omdat wat jij zegt. Moet wel mogelijk zijn natuurlijk. Op veen zal dat niet gaan waarschijnlijk.
+1
930triplemaaier
@rommert14 daar zijn ze in Denemarken toch druk mee elke bewerking door hetzelfde spoor? En dan alles toch op 12 meter?
rommert14
@930triplemaaier op het grasland rijden ze om de 24 meter
930triplemaaier
@rommert14 met bemesten? En hoe doen ze dat dan met gras maaien en hakselen?
rommert14
@930triplemaaier grasmaaien en hakselen niet, tenminste bij ons. Andere loonwerkers hebben de silagewagen achter de hakselaar om zo sporen uit te sparen.
+1
CaseCS130
@rommert14 Ik vind het een raar lapmiddel. Heb je de bandenspanningsmeter wel eens op hun materiaal gezet als ze bij jullie bezig zijn?
rommert14
CaseCS130
@rommert14 Misschien toch eens doen. Dan heb je waarschijnlijk ook het antwoord waarom ze zichtbare opbrengstschade rijden en met rijpaden willen werken.
rommert14
@CaseCS130 ze rijden ook veel op de weg met die tanken, waarom zr geen wisselsysteem willen weet ik ook niet
+1
T6040
@rommert14 Dat is heel eenvoudig banden moeten minstens op 2,5 bar blijven anders rijden ze de banden kort.
930triplemaaier
@T6040 Ik denk dat een luchtdrukwisselsysteem in bepaalde gevallen wel uit kan zonder die door te hoeven berekenen in de prijs.
CaseCS130
@rommert14 Ik kan het wel raden en jij vast ook wel.
Jullie grond is misschien ook wat makkelijker dan hier. Het is ook niet dat ik altijd bij de dam klaar sta met de bandenspanningsmeter. Maar bijvoorbeeld de @#"* die hier hekkelt voor het waterschap rijdt ook altijd met veel te harde banden en te veel gewicht erop. Het waterschap boeit het niet want die kiezen gewoon de goedkoopste en deze flapdrol is de goedkoopste omdat ie weinig geld aan banden hoeft uit te geven 🙈
Dat stoort mij wel en heb er al een paar keer wat van gezegd. Maar helaas helpt het tot nog toe weinig.
Voor gewone loonwerkers geldt wel een beetje hetzelfde. Degene met zo groot mogelijk materiaal op zo klein mogelijke banden en die het liefste goed hard voor transport zal goedkoper kunnen. Maar gelukkig valt daar wat in te kiezen.
+1
930triplemaaier
@CaseCS130 ook een paar jaar geleden gehad met een nat stuk maïs hakselen de loonwerker zat om de haverklap vast met an 16tons silage kiepers en wij rolden met wat moeite zonder vast te zitten zo weer het land af met 25 ton maïs in de bak van de ladewagen. Lang leve de luchtdrukwissel trekker op 0.8 bar en de wagen op 1.2 bar en de loonwerker wou niks aan de bandenspanning
+1
JJ
@930triplemaaier

(klik om te vergroten)

+1
rommert14
@JJ 😎😎
930triplemaaier
@JJ alles op 12 of 15 meter?
JJ
@930triplemaaier Weet niet zeker welke breedte hun hanteren. 12 komt vaak voor, en soms ook breder.
@930triplemaaier ik gok 15, voor 12 heb je heen 6 element hark nodig.
+2
rommert14
@ronald-deutz-fahr dan 16, je hebt volgensmij 12,16,20,24, tenminste met de mesttank. Maar kan misschien ook 15 zijn en met bemesten 1 element dicht.
+1
JJ
@ronald-deutz-fahr dan denk ik ook 16meter inderdaad. Hoewel ik licht twijfel over 14m....
930triplemaaier
@JJ zijn er wel maaiers die 16 meter breed maaien?
rommert14
@930triplemaaier ja, jf stoll/kongskilde maakt die, zijn alleen gruwelijk duur en lomp.
JJ
@930triplemaaier Het is dus toch 16m. Blijkbaar:
+1
930triplemaaier
@JJ hier heb je niet snel te veel pks voor staan
@rommert14 als dat in verhouding is met de capaciteit en je hebt er het werk voor waarom niet?. 15 tot 20 ha per uur lijkt mij geen probleem bij een normaal gewas. en in denemarken is de gemiddelde perceelsoppervlakte ook wel hoger dan hier in nl. Als ik dat fimpje zie wat JJ gepost heeft dan werkt het wel in dat geval
rommert14
@930triplemaaier dat is zo, ik ging even van ons eigen areaal uit.
930triplemaaier
@rommert14 hoe groot zijn de percelen dan bij jullie
rommert14
@930triplemaaier tussen de 0.2 en 35 ha. En geen rechte hoek eraan
mike_v
Wat met percelen die niet uitkomen op een veelvoud van x @JJ? Laten liggen of dan een beetje afwijken van de rijpaden?
JJ
@mike_v Zelfde als elke spuit het oplost?
mike_v
Moet je wel op alles sectieafsluiting hebben @JJ 🙈
JJ
@mike_v Nu wordt het toch ook al altijd zo gedaan alleen met andere werkbreedtes, principe is toch exact hetzelfde? Met sectie control voorkom je teveel of te weinig op de verkeerde plek.
guus hiddink
@rommert14 klopt in wat landen doen ze dat
@rommert14 hoe ziet dat spoor eruit? Er rijden wel aardig wat grote tanken op tandem of tridem onderstel, met niet overdreven brede banden in Denemarken, hoe houd dat spoor zich? Blijft dat wel gras of word het weleens vernield?
Dat het toch verdiept zegmaar, alles op het zelfde?
rommert14
@ronald-deutz-fahr het blijft groen, maar even een nat plekje en je bent er doorheen, maar we hebben deze week mest gereden en het valt mij altijd weer 100% mee.
@rommert14 heb je dan niet dat met harken op zo’n schade plekje, je je gras door het ‘spoor’ harkt? Waardoor het deels blijft liggen of vervuilt?
rommert14
@ronald-deutz-fahr als het nat is wel, maar ik probeer het bij te werken met de weidesleep maar hebt wel echt een wat dieper spoor zegmaar.
@rommert14 ah oke, nadeel van het systeem! Verder zie ik er wel wat in, ben benieuwd of het opgang zou maken in Nederland.
rommert14
@ronald-deutz-fahr tsja nadeel, hier willen ze capaciteit omdat personeel duur is en de ruimte is er. Ze doen ook wel achter die tanken met 8 meter sleepvoet..... dat lijkt mij helemaal niks. De 'gewone' boer rijdt ook met minimaal 18 kuub.
@rommert14 en allemaal Samson? Waar ik zat kwam een loonwerker met 1 20 kuper en 2 30 Kupers 💪🏻
jehan
@guus hiddink ja das helemaal niks
+1
CaseCS130
@case1155farmer Wat denk je dat een 12,5 kuubs tank achter een trekker voor wielgewicht heeft op dezelfde 1050 banden?
930triplemaaier
@CaseCS130die gaan al mooi richting de 20 ton aslast
+1
CaseCS130
@930triplemaaier Tuurlijk, daar doel ik ook wat op. @case1155farmer heeft het alleen maar over groot en totaalgewicht. Maar een veel kleinere combi haalt hetzelfde gewicht op dezelfde band ook zomaar.
+1
930triplemaaier
@CaseCS130 de bandenspanning kan zeker niet lager dan de vredo
+3
zettelmeyer
@CaseCS130 hier in de buurt rijd ook zon vredo, alleen dan nog stukje groter, meende 27 kuub. Heb op bouwland gezien hoe ze bezig waren. Niks geen spoortjes, op andere deel trekker met enkelas tank bezig ook geen sporen. Tot dat ze het stuk overdwars gingen ploegen. Toen kon je aan de trekker horen waar de vredo had gereden als die weer door een spoor ging. En bij de tank niet. Toen wist ik het wel....
930triplemaaier
@zettelmeyer over wat voor configuratie tank met trekker hebben we het dan?
zettelmeyer
@930triplemaaier dacht een 12 kuub tank met 200 pk trekker ervoor
@zettelmeyer komt omdat met ploegen de 1e schaar al ‘uit’ het spoor is als de 3e schaar er in gaat😉
Wel bijzonder dat je op het oog geen verschil kan zien, maar het onder de bodem gebeurt (wat stiekem iedereen ook wel weet😜)
@CaseCS130 maar als de druk per cm2 gelijk blijft heb ik liever elke 6 meter een spoor van 20 ton als elke 8 meter 5 meter spoor van 45 ton
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr moet je wel elke x door het zelfde spoor gaan ander rij je op den duur je hele land kapot en dan heb je niks. als jij met 4 wielen door hetzelfde spoor rijd heeft de zode/ondergrond veel meer tijd nodig omo te herstellen want elke keer als er een wiel door het spoor rijdt verdicht je de grond meer. Als jij 1 wiel per spoor hebt is het land vaak al weer hersteld voordat je er weer over gaat
@930triplemaaier tja dat is ook de reden dat een zelfrijder op het oog netter werk levert, met onze eigen tank gaan er 3 wielen door een spoor, daardoor kun je schade zien op die 75 cm. Als een 5 wielen 2 keer over hetzelfde rijd is het vaak gelijk zwart, en dat is de kracht van een zelfrijder, maar 1 wiel over hetzelfde spoor. Als mijn trekker een neuswiel had, en ik een Tank met sprijdas had, kun je ook altijd rijden zonder het land ‘zwart’ te rijden. Ik zie het als schade ‘verdelen’ over 5 meter breedte, als die schade op 2x 100 cm verdeeld moet worden heb je veelmeer zichtbare schade.
Maar dat is mijn mening, iemand anders mag wat anders vinden 😅
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr maar die schade heeft verhoudingsgewijs veel meer tijd nodig om te herstellen en die verdichting dringt ook dieper door in de bodem
@930triplemaaier de schade aan de grasmat heeft meer herstel nodig, dat ben ik met je eens.
Dieper doordringen, dan zou je het aan het gras moeten zien (dat zie je wel als het net niet kon, als het gewoon ‘droog’ is zie je er niks van in het gras.
Alhoewel ik zelf ook gewicht ga verdelen over de breedte door met dubbellucht te rijden, dan doe ik eigenlijk hetzelfde als de zelfrijders doen😎
De reactie van @zettelmeyer vind ik veelzeggend!
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Mij maakt de breedte van het spoor niet zoveel uit mits je de grond niet schadelijk verdicht. Bij ons komt dat ruwweg neer op rond de één bar in een radiaal band. Onder droge omstandigheden kan het iets meer verdragen dan onder natte. Enige waar ik er duidelijk mee boven zit is de opraapwagen. Die staat op dik twee bar en dat zie je terug, vooral als het natter is. Niet direct in echte sporen rijden maar wel in opbrengst later. Misschien dit jaar eens experimenteren met wat lagere spanning bij huis. Maar ook ik rij liever geen vier nieuwe banden stuk. Achteraf had ik er bij de aankoop nog meer aandacht aan moeten besteden.
930triplemaaier
@CaseCS130 over wat voor maat/type/merk banden hebben we het dan
+1
CaseCS130
@930triplemaaier 620/40 22.5 vredestein flotation pro. Grootste maat die vanuit fabriek onder een europrofi past. Oude wagen had nog 500 17 diagonaal banden dus ik dacht dat het een enorme verbetering zou zijn. Maar zwaardere wagen en meer meenemen en daar gaat het meeste van het voordeel weer.
@CaseCS130 zijn toch leuke banden, maar niet toereikend dus... hoeveel ton weegt je wagen en hoeveel ton gras neem je mee? Moet toch lager als 2 bar kunnen zou je zeggen...
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Draagvermogen is 3420kg bij 2,4 bar en 40kmh. Dus 13680 in totaal.
Wagen weegt leeg 7000kg, hoeveel kg je leeg meeneemt vind ik lastig te schatten. Denk rond de 5 ton. Misschien dat @mdoornekamp dat goed in kan schatten.
Probleem is een beetje dat je de banden liefst het zachtste hebt als de omstandigheden het natste zijn en je product in de wagen het zwaarste.
mdoornekamp
@CaseCS130 wat zwaarder spul laadt je zo 8 ton denk ik. Onze Giga laden we zo over 10 ton
CaseCS130
@mdoornekamp Dat is meer dan ik had gedacht. Denk wel dat jou Giga een forse knik meer ingaat dan die van ons, ook omdat wij er niet veel pk's voor hebben en niet lang doorstampen. Maar 1,5 bar wordt dan wel lastig denk ik, vooral op het erf met kort draaien.
newholland6640
@CaseCS130 onze wagen laad ik met wat zwaarder spul een ton of vijf/zes in
CaseCS130
@newholland6640 Oké, dan zal de waarheid bij mij ergens tussen de 6-8 ton liggen met zwaar spul. Ik heb wel aardig veel oplegdruk, dat gaat vol ook wel richting de twee ton denk ik. Hou je 13 ton over maximaal over de vier banden. Dan zou 2 bar net mogen bij max 30kmh vol. Bij 1,6 bar mag je dan niet meer sneller dan 10kmh, dus dat kan jammer genoeg niet.
case1155farmer
@CaseCS130 nou bij het grote en het totaal gewicht en dan 6 1050 banden er onder weet ik al de in die banden minimaal 2.5 bar zit want ander zijn die band zo kapot gereden. Ik woon in de Flevopolder en wij hebben een 10m3 veenhuis gehad (die hebben we net verkocht)maar die had al een als last van 17 ton
fan van trekkers
@case1155farmer heb je wel eens gehoord van een luchtdrukwissel systeem? Vredos hebben dat standaard, die dingen kunnne op minimaal 1 bar in het weiland rijden. Zo 3 wieler kan minimaal 1,6 bar. Ik rijd zelf ook op 1 bar met de veenhuis.
case1155farmer
@fan van trekkers ik heb even de teniche getallen op internet zitten kijken maar als jij met 1 bar rijd mag jij niet meer dan 6860 kg per band hebben en dan mag je ook niet harder rijden dan 10 km/uur
@case1155farmer zo’n knikdissel tank?
Vind die Veenhuizen altijd zo overdreven lomp gebouwd, de oudere zijn niet zo gewild heb ik het idee..
+1
case1155farmer
@ronald-deutz-fahr veenhuis is super spul alleen het is zwaar en zoon knikdissel ja dat is lomp zat ja maar het zal wel moeten het heeft ook een hoop gewicht te verduren.
fan van trekkers
@ronald-deutz-fahr maar wel echte kwaliteit👌. Hij gaat nu het 5e seizoen in, en die joskin was toen al helemaal af. De veenhuis heeft ook nog meer hectares te verduren
@fan van trekkers 5?? Onze duport Bemester is van 2015, schuitemaker tank van 1998 en op wat kleine dingen (slijtage) en normaal onderhoud na vrijwel nooit wat mee. Toevallig wel de dissel laten lassen en verstevigen deze maand, kwamen wat scheurtjes in..
fan van trekkers
@ronald-deutz-fahr die joskin was ook echt een slechte tank, maarja. Veel trabsport en veel hectares
case 745 xl
Ik heb een hoop op een vrachtwagen met mest gereden. En dus zoon beetje alle systemen van uitrijden wel gezien. Mooiste is natuurlijk een sleepslang voor behoud van de structuur. Maar als zelf rijders of trekker met tank laat de vredo toch echt wel de minste schade achter

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Vredo VT 4546 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!