Kramer 450 Export gooit heel z'n gewicht in de strijd ! (voor bosbouwlier). Foto is geplaatst door Rietman op 11-03-2019 om 17:05:29, met 10 reacties.

Kramer 450 Export

Rietman
Kramer 450 Export gooit heel z'n gewicht in de strijd ! (voor bosbouwlier)

Reacties

+2
Kramer U800
Brute Kramer kracht 💪
bartjuh
Zit daar dubbelwerkende hef op of is dit fotoshop?
Rietman
Inderdaad ; Kramer leverde zijn trekkers met dubbelwerkende hef, je kon bij een lekke achterband even een blok onder de gatenbalk doen en je hef gewoon zelf de trekker van de grond heffen.
Kramer U800
@Rietman Klopt het dat Kramer toen der tijd een lux merk was? Watergekoelde, luchtgekoelde motoren, alles naar wens, opties, wielen, (dubbelewerkende hef) en ga zo maar door. Dat zal dan wel de rede geweest zijn van de (vaak) geringe aantallen.
+4
Rietman
@Kramer U800 de o.a. K12 en K22 stonden bekend als low budget tractoren. Latere modellen waren zeker niet goedkoop meer, maar waren eigenlijk wel beregoed. Naast Kramer werden wij vanaf ÷/- 1962 ook DavidBrown dealer. Waar Kramer toen eigenlijk stopte qua vermogen begon DavidBrown. Een Kramer verkochten wij veelal aan boeren en DavidBrown aan de toen grotere boeren en loonbedrijven . Misschien geen goed vergelijk maar we hadden t.o.v. van DavidBrown maar weinig garantie gevallen bij Kramer, en... de claims die er waren werden vlot en correct opgelost. In Nederland had Kramer te maken met (te)veel importeurs. Ik weet van 7 of 8 importeurs in 10 jaar tijds. Dat is ook niet goed geweest voor het merk Kramer in Nederland. Vergeet niet dat ook ook in Duitsland merken als Eicher. Guldner, Bautz, Fahr of andere merken het niet overleefd hebben als trekkermerk.(natuurlijk zijn er ook vele merken overgenomen door grotere fabrikanten) Maar van Kramer kan gemeld worden dat ze ook in 2019 nog zeer actief zijn, maar nu alleen als producent van shovels en verreikers. Voor de jaren die wij als dealer hebben meegemaakt was Kramer zeer modern én goed. Ook de (latere) grotere 1014 was eigenlijk zeer modern, 4 wielbesturing, hondengang en 2 rijinrichting trekker. Ik weet nog ; Begin 70 jaren stond er op de Rai in Amsterdam ook een 1014 die trekker was 121 pk en koste toen 122.000.-- gulden, dat was zeker flink aan de prijs, maar ook uniek. Als dealer hebben we Kramer altijd als een top trekker merk mogen verkopen. En nu 50 jaar nadat we Kramer dealer waren, hebben dit gevoel eigenlijk nog.
Kramer U800
@Rietman Bedankt voor dit mooie verhaal! Ja, de 1014 was toch wel het klapstuk bij Kramer, zoiets had de wereld nog nooit eerder gezien, zo sterk, zo modern, zo wendbaar. Ondenkbaar voor die tijd, dat was het helaas ook want zoveel zijn er niet verkocht...
Hebben jullie als dealer vroeger 1 verkocht?
+1
Rietman
@Kramer U800 , De actieve verkoop van Kramer stopte +/- eind 1965 begin 1966, mondjesmaat werden er hierna nog maar een paar van de nieuwere modellen (o.a. 452Export, KL 414,KL600) verkocht, of Sieberg daadwerkelijk nog enkele 1014's heeft verkocht is bij mij niet bekend,
Maar wij hebben (helaas) deze modellen niet verkocht.
MANAckerdiesel
Heb je misschien een detailfoto van de hefinrichting? Ik heb dezelfde Kramer 450Export, maar de mijne heeft geen dubbelwerkende hef!
Kramer U800
@MANAckerdiesel Ik weet niet of je hem op dubbel werkend kan zetten of het daadwerkelijk een optie was?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer 450 Export ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!