Altijd al met Trelleborg gereden. We kregen een setje Michelins aangeboden bij het Lmb dus proberen we de deze eens. De prijs was netjes. Met de Trelleborg reed ik steeds 8000 h. We zijn benieuwd of ze zachter of stugger gaan rijden.... Wie zal het weten...

Fendt 824

Altijd al met Trelleborg gereden. We kregen een setje Michelins aangeboden bij het Lmb dus proberen we de deze eens. De prijs was netjes. Met de Trelleborg reed ik steeds 8000 h. We zijn benieuwd of ze zachter of stugger gaan rijden.... Wie zal het weten...

Reacties

nielsve
Veel banden wisselen jullie niet zeker? Dat je voor zo'n bandje de heftruck nodig hebt 🤣

Wij rijden al vele jaren Michelin, en zijn er zeer tevreden over.
Alle mf's hebben hier trouwens michelins eronder.
Gavrie Willemsen
Dat is op het Lmb. We krijgen niet graag een wiel op onze kop 🤪🤪
+3
arjanvw
@Gavrie Willemsen voor 650,- heb je al een prachtig banden lift, waarmee je met veel meer beleid en handigheid een wiel kan de en monteren zonder je te vertillen of risico dat hij omvalt. Ook blijft het draad op je wielbouten heel.
+2
Piet1960
@arjanvw Ik wissel met de balenklem, gaat ook prima.
+1
arjanvw
@Piet1960 voordeel van een bandenlift is dat je het wiel netjes voor de bouten kunt draaien en je meer gevoel hebt met het op de naaf zetten. Hangt ook af hoe vaak je het doet, met alleen een lekke band komt het zelden voor. Wij wisselen nog weleens met wielen.
+1
Piet1960
@arjanvw Daar heb je gelijk in, zo'n lift is er voor gemaakt. Maar als je het wiel in de balenklem houd, past ie precies weer op de bouten bij het terug zetten. Voor af en toe gaat dat prima.
+1
jehan
@Piet1960 ik werk toch liever met banden lift ..heb je mooi beugels aan zitten om het wiel mooi recht op te houden
+1
nielsve
@arjanvw dat probeer ik mijn vader al jaren duidelijk te maken, maar helaas zonder succes. Jaarlijks wisselen wij redelijk vaak banden, cultuur naar brede banden of gewoon spoorbreedte veranderen, maar vader doet het liever zonder hulpmiddelen.
Zijn reden: Bij de bandenboer gebruiken ze zo'n karretje ook nooit want dat duurt veel te lang 🙄

Enkel voor de cultuur dubbellucht gebruiken we de heftruck.
+1
arjanvw
@nielsve als je hem eenmaal hebt, kan je niet zonder. Vind zelf dat het veel sneller gaat en met kleine krachtinspanning. Je draait de gaten netjes voor de bouten.
+1
nielsve
@arjanvw ik probeer het al jaren aan die koppige steenezel hier uitgelegd te krijgen maar ja 🤷
+2
arjanvw
@nielsve haha! Daar bemoei ik me niet mee! Ik vond het eerst ook niet zo nodig, maar toen ik bijna onder een ploegband terecht kwam heb ik gelijk zo'n ding gekocht.
Ritchie
@nielsve

Koop je toch zelf zo'n ding voor 650 euro.. Kunde niet voor sukkelen toch.
+2
nielsve
@Ritchie dat is hier dan minstens een week beeld zonder klank als ik zoiets achter vader zijn rug om koop 😅
En elke keer gezeur bij banden wisselen.
+3
DANOONTJE POWERR
@nielsve
Heb je in ieder geval een rustige week gehad. 😜
Je moet die ouwelui af en toe op hun plek durven zetten hoor!
+1
nielsve
@DANOONTJE POWERR 😂😂😂
Kan hem best wat met rust laten nu, heb paar weken terug mijn elleboog gebroken en nu moet hij een deel van mijn werk doen.
jehan
@nielsve zon banden lift is juist ideaal voor cultuurwielen ..dat vindt ik de vervelendste wielen om de wisselen ..je moet de vloer wel mooi vlak hebben voor zon banden lift
nielsve
@jehan een vlakke vloer is hier geen probleem. Alles ligt hier in de beton.
Ik weet niet of onze cultuurwielen op een standaards bandenlift passen. Ze gaan er namelijk al direct in dubbelle montering aan en af. Zowel vooraan als achteraan.
Ritchie
@Gavrie Willemsen

Bij Peeters Essen!
Gavrie Willemsen
@Ritchie dat heb je inderdaad goed gezien....
Ritchie
@Gavrie Willemsen

Ja vrij herkenbaar he 😛 .

En toch hebben jullie geen Cormick of Claas hahaha.
+3
Gavrie Willemsen
@Ritchie 3 Fendts, een Inter en een John Deere maar geen Claas en dat zal zo blijven 🤪
+2
MaxxuM4ever
Daar krijg je geen spijt van, geeft zoveel rust en gemak met banden wisselen, wij hebben het ook jaren met de heftruck of hand gedaan maar dit is 100x plezieriger
+1
Andre150
Als je van trelleborg terug gaat naar michelin, zal het rijcomfort niet omhoog gaan en de levensduur van de michelins is de helft ongeveer. Bij ons komt geen van beide er meer in.
Zo'n bandenmonteerapparaat is wel erg makkelijk 😉
Ruben-Wind
@Andre150 de helft??? Vorige week Michelin banden gewisseld, zaten er 11500 uur onder en begonnen nu op het loopvlak te slijten. Lijkt me sterk dat trelleborf dan 23000 uur mee zal gaan😅
Andre150
@Ruben-Wind In de tekst boven staat trouwens dat gavrie er 8000 uur mee rijd 😉
jehan
@Ruben-Wind 11.500 uur er op lijkt me heel erg veel ..of rijden jullie nooit over harde weg
Ruben-Wind
@jehan jawel, nogal wat land op afstand.
mdoornekamp
@Andre150 welk merk rij je dan?
Andre150
@mdoornekamp Vredestein, enige nadeel is dat ze naar een aantal jaren gaan scheuren op de wang. Verder zijn ze erg slijtvast en trekken goed.

Zijn nu met BKT aan het proberen
Ruben-Wind
@Andre150 Oke, wij doen er ook geen dumper werk ofzo mee. Hebben wel 1 trekker achter op michelins staan en voor op trelleborg terwijl dat ze voor aardig wat meer slijtage hebben.

Hebben nu Poolse tianli banden er onder gedaan, een kijken hoe dat gaat bevallen.
Gavrie Willemsen
@Andre150 ik dacht dat Trelleborg onder Michelin stond...🤔
Andre150
@Gavrie Willemsen ben benieuwd naar jou ervaring over een paar jaar. 😊😉
GROENEDEERE
Michelin zijn goede kwaliteit banden als je veel uren in t land maakt maar als je bijna alleen maar op het harde zit dan zou ik trelleborg of pirelli aanhouden omdat ze een stuk minder snel slijten
john deere 7810
@GROENEDEERE

helemaal eens. voor transport is er geen band met een langere levensduur als trelleborg/pirelli
mdoornekamp
@john deere 7810 ik heb tm 1060 gehad van Trrlleborg. Slijt veel te hard.
john deere 7810
@mdoornekamp

Die weet ik niet, hebben we hier nog niet lopen. ik doelde met name op de tm800
mdoornekamp
@john deere 7810 Ik wou mijn tm 1060 VF wel weer ruilen tegen tm 800. Ik heb trelleborg er ook nog bij gehad over hoge slijtage. Ze hebben wel alles gemeten en bekeken, maar wilden niks kwa coulance. Tm 800 is wel goed. Maar die VF is niet geschikt voor loonwerk/transport. Valt me wel tegen van Trelleborg dat ze niks willen doen. Bij mij komt er voorlopig geen Trelleborg weer.
john deere 7810
@mdoornekamp

hmm jammer dat ze het zo slecht oplossen, En dat je er dan niet kunt uitkomen met elkaar, Hier loopt net een nieuwe fendt 724 in de buurt die er ook de 1060 op heeft liggen, en die hobbelt van begins af aan. Ben benieuwd hoe dat afloopt. Zo op het oog lijkt het een hele mooie band. Wat heb je er nu op liggen dan?
mdoornekamp
@john deere 7810 Ik vond ze ook direct al wat hobbelen. En toen ze begonnen te slijten, werd rijcomfort ook minder/stugger. Ik denk dat ze bij 4000 uur schoon glad zijn als ik ermee door gereden was.
john deere 7810
@mdoornekamp

hmm zonde, maarja als je het direct op het begin al ziet... kun je beter afscheid nemen 😄
StevenBomers
@mdoornekamp heb je alweer andere op de R?
+1
mdoornekamp
@StevenBomers ja. Kleber 710/70r38. Topker serie
StevenBomers
@mdoornekamp mooie band!
mdoornekamp
@StevenBomers Ja kan er ook mee ploegen door de voor. Daar is de topker serie ook een beetje voor ontwikkeld. Je kunt ook de smallere 650/75r38 nemen.
valmet6400power
@mdoornekamp
Met 710 door de veur rijden? Wij vonden 600 Michelin al breed zat eigenlijk. Rijden nu met 20.8
+1
mdoornekamp
@valmet6400power hangt van de omstandigheden af. Vaak met 650 of ploeg banden 520.
GROENEDEERE
@Gavrie Willemsen
Heb je bij de dieplader altijd de trekhaak zo hoog staan?
+1
valmet6400power
@GROENEDEERE
Wij hebben hem ook altijd iets naar beneden staan dan hou je in ieder geval druk op je achteras als je gaat remmen inderdaad 😄
+1
930triplemaaier
@valmet6400power @GROENEDEERE Vrachtwagens hebben de trekhaak wat hoger zitten en omdat er ook vrachtwagens voorgezet worden verspring de trekhaak wat omhoog. Als je goed kijkt kun je zien dat er 2 knikjes in de dissel zitten
@Gavrie WillemsenIs de remkrachtregeling bij deze aanhanger mechanisch of eletrisch geregeld? want als je elektrische remkrachtregeling hebt vraag ik me af of die het wel doet omdat deze maar 12 volt krijgt van de remlicht en aangezien je ook geen abs stekker hebt op de trekker
Gavrie Willemsen
@930triplemaaier nee het ALR (afhankelijke last regeling) is puur mechanisch. Gewoon een stangetje aan de as die het verschil meet tussen chassis en de as wanneer hij geladen is....
930triplemaaier
@Gavrie Willemsen dat scheelt al weer
Ik sleutel af en toe ook wel aan trailers en als ik ze dan in moet remmen voor de apk omdat ze nieuwe remblokken gekregen hebben haal ik de abs stekker en de verlichtingstekker los zodat de elektrische remkrachtregeling het niet doet. dan remt de combinatie altijd maximaal. En dan heb ik een hendeltje in de vrachtwagen waarmee ik alleen de trailer kan remmen
+3
930triplemaaier
@valmet6400power als dat nodig is zou ik toch eens wat aan de remmen van de aanhanger gaan doen. En daarom mogen ze dus van mij ook direct de apk voor landbouwverkeer invoeren
valmet6400power
@930triplemaaier
Oja want we proberen altijd zonder remmen voor een kruising / rotonde zonder remmen de aanhanger af te remmen. Dan drukt de dissel altijd naar beneden en dat is nooit weg.. Remmen eigenlijk nooit via het remventiel op een aanhanger.
Gavrie Willemsen
@GROENEDEERE ja eigenlijk wel, we hangen de trekhaak op dezelfde hoogte als de vangmuil van de vrachtwagens. We hebben 1 dieplader die achter 3 trekkers en 2 vrachtwagens past. Op de trekkers zitten ook vrachtwagenstekkers alsook Duomatic luchtkoppelingen. Aanhanger is volledig met Led-verlichting dus het verschil 12V-24V maakt niet uit.
GROENEDEERE
@Gavrie Willemsen
Ik heb het liefs met een schamel kar achter de trekker dat de trekhaak laag zit zeker met een vario.
Wanneer je geladen het spul wilt laten uitrollen zonder remmen wilt de trekker wel eens zoeken met de trekhaak lager heb je daar minder last van.
930triplemaaier
@GROENEDEERE het beste is als je de trekhaak op precies de zelfde hoogte hebt als het scharnierpunt van de dissel op de aanhanger. In jou geval kost dat weer rubber als je weg rijdt omdat je dan de trekker vanachter omhoog trekt
Gavrie Willemsen
@930triplemaaier ik moet met mijn Inter in en scherpe bocht of kruising altijd de 4 WD aanzetten omdat hij achteraan niet erg veel weegt.....
ford8630power
Ik heb niet echt goed vergelijkingsmateriaal maar we hebben hier 5500 uur multibibs onder een trekker en die zijn nog amper half versleten met vrij veel transport constant op 1,3 bar.
GROENEDEERE
@ford8630power
Vrij veel transport maar gavrie doet bijna niks anders.
Op mn werk word ook steeds vaker gekozen voor een band met hard rubber als die vaak op de weg zit.
+1
CaseCS130
@GROENEDEERE welk merk had ook alweer een speciale transportband ontwikkeld? Was dat niet Michelin? Was een beetje een hybride band die ook nog wel trekkracht kon leveren. Misschien dat zoiets goed werkt.
Aan de andere kant, als je 8000 uur met een setje kan met veel transport is er niet veel meer te verbeteren denk ik.
+1
GROENEDEERE
@CaseCS130
Ik.vind michelin nog steeds geen transportband het zachte karakter is funest op de weg.
Vredestein kwamen met de traxion?? Het meest in de buurt.
Pirelli hebben we thuis onder de agrotron 150 nu 6000 uur met de banden op 65 procent.
Terwijl hij zn meeste uren maakt op het harde.
Ik vind dat zeer netjes.
Een andere boer waar we ze er veel mee samen doen heeft een agrotron 165 met dezelfde maten maar dan michelin.
Hij had ze met 5000 uur gewoon kaal.
john deere 7810
@GROENEDEERE

Hier een boer met een 6330 met voorlader, voorlader zit er 90% van de tijd op, en laad elke dag voer voor 120 koeien, 6000 uur setje voorbanden 😉 Staat nog wel een foto van in het profiel. wel moet je ze goed op spanning houden, want te lage spanning en te hoge belasting kunnen ze niet tegen.
CaseCS130
@GROENEDEERE Ik doelde specifiek op deze band.
news.michelin.co.uk/michelin-unveils-new-roadbib-t…

En dan hebben ze deze ook nog die weer wat meer richting landbouw gaat.

agricultural.michelin.co.uk/uk/Homepage-content/…

Heb geen idee of die banden ook daadwerkelijk verkocht worden, heb ze zelf nog nooit in het echt gezien.
GROENEDEERE
@CaseCS130
Dat eerste linkje die heb ik wel vaker gezien rijschool in Amsterdam heeft ze onder de trekker die komt nooit in de polder waar je alleen wat te vertellen hebt met die banden als het droog is.
Ze hebben dezelfde eigenschappen als een vrachtwagenband
CaseCS130
@GROENEDEERE Oké, dan schieten ze al snel weer tekort als je van het harde af gaat.
JJ
Wij hebben afgelopen week precies het omgekeerde op het bedrijf. Eerste trekker op Trelleborg i.p.v. Michelin. Echter gaat deze trekker ook aardig wat uren op VF cultuurbanden draaien.
+1
930triplemaaier
@JJ ik vindt dit allemaal maar een beetje appels met peren vergelijken
wil je een eerlijk vergelijk kwa banden dan moet je 2 precies dezelfde trekkers met hetzelfde werktuig kopen alleen onder de ene trekker merk a banden en onder de andere merk b bandenen dan ook altijd samen bij elkaar inzetten. En dan ook elke dag de chauffeurs halverwege de werkdag laten ruilen van trekker.
Gavrie Willemsen
@930triplemaaier ik kan alleen zeggen dat wij 2 keer 8000 uur gereden hebben met Trelleborg 650- 42 duim. Ze liggen op een Fendt 818 Vario die max 44 rijdt. Er hangt altijd een luchtgeveerde 2-assige gestuurde luchtgeremde containercarrier achter. Het derde set ligt er nu onder en er staan er bijna 18000 h op. Ze zijn nog zeker 85 %....
930triplemaaier
@Gavrie Willemsen dat is zeker niet verkeerd maar het maakt ook heel veel uit hoe je uit stilstand weg rijdt en of je aanhanger gestuurd is. Als ik bijna alleen maar in het land zit dan kan elke band kwa slijtage wel de 10000 uur halen
hoeveel bar heb je dan in de banden eigelijk?
john deere 7810
@Gavrie Willemsen

als die carier niet gestuurd was had je de helft gehaald kwa uren 😉
930triplemaaier
@john deere 7810 daarom vindt ik het ook allemaal appels met peren vergelijken wat hier geroepen wordt
john deere 7810
@930triplemaaier

Is het ook haha Maar is toch altijd zo 😄
+2
JJ
@930triplemaaier Heeft meer met de standaard band van Fendt te maken dan iets anders, in ons geval. Hebben ook goede ervaringen met Michelin banden. Mijn baas is qua brandstof verbruik heel strikt. Als de tank leeg is, moet je volmaken. 😅.

P.S. Ben wel benieuwd naar de cultuurbanden.

(klik om te vergroten)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 824 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!