Winter 1985 2  Atlas 1202's opgeknapt op weer jaren in de verhuur te kunnen.. Foto is geplaatst door wim-same op 31-03-2019 om 20:58:01, met 69 reacties.

Atlas 1202

wim-same
Winter 1985 2 Atlas 1202's opgeknapt op weer jaren in de verhuur te kunnen.

Reacties

+2
stijn-de-bock
Mooie nostalgische foto 👍🏻👍🏻
+2
schluterman
Mooie foto
+4
wim-same
@stijn-de-bock @schluterman mijn zwager had dia's gevonden en digitaal gefotografeerd.
+2
schluterman
@wim-same blijft mooi zoon foto's ik krijg daar nooit genoeg van 👍
+1
a3vandiejen
@wim-same Prachtig Wim.
1046
De linkse lijkt mij een 13. Heeft een langere kont
wim-same
@1046 Nee hoor allebei 1202's langere kont lijkt maar zo omdat de foto vanuit de schuinte genomen is. wel heeft de rechtse een middel fabrieks knikarm, en de linkse een verlengde arm.
1046
@wim-same of was et enkelt de 1204E met een kort kontje??
wim-same
@1046 De 1204 was van veeel later. Die had de motor dwars liggen net als de 1201. Heel traag, en niet stabiel.
Fendt926Driver
@wim-same ik ben naar een atlas aan het kijken. Waarom was een 1204 traag?
Door de 3 cyl motor?
En niet stabiel door de korte kont?
Maar voor boeren gebruik zit ik te dubben tussen een 12 13 of 1404.
Maar een hele zware kraan ben ik ook weer niet nodig.....
Maar de 12 13 of 14 in het type nummer geeft toch het totaal belastbare gewicht aan enniet het netto gewicht van ded kraan wat toch meestal ongeveer 3 ton lager ligt
+2
1046
@Fendt926Driver heb jaren met een 1204 gedraaid . Vond het een fijn kraantje. Zeker voor het boerenwerk. Wat wij ook er mee deden
+1
Fendt926Driver
@1046 ik hoef ook geen snelle of enorm snelle kraan.
Gewoon een handzame alles kunner.
En een klus mag gerust een half uur langer duren....
+1
wim-same
@Fendt926Driver Een 1404 weegt toch al gouw zo'n 14 á 15 ton. Is heel snel, en oer sterk. Ik heb er nog een staan, maar loopt niet meer. maar kon in de goede tijd toch een betonnen put weg zetten van 7,5 ton. Ik heb vroeger één keer op een 120...... met een dwarse motor gedraaid op het erf van T. vd Vlist in Gouderak, En die viel mij vies tegen. exacte type weet ik niet meer. was er wel een met een dwarse motor. Een 1204 zit ook al aan de 13 ton hoor, maar die draaien wel heel goed. Sterk en snel net als de 1404. Na de 1202's op de foto hebben wij van lieverlee alleen maar wat zwaardere kranen gehad,nog een 1702 Rups en veel later 1302 E, en daarna 1304 en 1404.
+1
1046
@wim-same 1204 weegt 12 ton volgens de boeken. Kan vanwege et korte kontje minder tillen dan de 1304
+1
wim-same
@1046 dat zou zo maar kunnen dat de 1204 12ton weegt.
Fendt926Driver
@wim-same op de duitse sites kom ik de documentatie van de 1204 tegen waar ze een eigen gewicht van 9 a 10 ton noemen afhankelijk van welke giek of schuif en uitrusting.
En dat die totaal ruim 12 ton zou mogen hebben.
Nog maar eens weer goed nadenken wat het beste is op de boerderij
1046
@wim-same maar wel betrekkelijk licht
+1
wim-same
@1046 Wat voor kraan had Aantje, met een veel te grote bak en een veel te lange arm die uiteindelijk ook weinig kon omdat je hem op zijn kant trok ? Ik heb daar ook nog een een paar dagen mee gedraaid.
1046
@wim-same dat was ook een 1204
wim-same
@1046 met een 1304 bak van 900 liter denk ik. Was wel lachen ook hoor met dat ding. Maar ja, ik hou nou eenmaal vaan kranen met veel snelheid en veel power. Ook bij mini's en midi's. Ik heb een Kubota KX 61, 2,7 ton. laatste serie, super snel en oersterk. Ik heb ook nog een Kubota KX 161. een 5 tonner. bijna binnen draaier, en ik vind hem tegen vallen voor een 5 tonner qua kracht en snelheid. zo zie je maar. probeer eerst een kraan goed uit, of neem iemand mee die eer een beetje verstand van heeft.
1046
@wim-same aantjes had een giek met 2 cilinders . Van een 13 dacht ik . Wij hadde een enkele hefcilinder
1046
@wim-same wij hadden een normale bak eran . Zodat ie de bak nie achterna ging
Fendt926Driver
@1046 wat noem jij een normale bak aan een 1204?
700 liter of hield dat met 500 liter al wel op?
1046
@Fendt926Driver rond de 700 liter
Fendt926Driver
@1046 ok. Alles natuurlijk in het juiste proportie. Met snippers kan er wat meer geschept worden dan in de klei...
+1
1046
@Fendt926Driver wij deden er alles mee. in de bouw. Bij de boeren. Dus middenweg . Werd ook niet verhuurd als 1304
wim-same
@1046 ha ha, een 1202 werd ook als 1302 verhuurd bij Post en Huurman in Zoetermeer.
1046
@wim-same kunt altijd proberen😂
wim-same
@1046 Zal tegen woordig niet anders gaan Marco. Ik weet dat mijn kraan ook doorverhuurd word door de aannemer voor een veel zwaardere, maar ENECO heeft daar toch geen verstand van. Vroeger in de tijd van de GASPIJP door de Krimpenerwaard, dat weet jij denk ik ook nog wel, werd mijn Same Leone 70 DT ook door verhuurd aan de gasunie door KOOP Tjuchem voor een 100 pk trekker.
1046
@wim-same hun rekenen met vaste prijzen
wim-same
@1046 en dikke vaste prijzen.
1046
@wim-same dat dan weer wel
wim-same
@1046 Is niet erg, dan hebben wij het ook weer goed. zo werk het.
1046
@wim-same klopt helemaal
wim-same
@1046 Van de week nog weer. nieuw klusje van 2 weken, ruim 50 meter stadsverwarming leggen in Vleuten. Ik wist dat de opzichter van ENECO langs zou komen. Dus ik het rups dumpertje goed vol geladen met vette klei bonken toen hij kwam. OK. Klei afvoeren en de gehele sleuf van alle nuts voorzieningen aanvullen met schoon zand. Vrijdag nog een feestje waar deze opzichter ook bij was. En, hoe gaat het , vroeg hij aan mij, ik zei dat ik voor hem nog wel wat tuin aarde in de aanbieding had. maar hij had niet eens interesse. ha ha. Dat is geld verdienen voor de aannemer.
1046
@wim-same hahaha
+1
wim-same
@Fendt926Driver In klei heb je een allemachtige sterke kraan nodig. Ik heb op dit moment nog weer een putje in de vette klei. zal blij zijn als dit putje klaar is.
+1
1046
@wim-same kost genoeg an brandstof😂
+1
wim-same
@1046 Zeker weten, zorg maar dat je brandstof genoeg bij je heeft.
Fendt926Driver
@wim-same gelukkig bijna geen klei in de buurt te bekennen...
Kunnen we met een iets kleinere kraan toe..
+1
wim-same
@Fendt926Driver Om in te werken, wees blij dat je bijna geen klei in de buurt heeft. Wij zeggen altijd. Klei, daar moet je op geboren zijn om er mee om te gaan, en dat geld ook voor veen.
radium45
@wim-same Dat is waarheid als een koe
+2
Kramer U800
Mooie foto!

Ook oranje alleen een ander merk 😉
+3
wim-same
@Kramer U800 Ik blijf oranje nog steeds trouw met Kubota kranen. ha ha
+1
Kramer U800
@wim-same Oké! Haha
+1
wim-same
@wim-same en Same trekkers natuurlijk hé @Fendt926Driver
+1
Fendt926Driver
@wim-same ook oranje...
Wel makkelijk.
Je kunt de oranje verf in 10 l blikken bestellen...
+1
wim-same
@Fendt926Driver alleen de tint is wel anders. net als bij Fendt , John Deere Claas en Deutz
wim-same
@Kramer U800 met Klockner Deutz 3F912 motoren. Deze hadden wel regelmatig last van lekke koppen. Dan moest je weer met schuurpasta koppen vlakken. ha ha
+2
Kramer U800
@wim-same Aha een Deutz! 👍👍 Lekkende koppen komt wel vaker voor bij Deutz, gewoon strakker aandraaien.
+2
wim-same
@Kramer U800 Hebben wij uiteindelijk ook gedaan Ha ha. toen weinig last meer gehad. Deutz werkt met graden. Ik doe het liever met een aanhaal spanning.
SJB533
@wim-same
Lekke koppen op een F3L912? Serie met een productiefoutje?
wim-same
@SJB533 Kw2am bij de 912 motoren vaker voor hoor. bij de 913 motoren heb ik het niet meer gehad.
+1
langeslagdiesel
Konden jullie deze kranen in 85 nog kwijt in de verhuur?? In 87 hadden ze bij ons in het bedrijf een demo van de eerste 1704lc. De kraantjes op de foto zijn zo van rond 70/75 dus 10 jaar oud. Heb zelf nog met een 1302c gedraaid. Dat draaide toch al een stuk beter dan die roeispanen en lucht pedalen in de s serie. En een allemachtig stuk stiller dan de 1202 met die 3 pitter achterin. Weet niet hoe lang de steekassen het bij jullie uit hielden maar hier in het zand was het hopenloos. De 1302S bleef op het laatst in ze hoge geering staan ( zat onder je stoel) de schakeling links naast je ging wel in laag. Dan hield je ze redelijk heel. Kon je met je lucht pedaal evengoed nog extra olie geven tijdens het draaien voor wat extra snelheid. Was de laatste serie zonder zwenkrem pedaal toen.
+1
wim-same
@langeslagdiesel steek assen moest je op voorraad hebben, dat klopt. Ik weet ook niet precies meer hoe lang wij nog met deze kranen gedraaid hebben. volgens mijn zwager die deze dia's gescand heeft was het in 1985. Ik weet het niet precies meer. zou toch wel aardig kunnen kloppen hoor. De 3 pitter rammelde ook alles kapot. klopt helemaal. Schakeling hoog- en lage gearing zat inderdaad onder de stoel. Maar Bert, je kan die tijd niet meer vergelijken met nu. Dat was toch het begin van de mechanisatie, en van daaruit zijn de verdere ontwikkelingen door gegaan. Mar ook bij de huidige kranen denk ik nog wel eens, "van is dit nog wel van deze tijd." Denk alleen maar eens aan de ontwaseming van de ramen. en ook sommige bedienings knopjes net aan de verkeerde kant zitten, en ook bij verschillende merken anders. waarom nou. In de tijd van deze 1202's waren vele merken nog anders qua bediening. denk aan O&K, Liebherr, Ford, enz.
+2
langeslagdiesel
@wim-same jcb spande de kroon toen qua aparte bediening en pomp techniek. Dikke 6 pitter ( perkins) met twee joekels van tandwiel pompen. Loos zwenken koste net zo veel kracht als een volle bak weg trekken. Cab aan de rechter kant en de handles voor je met diagonale oversteek. En rij handels naast je. Als je je eigen er uit moest trekken met de bak en rupsen moest je acrobaat zijn en hopen dat het lukte. Die dingen zaten nog vreemder in elkaar dan een yumbo. En dat was ook een verhaal apart.
wim-same
@langeslagdiesel Klopt Bert, zo moest je wel bij meer kranen acrobaat zijn met hun aparte bediening. Ik heb wel eens van een O&K de slangen omgewisseld zodat hij hetzelfde bediende als een Atlas. Ik was bang dat er anders doden zouden vallen. Ik zat maar tijdelijk op deze O&K RH 6. Was wel een super goede kraan verder hoor. Maar Jumbo was ook zo'n apart verhaal. De Importeur zat toen in Moerkapelle. JCB heb ik geen ervaring mee.
1046
@wim-same jumbo importeur. Was dat van vliet??
wim-same
@1046 nee, Van Vliet was porche, Argenterio en Etec importeur. Etec werd volgens mij bij hun zelf geassembleerd. Van Vliet zat vroeger aan de brede weg, en de Yumbo importeur aan de Juliana straat of de onderweg. Vlak bij Henk Lievaart.
wim-same
@1046 misschien was de Yumbo importeur net nog wel Waddinxveen.
langeslagdiesel
@wim-same zal geen kwaad woord over de huidige jcb kranen zeggen, want die ken ik niet. Weet wel dat toen de heren van Sumitomo zich er mee gingen bemoeien in Engeland het diepte punt qua kwaliteit ook net achter de rug was. Mijn God wat een troep was dat. Kon niet heel en dicht blijven toen. Bij ons liep een MOB yumbo van een ton of 17. Heel aparte bouw en ook qua techniek niet alledaags. Het schakel mechaniek met schotel platen in de draaikrans. Sleep ankers voor de verlichting. Ook in de draaikrans. Lucht en olie doorvoer in de centrale pot. Piano bediening voor je, naast je, onder je. Leek wel een drage line. Maar raakte nooit vast in het zand met zijn versnellingsbak en droge platen koppeling. Later toen dresser dat princiepen los liet ben ik nog eens een poclain MOB kraan tegen gekomen in het werk met een zelfde soort yumbo bak. Die raakte eigenlijk ook nooit vast.
wim-same
@langeslagdiesel Maar deze kranen waren wel veel sterker op hun rijwerk in het zand. De kranen van toen kan je niet meer vergelijken met de kranen van nu. Al kijk ik nu wel uit naar een kraan met zo min mogelijk elektronica. Ik wil graag zelf de kraan bedienen.
+2
langeslagdiesel
@wim-same het is natuurlijk net wat je er mee ga doen en hoeveel uur op jaar basis. En wat moet er aan hangen. Gewoon conectomaat of met vast kantel stuk of draaikantelstuk. Banden uitrusting. Dit alles kan van een goed draaiende basis machine een barel maken om mee te werken. Vind stabieliteit over de zijkant tegenwoordig 1 van de belangrijkste dingen aan een kraan. Snelheid hebben ze allemaal tegenwoordig. En souplesse ook. Ook de proportionele extra functie’s draaien eigenlijk allemaal wel goed maar als hij de hele dag achter de bak aan wil dat draait heel irritant. Draai nu met liebherr maar heb nog steeds een zwak voor mobiele hitachi en mobiele doosan met die O zo rustig lopende 6 pitter achterin. Ik ben ook geen knopjes man. Maar je kom er bijna niet meer van buiten.
a3vandiejen
@wim-same Prachtig Wim.
wim-same
@a3vandiejen Dank je Adrie.
+1
wim-same
@a3vandiejen Links ben Ik en rechts is mijn zwager. onze kranen net andersom. ha ha.
+1
a3vandiejen
@wim-same Je bent nog geen gram aangekomen Wim in al die jaren, kan ik niet zeggen.
+2
olro 61
Mooie kraantjes waren die Atlassen uit die tijd, prachtig om te zien.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1202 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!