Foto van een Poclain 61 vandaag deze kraan bekeken.Best wel een leuke machine.Niet alles lijkt te werken hoe het moet.Maar tegelijkertijd weten wij ook niet precies hoe het bij een case poclain wel of

Poclain 61

Fendt926Driver
Foto van een Poclain 61 vandaag deze kraan bekeken.
Best wel een leuke machine.
Niet alles lijkt te werken hoe het moet.
Maar tegelijkertijd weten wij ook niet precies hoe het bij een case poclain wel of niet moet

Reacties

stijn-de-bock
Heb zelf 2o jaar geleden, mijn eerste werkende jaren wel wat met een688 gedraaid, ik zat er graag in maar bij de collega's was het een gehate machine.
Fendt926Driver
@stijn-de-bock waarom vond jij hem leuk en waarom jou collega s niet??
stijn-de-bock
@Fendt926Driver ik was jong en bezeten van machines,dat motiveert, de kraan lag op enkele banden en was dus een echt springkasteel, ik had daar niet zoveel last van,misschien omdat ik er al jong en gemotiveerd aan begonnen was.
Fendt926Driver
Volgens mij is die van bouwjaar 89. @SJB533 of @DESLAGERURRE heeft volgens mij dezelfde.
walker1
@Fendt926Driver Ziet er nog redelijk uit. Tja blijft wel een kraan van 30 jaar oud. Letten op speling en lekkages is het belangrijkste. De hydrauliek pompen van binnen bekijken gaat niet. Met zoiets kan je jaren probleemloos draaien, maar evengoed kan je na een week een pomp kapot hebben. Maar dat kan je met een Atlas of Liebherr van dezelfde leeftijd evengoed gebeuren
stijn-de-bock
@Fendt926Driver 89 zou best kunnen,die waar ik mee heb gedraaid was van 90 en type 688.heb een foto geplaatst waar deze kraan op staat, denk dat ze al minstens 15 jaar geleden verkocht is voor export.
radium45
@Fendt926Driver Staat deze in Doetinchem te koop?
Fendt926Driver
@radium45 ja klopt staat in doetinchem.
Komt van een tuinaanleg bedrijf uit duitsland dat falliet was gegaan
radium45
@Fendt926Driver Die plek is een kwartier rijden van mij af maar heb nog nooit van die handelaar gehoord.
Fendt926Driver
@radium45 ze handelen meer in trucks.
Dit was bij een hele partij in en dan komt er wel eens wat anders bij mee om ook de truck te krijgen.
FV Machinery heten ze. Ben er zeer netjes ontvangen en geholpen.
ford3000
@Fendt926Driver Wij hebben er vorig jaar een shovel gekocht. Was ook allemaal prima verlopen.
marceldeutz
@Fendt926Driver Gaat hem dit worden dan? Gaat denk ik niet lukken met cw10!
stijn-de-bock
@marceldeutz wat is cw10?
schluterman
@stijn-de-bock snelwissel van de bakken
stijn-de-bock
@schluterman die waar ik mee draaide was nog met de hamer de pennen eruit kloppen.
schluterman
@stijn-de-bock ouderwets ik heb daar eigenlijk niet meer mee gewerkt wel dat je van de snelwissel de spie los moet draaien met twee bouten en dan de spie los slaan.
+1
stijn-de-bock
@schluterman bouten losdraaien heb ik ook nog gedaan, maar het oude systeem met pennen ook nog wel.voooral bij een o&k mh4.
+1
radium45
stijn-de-bock
@radium45 herken ze wel,werk er dagelijks mee.wist alleen niet dat dit cw10 noemde😉
Fendt926Driver
@stijn-de-bock cw 10 is tot maximaal 8 ton. Dan tot 25 ton kan cw30 en dan komt cw45 nog ergens....
stijn-de-bock
@Fendt926Driver ach zo,wij zeggen gewoon snelwissel.😉
+1
Fendt926Driver
@stijn-de-bock klopt. Maar dit is volgens mij van verachtert. Die doen met cw
Atlas heeft ook een eigen snelwissel.
En cat volgens mij ook
En zo meerdere
+2
schluterman
@Fendt926Driver en daarboven cw 50 of 55
marceldeutz
@stijn-de-bock cw10 is een type aansluiting van de hulpstukken aan een kraan en deze kraan lijkt mij zwaarder dan 6 ton en dan kan het niet meer met een cw10 snelwissel.
marceldeutz
@stijn-de-bock Mijn getrokken caesar kraan zit een cw10 op en heb een paar bakken van 926 driver omgebouwd naar cw10. Als hij ander maat neemt kan hij die bakken niet gebruiken...
SJB533
@Fendt926Driver
Ik heb er gelukkig geen. Voel dan meer voor een Case Poclain 788. Maar wat moet ik met zo'n oude hgm?
Fendt926Driver
@SJB533 jij staat bij de fotos van deslagerrurre bij een rode poclain die ook bij de 61 staat
SJB533
@Fendt926Driver
Is mijn hgm niet
Fendt926Driver
@SJB533 en jij draait ook nooit op die kraan bij de slager?
SJB533
@Fendt926Driver praktisch nooit nee
Fendt926Driver
@SJB533 ok. Moet ik even wachten tot de slager weer een keer online is op tf.
Die heeft die rode poclain kraan toch nog wel steeds?
SJB533
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Moet ik even wachten tot de slager weer een keer online is op tf.

Is het makkelijkst ja.

Die rooie zal er nog wel zijn ja.
+3
radium45
@Fendt926Driver Sjoerd mag geen groot materieel bedienen zoals wielladers en kranen.
+4
GerbertXL
@radium45 Het type "die kun je nog geen kruiwagen toevertrouwen"?
Geintje he Sjoerd, je moet gewoon niet zo wijs doen af en toe.
+1
walker1
@radium45 De enige kranen waar Sjoerd mee kan en mag werken liggen bij de gamma bij de badkamer afdeling.
radium45
Kuiken Emmeloord was daar vroeger de importeur van. Maar Kuiken bestaat geloof ik ook al niet meer? Kwam onlangs langs die hut van hun in Emmeloord en stond er een hele andere naam op.
+1
schluterman
@radium45 SMT is dat geworden klopt
GerbertXL
Als je er met goed fatsoen het land mee in wil zou ik wel even in de gaten houden wat een setje brede banden kost, kan nog weleens tegenvallen.
fendt farmer309c
@GerbertXL zou niet voor brede banden van gaat hij van stuiteren en als je iets kapot rijd kan je niks meer wij hebben altijd op de kraan dubbellucht gehad en vaak zat op 1 dubbellucht doorgedraaid. En je hebt ook brede dubbelluchtof met ring of zonder ring tussen
+1
stijn-de-bock
@fendt farmer309c klopt wat je zegt.
GerbertXL
@fendt farmer309c Ja das allemaal leuk en aardig, maar mijn punt was (staat er vrij duidelijk) "Als je er met goed fatsoen het land mee in wil"...
+1
walker1
@GerbertXL Inderdaad, de gemiddelde kraan bij een boer rijd niet de halve dag op de weg. Zal ook niet elke dag in het land rijden, maar als je bv zelf de sloten er mee wilt gaan maaien of zo, dan zou ik idd wel brede banden opgooien ipv die stugge dubbellucht banden. Kortom, bandenkeus afstemmen op het gebruik.
walker1
@fendt farmer309c Als dat de reden is, dat je met dubbellucht altijd door kan als 1 van de 2 banden lek is, dan kan je overal wel dubbellucht op leggen. Heb jij dan ook dubbellucht op je auto en fiets?
+1
fendt farmer309c
@walker1 nee maar als wij een hele dag bezig zijn in de afbraak is het toch wel fijn want kapot rijden gebeurd dan toch regelmatig,
dat zal hij wel minder hebben met boerengebruik maar ik ben er wel van mening dat dubbellucht het fijnste werkt op een kraan,
wij rijden net zo goed het land in om sloten te vegen of zo met de kraan of om te snoeien of bomen om te doen, maar er bestaat ook zoiets als dubbellucht zonder ring ertussen dan heb je evenveel oppervlak als een enkellucht
+1
walker1
@fendt farmer309c ja, in de sloop is de kans op,lek rijden natuurlijk wel stuk groter. Of je met die stugge dubbellucht het land in kan hangt erg af van de grondsoort en het weer. Uiteraard kan je altijd wat lucht uit de banden laten lopen. Evengoed kan je brede enkellucht ook wat harder oppompen als je er een keer de weg mee op moet.
fendt farmer309c
@walker1 ja maar ieder heeft toch zo zijn eigen ding, sommigen willen ook maar enkel rups rijden
GROENEDEERE
@walker1
Dubbel lucht banden moet je juist goed op druk houden wanneer de banden te zacht zijn gaan de banden tegen elkaar aan wrijven waardoor je slijtage krijgt die je niet ziet tot lelijke klappers als gevolg.
deutzisthebest
@fendt farmer309c

Maar zodra je van de verharding af moet met je kraan sta je 1-0 achter met van die singles eronder. Met een fatsoenlijk setje brede banden valt er prima te werken. Tis even wennen maar slechter wordt je er niet van.
+1
GROENEDEERE
@fendt farmer309c
Ik heb ook op mijn kraan brede banden en dat rij toch op de weg een stuk soepeler dan dubbele montering.
Vaak als de kraan hobbels dan is hij niet goed weg gezet
+2
GROENEDEERE
Ik zou bij aanschaf van een poclain ook goed nadenken over reparaties in de toekomst steeds meer onderdelen worden schaars.
rubenv
Een atlas 1304 niks?
stijn-de-bock
@rubenv heb ik veel ingezeten,was de beste kraan waar ik mee gewerkt heb,veel interessanter dan een 1404 want die vind ik al snel te zwaar op het land om grachten te kuisen is een 1304 veel beter.
rubenv
@stijn-de-bock bij mn ouwe baas hadde we een 1305 dan echt een super ding voor bij de boeren in t land met die 700 nokians eronder.
mooie korte giek dus binne in een loods een potstal leegscheppe ging ook super
+1
rubenv

(klik om te vergroten)

Mooi onder het spand door kunne draaie met dat ding
Fendt926Driver
@rubenv gisteren in een 1404 gezeten en gedraaid maar had een hele krappe kabine. Met de pedalen van de stelgiek voor de stuurkolomdaar kon ik met mijn 2m lengte en maat 48 van klompen bijna niet optrappen voor de bediening.
Maar de atlas kon wel bijna een meter verder rekken door zijn stelgieg die de giek bijna in het langs ervoor zette. Deze poclain blijft wat meer een knik in zitten
GROENEDEERE
@Fendt926Driver
Een 1404 weegt ook weer een stuk zwaarder.
Bediening van de extra functie gaatook weer via hetzelfde pedaal van de stelgiek.
Maar het zijn verder ontzettend betrouwbare kranen waarvan de onderdelen nog op elke straathoek te krijgen zijn.
Tien wij aan t zoeken waren voor een kraan keek ik ook vooral hoe t met met reparaties gesteld zou zijn want een onderdeel niet kunnen vervangen is natuurlijk nooit prettig.
Vollenbroek_Lars
@Fendt926Driver Ik vind het al niet fijn om een kraan te draaien met klompen aan heb ze altijd uit. Vind ik persoonlijk fijner draaien. Ben je iets gevoeliger met je voeten want wij hebben draai of kantel van het draaikantelstuk op het pedaal staan.
+2
fendt farmer309c
Misschien is een goude oud ceasar wel iets die rijden snel en zijn bere sterk in het land, en natuurlijk niet te vergeten made in Holland 😅
DESLAGERURRE
Wat werkt er niet aan en wat os er volgens jou mee loos ?
Fendt926Driver
@DESLAGERURRE als ik de kraan 2 minuten rust gun en ik wil gaan heffen dan hoor je de kraan de pomp belasten maar de arm gaat niet omhoog. je trekt de hendel van de mast heffen vol aan en 3 a 4 seconde later komt de boom pas in beweging.
als je dan door kraant blijft de boom het wel meest doen, sta je weer 2 min stil wil de boom heffen eerst niet beginnen. dit heb ik geprobeerd met zo op het gehoor 13 a 14 00 motor toeren want een toeren teller heb ik niet zien zitten
tijdens het niet heffen van de boom doen bak open en dicht en giek van je af en naar je toe het wel gewoon
DESLAGERURRE
@Fendt926Driver lijkt mij op een lek in het servo gedeelte als de rest het wel normaal doet ..
Wat voor motor ligt hier in ?
Fendt926Driver
@DESLAGERURRE ligt een deutz f4l912 motor in.
Heb gisteren van de dealer een complete handleiding op de mail gekregen.
Zal die eens doorspitten
DESLAGERURRE
@Fendt926Driver hansan? Of wie is daar dealer ..
Fendt926Driver
@DESLAGERURRE schmidt bouwmachines in almelo

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Poclain 61 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!