Schlüter Profi Trac 2200TVL
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Profi Trac 2200TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Dat er eind de jaren 70 bij Schlüter gretig gewerkt werd aan de tekentafel was in die tijd wel duidelijk te merken. Met in '78 de voorstelling van de Profi Trac 5000TVL lieten ze zien tot waartoe ze in staat waren.
Zo werkte Schlüter in die tijd aan de uitbreiding van de Profi Trac. Zo werden er prototypes gebouwd van een 1600 en 3 verschillende 2000's. Geen een van die trekkers kwam ook verder dan dat stadium. Vooral met de 2000 versies ging Schlüter hard aan het testen. Zo werden er tussen '76 en 80 3 verschillende versies getest.
De eerste was er eentje met een MAN 5 cilinder motor van 200pk. Omdat de motor het vermogen niet echt in de verf zette, ging Schlüter verder met een nieuwe trekker, maar ditmaal met een 8 Cilinder in lijn motor. Ook de transmissie ging op de schop, en er kwam een ZF T6636 onder de cabine terecht. Ook de cabine werd stevig onder handen genomen en kreeg al het zwarte dashboard met de smalle sokkel, die toen ook voor het eerst in de Profi Trac 3500TVL en kort erna ook in de 5000TVL zijn weg vond. Later werd dit dashboard beetje het kenmerk in de cabines van alle andere modellen, die zelfs tot in '93, al dan niet in verbeterde versie gebruikt werd.
Zowel de 2000, 3500 als 5000 zagen in '78 het levenslicht. Door problemen met het diffrentieel in de gestuurde achteras was de 2000 een streep door Schlüter's rekening. Opmerkelijk wel, want in andere zwaarder types zoals de Super 2500, 3000, Super Trac 2500, 3000, Profi Trac 2200 en 2500 deden deze bakken met diffrentieel het wel goed. Enkel de Profi's had dan wel een gestuurde achteras.
Een 3de poging kwam er in '80, ditmaal met een 8 cilinder in lijn met een boring van 112 ipv de 110 in het vorige prototype. Ook werd er een ZF T3550 versnellingsbak gebruikt en kreeg de cabine een update met het dwars doorlopende ruitje onder de voorruit. Schlüter stelde deze trekker voor samen de Super Trac 2000TVL.
Uiteindelijk kwam enkel de Super Trac versie in de prijslijst terecht, waar hij als zware concurrent uit eigen huis de Super 2000TVL had.
De trekker op de foto is het 3de prototype. Hoogstwaarschijnlijk is deze foto genomen op een van de "Unternehmen Seminare" die Schlüter op Gut Schlüterhof hield om de klanten voor te stellen aan de nieuwe trekkers uit die tijd. De dame in geel/blauwe klederdracht is ook een bekend gegeven uit de tijd dat het met Schlüter goed ging. De dames ging mee op het trapje van de trekkers om bvb tijdens het Volksfest in Freising mee te rijden in de stoet. Ze kwamen ook wel voor in folders. En stonden ze niet in de folders, dan waren ze deze wel aan het uitdelen op de beurzen.
Foto eerlijk gejat van de Technische Universiteit München.
Laatste
Reacties
Maar door uw enthousiasme en verhalen onder de foto’s krijg ik steeds meer waardering voor het merk.
In de basis lijken ze niet veel te verschillen van andere Duitse merken met een Duitse motor, vooras en versnellingsbak. Waarom zou dit merk het dan niet gehaald hebben en een fendt en deurz wel die in de jaren 80 en begin 90 niet echt vooruitstrevend waren met hun techniek. Pas vanaf de 400 vario kon je zonder koppelen vooruit-achteruit met een fendt als ik mij niet vergis.
(klik om te vergroten)
Wat ik mij trouwens afvraag, schluter was 1 van de weinige merken met zulke vermogens in die tijd. Maakte zf speciaal zware bakken en achterbuggen voor schluter of waren het verzwaarde uitvoeringen van standaard bakken?
Is dit de demo profi trac 2200 die is afgebroken na het ongeval in Oostenrijk?