Momenteel ligt het motorblok van de Hatz op de werkbank, voor nieuwe keerringen en een grondige schoonmaakbeurt. Heeft iemand nog een idee hoe ik de aluminium cilinder en cilinderkop schoon kan krijge

Hatz TL 13

hooidonk
Momenteel ligt het motorblok van de Hatz op de werkbank, voor nieuwe keerringen en een grondige schoonmaakbeurt. Heeft iemand nog een idee hoe ik de aluminium cilinder en cilinderkop schoon kan krijgen? Hier zit allemaal vette aanslag op. Ik heb hem al een paar rondjes WD40, remmenreiniger en hogedrukspuit gegeven, maar dat heeft nu geen effect meer. Zijn er misschien andere manieren om de laatste prut er af te krijgen? De koelribben bovenop de kop kun je slecht bij komen, dus poetsen of schrobben wil bijna niet.

Bedankt alvast!

Reacties

erik9831
Benieuwd naar de spitsvondigheid van de tf'ers ook...
+2
wim-same
Ik heb het gedaan met HD BBQ reiniger, oftewel verdunde zoutzuur. je moet aluminium na inspuiten wel snel met een heet water reiniger schoon spuiten omdat dit spul anders je aluminium aantast.
JohnDeere5720
@wim-same Dat is ook een goeie ja.

Zelf de ervaring dat C-Alka reinigingsmiddel (Is voor de melkinstallatie) ook goed olie en rommel oplost. Maar Verdun dit wel en laat het niet te lang opdrogen want het werkt als chloor. Dit spul ook alleen gebruiken als alle andere dingen niet meer werken (Nooit op lak gebruiken).

Wat ook een goeie is voor olie en vettigheid is de Foam-Cleaner van DeLaval, die is niet schadelijk voor je lak 😉
Deze er wel puur op spuiten, goed borstelen en met lauw water afspuiten.
wim-same
@JohnDeere5720 als je dat ik een koffie zet apparaat doet vallen de gaten in het aluminium pijpje........
+2
CaseCS130
@wim-same Nu vraag ik me af hoe je tot deze ontdekking bent gekomen 🤔😯
wim-same
@JohnDeere5720 Foam cleaner kan wel, dat kan je ook in laten weken.
hooidonk
@wim-same @JohnDeere5720
Bedankt voor jullie adviezen, klinkt goed!
Maar zou het door blijven rotzooien op de plekjes waar het niet goed weggespoeld wordt?
+1
Fendt926Driver
Mijn veehandelaar heeft spul om zijn aluminium aanhangers weer te laten blinken.
Weet niet hoe het heet.
Maar misschien heb je zelf een handelaar in de buurt die aluminium aanhangers heeft?
Anders wil ik hem wel vragen hoe het goedje heet
Je spuit het met een rugspuitje op en met de hogedrukspuit er weer af.
+2
Mdbm
@Fendt926Driver Dat wil ik ook weten !
hooidonk
@Fendt926Driver
Bedankt voor het advies, ik zal eens proberen of ik er achter kan komen!
+4
Kramer U800
Ik heb een grote smalle staalborstel in de handboormachine op 220 v gedaan die er haaks op staat met een diameter van ongeveer 10 cm. Niks geen WD 40 of andere troep. Wel een goede afgesloten bril op en oppassen voor spullen die rond om je heen staan met die rondvliegende bagger. Voor de inlaat- en uitlaatpoort heb ik een vlampijp ragger op een stang gelast zodat ik alles in de cilinderkop schoon kon maken. We brachten de koppen naar een revisiebrijf en die zeiden als eerste dat ze hardstikke mooi schoon waren en vroegen hoe ik het had gedaan. Ik zei "gewoon met de boormachine" 😂.

(klik om te vergroten)

Before

(klik om te vergroten)

After, is lastig te zien maar zowel binnen als buiten is alles schoon.
+1
CaseCS130
@Kramer U800 zoiets zat ik ook aan te denken. Mechanisch borstelen werkt meestal beter dan alleen Schoonmaakmiddel
Kramer U800
@CaseCS130 Precies, je moet het bij de bron aanpakken door het eruit te borstelen, poetsen is oppervlakkig en de troep blijft vaak zitten. Na je hem heb schoon geborsteld kan je hem natuurlijk altijd nog schoonmaken met wasbenzine o.i.d.
hooidonk
@Kramer U800
Netjes gedaan!

Borstelen werkt natuurlijk wel het beste, maar omdat dit blok dicht blijft, zijn er erg veel randjes en hoekjes waar je slecht bij komt.
Ook las ik ergens een verhaal om niet met een stalen borstel op het aluminium te gaan, maar dat kan ik zo gauw niet weer vinden. 😞
Misschien met een tuitenragertje het meeste er af poetsen en de rest voor lief nemen?
Kramer U800
@hooidonk Bedankt! Het klopt inderdaad dat ijzer en aluminium elkaar op vreet, net als RVS en ijzer, maar niet zolang het niet aan elkaar vast zit, tenslotte gaat je aluminium tóch wel corroderen door de buitenlucht, temperatuurverschil en condens. Als ik de foto zo zie zou ik het lekker zo laten tenzij er geen lucht doorheen kan maar dat ziet er niet zo uit. Dat beetje vet en zand kan geen kwaat. Dan zou ik wat de andere al zeiden; met een poetsmiddel en een dun doek tussen de koelribben door poetsen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!