Foto van meerdere landbouwminiaturen 1:32, 2x Ford 5000 en Ford County 754. De County en een 5000 met Alasco dumper 5 m³ en een 5000 voor de dieplader. Eind jaren 70 was dit van een grondverzetbedrijf bij mij in de buurt. Het bedrijf bestaat niet meer en het materieel is verkocht.    In mijn vrije tijd menig uurtjes hiermee gereden. De 5000 had ongeveer een kilometer nodig om op snelheid te komen met de dieplader en kraan er achter en laten we het maar niet hebben over het afremmen. De County is een verbouwde Ford 5000 van Britains

Landbouw miniaturen 1:32 Meerdere

Foto van meerdere landbouwminiaturen 1:32, 2x Ford 5000 en Ford County 754. De County en een 5000 met Alasco dumper 5 m³ en een 5000 voor de dieplader. Eind jaren 70 was dit van een grondverzetbedrijf bij mij in de buurt. Het bedrijf bestaat niet meer en het materieel is verkocht. In mijn vrije tijd menig uurtjes hiermee gereden. De 5000 had ongeveer een kilometer nodig om op snelheid te komen met de dieplader en kraan er achter en laten we het maar niet hebben over het afremmen. De County is een verbouwde Ford 5000 van Britains

Reacties

inspecteurfendt
Mooi verhaal
+1
walker1
Kraan is niet uit de jaren '70. Maar reed dat bedrijf wel met een qua gewicht vergelijkbare kraan rond? Kan het type nr van de kraan net niet goed lezen, 215 of 315? Maar zowel ca. 20 als 30 ton is een heel gewicht voor een Ford 5000.
walker1
Aanvullend, even gegevens gezocht van NH kranen. 315 bestaat niet, dus is een model 215 en die weegt ruim 22 ton, komt dan ook nog gewicht van de dieplader bij. Heeft een Ford 5000 een hele kluif aan, maar veel harder als 25 - 30 km/h zal er niet mee gereden zijn.
+2
bob de bouwer
@walker1 Je heb helemaal gelijk met de kraan. In het begin was het een Richier 17 en later een Ford H48CL.
De Ford 5000 had inderdaad een hele kluif aan de dieplader met kraan. De maximum snelheid van de Ford was ongeveer 25km/h
+2
wim-same
Dat verhaal met zo'n trekkertje voor een dieplader ken ik uit ervaring. Remmen.........Hydraulische remmen zijn pas gekomen toen de trekkers ook met remvloeistof gingen werken, en niet meer mechanisch.
+1
walker1
@wim-same Ja, zo'n Ford 5000 had vast ook nog trommelremmen.
+3
wim-same
@walker1 volgens mij wel ja. maar een Ford H48CL woog volgens mij ook al zo'n 20 ton + 5 ton voor de dieplader is 25 ton, op alleen de remmetjes van de trekker. Ik deed het nog met een trekker SAME Leone 70 DT met vier wiel aandrijving die ik constant aan zette voor een volle dieplader. Dan remde de trekker tenminste nog op 4 wielen.
+3
oldtimergek
@walker1 ford 5000 had geen trommel remmen. Heeft natte remmen binnen in de trompetten.
wim-same
@oldtimergek O.K. Mijn Same Leone toen had droge schijf remmen. maar rem aansluitingen voor aanhangers was er toen nog niet.
+1
jammermaarhelaas
@walker1

Zoals @oldtimergek al aangeeft, de 5000 had dubbelwerkende natte schijfremmen in oliebad, in de achterastrompetten. Ford was hier de eerste of een van de eersten mee, de 4000 en de latere typen 3055 en 7000 hadden dit ook. Remt als een blok, prima te doseren en gaan lang mee.

En natuurlijk is alles relatief, gezien de lading die er achter hangt, als ik het hier lees is dat al snel 10 maal het trekker-gewicht.
+1
wim-same
@jammermaarhelaas 10 maal het trekker gewicht was het grote probleem.
bob de bouwer
@wim-same Er is nog geprobeert om er luchtremmen op te bouwen maar dat project is mislukt,.
De dieplader had wel de mogelijkheid er voor
wim-same
@bob de bouwer Ik heb er later nog wel hydraulische remmen op gemaakt, die je kon bedienen met je hydrauliek. Als je van een helling af moest kon je hem iets laten remmen, maar doseren was heel moeilijk. Als je een stop moest maken was het alles of niets.
+4
Siete
Prachtige modellen!!
Ook leuk dat je het verhaal achter de modelbouw er bij vermeld. Dat is minstens net zo mooi 😉
+2
Gavrie Willemsen
Pracht verhaal 😍
+1
wim-same
@Gavrie Willemsen Dan hebben jullie het tegenwoordig toch wel makkelijk, en een stuk veiliger gelukkig.
a3vandiejen
Mooi hoor.
Fendtpower312
De dumpers zijn wel heel mooi😁 leuk gegaan zo👍🏻😃
bob de bouwer
@Fendtpower312 Bedankt. Ik heb er al meer gemaakt, ik bied ze soms ook wel aan op marktplaats.
Siete
@bob de bouwer Dan wordt ik toch nieuwsgierig wat ze mogen kosten.
Via PB mag ook trouwens hoor. 😃

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Landbouw miniaturen 1:32 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!