Vandaag ruim 5 m3  eikenhout  brandhout gehaald in het  60 km verderop gelegen  Chaudfontaine  met een Bührer mfd 4/5 uit 1956 ,heenweg 7 ltr diesel  ,terugweg 12l liter  , gemiddeld 3 ltr per uur  ,

Bührer Standard

bas101
Vandaag ruim 5 m3 eikenhout brandhout gehaald in het 60 km verderop gelegen Chaudfontaine met een Bührer mfd 4/5 uit 1956 ,heenweg 7 ltr diesel ,terugweg 12l liter , gemiddeld 3 ltr per uur ,en goed je verstand gebruiken in de afdalingen met de zwaar beladen ongeremde aanhanger , mss een idee om een topic te starten met de oudste in het bedrijf zijnde tractor?

Reacties

+1
hooidonk
Pfoe, dapper ritje! 💪💪

Hoe hard loopt deze trekker ongeveer?
+1
bas101
@hooidonk zei die vrouw waar ik t brandhout gehaald heb ook al : vous avez courage ! traktor loopt sinds ik 12,4-28 banden gemonteerd heb 24 kmh , daarvoor 22 kmh .
hooidonk
@bas101 Haha, dat had ze dan snel gezien..

Knap ritje met zo'n gangetje, maar door zo'n landschap is het natuurlijk puur genieten!
Hoe reageren bij jullie de auto's op (langzame) trekkers?
+4
wim-same
@hooidonk Bij ons toch ook heel netjes toch ????? Tuut Tuut, op donderen van de weg. enz.
+1
hooidonk
@wim-same
Ja, hier reageren ze best netjes inderdaad.
Tenminste, ik heb altijd nog op tijd kunnen remmen voor hun capriolen.

@bas101
Het is bij jullie dus niet veel anders, helaas.
De reacties van andere mensen kunnen ook heel leuk zijn, al scoor ik meestal enkel meelijdende blikken.. 😅

Een kennis van me werd pas met z'n Dieselross door de rijkspolitie van de 80km weg naar het fietspad gestuurd, omdat ze vonden dat levensgevaarlijk bezig was met zo'n langzame trekker.
Paar dagen later werd hij op hetzelfde punt door de regionale politie weer van het fietspad naar de weg gestuurd, want trekkers horen niet op het fietspad.
+1
bas101
@hooidonk ik weet niet waar je woont maar als ik met de oldtimer tractor in oost Nederland of oost Belgie rijdt zijn de reacties over t algemeen positief , ik heb al meegemaakt dat mensen hun huis uit kwamen om te kijken wat er langs kwam , een mens veranderd echter van gedachte als ie in zijn auto stapt , dan willen ze liefst zo snel mogelijk voorbij maar negatieve reacties maak ik toch zeer zelden mee.
+1
hooidonk
@bas101
Wij zitten hier in het midden van het land.
Sommigen kunnen het inderdaad nog wel waarderen of staan zelfs even te kijken als je langs komt. Laatst met ploegen was ik tegen een woonwijk bezig, ik zag toen best veel mensen die even stonden te kijken of foto's maakten.
Anderen weten niet hoe gauw ze met de auto langs je op moeten. Ik ben met de Hatz zelfs wel eens ingehaald door een opa op een elektrische fiets.. 😅
+1
bas101
@hooidonk herinnerd mij aan een jaar of 30 geleden toen wij met onze langzame tractoren op weg naar een evenement op t fietspad gingen rijden , naar 10 minuten werden we door de politie van t fietspad naar de rijweg gedirigeerd , en dat is ook wat in de wet staat , t fietspad is niet voor motorvoertuigen .
bas101
@hooidonk de automobilisten zijn gehaast maar hier in de Ardennen steken ze geen middelvinger op (ik sprak vorige week een collega in Zwitserland en die zei dat de autobilisten daar geen waardering voor de oldtimers hebben en daar de middelvinger opsteken) , van de mensen die langs de kant staan oogst je bewonderende blikken , als ik in de Achterhoek rijdt dan steken de meeste mensen een hand op dat ze t mooi vinden .
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @bas101:
vous avez courage

Voor de niet frans sprekende mensen staat er??
U heeft lef?
bas101
@Fendt926Driver ja Fendt926Driver
+2
erik9831
Men vriend gisteren een uur om 6km te rijden 😁 Energic 511 eerste model 3 versnellingen met een maximum snelheid van 9km per uur 😂 hij was ook hout gaan halen uit de bos.
+1
bas101
@erik9831 daar zou ik een sik van krijgen
+1
erik9831
@bas101 ja, hij is van plan om er een 6 versnelling tussen te plaatsen, kan hij toch al bijna de 20 halen 😄
+3
wim-same
Ik werk nog regelmatig met een Same Puledro DT van 1963. Ritten van 50 km ook wel gedaan hoor. maar ik heb geen ervaring met hellingen, behalve dijken. Dan draai je bij oudere wagens meestal met een slinger de rem wat vast voor je naar beneden gaat, maar in bergachtige gebieden kan dat niet. die hellingen zijn te lang, en dan lopen de remmen warm.
+1
Kramer U800
@wim-same Vrieden van ons zijn in 2016 met een Lanz Bulldog en een Fordson Major naar The Great Dorset Steam Fair in Engeland (Blandford- Forum) geweest. Zij moesten (elke dag!) steeds de remmen bijstellen omdat ze zoveel moesten remmen. Die man met de Fordson had oploopremmen met die met de Lanz luchtremmen, en die zag tijdens de helling naar beneden nemen steeds verder zijn metertje zakken, die heeft echt doodsangsten uitgestaan, hij was ook bang dat zijn loden plug uit de kop schoot bij het berg opwaarts rijden omdat hij meer als 100 graden werd. Wij hebben hem zien aankomen toen en begon gelijk te kotsen achter de woonwagen van de spanning.
stijn-de-bock
@Kramer U800 dan is de fun ver weg.
Kramer U800
@stijn-de-bock Dat is waar was op een gegeven moment ook niet meer leuk. Die man met de Lanz heeft zich op laten halen door een vrachtwagen tot aan Calais en van daar uit naar huis gereden en de man met de Fordson is helemaal naar huis gereden maar toen via Londen over de snelweg (!!!) omdat die route vlak was. Ze waren trouwens ook nog nooit eerder in Engeland geweest.
erik9831
@Kramer U800 er is in België een plaats waar je op de snelweg mag met de trekker. 😄
+3
bas101
@Kramer U800 heb t verslag gelezen in de pionier of klep , Nederlanders die voor t eerst met een caravan of geladen aanhanger de bergen in gaan hebben geen weet welke kracht de zwaartekracht is , met bovenstaande vracht die ik op ruim 3000 kg schat met t gewicht van de tractor en aanhanger kom ik op ca 6000kg , ik heb 2 kleine trommelremmen op de achteras tot mijn beschikking , als ik een afdaling nader ga ik langzamer rijden en probeer of ie m in de 5e op de motor kan af remmen , lukt dit niet dan rem ik af en zet ik m in zn 4 , dan houdt ie m in de meeste gevallen wel op de motor wat betekent dat ik met ca 10km per uur naar beneden rol , als je op de bedrijfsremmen naar beneden gaat verbranden die binnen de kortste keren en ben je verkocht.
+1
stijn-de-bock
@bas101 mij vertelden ze vaak,naar beneden in dezelfde versnelling als naar boven.
Kramer U800
@stijn-de-bock Mijn lijkt het logischer om in een lage versnelling naar beneden te gaan omdat je wielen dan je motor gaan aandrijven en je dan van een groot naar een klein tandwiel gaat en dat kost een hoop energie. Maar als je een goede compressie hebt gaat het ook beter in een hoge versnelling natuurlijk.
+1
stijn-de-bock
@Kramer U800 hoe steiler de helling omhoog ook hoe lager de versnelling, op die manier bekeken.
+2
bas101
@stijn-de-bock ja dat klopt , maar niet altijd is de helling die je net nam even steil als de afdaling die volgt , en soms rijdt je op een plateau waar een tijd later pas weer de afdaling volgt dus altijd opletten .
+1
@stijn-de-bock

Dat is inderdaad de regel hier in de heuvels.
a3vandiejen
Prachtig.
+2
bas101
Hier wordt je gewaarschuwd voor de afdaling nabij Stavelot

(klik om te vergroten)

Afdaling Stavelot
+3
bas101
Dit is dan die bewuste afdaling bij Stavelot , als je remmen t niet meer doen kun je m in 1 van de aanwezige grindbakken sturen .

(klik om te vergroten)

Afdaling Stavelot met grindbakken
+2
stijn-de-bock
@bas101 dat moet enorm angstaanjagend zijn als je die nodig hebt.
+1
hooidonk
@bas101
Is het daar in het verleden niet al eens goed mis gegaan?
+1
wim-same
@hooidonk Bij ons ook hoor. Gelukkig zijn er nu veel betere remmen. Ik reed vroeger ook met 22 ton ongeremd achter een 3,5 ton trekkertje, wel met 4 wielaandrijving, maar toch..... je wist toen niet beter.
+4
wim-same

(klik om te vergroten)

hooidonk
@wim-same
Zo, dappere combi!
Mooie foto!

Maar inderdaad, toen wist je niet beter. En tegenwoordig kunnen ze zich niet meer voorstellen dat dat goed ging.
Nou ja, je wist niet beter...eigenlijk wist je toen beter hoe je met zo'n combi moest rijden dan tegenwoordig.
wim-same
@hooidonk ja dat klopt. wij waren toen ook blij dat er hydraulise wagenremmen op de maskt kwamen. dat was een uitkomst. Wij hadden toen zelf al hydraulische remmen gemaakt op het hydrauliek ventiel, maar dat kon je nooit goed regelen.
+2
bas101
@wim-same ja Wim mooi verhgaal en mooie foto als bewijs , zo heb ik in 1986 als 16 jarige jongen met een 1 cilinder 17pk Schlüter a 1300kg een 6 meter lange vrachtwagenaanhanger geladen met een boot waarvan ik t totaalgewicht op ca 10.000kg schat van Varsseveld naar t 13 km verderop gelegen Aalten vervoerd , bij de lichte helling vlak voor Aalten moest ik 3 x terug schakelen om met ca 6km per uur boven te komen , in de bocht van laatste inrit waar de aanhanger heen moest drukte t gevaarte de achterkant van mijn tractor nog even door , t ging net goed , met een wit gezicht uiteindelijk aangekomen op de bestemming haha
wim-same
@bas101 Ik ken dat, dan schrik je wel.
bas101
@hooidonk ja dat heb je goed , in de jaren 90 is hier ( Haute Levee) een vrachtwagen t dorp Stavelot in gereden vanwege verbrandde remmen ,de ravage was enorm om t nog geen inferno te noemen , en ik dacht later nog eens een bus ( heb t net op gezocht op google dat met die bus klopt maar dat was in zomer 1986) , daarna is deze afdaling gesloten worden voor alle verkeer boven de 7 ton met uitzondering van strooivoertuigen in de winter .
Kramer U800
Hier in 't Gooi, in Laren en Blaricum en Bussum zitten ook een aantal van die spannende afdalingen, niet zo stijl als die van Stavelot maar toch, het zijn delen van de Utrechtse Heuvelrug. Als daar je rem het niet doet kom je ook keihard naar beneden.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Bührer Standard ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!