Ik had de naven van de achterwielen ook meegenomen naar de straler, omdat er zulke diepe roest op zat. De delen die schoon moesten blijven, had ik netjes ingepakt met straaltape. Wist ik veel dat ze d

Hatz TL 13

hooidonk
Ik had de naven van de achterwielen ook meegenomen naar de straler, omdat er zulke diepe roest op zat. De delen die schoon moesten blijven, had ik netjes ingepakt met straaltape. Wist ik veel dat ze daar een paar weken zouden blijven liggen.. Wat zit die roest er al gauw diep in zeg! Gelukkig had ik al speedy-sleeves liggen voor het loopvlak van de keerringen.

Reacties

+1
eicher4048driver
Knap werk, ik volg je project. Wat zijn speedy sleeves
hooidonk
@eicher4048driver
Dankjewel, leuk!

Een speedy sleeve is een soort huls die je op de as monteert, als de keerring er op is ingelopen of als om een andere reden het afdichtvlak niet mooi meer is. Dan heeft hij weer een fris oppervlak om op af te dichten. Die huls is slechts een paar tienden dik, dus je kan de originele maat keerring weer gebruiken. Ik heb hem helaas deze keer niet op de foto gezet, anders maakte je dat een hoop duidelijk.
wim-same
@hooidonk heb je daar foto's van ?
hooidonk
@wim-same
Zou ik even moeten zoeken.
Deze keer daarvan geen foto's gemaakt, maar ik heb ze vaker gebruikt.
+1
eicher4048driver
@hooidonk Dus eigenlijk een soort flinterdunne bus die je na afdraaien van de as terug over de as schuift zodat deze terug de juiste diameter heeft? Moet je dan de hele as af draaien tot waar je hem wilt hebben of plaatselijk en dan verhitten ofzoiets?
hooidonk
@eicher4048driver
Ik kan zo gauw geen foto vinden, maar hier staat het wel goed uitgelegd: duursma.nl/blog/…

Het idee is juist dat je de as niet af hoeft te draaien, maar hij zit met een klempassing op de bestaande maat. De as wordt daardoor wel dikker, maar dat kan de keerring nog wel opvangen.
Het is een snelle methode en je hoeft niks aan de as te verbouwen. Maar ze zijn helaas wel prijzig.
+1
eicher4048driver
@hooidonk Duidelijk 👍
Kramer U800
Mijn vader had voor een tijd terug een Honamag (R545 volgens mij) hier staan die niet meer remde, gekeken wat het was, en wat bleek, als je met een loep goed keek zat er put erosie op de as! As afgedraaid speedy sleeve erover heen niks meer van die klant gehoord. Ook gelijk die remschoenen vervangen anders remt hij natuurlijk nog steeds niet.
hooidonk
@Kramer U800
Goed dat je vader dat nog gevonden had. Dat zijn van die vervelende storingen die lastig te vinden zijn.
Kramer U800
@hooidonk Ja, er lag wel wat olie onderin de remtrommel Maar konden verder niks vinden, dan begin je natuurlijk bij de keerring te kijken, en dan zie je niks maar toen hij goed ging kijken uiteindelijk wel. En het is van een klant die nogal nerveus is en er niet van houd als het voor 90% goed is dus daar zaten we ook nog mee, geld speelt bij hem geen rol, dat is wel weer fijn (je hebt er ook van die zeurders bij die dan zelf de onderdelen gaan kopen).
CaseCS130
Speedy sleeve zijn mooie dingen, jammer dat ze zo prijzig zijn. Maar het alternatief is vaak ook duur. Verlijm jij ze erop met loctite?
+1
hooidonk
@CaseCS130
Ja klopt, op zich is het een mooie en snelle, maar dure oplossing.

Vaak smeer ik wel iets van een afdichtende of bevestigende loctite op de as.
Deze as zat net iets onder de ondermaat van de sleeve, dus heb ik hem er met loctite op gelijmd.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!