Tsja, dilemma..Dit is de as waar de rem-, gas en koppelingspedaal op zitten en hij vertoont best wel sporen van slijtage. Hierdoor staan de pedalen behoorlijk heen en weer te bungelen. De gaten in de

Hatz TL 13

hooidonk
Tsja, dilemma..

Dit is de as waar de rem-, gas en koppelingspedaal op zitten en hij vertoont best wel sporen van slijtage. Hierdoor staan de pedalen behoorlijk heen en weer te bungelen. De gaten in de pedalen zijn nog redelijk goed, als je ze op het stuk zet wat niet sleets is, valt de ruimte erg mee.
Toen ik zelf nog de beschikking had over een fatsoenlijke draaibank, had ik hem al lang opgelast afgedraaid. Maar dat is nu een stuk lastiger geworden. Dus misschien maar zo laten of misschien is hardverchromen een optie.

Reacties

+4
john deere 7810
Ik zou er sowieso wat aan doen, Je hebt hem tot zover al grondig aangepakt, hier ga je je aan ergeren achteraf.
hooidonk
@john deere 7810
Ja, daar ben ik dus ook bang voor. Hij heeft er zelfs veel meer ruimte in zitten dan de veel verder versleten TL17.
+2
john deere 7810
@hooidonk

Ik doe het bij de john deere's ook wel eens, alleen die heeft een zo goed als vaste as aan het huis zitten.. maar gelukkig slijt die nagenoeg niks in, alleen is vaak het pedaal al te ver ingesleten, deze boor/ruim ik altijd uit en draai er een overmaatse bronsenbus voor. erger mij zelf altijd aan die speling, en iedereen die er omheen loopt en er een beetje verstand van heeft moet er even mee heen en weer rammelen. om te oordelen of hij veel werk heeft gedaan en hoe die is opgeknapt.
hooidonk
@john deere 7810
Mooi dat je het zo oplost!
Dan geeft de trekker al meteen een hele andere indruk.
Zitten die pedalen origineel ook al met een bronzen bus op de as?

Hier is het gewoon staal op staal en de as steekt door het koppelingshuis heen, om aan de andere kant de linker rem te bedienen en het koppelingspedaal vast te houden.
+1
john deere 7810
@hooidonk

Ja zit een hele dunne bronzen bus in, maar die wordt eigenlijk altijd te laat vervangen. Een busje er in draaien zou voor jou ook een goede oplossing zijn dan, want dan zullen de pedalen ook wel zijn ingesleten als het ijzer op ijzer is....
Kramer U800
@hooidonk Dat zit bij mij Kramer ook zo, alleen daar zit nog een bronzen bus in het frame en de pedalen. Werkt mooi
+1
hooidonk
@john deere 7810
@Kramer U800
Ik zal ze eens meten, misschien is dat zeker nog wel een optie.
Al had ik het idee dat vooral de as ingesleten was.
De binnenmaat is Ø22, daar past al een bus in met een buitenmaat van Ø25.
Kramer U800
Als ik dat had zou ik hier een kilometertje verderop bij de dichtsbijzijde verspanerij en stuk massief in die maat halen en thuis afdraaien, geen gezeur. Maar wat misschien ook nog kan is zo'n speedy sleeve kopen (of meerdere) en die eroverheen doen (na het afgedraaid te hebben natuurlijk). Maar ik denk dat je qua geld op hetzelfde bedrag komt als je het zelf kan.
hooidonk
@Kramer U800
Ja, dit ziet er als draaiwerk niet zo ingewikkeld uit, maar ik heb geen draaibank meer. En het linkse deel op de foto, zit het pedaal met een spanstift vast op de as. Je ziet het gat daarvan nog net zitten. Dat kun je er zonder fatsoenlijke machines niet zo netjes in maken.

Een speedy sleeve had ik nog niet aan gedacht. Maar hij is ongeveer een halve milimeter per kant weggesleten, dus dat is nog best veel. Met ongeveer 1 milimeter in diameter, zou die denk ik net weer schoon zijn.

Of die milimeter er af draaien en een bus in de pedalen zetten.
Kramer U800
@hooidonk Ja dan word het lastig ja. En bus is ook nog een goede optie! Maar ik denk dat jij daar wel uit gaat komen 💪
b450
Is ergens laten oplassen en afdraaien geen optie? Misschien is er een LMB die dit voor je kan doen. Je woont niet direct naast de deur maar anders zou ik je wel willen helpen.
hooidonk
@b450 Je hebt bericht. 👍🏼

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!