Foto van een setje Ford 7000. Met load monitor en dual power.. Foto is geplaatst door RPCounty op 15-06-2019 om 17:17:25, met 7 reacties.

Ford 7000

RPCounty
Foto van een setje Ford 7000. Met load monitor en dual power.

Reacties

valmet6400power
Wat houd load monitor in? Soort trekkrachtregeling van Ford?
RPCounty
@valmet6400power idd. Die meet de kracht op de pignonas. Dus eigenlijk de ultieme trekkrachtregeling wordt wel ns beweerd. Ik zou t zelf niet kunnen bevestigen of ontkennen.
+1
SJB533
Quote Reactie van @RPCounty:
Dus eigenlijk de ultieme trekkrachtregeling wordt wel ns beweerd

Rein theoretisch eigenlijk wel, omdat hij meer doet, dan een gewone (topstang- of trekstang)regeling. Je kunt er immers ook meer mee aansturen, zoals een wiel op de ploeg. Of de werking in praktijk ook zo goed is....
valmet6400power
@RPCounty
Okee dat is wel uniek (voor die tijd)! Hoe wordt dat gemeten dan?
+1
RPCounty
@valmet6400power er zit een systeem met kogels en schotelveren op pignonas. Hierdoor kan deze in principe verdraaien. Door deze verdraaiing wordt door een stangenstelsel het hydraulisch gedeelte bediend.
+5
jammermaarhelaas
Belangrijkste nadeel van LoadMonitor zou zijn dat hij de trekkracht meet die tractor en werktuig samen nodig hebben. Dus moet je berg op, dan zal ook het gewicht van de tractor extra trekkracht vragen, en het werktuig zal iets opgeheven worden. Bergaf is dit omgekeerd.

Heb je alleen trekkracht meting via trekstangen, dan meet je daadwerkelijk de trekkracht aan het werktuig (tenminste, bij benadering).

Ford heeft de Load Monitor bij mijn weten ontwikkeld omdat het ontwikkelen van een trekkrachtmeting aan de trekstangen, samen met het benodigde aanpassen van de achterbrug te kostbaar werd of misschien als overbodige luxe gezien werd? De Engelsen te conservatief waren?
De 7000 was sowieso al een behoorlijk revolutionair ontwerp met zijn droge luchtfilter, stuurbekrachtiging, DualPower, hef hulpcilinder, gewichtendrager voor aanhang-gewichten, turbomotor. En wat ik verder vergeten ben. Natuurlijk hadden andere merken ook een en ander, maar alles samen in 1 tractor misschien niet op dat moment?

De 8000 en 9000, de Amerikaanse types hadden wel trekkracht regeling via de trekstangen, het systeem hadden ze ingekocht bij de rode rakkers (wie had dat kunnen dromen toen Henry Ford zelf nog op aarde rondliep).

Al met al moet ik wel zeggen dat mij het topstang-trekkrachtregeling systeem van Ford prima bevalt, zeker bij de 100 en 10 serie waar je bij de 3 cilinders de minimale werkdiepte ook nog kunt instellen, en met diverse gaten de gevoeligheid van de sensor kunt instellen, en ook nog de hefsnelheid kunt regelen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!