Foto van een Pottinger europrofi. Grootste deel van de tweede snede zit weer aan de bult.. Foto is geplaatst door CaseCS130 op 19-06-2019 om 08:32:11, met 31 reacties.

Pottinger europrofi

CaseCS130
Foto van een Pottinger europrofi. Grootste deel van de tweede snede zit weer aan de bult.

Reacties

Fendt926Driver
Mooie wagen al mis ik de walzen.
Gisteren in 10 uur tijd 51 ha gras weg gewerkt was zonder walzen in de wagens niet gelukt.
Hakselaar had nog wel sneller gekund maar geen wagens genoeg.
Bij kuil 2 bezig houden verder weg aan 3 wagens nog te kort.
Dan ben je druk op de kuil.
Zou al beter gaan met 2 grote wagens om meer rust op de kuil te krijgen.
Maar eerst het oude spul opmaken voor we iets anders kopen...
CaseCS130
@Fendt926Driver Walsen heb ik niks mee, als het product maar goed gesneden is dan red ik er vlot mee op de bult. En we rijden maar met één wagen dus wel wat tijd.
Hebben jullie de nieuwe hakselaar in actie gehad? Mooi stuk capaciteit heb je nu 💪.
Wij hebben 20ha in 8 uur gedaan met alleen deze wagen.
Fendt926Driver
@CaseCS130 ja de nieuwe heeft alles gehakseld.
Bij een aanvoer van ruim 6 ha per uur moet je wel walzen hebben andes loopt het op de kuil vast. En ik kon zelfs doorrijden tijdens het lossen van de wagens.
En heb zelf dit keer vast gereden dus soms ook geen wagen de kuil op gelaten als die naar mijn zin niet vast en vlak was
dx11
@Fendt926Driver met een goede verdeler aan een goede shovel, op een 12m brede overrijkuil in een sleufsilo moet ik zeggen dat het mits goed gesneden lang goed gaat.
Fendt926Driver
@dx11 shovel op de kuil is een gepasserd station hier.
Trekkers rijden hier beter vast en veel zuiniger met de diesel.
En gewicht is bijna gelijk
bikkertie
@Fendt926Driver volgensmij is shovel of trekker zo'n eindeloze discussie 🤣
Fendt926Driver
@bikkertie ik heb beide geprobeerd en wegaan met trekker verder met vastrijden
+7
bikkertie
@Fendt926Driver daarom, wij hebben ook beide geprobeerd, en gaan verder met de shovel 😄
mdoornekamp
@bikkertie zo moeilijk is die discussie niet. shovel rijdt beter aan en is behendiger als het gras even niet goed ligt. Het branstof verbruik is echter fors hoger.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
shovel rijdt beter aan en

Dat valt te bezien. Hij knijpt het gras wel steeds meer en verder weg.
Maar als je daar maar aan het begin rekening mee houdt is er goed mee te werken.
Maar bij een rijkuil op 2m hoog kom ik niet meer met de shovel aan de kanten waar ik er met de trekker gewoon blijf rijden.
+1
Noorderling
@Fendt926Driver
Waarom niet?
Als het in dunne laagjes is opgebouwd, niet te droog is, blijft dat echt wel liggen.
Als de shovel weg zakt nadat de trekker er op heeft gezeten gaat er wat mis bij de trekker, dat is niet het probleem van de shovel dat die meer verdicht.

Kunt met gehakseld gras niet recht omhoog, zijn genoeg bulten waar ze 4meter boven de muren nog met de dubbellucht op of over de rand rijden. Beetje vertrouwen in je werk hebben.
dx11
@Fendt926Driver hier voel ik mij op het randje van een 4m hoge bult vertrouwder op de shovel dan op de trekker
Fendt926Driver
@dx11 misschien hebben wij de verkeerde shovel (ahlmann az10)
Maar als die op mais of gras begon te schuiven na de zijkant was er geen houden meer aan. Elke beweging die je maakte ging die verder.
De trekker kun je met stuur remnen nog van de kant weg krijgen.
En een knikshovel lijkt me nog lastiger weg krijgen want bij stik sturen gaat of voor of achter van de kuil af
mdoornekamp
@Fendt926Driver als je een bult begint met aanrij trekker, kun je er niet meer met de shovel op later.
+1
cb6520
@mdoornekamp een zware kniktrekker rijd het beste aan geen discussie over mogelijk😜
Ruben-Wind
@Fendt926Driver wat is veel meer diesel?? Shovel hier gebruikt ong 12-13 liter per uur, vind het zelf nog enig sinds meevallen ondanks er een te kleine tank onder zit😅
Fendt926Driver
@Ruben-Wind gemiddeld rijdt mijn aanrijtrekker net 950 motortoeren de hele dag met aanrijden.
En het verbruik ligt dan zo rond de 5.5 a 6 liter per uur.
JD3010
@Fendt926Driver Nou heb ik heel weinig Fendt-ervaring, maar trekt die wel met de vloeistofkoppeling bij 950 toeren? Net ietsje meer dan stationair.
Fendt926Driver
@JD3010 de vario klimt in de veldgroep met 850 toeren een 2m bult op.
En hoger maken wij ze nooit.
Maar met 950 gaat het altijd door en gaat die niet door de vloeistof koppeling met kuil op rijden
JD3010
@Fendt926Driver Oké, maar dan doet zo'n vloeistofkoppeling toch weinig als die al trekt bij 950 toeren.
Fendt926Driver
@JD3010 het is alleen zijn eigen gewicht maar wat die omhoog hoeft te brengen.
En hij zakt wel halfweg van 4 naar 3.5kmh maar klimt dan rustig verder naar boven.
Onder de 700 toeren begint die niet eens te rijden op de vario. Maar dat is elektronisch geregeld.
Ruben-Wind
@Fendt926Driver valt mij dan enorm mee ja! Denk wel dat jouwn kuilen iets lager zijn en de aanvoer wat minder is. Maar dacht dat het altijd wel rond de 10 liter was.
Fendt926Driver
@Ruben-Wind de kuilen zijn zeker lager. De aanvoer is wat 1 aanrij combi zon beetje maximaal aan kan.
Of 2 raap wagens of 3 silage wagens.
Soms een combinatie van die 2.
Dan zijn er 3 silagewagens aan het rijden en 1 raapwagen voor de kleine stukjes en oncourante percelen op afstand
cb6520
@Fendt926Driver dat zei de vastrijder hier ook maar als je beetje handig bent kun je het zonder walsen ook netjes lossen op de bult. Het viel de vastrijder hier mee en 6 ha per uur laden we makkelijk weg
Fendt926Driver
@cb6520 jullie hebben 2 grote (60m3) wagens dan heb je ook meer rust op de kuil.
En langere of bredere kuilen om het gras te verwerken.
Dan gaat 6 ha per uur ook makkelijker.
En jullie moeten ook wel iets meer ha dan wij.
De 52 ha was ook nog van mij en buurman samen
Noorderling
@Fendt926Driver
Zonder walsen komt het meer op de stuurkunsten aan van de chauffeur.
Of die wagen in 1x goed op de bult staat levert minstens zoveel tijdswinst op.
Er zijn ook chauffeurs zie zonder walsen strak op de kant, zonder gaten en bulten kunnen lossen. Dan hoeft het verdelen echt niet langzamer om te gaan. Goede spiegels en camera's is het halve werk.

Als het loopt met afvoer, goede erfindeling en kuilplaten, is 8ha per uur tussen de muren goed alleen bij te houden. Boven de muren of richting de 10ha per uur moet er een aanrijdcombinatie bij.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Noorderling:
Zonder walsen komt het meer op de stuurkunsten aan van de chauffeur.Of die wagen in 1x goed op de bult staat

Maar dan wil ik het risico niet lopen dat ik net de verkeerde chauffeur heb.
Ik heb ze bij de buurman wel gezien van de loonwerker dat een halve vracht naast de kuil gelost werdt.
En dat er een kraan met sorteergrijper kwam om het er weer op te pakken....
+3
fan van trekkers
@Fendt926Driver wij zouden nooit inversteren in doseerwalsen. Wat @Noorderling al wel aangeeft, een goede chauffeur lost zn wagen goed. We hebben heel veel verschillende mensen op de ladewagen maar nog nooit een halve vracht naast de bult gehad😐. In mijn ogen zijn doseerwalsen duurder, kost laadcapaciteit, zijn zwaarder (neem liever een paar kg meer gras mee), kosten onderhoud (moeten gesmeerd worden, kijk maar hoe vaak je doseerwagen van voerwagen smeert😂). En als het stuk gaat mag je dokken of je staat weer stil tijdens het kuilen. Ook wordt je wagen (nog) langer, en je kan niet de klep los doen als je de laatste wiers mee wil nemen. Voor ons dus geen doseerwalsen.🤔
Fendt926Driver
@fan van trekkers duidelijk.
Maar bij jullie is de laadwagen de beperkte factor. Te zien aan je extra inhoud, klep open enz
Bij ons de aanvoer.....
Laatste gras gisteravond met 2 wagens onder de hakselaar en verre oncourante stukjes (3 percelen per wagen) met de rapide opgehaald. Dan gaat het haast te hard
Het naast de kuil lossen kwam door het bijna haaks omhalen van de wagen waardoor de kont naast de kuil kwam en het gras dus ook.
Gelukkig zijn er meerdere wensen en uitvoeringen van dezelfde basis machine.

Want het is een der moeijkste taken
Het een ieder naar de zin te maken.
fan van trekkers
@Fendt926Driver ja, klopt ieder zijn wagen. Maarja als je hem dus haaks op de bult zet heb je de halve wagen met dosseerwalsen dus ook naast de bult liggen😂

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Pottinger europrofi ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!