Toppertjes uit huis Schlüter van eind de jaren 60 en begin de jaren 80.Super 1250VL en Super 950V.De 950 dateert uit de tijd dat het heel snel ging voor Schlüter, de 1250 alweer uit de tijd dat het

Schlüter Meerdere

Schluterfan
Toppertjes uit huis Schlüter van eind de jaren 60 en begin de jaren 80.

Super 1250VL en Super 950V.

De 950 dateert uit de tijd dat het heel snel ging voor Schlüter, de 1250 alweer uit de tijd dat het van de ene dag op de andere bergaf ging...

De geruchte dat Schlüter met BMW in zee wou gaan als cooperatieve organisatie deed zo'n stof opwaaien bij de dealers dat het vertrouwen weg was. De dealers hadden het idee dat Schlüter door deze samenwerking na verloop van tijd zou stoppen met het bouwen van trekkers en zegden promb hun dealerschap op. En dat ondanks dat het met Schlüter toen vrij goed ging! Op dat moment waren ze de nummer 1 op de Duitse markt met de verkoop van trekkers boven de 150pk.
En denken dat Anton dit wou doen om de toekomst van zijn trekkermerk in zekerheid te stellen, om meer ruimte te kunnen krijgen om nog meer aan ontwikkeling te kunnen doen en efficiënter te produceren. De zaken draaiden dus ook op niets uit en dat had serieuze gevolgen.

Serieuze gevolgen dat de verkoop tussen 1983 en 1984 met zowat de helft daalde! En probeer als merk dan maar eens het vertrouwen terug te winnen...

Het mocht niet zijn, de productie in Freising stopte op 23.Dec 1993.

Reacties

schluterman
Een van de zovele denk ik op dat adres
+2
Schluterfan
@schluterman

Zoiets 😂

1250 heeft zo'n 14000u erop staan. Geen betere Schlüter's al dit zegt de eigenaar. Als je er goed voor zorgt komt er zelden wat aan.
+1
mf 6150
Prachtige trekkers en foto!
valmet6400power
Maar in principe was het merk toch al ten dode opgeschreven als ik de verhalen hier een beetje volg? Hoge kosten voor ontwikkeling, niet echt massa productie om de kosten te drukken etc. Dan kun je Anton geen ongelijk geven dat hij zocht naar (financiële) mogelijkheden om zijn bedrijf draaiende te houden..
+3
Schluterfan
@valmet6400power

Ongelijk gaf ik hem zeker niet. In die tijd ging het wel relatief goed met de fabriek, maar op tijd kijken waar er verbeteringen kunnen doorgevoerd worden is zeker nooit mis. Ze hadden wel wat schade opgelopen begin de jaren 70 met de ontwikkeling van de Profi Trac en het wegvallen van de ZF A200 bakjes, maar daar hadden ze wel telkens oplossingen voor gevonden, en een weg gekozen waar anderen toch de andere richting uitgingen. Ze waren gewoon om problemen op te lossen, alleen had dat idee in '83 niet datgene voorzien wat men voor ogen had...

Toen de ZF A200 versnellingsbakken niet meer aangeboden werden, kwam Schlüter met de Compact serie, die vanaf dag 1 al een heel belangrijke rol speelde, en dat zo ging blijven tot 93. Als ik zo met andere echte kenners spreek, zijn de meesten het overeens. Hadden ze de exclusiviteit gehad met ZF voor de T7000 bak met 4 trapspowershift, in combinatie met de MAN motoren die ze toen al inbouwden, dan waren de slaagkansen stukken hoger geweest.
+1
valmet6400power
@Schluterfan
Wel een bizarre gedachte als dat wel allemaal door was gegaan zoals je beschrijft. Dan was Schluter vrolijk doorgegaan en wellicht waren ze nu dan nog steeds trekkers aan het produceren. Al verwacht ik dat niet aangezien merken zoals Case, Fiat, Ford, Valmet etc ook zijn samengevoegd of zijn overgenomen. Maar het blijft jammer dat we dat nooit zullen weten!

Heb zelf in m’n hele leven maar 2 Schluter tractoren gezien en het verhaal erachter maakt het een zeer bijzonder merk. Althans vind ik. En vind het ook super dat je zulke foto’s online zet met een stuk begeleidende tekst want daar leer je elke keer weer van!
+1
Schluterfan
@valmet6400power

Uit de gespreken die ik probeer te voeren met Duitse liefhebbers en kenners stelt bijna iedereen de vraag, waarom ze dit of dat niet gedaan hadden, het was de redding geweest. En bij de meeste kan je eruit afleiden dat ze graag nu nog steeds nieuwe Schlüter's kochten en/of erop reden.

Ik ben tijdens mijn bezoek in Beieren bij een familie geweest die 2 Egelseer Schlüter hebben. De ene bestelden ze bij Egelseer zelf nieuw, de andere konden ze kopen met 300u op de teller, die door een liefhebber nieuw gekocht was om enkel beetje transport mee te doen. Die man was na verloop van tijd ook op leeftijd gekomen en besloot het transport te stoppen en verkocht hun de trekker. Ze doen er niets mee, maar het was wel een uniek stuk om in de verzameling te hebben.
Met de andere die ze zelf nieuw kochten wordt nu nog steeds gebruikt en heeft zo'n 2000 op de teller.

Er rijden nog meer Schlüter's op dat bedrijf, waarvan die in dienst de meeste van na '90 gebouwd zijn.
+2
olro 61
Een hele mooie foto - de 950 V lijkt veel op het prachtige 1:32 1250V model van Weisse Toys, waar ook zo mooi die motorkap omhoog kan ,om die mooie Schlüter motor te bewonderen-...
Een Schlüter trekker was en is nooit gemaakt voor de massa kopers (evenzo als Eicher en MB-Trac) Ze hebben velen types gemaakt, een heel mooi design, robuuste uitstraling en natuurlijk een geweldige sound, waarbij de nadelen - hoge prijs, minder comfort, storingen en trage onderdelenvoorziening- weer werden vergeten...Anton Schlüter had ook geen opvolger- had allang de pensioengerechtigde leeftijd- en Siegfried Leutner - Antons rechterhand destijds - heeft later eens verteld, toen de beoogde samenwerking met Claas in 1991 ondertekend moest worden, weigerde Anton Schlüter dit te ondertekenen...Hierin scheen namelijk te staan dat Anton Schlüter zich uit de onderneming moest terugtrekken, en Dhr Leutner verder met Schlüter(Eurotrac) en Claas zou verdergaan. Siegfried Leutner stapte toen op, en ging bij Fendt aan de slag, en ging daar de Xylon verder ontwikkelen.
+2
a3vandiejen
@olro 61 Soms ben ik wel eens nieuwsgierig wat iemand voor werk doet..als je van veel trekkers of machines zoveel weet. Of is het puur interesse?
+2
a3vandiejen
Mooie verhalen...

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Schlüter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!