Super 1500TVL Special High Speed met Gassner 4 schaar ploeg.Een van de vele foto's uit de archieven van de vader van TF'er Schlüter Jan Van Samang.Foto uit 2004, op de Feldvorführung in Rochenfeld.

Schlüter Super 1500TVL

Schluterfan
Super 1500TVL Special High Speed met Gassner 4 schaar ploeg.

Een van de vele foto's uit de archieven van de vader van TF'er Schlüter Jan Van Samang.

Foto uit 2004, op de Feldvorführung in Rochenfeld.

Reacties

+1
stijn-de-bock
Prachtig
schluterman
Zeer mooi high speed
hooidonk
Hadden deze een hogere wegsnelheid?
+1
Schluterfan
@hooidonk

Ja, vanaf '86 als optie van zo'n 5500DM te krijgen op alle trekkers tot 170pk. Trekkers liepen naar gelang de bak en de toeren tussen de 45 a 55km/u. Schlüter schreef altijd in de folders ca 50km/u. Een van de eerste High Speed was een Compact 1350TV6 en loopt volgens de GPS meer dan 70... . Die kocht de huidige eigenaar met een kapotte versnellingsbak, en ga er vanuit dat hij alle aanpassingen die de High Speed in de 7 jarig bestaan heeft doorgevoerd. En waarschijnlijk loopt hij door die reden een pakje sneller dan normaal.
+1
hooidonk
@Schluterfan
Aldebarstend, meer dan 70 is haast meer een Fasttrac.
Het lijkt me toch niet een hele nuttige optie? 50-55 was (toen) al snel, laat staan nog een keer 20km/h sneller.
+1
Schluterfan
@hooidonk

Die optie werd het meest gekocht door mensen die er meest transportwerk mee deden. Maar zoveel zijn er niet verkocht. De meeste werden pas verkocht toen ook de Last Schaltung in het gamma kwam, zo waren de sprongen ook kleiner. En ondertussen was de High Speed ook al beter uitgerijpt want de eersten waren niet zo goed.
mf 6150
Zat er bij deze types nou een kast tegen de bak aan of zat 't 'm in aanpassing van de hoog laag
+2
Schluterfan
@mf 6150

Hangt van het bouwjaar af. Er zijn 3 "generaties". De eerste is zoals je beschrijft met het kastje dat op de plaats zit van de Kruip of Super kruip. Maar dat hield niet. Schlüter paste de lagering aan, dat is maar heel weinig van toepassing geweest. Nadien werd bekeken om het anders te doen. Het kastje verdween zodat ook de opties kruip en superkruip weer mogelijk waren. De aanpassingen hadden onderandere te maken met een verzwaarde as op de groepenschakeling. Ook werden er tandwielen aangepast. Welke weet ik zo niet uit het hoofd. In het begin moest de High Speed ingeschakeld worden met een aparte hendel. Ik weet niet of dat ook bij de latere zo was, of dat er ook een extra groep bij de groepen kwam. Ik heb nog niet in de cabine van een High Speed gezeten voor zover ik mij kan herinneren.

Ik kreeg in het verleden wel eens de vraag of dat het gemakkelijk is om een standaard Schlüter zomaar aan te passen naar High Speed. Met het kastje was dat het eenvoudigste, maar ook het minst degelijke. En ze zijn overigens bijna niet te vinden.
Als men de andere High Speed versie wilt, moet de bak echt helemaal uit elkaar, en ook de speciale as moet je hebben. Ik weet niet of die nog verkrijgbaar zijn... Zoveel High Speeds zijn er niet gebouwd. Ondanks dat de High Speed's graag verzameld worden, worden er zelden standaard Schlüter's omgebouwd. De reden is dat High Speed aangegeven staat in de machinekaart, en de meeste liefhebbers willen die bij hun trekker. Geen originele High Speed, is automatisch ook de waarde lager.
+3
Gavrie Willemsen
@Schluterfan jij kunt toch mooi vertellen, ik lees al uw teksten met enorme interesse….😛😛
+2
Ah ja dat is een bekende foto voor mij 😂

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1500TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!