Egi Euro Trac!In 2004 kon het nog, gloednieuwe Schlüter's zien. Al was dat wel het laatste jaar, aangezien Egelseer besloten had de productie te stoppen.Egelseer deed anders meer zijn best om de Schl

Schlüter Eurotrac

Schluterfan
Egi Euro Trac!

In 2004 kon het nog, gloednieuwe Schlüter's zien. Al was dat wel het laatste jaar, aangezien Egelseer besloten had de productie te stoppen.

Egelseer deed anders meer zijn best om de Schlüter's in de markt te zetten dan het voormalige LandTechnik Schlüter (Of LTS, LandTechnik Schönebeck).

Na een gesprek met een Duitse liefhebber, die een goede klant was van Schlüter (tot op het laatste!) en ze rechtstreeks kocht in de fabriek, bleek daaruit snel duidelijk dat LTS geen goed idee is geweest. Dat het er bij LTS niet zo koosjer aan toe ging, bleek uit een bezoek van een bekende van hem. Die bezocht de LTS fabriek in Schönebeck, waar nog enkel Euro Trac's en 2 Super Trac's gebouwd werden. Toen die man in de fabriek ging was het er vrij stil, weinig leven. Als hij smiddag's in de kantine ging om zijn boterhammen op te eten kwamen de werknemers wel binnen. Waar die ineens vandaan kwamen???

Dat het einde van Schlüter in het korte, 2 jaar durende, LTS bestaan ook triestig was bleek eruit dat er nog voor zo'n 370 trekkers (ook Super en Compact modellen!!!) aan onderdelen waren! Toen de kisten uit de magazijnen werden gehaald, ging men rond met een rode en blauwe spuitbus... Rood was schroot, blauw was bruikbaar...

Toen de liefhebber mij hierover vertelde merkte ik in zijn stem wel dat ook hij het hier moeilijk mee had.

Schlüter's verhuis naar de DDR en de achter de schermen verdwenen Anton deden het merk al helemaal geen goed. Wat op de laatste Feldvorführung op 30. September 1993 werd vermeld als toekomst bleek achteraf de doodsteek te zijn.
Gelukkig nam Egelseer de voorhanden onderdelen over, om nog zo'n enkele Euro Trac's, 1 Super en 2 Compact's te bouwen.

Deze Euro Trac 1700LS op de foto is er zo eentje uit Langenzenn, waar Egelseer voor enkele jaren een loods huurde en de trekkers daar samenbouwde met zo'n 8 tal mensen geloof ik.

De liefhebber die dit verhaal vertelde is ook trotse eigenaar van zo'n Egelseer trekker (zijn broer heeft er trouwens ook één!), en daarmee laat ook hij nog maar eens zien dat er bij hem het vertrouwen in zat tot op het laatste moment. En nu nog steeds overigens.

Foto uit 2004, op de Schlüter Feldvorführung die toen georganiseerd werd door de Schlüterfreunde Donau a.d Ilm.

Foto: P.V.S

Reacties

+3
schluterman
Mooi verhaaltje Simon
+3
Saeghershof
Zeer mooi verhaal. 👍👍👍Ik wist niet dat schluter nog zolang gebouwd werd.
+2
Schluterfan
@Saeghershof

In Freising en onder toezicht van de 3 generaties Anton's werden er trekkers gebouwd van 1937 tot 93. Schlüter bestaat eigenlijk al van in 1899.
Toen Schlüter overging in LandTechnik Schlüter werden ze 2 jaar lang in Schönebeck gebouwd.
Dan werd het eigenlijk 2 jaar stil en van '97 tot 2004 werden ze bij Egelseer gebouwd.
+1
Fendt280S
Mooi verhaal bedankt!
+1
stijn-de-bock
Triestig einde maar anderzijds wordt het merk er niet minder legendarisch door.
inspecteurfendt
Mooi verhaal. Jammer van de slechte bedrijfsleiding.
+2
olro 61
Weer een mooi verhaal, met het volgende project van LTS ( de LT-Trac - de in licentie gebouwde doorontwikkelde MB-Trac) was het na 25 gebouwde tractoren ook gebeurd...
+3
Gavrie Willemsen
Prachtig maar droevig verhaal 🥰😢
+1
a3vandiejen
Schitterend samengevat...
Simon nu nog iets , in de schluter bijbel was ik nog is aan het bladeren en bij de euro trac 1300 stond er dat daar 25 van gemaakt zijn en de 1400 maar 1 , maar ik denk dat da niet klopt he , ik weet zover maar 1 ,1300 gebouwd en 1400 s weet ik niet
+2
Schluterfan
@schluter jan van samang

De productieaantallen in de bijbel zijn enkel van wat in Freising gebouwd is, niet van wat bij LTS of Egelseer vandaan komt. Ik heb al verschillende 1300's gezien en er zelfs op gereden.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Eurotrac ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!