Foto van een Claas Axion 920, demo trekker van onze Claas dealer. Even een middagje geprobeerd tussen de JD 8295R’s & JCB 8330’s

Claas Axion 920

catfan55
Foto van een Claas Axion 920, demo trekker van onze Claas dealer. Even een middagje geprobeerd tussen de JD 8295R’s & JCB 8330’s

Reacties

930triplemaaier
Hoe is de eerste indruk?
catfan55
Cabine is echt veel te klein met slecht zicht. Erg verwarrende lay-out van knopjes enz. Overal zit wat. Geen goede plek voor een GPS scherm, waarom dit niet geïntegreerd is in de armleuning is mij een raadsel. Vooruit / achteruit schakeling is erg gruw, zowel in auto als in handmatig rijden. Ondanks de vooras & cabine vering is de trekker niet comfortabel om te rijden. Het voelt een beetje als een wipwap, Terwijl de wielbasis lang genoeg is om dit te voorkomen.

Voor 320Pk voelt het of hij under powered is. Leeg geen probleem maar heeft toch best wat moeite met een volle Penta. Eigenlijk heel jammer want we hadden echt gehoopt dat dit een mooie trekker zou zijn voor ons. We blijven voorlopig mooi bij Deere
boegie
Quote Reactie van @catfan55:
Vooruit / achteruit schakeling is erg gruw

De agressiviteit is in te stellen, ben je daar bekend mee?
+1
radium45
@catfan55 Herkenbaar wat je allemaal opnoemt. Voorbeeld, als je als leek in deze trekker stapt, zoek dan maar eens de knop van de 4 WD
+3
worteljcb
@radium45 Zoek dat maar eens uit bij bijv.een JD, Deutz of MF, als je nog nooit in dat merk trekker hebt gereden...

Iedereen heeft wel eens JD gereden en vind het daarom allemaal vanzelfsprekend. Toen ik bij de loonwerker kwam had ik serieus moeite met de bediening van de R series. Ik had nog nooit JD gereden. De claas daarentegen kon ik zo mee weg. Kon ik de agressiviteit instellen of kopakkermanagement? Nee, natuurlijk niet! Maar gewoon de simpele dingen als vooruit, hef, hydr is daar toch echt eenvoudiger vind ik.

Mensen die niet ff de moeite willen nemen om wat uitleg te krijgen en een paar dagen zo’n trekker te leren kennen, doen voor mij niet meer mee.. ieder merk heeft zijn eigen filosofie en ze worden gewoon steeds ingewikkelder. Je hebt tegenwoordig gewoon uitleg nodig, tenzij je bekend met een merk. Dan is alles vanzelf en die 10% nieuwe mogelijkheden vind je zelf wel.
+2
radium45
@worteljcb Even voor jouw geruststelling... Ik rij meer Claas als JD momenteel.
boegie
@radium45 Knopje gevonden inmiddels? 😜 Denk dat iedereen de eerste keer op een trekker even moet kijken waar de knopjes voor zijn. Is toch allemaal net een stuk minder gestandariseerd als bij auto's. De eerste keer op een JD kon ik het 4wd knopje ook niet vinden. Kon net zonder de 4wd het land uit komen 😂
+1
worteljcb
@radium45 Oh, zo was het niet bedoeld hoor! Zeker niet voor een bepaald merk en al helemaal niet persoonlijk op jou. Gewoon in algemeen.

Maar ik loop er dagelijks tegenaan dat men maar wat roept. Ze willen wel proberen, maar geen uitleg hebben. Ervaren problemen die komen door onjuiste instellingen. En alles wat niet zo is als ze gewend zijn, is per definitie waardeloos. Dan moet je gewoon lekker je merkonderbroek aanhouden en niet wat anders ‘proberen’.
+1
worteljcb
@radium45 De echte merkblinde mensen kraken de machine af in de omgeving of online, terwijl ze niet ervaren hebben wat het product is. Juist door zulke demo’s krijg het product een slechte naam en de dealer voorlopig geen kans meer in de buurt.
+2
Noorderling
Quote Reactie van @worteljcb:
Juist door zulke demo’s krijg het product een slechte naam en de dealer voorlopig geen kans meer in de buurt.

En veel dealers zouden er even 2uurtjes bij op moeten gaan zitten ipv red je er maar lekker mee.
Kun je dus heel gauw je eigen ruiten ingooien als dealer.
mf6495driver
@Noorderling
Idd, toen ik in de markt was voor een nieuwe trekker, heeft da claas dealer hier een axion geleverd. hij heeft mij alles piekfijn uitgelegd en de eerste uren gewoon meegereden om alles te verduidelijken. Daarnaast vind ik het ook interessant om een demo meerdere dagen te kunnen proberen. Dan kan je eerst wennen aan de trekker en pas daarna kan je hem echt gaan testen en vergelijken.
Fendt926Driver
@mf6495driver en toen dus ook je eerste claas gekocht na jaren mf gereden te hebben?
mf6495driver
@Fendt926Driver
Eigenlijk zijn we van MF naar Fendt zo naar Claas gegaan. Van MF naar Fendt was vooral omdat we wat problemen gehad hebben met MF, van Claas naar Fendt is puur voor de dealer gedaan. Wij hebben zelf nooit een Fendt Dealer gehad. Enkel een zelfstandige mechanieker die samenwerkte met een Fendt dealer en nu dus zelf Claas dealer is geworden.
Fendt926Driver
@mf6495driver dealer en/of vertegenwoordiger zijn heel belangrijk.
Daarvoor kun je eigenlijk soms beter naar een ander merk overstappen.
Mijn dealer is zelf ook de enigste vertegenwoordiger/verkoper dus kan ik er gerust blijven
john deere 7810
@Fendt926Driver

hahaha jaa maar als ze jou op een ander merk willen brengen...... Doodzonde van de tijd en demo's Daar gaat zelfs john deere nog failiet aan vgm.
Fendt926Driver
@john deere 7810 ik ben wel mee geweest naar de excursie naar de john deere fabriek.
We mochten niet eens proefrijden op de fabriek. Dan moest er iemand van de dealer bij zijn.
rommert14
@mf6495driver een 7624 gehad met veel ellende?
mf6495driver
@rommert14
Eerst een 3125 met veel ellende, die dan maar weg gedaan, daarvoor een nieuwe 8140 terug voor gekocht, en kort erna een jonge tweedehands 8140 erbij, maar die bleken ook al niet de beste te zijn. Daarna de Fendt 514c gekocht en dat was toen een wereld van verschil. zowel kwaliteit als comfort was veel beter. Er is wel nog een nieuwe 5465 Dyna4 gekomen en die doet het eigenlijk wel heel goed.
rommert14
@mf6495driver aha, ja die 5400 serie is niet klein te krijgen, zeker niet als ze de eerste 1000 uur met net te zware machines hebben gereden 😜
casejxu
@Noorderling ik gaf eerst altijd een kleine uitleg zodat ze konden beginnen. Dat of 2 later de details. Meeste mensen kunnen zoveel info als je kan vertellen vaak toch niet opslaan. Zeker als het een geheel ander merk/systeem is
john deere 7810
@casejxu

Dat is ook de beste manier volgens mij, wat wel net zo belangrijk is, om er in tussentijd sowieso 1x heen te gaan en vragen en te ondersteunen. Vooral die nieuwe trekkers.... wegrijden lukt de meeste wel, maar daarvoor zet je geen demo neer... Ook moet diegene wat de uitleg geeft, de machine kunnen dromen. als die 10x zit te drukken voordat die het goede heeft, schei dan ook maar uit.
casejxu
@john deere 7810 haha daarom had ik vaak ook een trekker mee naar huis. Rustig zelf proberen en testen en dan kan je m uitleggen
+1
john deere 7810
@casejxu

inderdaad, Het is wel mooi uitleggen tegenwoordig, Want je hoeft niet zo vaak nee te zeggen voor iets wat niet kan.... Werkelijk zowat alles is in te stellen. Enkel soms door veiligheden mogen sommige dingen niet.
casejxu
@john deere 7810 haha klopt. Na sinds een maand niet meer in de mechanisatie. Dus geen problemen meer mee
catfan55
@worteljcb de dealer is er 2 - 3 uur bij geweest om ons uitleg te geven over de trekker. Anders heeft het ook helemaal geen zin om het te proberen...
+1
john deere 7810
@worteljcb

Drukken en spelen met een trekker... Net wat je kunt. wat voor merk als het ook is. En is het niet duidelijk? direct aan de bel trekken. Dat zeg ik de klanten ook altijd met een demo.
mf6495driver
@catfan55

Best wel spijtig dat jouw ervaringen zo negatief zijn. Dat van die kleine cabine, ja die ziet er idd maar klein uit op zo een gigantische 900, misschien wordt het wel eens tijd dat ze daar eens een nieuwe cabine opzetten. Ik heb zelf een Axion 830 en nu ook een Arion 650, maar heb nog nooit de cabine te klein ervaren (ik ben natuurlijk ook geen JD R8 serie gewoon). In verhouding met onze Fendten is de cabine juist een hele vooruitgang, ook op gebied van vering.

Dat van dat GPS scherm zijn de meningen hier ook over verdeeld. Het leukste zou zijn dat je gewoon kan kiezen tussen een apart scherm voor gps of eentje die geïntegreerd zit in de terminal(zoals bvb. bij Fendt). Ik heb de gps terminal rechts voor tegen de cabinestijl gezet en ik vind hem daar heel goed staan.
caseboy
Dat klinkt allemaal wel heel negatief, zo slecht kan het toch niet zijn, heb wel eens met oudere Axion 800's gereden en nieuwe arions maar vind de bediening eigenlijk wel fijn maar vind John Deere met die command arm wel fijner
catfan55
@caseboy ik had er ook veel meer van verwacht als ik eerlijk ben. Hebben gister een aantal verschillende mensen op gereden maar we waren het eigenlijk allemaal wel eens over de bovenstaande punten. Echt jammer, want deze trekkers hadden ons eigenlijk best gepast
cb6520
@catfan55 waarom elke keer wat anders proberen? Is toch veel makkelijker als je alles van hetzelfde merk hebt
Fendt926Driver
@cb6520 blijkbaar bevalt john deere toch niet zo goed...
Ze kunnen hier aan komen met 20 demo s ik switch echt niet van merk.
Alleen de grote demo s van fendt zijn welkom
+3
JD 6430 The Best
@Fendt926Driver Of het merk wat je hebt goed bevalt of niet, een demo van een ander merk houdt in elk geval de dealers scherp.
Fendt926Driver
@JD 6430 The Best dat werkt bij mij toch niet.
Dealers uit de omtrek kennen mij wel.
Ik laat mijn eigen fendt logo op mijn kleren maken.
Dus daar zijn de fendt dealers niet zo gevoelig voor.
+3
deutzisthebest
@cb6520

Als je nooit wat anders uit probeert weet je ook niet wat je mist!
cb6520
@deutzisthebest ja moet je elke keer al je machines aanpassen omdat elk merk weer anders is. En naar verschillende dealers voor onderhoud en service.
@catfan55
Is toch ook niet gezond dat je een ander merk nodig hebt om je dealer scherp te houden.
deutzisthebest
@cb6520

Op de aftakas lengte na kan ik weinig bedenken wat je aan zou moeten passen?
Zeker wat kiepers en dat soort dingen betreft.
+1
930triplemaaier
@deutzisthebest
gedwongen besturing
plaatsing bedieningskasten
load sensing koppelingen
deutzisthebest
@930triplemaaier

De ls-koppelingen zijn redelijk eenvoudig gelijkt te krijgen.
Gedwongen besturing is wel een ding ja maar als je een k80 koppeling heb met een k50 besturing dan is dat ook best universeel volgens mij.
Bedieningskasten is ook een beetje persoonlijk waar je die wilt hebben. Hier hangen ze in elke trekker net even anders aan de hand van de voorkeur van de chauffeur.
+2
catfan55
@cb6520 dat is toch eigenlijk ook een instemming van niks? Omdat je content bent met waf he hebt betekent dat dan dat je niet naar andere merken hoeft te kijken? Onze Claas dealer behandeld ons heel goed met de hakselaars en combines. Als hun trekker in onze ogen een goed product was hadden we gerust 1 gekocht. Zo hou je beide kanten scherp.

Content zijn met wat je hebt is niks mis mee. Maar oog kleppen op hebben en alleen maar 1 merk moeten hebben lijkt mij ook niet gezond. Maar dat is ieder voor zich. Wij willen alles wel proberen en het vergelijken naast de machines die wij hebben. Dan kom je er gauw genoeg achter wat beter is. Willen nog steeds graag eens een 900 serie fendt proberen naast de Deeres. “We’re in the business of making money” en so simple is het. Daarom hebben we Claas hakselaars, en daarom hebben we John deere trekker.
+1
930triplemaaier
@catfan55 eerder wat het toch allemaal case?
catfan55
@930triplemaaier vroeger ook case gehad inderdaad, en New Holland.
T930
@catfan55 wat is de rede dat jullie die hebben ingeruild voor jd ?
+1
catfan55
@T930 we hadden her en der wel wat storingen met de case trekkers. Ik vond het fijne trekkers om mee te werken. De dealer was het probleem. Stonden fantastisch goed voot ons klaar, tussen 9 en 16.00 en als we maar binnen 100km van hun waren. Dat werkt niet met loonwerk
john deere 7810
@catfan55

hoe trekt hij op de wielen? Daar had hier de loonwerker klachten over... was wel een 800
catfan55
@john deere 7810 hij trekt niet zoals de deere, maar veel beter als de JCB’s. Viel absoluut niet tegen
@cb6520 jullie hebben thuis toch ook een John deere tussen de fendts draaien?
cb6520
@ronald-deutz-fahr ja heb je ook altyd geknoei met machines daarom meestal vaste klussen
@cb6520 niet zo heel spannend toch.. elke trekker moet toch een steuntje voor de bedieningskast en koppeling vormde stuurstang hebben..
als je nu een nieuw R serie koopt is er ook weinig hetzelfde als aan je andere John deere denk.
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

Ken je john deere nog niet 😉 Het streven is om 55% van de onderdelen van de vorige serie te hergebruiken. Maar natuurlijk zijn er dingen anders. Dat is de pest met demo's ook altijd. De ene klant heeft dit en de andere fabrikant heeft het zo..... Het past NOOIT in 1x
@john deere 7810 en aangezien de trekker van @cb6520 een 20 serie is zit er al een serie tussen dus 110% anders 😜
Nee snap wat je bedoeld, veel johndeeres zijn hetzelfde in de bediening en hef en dergelijke lijkt ook allemaal veel elkaar.
Tja de tijd is geweest dat je de pen erin deed aftakas eraan en zo kon beginnen 🙈🙈
Boeren machines gaat nog wel, loonwerkersspul is ingewikkelder 😅
+1
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

Een voorbeeldje, een krukaskeering van een john deere 2120 uit 1969 past ook nog in een nieuwe john deere 5055E of een 6400 uit begin jaren 90 en nog tal meerdere type's.

En dan past dat allemaal he, aftakas/slangen/stroomwerk. Machine's vragen veel stroom tegenwoordig, dus een goede (universele) stekker is ook al een must. En dan gaat de stekker van de isobus er in, met een gps scherm...... Dan komt pas de uitdaging 😉 Zijn al uuuuuuuren aan versleten wat nu wel met elkaar werkt en wat niet.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Axion 920 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!