Tsja, ja ja, wat moet je hier mee.
Onderste lager van het stuurhuis heeft drie pitjes in het loopvlak.
De andere lagers zijn eigenlijk nog goed en een revisiesetje waar ze in zitten, kost €150.
Of weet iemand nog een adres waar de onderdelen los te verkrijgen zijn?
Het stuurhuis is een ZF8108.

Hatz TL 13

Tsja, ja ja, wat moet je hier mee.
Onderste lager van het stuurhuis heeft drie pitjes in het loopvlak.
De andere lagers zijn eigenlijk nog goed en een revisiesetje waar ze in zitten, kost €150.
Of weet iemand nog een adres waar de onderdelen los te verkrijgen zijn?
Het stuurhuis is een ZF8108.

Reacties

+1
bas101
Voor 3 pitjes in een lager stuurhuis zou ik niet bang zijn , gewoon laten zitten , pitjes in een wiellager van een auto die de autobaan nog op moet is t wat anders.
hooidonk
@bas101
Bedankt Bas,

Dat is natuurlijk ook zo.
Maar ik weet niet wat het is, maar ik kan bij deze trekker moeilijk dit soort dingen laten zitten.
+1
JvH 1120
Staat er geen nummer op het lager of anders opmeten is waarschijnlijk gewoon een universeel lager
hooidonk
@JvH 1120
Ik kan er geen nummer op vinden.
Het is een schaaltje waar losse kogeltjes in zitten en die weer precies pas in de sparing van het stuurhuis valt.
Wat ik kon vinden, komt hij ook voor op de Deutz 514, Eicher L40, L45 en de Fahr D88, MAN en Güldner.
+1
john deere 7810
Mooi laten zitten, Dit lager maakt geen toeren en komt vrij weinig kracht op. Die krijg jij niet kapot met die uren.
hooidonk
@john deere 7810
Nee, dat is ook zo.
Maar nu heb je hem los en als er ergens voor redelijk geld een nieuwe te krijgen is, zet ik die er graag in. Dan is dat in ieder geval weer 100%
+1
john deere 7810
@hooidonk

150 euro voor 3 pitjes in een lager wat weinig hoeft te doen vind ik persoonlijk wel te veel geld. Ik ben er heilig van overtuigd dat je het niet/nooit zult gaan merken..
hooidonk
@john deere 7810
Nee, ik vind €150 ook veel te veel, dan neem ik het risico.
Maar soms wordt zo'n onderdeel ergens anders ook toegepast en is het veel goedkoper. Alleen je moet dan net weten dat het hetzelfde is.
john deere 7810
@hooidonk

Jaa dat is een nadeel van setjes, Heb je heel vaak met afdichtingen van cilinders, gaat soms nergens over welke prijzen ze er aan hangen, terwijl de losse afdichtingen geen drol kosten, maar ga het maar eens opmeten en uitzoeken... Kan het geen kant op kwa uren met het risico dat het niet past. Nu hoef jij je uren niet te verantwoorden met zo'n project. Enigste wat je even kunt doen is naar een specialist van het betreffende onderdeel gaan. Grote kans dat die je voor schappelijk geld aan het kapotte onderdeel kan helpen.
wim-same
Voor die 3 pitjes zou ik niet zo bang zijn, als er maar geen speling op het stuurhuis zit. Wij hebben vandaag een stuurhuis uit elkaar gehaald met ongeveer een halve slag stuur speling.
hooidonk
@wim-same
Deze wordt ook niet 100%, de worm en de meenemer zijn in het midden van het bereik meer op elkaar ingesleten dan op de uiteinden. Dus als je hem in het midden spelingsvrij afstelt, loopt hij op de uiteinden vast.
+2
wim-same
@hooidonk Bij oude Same's kun je ze iets uit het midden stellen om weer een vers plekje te hebben. Toevallig gisteren samen met @a3vandiejen aan de restauratie van een Same 360 begonnen, deze had ook een halve slag stuurspeling. maar hiet zat ook ruimte op de bronzen bussen van de uitgaande as naar het stuur armpje. Gelukkig had ik reserve onderdelen liggen. Die in het stuurhuis gezet, en ik wil ook stuurbekrachtiging op deze trekker bouwen. heb ik ook nog origineel liggen van een Same 360, dan heeft het stuurhuis ook veel minder aan te houden.
+1
hooidonk
@wim-same
Dat is wel een mooie constructie zo!
De bronzen busjes zijn bij deze nog wel goed, gelukkig.

Stuurbekrachtiging is inderdaad beter voor het stuurhuis en de bestuurder.
Enkel de voortrein krijgt er misschien wat meer van langs.
wim-same
@hooidonk Ja, maar mijn trekker heeft ook nog eens vier wiel aandrijving.
hooidonk
@wim-same
Dan scheelt het nog eens extra, want daar gaat die in ieder geval niet lichter van sturen!
+1
Rozema
Zijn dat geen universeel verkrijgbare lagers? Is gewoon een onderste lagerschaal van een taats- of axiaal lager toch? Je zou eens kunnen informeren bij bv bearing.nl/

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 en hebben de trefwoorden stuurhuis en lager geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!