Druk aan het transporten, bijna 30 ton zwaar. Net nieuwe dieplader meteen even aan het proberen, zitten luchtremmen op maar op de trekker niet dus nog even zonder remmen... Het plan is nog om de dieplader compleet uit elkaar te halen, te stralen en restauren. En dan uiteraard in MF rood 😁

Massey Ferguson 2680

Druk aan het transporten, bijna 30 ton zwaar. Net nieuwe dieplader meteen even aan het proberen, zitten luchtremmen op maar op de trekker niet dus nog even zonder remmen... Het plan is nog om de dieplader compleet uit elkaar te halen, te stralen en restauren. En dan uiteraard in MF rood 😁

Koeien aankopen of verkopen

Kijk dan eens op koemarkt.nl, dagelijks vers aanbod met kalveren, vaarzen, koeien en stieren.

Advertentie
Bezoek website

Reacties

Fendt926Driver
Komen er olie remmen op de dieplader of luchtremmen op de trekker?
Ritchie
@Fendt926Driver

Luchtgeremde wagens zijn heel eenvoudig om te bouwen naar oliegeremd toch?
Fendt926Driver
@Ritchie zeker makkelijk om te bouwen. lucht booster weghalen en olie cylindertje terug plaatsen.
Maar lucht remt 10 keer mooier en veiliger dan olie
wilko-hoogeveen
@Fendt926Driver dieplader gaat veranderd worden naar olieremmen
JD3010
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Maar lucht remt 10 keer mooier en veiliger dan olie

Kun je me uitleggen waarom? Volgens mij remmen nog altijd de remtrommels of -schijven.
wim-same
@JD3010 Het gaat er ook om hoe die remschoenen of schijven bediend worden. Met een twee leiding luchtrem systeem is dit gewoon het veiligste, net als wat vrachtwagen ook hebben. De meeste loonwerkers met grote getrokken wagens hebben ook al luchtremmen.
JD3010
@wim-same Maar waarom zou dan lucht veel veiliger zijn?
+1
casejxu
@JD3010 losbreekt beveiliging. Da's punt 1. En een goed werkend luchtremsysteem werkt last afhankelijk. Dus leeg net zo sterk remmend als vol. Dus niet met een lege wagen zwarte sporen op de weg
JD3010
@casejxu Ben je ooit weleens een wagen verloren dan? Bij olie is het hoe harder je remt, hoe hoger de remdruk is. Bij lucht kan dat maar een klein beetje.
wim-same
@JD3010 Dat is bij lucht ook zo, en met lucht heb je ook ABS of een gewichts ventiel die de remkracht van de wagen bepaald, dus hoe zwaar beladen. Met een AbS systeem gaat dit automatisch, maar ik weet niet of dit er op trekkers al is. Luchtremmen op zwaardere trekkers zijn in Duitsland al jaren verplicht.
JD3010
@wim-same Bij lucht heb je veel lagere druk, dus moet er ook veel meer geregeld worden. Kans op vuil het systeem is in de landbouw ook veel groter, zeker als het maar een paar keer per jaar gebruikt wordt.
+1
casejxu
@JD3010 nee gelukkig niet. Na dat werkt dus niet altijd zo. Nieuwe kiepers van me oom 2 jaar terug is niet mee te remmen als ze leeg zijn
JD3010
@casejxu Met olie? Ik heb er geen problemen mee, bij mij remt er 1 wagen eigenlijk wat te agressief.
+1
casejxu
@JD3010 nee maar de gene die de voordelen van t ene niet wil zien heeft ook nooit last van de nadelen van t andere ☝️
JD3010
@casejxu en daar doel je op mij?
casejxu
@JD3010 noem ik n naam?
CaseCS130
@casejxu Ik zie de voordelen qua werking wel, maar de kosten ook. Meerprijs op een nieuwe Valtra is al 5000 euro. Los setje voor bestaande trekker is ook al snel over de 3000 en dan moet het er nog op dus gaat ook al snel richting de 5k. En dan moeten alle aanhangers nog omgebouwd. Gaat ook snel richting de 1000 exclusief arbeid per stuk. Dat is veel geld voor ons terwijl we amper op de weg zitten. Verschil met vrachtwagens is dat trekkers al ruim van hydrauliek zijn voorzien waardoor een extern remsysteem niet veel extra kost. En lucht is zeker niet onderhoudsvrij.
Maar volgens mij hebben jullie thuis ook nog helemaal niks op lucht geremd?
casejxu
@CaseCS130 als je nieuw investeert is lucht altijd goedkoper. En er zijn merken die nu al geen hydraulisch meer leveren. En t mag volgens mij straks ook niet meer geleverd worden. Dus wat is dan duurder.....
+1
rommert14
@casejxu onze nieuwe mengwagen heeft gewoon olie remmen
CaseCS130
@casejxu Is een compleet lucht systeem echt goedkoper dan dubbel hydro? Kan ik me bijna niet voorstellen. Maar het lijkt er inderdaad op dat we die kant op gedwongen worden. Maar in het geval van Wilko zijn 2680 lijkt het mij een stuk goedkoper om de dieplader naar hydro om te bouwen dan de trekker van lucht te voorzien.
casejxu
@CaseCS130 dubbel hydro is complexer dan lucht. Storingsgevoeliger. Heb er nog net ervaring mee op kunnen doen maar als er een moment besloten moet gaan worden ivm aanschaf wagen of trekker met lucht stap ik graag over
+2
Valtrapowerr
@casejxu vgm mag hydraulisch wel tot 6 kmh dus op het erf, bijv een mengwagen is wat overdreven om lucht op te hebben, zit ook wel weer verschil tussen werktuigen en transport machines maar t gaat idd wel de kant van lucht op idd
+1
casejxu
@Valtrapowerr op t erf mag alles. Ook zonder remmen.
wim-same
@casejxu Van mij wel hoor. maar van de arbeids inspectie als er wetgeving komt? ook het erf is werkplek bij een bedrijf, net als b.v. in de bouw.
+1
Fendt926Driver
@casejxu op het erf mag veel tot dat je werknemers of stagelopers hebt.
Dan moeten zelfs de overhead deuren elk jaar gekeurd worden
wim-same
@Fendt926Driver Ja klopt. De boer zelf mag wel verongelukken, maar zodra je personeel of sagelopers hebt moet je overal aan voldoen. Het spreekwoord is dan ook "Ik wens je veel personeel".
CaseCS130
@casejxu Mja, ik had het liever gewoon bij het eenvoudige hydro gehouden zoals we dat nu hebben. Dat heeft tot nu nog nooit dienst geweigerd, is een stuk vriendelijker voor de portemonnees en remt ook als een trein.
+1
Gavrie Willemsen
@JD3010 beste, olieremmen zijn volledig achterhaald..... in België bestaat dat nog maar amper....
+2
Saeghershof
Olieremmen moeten vanaf nu ook 2leidingsysteem. Is niet goedkoop meer. Beter lucht op de trekker bouwen.
JD3010
@Gavrie Willemsen Nieuw zal je ook wel gelijk in hebben, maar zoals het bij mij funtioneert, deed dat 40jaar geleden ook en zal het blijven doen. Zolang het goed werkt, heb ik veel liever een safe systeem.
Met lucht heb ik veel meer problemen mee. Tijd geleden had er hier iemand problemen met het lucht, daar is ook geen oplossing voor gekomen. Ging wel van de rem, maar remde niet.
wim-same
@JD3010 En toch heeft @Gavrie Willemsen gelijk hoor. Luchtremmen zijn veel veiliger. En ik denk, weet eigenlijk wel zeker, dat dit ook de nieuwe keurigs eisen gaan worden voor landbouw voertuigen.
JD3010
@wim-same Beide hebben voor- en nadelen, Als olie goed remt is het prima. Wat hier ook ergens gezegd is, als de wagen met 50-60km op de remgaat, lig je als goed is ook in het ziekenhuis.
wim-same
@JD3010 Olie remmen kunnen heel goed werken, en hebben bij mij ook altijd heel goed gewerkt, tot je motor afslaat, of een slang klapt. Maar als je het over een noodstop heeft bij 50 km per uur, wat denk je waar de gordels voor zijn. Nederland is ongeveer het enigste land waar gordels in trekkers nog niet verplicht zijn. Maar we willen wel snel rijden, en net zo veel meenemen als een vrachtwagen, maar voor de rest..........
+3
JD3010
Quote Reactie van @wim-same:
wat denk je waar de gordels voor zijn.

Nu gaan we toch niet ineens het brave jongetje uithangen hé, want wie heeft er nu z'n gordel om in de trekker. Ik zie maar zelden een vrachtwagenchauffeur z'n gordel om doen als hij van mijn erf afrijdt, dan een trekkerchauffeur al helemaal niet. Stilvallen op een helling is tegenwoordig ook niet zo'n probleem meer, iedereen moet tegenwoordig Vario rijden, dus als je dan stilvalt, slaat de motor niet af.
Ik zeg ook niet dat luchtremmen verkeerd zijn, helemaal niet, maar het gaat me wel veel te ver om nu te doen alsof hydraulische remmen een hopeloos verouderd systeem is wat helemaal niet meer werkt. Luchtremmen is een wat complexer systeem waar gewoon meer delen aanzitten die kapot of verouderen kunnen en er zijn er maar weinig die daar naar kijken. In de landbouw is preventief onderhoud nog niet echt ingeburgerd. Zolang het maar werkt wordt er niet naar gekeken, want we hebben het ineens veel te druk. Dan is een hydraulisch remsysteem voor mij toch safer. Hydrauliekslangen die bij mij kapot barsten, daar is dan al jarenlang de buitenmantel kapot, dat is wel te zien ( en eigen schuld) 😉 .
+2
wim-same
@JD3010 Dit heeft niets met het brave jongetje te maken, maar als je nu op dit moment een systeem op moet bouwen, wetende dat er een keuringsplicht aan zit te komen..... Dan lekker hydraulische remmen opbouwen, wat misschien zo met een wel niet meer goed gekeurd word.
Ik verwijt het de overheid ook dat ze nu al ik den wel 10 jaar bezig zijn met geouwehoer over kentekenplicht, hogere max snelheid voor trekkers, trekkers vanaf.......keuringsplichtig, en vervolgens weet nog niemand wat de eisen gaan worden. Oktober gaat de kentekenplicht al in, en je hoort toch verder niets. Ik ga er vanuit dat de regels die o.a. in Duitsland gelden hier in de toekomst ook gaan gelden. maar nogmaals . De overheid moet eens met veel meer duidelijkheid komen.
JD3010
@wim-same Het brave jongetje ging over het gebruik van de gordel.
Dit al gelezen?

boerderij.nl/Home/Nieuws/…
wim-same
@JD3010 Ja o.k. maar ook in buitenland is de gordel verplicht. wij zitten er geen van allen op te wachten, want ook dat word weer een financiële melkkoe van de staat. Verder had ik dat artikel nog niet gelezen. Het ia inderdaad een soap. Zelf denken ze 6 maanden werk te hebben om te registreren, en de mechanisatiebedrijven moeten het allemaal maar in 3 maanden doen. Maar nog steeds lees je niets over waar trekkers en wektuigen aan gaan moeten voldoen.
+1
Gavrie Willemsen
@JD3010 lucht is ook veel veiliger in landen met veel hellingen. In de Oostbloklanden rijden zelfs trekkertjes van 60 pk met luchtgeremde aanhangers. Ik denk zelfs dat op Zetor standaard een compressor gewoon mee in de motor gebouwd zit.....
wim-same
@Gavrie Willemsen Ja klopt. Ik kocht 40 jaar geleden al een Pools Agromet kieper, en daar zat al lucht beremming op.
+1
wim-same
@JD3010 Met lucht pomp je je luchtketels op druk. Iedere aanhanger heeft zo'n luchtketel. Deze worden op druk gehouden door het trekkende voertuig door de ene luchtleiding. De andere luchtleiding geeft het remsignaal aan het remventiel naar de luchtbooster ( luchtcilinder ) bij de remtrommels. Als nu de motor uitvalt, kan je altijd blijven remmen, bij oliedruk remmen kandit dan niet meer. Bovendien, met luchtremmen werkt de parkeerrem juist met een sterke veer, die de wagen op rem zet. Als je de parkeerrem eraf haalt zet je juist luchtdruk op een cilinder tegen deze veer in, zodat de veer weer ingedrukt word en de rem los laat. Dus ook als een wagen losbreekt valt hij altijd op rem. Bij motorstoring vals altijd op rem, en zelfs met een luchtstoring, te weinig druk, is hij niet van rem af.
+1
930triplemaaier
@wim-same ik heb 2 maand terug nog op de vluchtstrook gestaan met een kapotte veerremcilinder. Deze was inwendig kapot geknapt onderweg waardoor de veerrem erop sloeg. Ik kan je vertellen dat ik door die veerrem ondanks de 50 ton nog behoorlijk in de gordels hing. Ik had het geluk dat ik em tijdens het afremmen nog op de vluchtstrook kreeg. Maar daarna kon ik geen kant meer op... Ik heb liever dit dan dat als je wilt remmen en ze weigeren dienst
wim-same
@930triplemaaier Ja, dat klopt, en als je stil staat krijg je er geen beweging meer in hoor. Zo'n kapotte handrem cilinder heb ik vroeger ook wel eens gehad. Was een luchtlekkage waardoor hij nog niet helemaal op rem ging. Ik kon ook nog wel op een uitwijk plaats komen. Toen de vrachtwagen zijn lucht kwijt was,
was het ook gebeurd.
+1
930triplemaaier
@wim-same of als je pech hebt staan de remmen in de brand.
Ik loop ook wel in de werkplaats bij het transportbedrijf waar ik op het moment werk en als ik een trailer klaar moet maken voor de apk controleer ik ook altijd de veerremcilinders door de dop eraf te halen waar je de terugstelbout in doet. Als het binnenwerk er scheef in zit dan vervang ik preventief de rembooster. Sindsdien eigenlijk geen last meer van scheef trekken met de remmentest of de remklauw is kapot maar dat kun je niet van buiten zien
+1
Fendt926Driver
@JD3010 luchtremmen werken lastafhankelijk. Hoe meer vracht hoe meer rem druk.
En veiliger. Bij een lekke remleiding kun je met olie niet meer remmen en met lucht gaat dan de rem erop en sta je in ieder geval stil
JD3010
@Fendt926Driver Bij olie regel je dat met je pendaalkracht. De oliedruk is veel hoger dan je luchtdruk
Fendt926Driver
@JD3010 maar de oppervlakte is ook veel kleiner bij de olie cylinder. Dan bij lucht.
Maar lucht haalt hem van de rem en je kunt rijden.
Olie zet hem op de rem.
Hier gaan we langzaam over op lucht remmen.
2 keer gehad dat een olie slang knapte bij zwaar remmen de eerste keer niet gemerkt op de straat. Wel op de kuil dat de shovelmachinist zei dat er wat lekte onder de kar en ongemerkt raak je toch de rem aan op de kuil blijkt wel. De 2e keer met 35 ton achter de teekker. Dat wil ik liever niet weer mee maken
+1
wim-same
@Fendt926Driver Nee, dat snap ik, dan sta je wel even te shaken. Bij ons vroeger een loonwerker met een mest transporttank met olie remmen toen nog. De trekker moest tegen een dijk op en kon het niet bijten. Door dat de motor afsloeg remde de tank ook niet meer. De tank schaarde en met het wiel van de trekker in de triangel van de tank kwam het gelukkig nog tot stilstand. De trekker weer gestart, en de chauffeur al die tijd de rem ingetrapt blijven houden tot een andere tank er een vracht uit gehaald had. Binnen een maand had deze loonwerker allemaal luchtremmen op zijn machines.
valmet6400power
@Fendt926Driver
Ik snap je punt en ik vind dat de Nederlandse regering al jaren geleden had moeten sturen naar luchtremmen maar dat terzijde. Als er een luchtleiding scheurt terwijl jij met je Fendt met 50 kilometer per uur rijdt dan krijg je ook rare situaties. Ik zeg niet dat het beter is dan een hydraulische rem die niet werkt op dat moment maar het is niet dat luchtremmen helemaal halleluja zijn. Vooral, zoals gezegd, als je het slechts een enkele keer per jaar zou gebruiken.
+1
David Bakker
Mooie combinatie zo .
+2
CaseCS130
Fantastische trekker, ziet er ook als nieuw uit. Kreeg zo eentje als miniatuur met dubbellucht toen ik 5 of 6 jaar was. Jarenlang mijn favoriete tractor en was er heel zuinig op. Mocht niemand anders mee spelen 😂
+1
a3vandiejen
Schitterend.
+3
wim-same
Ja, leuke discussie over de remmen, maar wat gaan de eisen worden na de kentekenplicht? Ik zou toch liever voor luchtremmen gaan zeker in de toekomst.
+5
Gavrie Willemsen
Gewoon lucht op de trekker bouwen. Lekker veilig. En zeker als de dieplader al van lucht voorzien is zou ik het zeer sterk afraden om hem om te bouwen.
+1
Saeghershof
Een luchtlek maakt geen vlekken op mijn beton dan een olielek.
Rik Engels
@Saeghershof Olieremmen ook niet, zolang je maar zorgt dat het er goed bij staat.
+1
Gavrie Willemsen
Nog iets mannen, als je een luchtgeremde aanhanger hebt met “handremluchtpotten” zoals wij zeggen in de volksmond, dan slaat deze steeds automatisch op handrem wanneer je de slangen ontkoppeld. Iets afkoppelen op hellend terrein heeft dus geen gevaar.
wim-same
@Gavrie Willemsen Klopt, en als je dit los wil hebben moet je een ventiel indrukken.
+1
930triplemaaier
@wim-same klopt maar dan moet je lucht voorraad niet weg gelekt zijn
a3vandiejen
@wim-same Twee jaar geleden een kraanmachinist verongelukt, die altijd bij Groothuis draaide. Wilde zijn ballast wagen iets van een helling laten rijden en trok de luchtrem los maar werd overreden door zijn eigen ballast wagen.
+1
wim-same
@a3vandiejen Heel triest, maar dit komt helaas vaker voor. Of de chauffeur komt tussen de aanhanger en zijn eigen wagen. Ik ken zo een paar voorbeelden noemen.
JD3010
Quote Reactie van @wim-same:
Ik ken zo een paar voorbeelden noemen.

Zijn inderdaad geen mooie berichten, ik heb ze het ook weleens zien doen. Ik weet niet hoe je dit als veiliger ziet.
jmos
@Gavrie Willemsen Dat dacht ik ook altijd maar heb vorig jaar een chauffeur gezien die had de snelkoppeling van de lucht kapot. Wat hij toen deed was de luchtvoorraad leeg laten lopen zodat hij toch de wagen van de plek kon krijgen, maar dan deden de remmen het niet meer.
Zijn er verschillende systemen dan of hoe zit dat?
+1
930triplemaaier
@jmos dan heb je geen handremcilinders dat mag nog bij wagens van voor een bepaald jaartal. nieuwe wagens/aanhangers moeten op 1 as bij 2 assige aanhangers en op 2 assen bij 3 assige aanhangers een handrem/veerremcilinder hebben. zo is dat bij vrachtwagens en neem maar van mij aan dat dat ook gaat gelden voor landbouwverkeer
wim-same
@930triplemaaier Daar ga ik ook vanuit dat dit inderdaad gewoon de eisen in de toekomst gaan worden.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 2680 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!