Foto van een John Deere 6195M van een collega. Dit voorjaar vaste mest rijden. Trekker bevalt erg goed.

John Deere 6195M

mdoornekamp
Foto van een John Deere 6195M van een collega. Dit voorjaar vaste mest rijden. Trekker bevalt erg goed.

Reacties

JDuitW
Met zon commandquat bak zeker?
+1
mdoornekamp
@JDuitW ja command quad. Van Noordenbos
JDuitW
@mdoornekamp wil dat wat met zon bak?
mdoornekamp
@JDuitW ja schakelt wel mooi vlot.

Jullie hebben ook 1 Valtra met 5 traps bak toch? Die schakelen vrij traag.
JDuitW
@mdoornekamp oké en groepen schakelen onder belast gaat ook mooi? alle 2 valtras zijn vario
GerbertXL
Dat lijkt me ook wel wat zo'n commandquad, blijft ie onder zware belasting stilstaan als je groepen schakelt? Zou ik ook weleens willen proberen.
john deere 7810
@GerbertXL

Mooie bak inderdaad, en het schakelen gaat goed en soepel, maar het is geen autopower... soms zijn ze nog even de weg kwijt, alsof je bij iemand op zit die voor het eerst de soepelheid?! 😛 van een powerquad ervaart.. Helemaal met voorladerwerk met actieve stilstand werkt mooi. Bak is in te stellen op soepelheid,2 snelkeuze's voor de begin versnelling, belasting is in te stellen op procenten en op welke gebruikers die rekening mee moet houden, zoals aftakas/hydroliek enz. Het is even wennen maar bevalt bij onze klanten uitstekend.
mdoornekamp
@john deere 7810 en schakelen mooi vlot. Dat is probleem met de direct drive. Die is te traag
john deere 7810
@mdoornekamp

Dat is al wel stukken beter geworden na div software update's. Maar idd, deze is er wel op tijd bij. als je met een dd aan het strooien was, en je wou de klep open doen en de aftakas aan, kon/kan het zo maar zijn dat je hem even overnieuw moest/moet starten.

Wel een leuke trekker voor jou denk ik met veel werkzaamheden?
mdoornekamp
@john deere 7810 direct drive is meer wat voor een vaste chauffeur. Die de beperkingen kent. Dan kan het wel een hele fijne bak zijn
john deere 7810
@mdoornekamp

Precies dat, in veel gevallen wordt hij vergeleken met een autopower.
mdoornekamp
@john deere 7810 autopower heeft ook nog wel nadelen met zwaar werk. Of je moet 50 pk extra kopen. Mijn 6155R moet wel vaak vol aan de bak en vaak trekwerk.
john deere 7810
@mdoornekamp

Ligt er aan hoe je er tegenaan kijkt vind ik. Het verlies in de bak is wat groter, Maar de andere kant is wel dat je altijd de maximale snelheid halen met een autopower. Dat lukt je met een schakel niet. Ze bevallen bij onze klanten iig machtig. Die staan er van te kijken wat ze aankunnen.
JD 6430 The Best
@mdoornekamp hier hebben ze volgens mij nog nooit een R serie met direct drive verkocht. Alles autopowr. Hooguit 1 met powrquad.
+2
john deere 7810
@JD 6430 The Best

Bij jullie hebben ze geld te veel 😛 We moeten wel eens lachen met die cursussen over hoe de trekkers in de akkerbouwgebieden zijn uitgevoerd en hoe ze bij ons soms worden verkocht en met welke uren ze worden ingeruild. Echt een wereld van verschil. Hier hebben de boeren het over de nieuwe trekker, een 6330 standaard met dik 11.000 uur op de klok.
GerbertXL
@john deere 7810 Maar kan ie de groepen nou wel of niet onder belasting schakelen zoals een nh powercommand of komt ie tot stilstand zoals een dyna-6?
john deere 7810
@GerbertXL

nee die nh powercommand moet je vergelijken met een directdrive als ik het goed heb. Dit is gewoon kort gezegd de powerquad bak maar dan elektrisch aangestuurd. Maar hij schakelt wel veel sneller waardoor je niet het gevoel hebt dat je stil komt te staan.
johnderfavo2.0
@john deere 7810 is zo'n command quad ook bijna net zo degelijk als een powerquad? Of valt dat tegen?
john deere 7810
@johnderfavo2.0

Zijn nagenoeg de zelfde bakken alleen elektrisch aangestuurd, staat idd beetje vreemd in mijn vorige reactie.
mdoornekamp
@john deere 7810 voordeel is dat je wel van de wat stugge pook af bent.
john deere 7810
@mdoornekamp

zeker waar.
GerbertXL
@mdoornekamp Ik heb nog nooit om een demo gevraagd maar pas gezegd dat ik deze transmissie toch wel eens wil proberen als de dealer iets heeft staan. Maarrrr, ik heb een paar dagen op een dyna-6 gezeten en dat was volledig ruk als het moeilijk word, prachtig om gewoon mee te transporten maar als je de bagger ingaat dan was het niet wat, daar ben ik bij JD ook bang voor.
john deere 7810
@GerbertXL

Je kunt bij deze bakken altijd nog handmatig schakelen he. Het hoeft niet automatisch. Hier zijn de veeboeren erg tevreden, ook diegene wat zelf injecteren enz.
+1
GerbertXL
@john deere 7810 Ja dat snap ik wel, maar het klinkt als verkooppraatje altijd heel leuk dat gerobotiseerde, en ik vind het ook heel leuk klinken, maar ga er eens een kapot gereden bouwterrein mee op waar je gang moet houden en dan kom je er snel achter aan welke alleen leuk is op papier. Die dyna-6 was dat dus, leuk op papier.
mf6495driver
@GerbertXL
Rij jij dan altijd op automaat met een Dyna6? Ik heb zelf al een aantal keer met een Dyna6/hexashift (claas) gereden maar de automaatstand vond ik maar niets. Gewoon zelf schakelen en dan vind ik het best prettig werken.
GerbertXL
@mf6495driver Nee gewoon handmatig, automaat heb ik niet geprobeerd.
john deere 7810
@GerbertXL

Helemaal eens. Maar ook daar moet je niet altijd huiverig voor zijn, tegenwoordig kunnen ze ook al heel wat met wielslip enz, Maar ben het wel met je eens hoor. Een trekker kan (nog) niet ruiken wat voor terein jij voor je hebt liggen... Maar ken bijv ook de nieuwe deutz trekkers..... die wat zowat 20 x schakelen in 10 meter zegmaar. Dan zul je moeten ervaren, en daarvoor hebben ze demo's
mdoornekamp
@john deere 7810 Deutz met die nieuwe half automatische bak?
GerbertXL
@john deere 7810 Nou ik ben nog geen trekkers tegengekomen die je fatsoenlijk op automatisch schakelen kunt rijden vanuit stilstand, ook niet op de weg. Als je maar op gang bent gaat het prima maar als je vanuit stilstand wegrijd begint ie of veel te laag of te hoog.
mdoornekamp
@GerbertXL ja klopt. Daarin in john deere ook zeker geen topper
trean
Quote Reactie van @GerbertXL:
Nou ik ben nog geen trekkers tegengekomen die je fatsoenlijk op automatisch schakelen kunt rijden vanuit stilstand, ook niet op de weg.

Gewoon even de juiste startversnelling instellen, moet je even weten, maar is niet moeilijk.

Sommige 'gewone' schakelbakken zijn ook slecht ingedeeld voor sommige werkzaamheden.
Bijvoorbeeld met een john deere 5100 m
D 1 is te snel om met een volle kipper weg te rijden op de verharding.
mdoornekamp
@GerbertXL automaat functies blijft altijd gevaarlijk als het nat of kritiek wordt. Dan schakel ik ook liever zelf
@GerbertXL Hoezo is een dyna6 in de bagger niks? Je moet er gewoon rekening mee houden dat hij tussen de groepen ontkoppeld. Net als dat je zelf doet als je schakelt. Schakelen gaat wel mooi snel
GerbertXL
@MaartenMandemaker Ik weet niet meer zeker maar volgens mij reed ik in de derde groep de bagger in, en die groep begint te hoog. Terugschakelen naar de tweede groep, stilstaan, vast. Volgende keer in de tweede groep beginnen, maar de hoogste versnelling in die groep ligt zo laag dat je geen gang kunt maken. Ik vond het ook lastig dat ie gelijk overschakelt van groep als je doorduwt, volgens mij moet je bij claas de pook dan door een extra weerstand drukken. Dus als je niet oplet dan pakt ie de volgende groep en sta je stil. Maar goed, ik heb er maar een paar dagen opgezeten, misschien heb ik wat gemist.
Nickvg
@GerbertXL het verschil tussen 2F en 3A is niet groot vind ik. Daarnaast heb je voor in het veld de schildpad. Daar moet je wel het knopje indrukken om naar de volgende groep te schakelen
Vollenbroek_Lars
@GerbertXL Dat had mf in de oude 6400 serie wel moest je eerst een knop indrukken voordat je naar de volgende groep kon. Maar dyna 6 moet je gewoon mee leren rijden als je er vaker mee rijd gaat t steeds makkelijker.
@GerbertXL ja tussen de groepen staat ie dan stil idd. Maar als ie het in de 3a niet meer trekt is het ook wel aardig pittig, 3e groep begint bij 8 km ongeveer. Het bevalt mij wel goed, meeste snellere landwerk kun je in de 3e groep doen. De automaat gebruik ik eigenlijk nooit. Alleen de cruise control
mdoornekamp
@MaartenMandemaker dyna 6 loopt in de 2e groep ook wel sneller dan 8 km in de hoogste trap toch?. Zodat je wat overlap hebt.
@mdoornekamp Ja klopt 2f ligt iets boven 3b. Km of 11 loopt ie in de 2e groep
mdoornekamp
@MaartenMandemaker ok. Dan moet je dus voor de natte plek terug naar groep 2.

Kun jij ook in 2a altijd de kuil opkomen achteruit of moet je dan naar 1. Met Claas 640 lukt het hier wel. Is trouwens een 40 km.
@mdoornekamp dan moet het wel heel raar gaan als ie het in de 3e groep niet trekt. De kuil op rijden doen wij vaak in de 1e groep. Leegdraaien zoiezo.
mdoornekamp
@MaartenMandemaker soms moet je even met een aanloop de bult op. Dan is het mooi dat je nog een paar versnellingen terug kan. Ik redt het dan in B1 niet met de jd als het zwaar gaat. Normaal gewoon rustig in groep A de bult op.
@mdoornekamp Ja klopt, rijden meest in 1d of e de bult op. Gaat mooi rustig en met leegdraaien kun je mooi in dezelfde groep blijven.
trean
Quote Reactie van @MaartenMandemaker:
tussen de groepen staat ie dan stil idd.

Alleen bij zwaar trekwerk, anders gaat die wel door,
Dyna 6 schakeld de versnellingen nog snel ten opzichte van andere merken.
De Valtra's die wij op demo gehad hebben doen er langer over.
mdoornekamp
@trean Ik vind die nieuwe Valtra met 5 traps powershift sowieso wat traag schakelen. Ook als je snel een paar versnellingen op of terug wilt schakelen, moet je steeds wachten anders pakt ie ze niet.
@trean Ja klopt ze schakelen snel, ook tussen de groepen gaat het veel sneller dan zelf met de pook. Dat werkt prettig. Valtra heb ik geen ervaring mee
7920
Lekker taai trekkert de 6195m
mdoornekamp
@7920 ja. De hele M serie trekt onderin beter dan de R serie. Zal wel deels komen doordat er geen boost is, dus direct alle vermogen. Maar blijft toch een beetje vreemd.
john deere 7810
@mdoornekamp

er is wel een boost (je) de 4 pitters hebben wel geteld 9 paardjes extra...
mdoornekamp
@john deere 7810 dat is eigenlijk constant vermogen dacht ik
mdoornekamp
Grote 710/70r42 banden staat hem goed
7920
@mdoornekamp ja klopt, geen boost. van het voorjaar een 195m voor de schijveneg gehad en normaal een 6215r, zit dan niet veel verschil in
mdoornekamp
@7920 ok. deze 195M gaf ook niet op met de Tebbe op veenland. Ik reed zo 12 km.
mdoornekamp
@joozt op 710/70r42
joozt
@mdoornekamp mooi! Kan ie goed hebben!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6195M ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!