Foto van een MAN AS542A, wachtend op de restauratie en ontwaken na 20 jaar stilstand!. Geplaatst door Tom VB op 17-07-2019 om 14:58:57, met 77 reacties.

MAN AS542

Foto van een MAN AS542A, wachtend op de restauratie en ontwaken na 20 jaar stilstand!

Reacties

+1
Fendt_favorit
Super project!
+1
Towaberg
Ziet er nog redelijk uit. Mooie trekkers MAN👍
schluterman
20jaar stilstand dat is een lange tijd
+1
wim-same
@schluterman 20 jaar is lang, maar als alles nog maar los zit. zou er wel even nieuwe diesel in doen, en vooral ook controleren of de regulateur van de brandstofpomp nog los is.
+2
Tom VB
Zeker een mooi project, we vorderen gestaag.

(klik om te vergroten)

Nee... lopen doet ie nog niet

(klik om te vergroten)

Toch maar een algehele revisie. Onderdleen zijn nog lastig te krijgen. De trekker is met 690 gebouwde exemplaren zeldzaam geworden.
JD3010
@Tom VB Die zitten er lekker strak in. 😉
+1
Tom VB
Krukas er uit, slijtage controleren en lagers vervangen.

(klik om te vergroten)

+1
schluterman
@Tom VB gewoon goed aanpakken 👍👍
+2
florisrobben
Mooi project
+2
Freggel
Succes!
+1
Kramer U800
Mooi project zeg! Prachtige machine! Ik zou hem technisch reviseren en aan het uiterlijk niks doen als het kan, alleen in de lijnolie zetten. De motor is er helaas wel slecht aan toe. Succes ermee, dit project ga ik volgen.
+2
Tom VB
@Kramer U800
Ja dat was eerst mijn bedoeling ook, om m niet te spuiten.
Echter ga ik dat toch doen. Er zit behoorlijk wat laswerk hier en daar en dat wil ik daarna toch weer netjes in de verf hebben.
Kramer U800
@Tom VB Als er laswerk aan zit dan zou ik hem ook over spuiten, vaak is hij dan te slecht om origineel te houden.
+1
Tom VB
@Kramer U800 Klopt, en deze is reeds een keer in zijn leven overgeblazen en dat ziet er niet uit. Dus alles gaat eraf en dan nieuw opzetten.
+1
Tom VB
Mijn indruk is dat deze trekker vooral is gebruikt voor sleep- en transportwerk, en dan met name in het bos. De aftakas stomp is qua vorm en slijtage gewoon nog nieuw en de aftakas schakeling zat vast dus die lijkt me niet veel gebruikt.
De motor is van binnen flink versmeerd, daarbij doet het volledig ontbreken van een thermostaat vermoeden dat de motor nooit echt goed warm is geweest. Het helpt natuurlijk ook dat het in Noorwegen niet snel 40 graden wordt...

(klik om te vergroten)

Prachtige Werbung uit die tijd... (1955)

(klik om te vergroten)

Toch ook maar alvast even onder de deksel van de ZF A17 koekeloeren... op het eerste gezicht ziet het er redelijk uit. Ik ben van plan er nog Schnellgang in te zetten. (als ik die ergens kan krijgen...)
florisrobben
Oude degelijke. Mooi om te zien
+2
Tom VB
Langzaam vorderen we....

(klik om te vergroten)

Zo, de kop met nieuwe kleppen ziet er al een stuk beter uit @dieselserviceemmeloord.

(klik om te vergroten)

Toch een klein (?) scheurtje in het blok, gezien dankzij de vaklui van Dieselservice Emmeloord.
JD3010
Quote Reactie van @Tom VB:
Dieselservice Emmeloord.

Reclame. 😉
Tom VB
@JD3010 mag best, ze doen hun best 👍🏻
+1
JD3010
@Tom VB Ja klopt, ik ben er ook wel geweest. Ik heb nu een adres wat dichterbij die het ook goed doen..
+3
Tom VB
Krukas gemeten en in orde bevonden 👍🏻

(klik om te vergroten)

Krukas, nog prima na tig uur en 65 jaar
+3
Tom VB
Ondertussen gaan we verder met de MAN AS542A

(klik om te vergroten)

Splinternieuwe uitlaat, zelf gemaakt evenals het uitlaatspruitstuk. Volledig origingel maatvoering aangehouden.

(klik om te vergroten)

Blok gevlakt, nieuwe bussen monteren
+4
Kramer U800
@Tom VB Wat een vakwerk zeg! Die uitlaat inclusief demper maakt het helemáál af. Eén woord prachtig!
InsaneNL
@Tom VB blok ondanks het scheurtje toch nog goed gekeurd voor gebruik?
+2
Tom VB
@InsaneNL ja het is gelukkig een klein scheurtje veroorzaakt door iemand die ooit een bus uit het blok heeft staan hengsten. Kan gelukkig geen kwaad.
+1
InsaneNL
@Tom VB dat valt dan weer mee
+1
Towaberg
Heel mooi werk👌
+4
Tom VB
Weer wat verder...

(klik om te vergroten)

Nieuwe zuigers, bijna klaar voor opbouw!

(klik om te vergroten)

Koppelingshuis en druklager etc klaarmaken voor de motor.

(klik om te vergroten)

Nieuwe afdichtingen erin.
+1
florisrobben
Netjes hoor
+1
Tom VB
Olie aanzuigzeef carter

(klik om te vergroten)

Mss tiooch maar even schoonmaken...
+1
Kramer U800
@Tom VB Werd wel tijd denk ik 😉
+3
Tom VB
Het begint erop te lijken!

(klik om te vergroten)

Toch even kijken hoe dat lijkt....

(klik om te vergroten)

Kop kan erop
+6
Tom VB
Proefrit tijd!!

(klik om te vergroten)

Voor het eerst buiten op eigen kracht!
Een mooie afsluiting van dit jaar 👍🏻
+3
Kramer U800
@Tom VB Proficiat!! Door doe je het voor! Alles goed verlopen?
+3
Tom VB
@Kramer U800 dankje! alles lijkt in orde. Ben er zeer blij mee. Hij loopt prachtig.
Volgende haltes: Schnellgang erin en de vooras uit elkaar. Helaas liggen vrijwel alle lagers eruit, of zijn heel slecht.
+3
Kramer U800
@Tom VB Dat maakt het alleen maar leuker om dat ook nog op te knappen. Dan staat er straks weer wat moois wat weer járen mee kan!
+4
FeikeH
@Tom VB
Ik heb ook een man van 1955, inmiddels heb ik deze al 50 jaar. En ook zelf opgeknapt.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Tom VB
@FeikeH Ziet er top uit Feike! Welk type is dat?
Je zit niet ver hier uit de buurt, de laatste foto is in Lemmer.
+1
Tom VB
@FeikeH Ik vind de jas m super staan, erg mooi!
+1
FeikeH
@Tom VB

(klik om te vergroten)

+1
Towaberg
En ook een top prestatie, proficiat👌
+2
florisrobben
Netjes het is zeker een mooi karwei
+3
Tom VB
En nu verder met de achterbrug, schakelmechanisme en de vooras.

(klik om te vergroten)

Laten we achteraan beginnen. Veschillende keerringen lekken, speling op lagers, ik wil er Schnellgang inzetten en de remmen moeten gedaan worden.
+1
florisrobben
Mooi werk 👍en ook dit zal geen half werk worden verwacht ik
Tom VB
Een kleine tegenslag, ik had gehoopt de achterbrug hier te spitsen maar moet dan alsnog het koppelingshuis weer loshalen... Nou ja.

(klik om te vergroten)

Hmmm... dus toch bij het koppelingshuis beginnen.
+3
Tom VB
Vandaag gestreden en gewonnen👍🏻

(klik om te vergroten)

ZF17 Getriebe van koppelingshuis gesplitst, nu schoonmaken en de inbouw van de Schnellgang kan beginnen.
+2
Kramer U800
@Tom VB Goed bezig 👌🏼💪
+2
florisrobben
Puik werk
+3
Tom VB
Van het weekend ook de aangekochte folder mogen ontvangen. Origineel NL brochure van toenmalig importeur W. van Gemeren uit Greup Zuid Holland uit 1956.

(klik om te vergroten)

Voorkant

(klik om te vergroten)

Achterkant
+3
Kramer U800
@Tom VB Mooi joh! Dat zijn de kleine details die de tractor compleet maken!
+2
Tom VB
@Kramer U800 Idd, ben er wijs mee.
+2
Kramer U800
@Tom VB Dat geloof ik, mooie folder
+2
a3vandiejen
Mooi allemaal.
+2
Tom VB
Vandaag na een pause vanwege andere bezigheden maar eens verder gegaan aan de voorkant van de motor: hydrauliekpomp, waterpomp en dynamo aandrijving.

(klik om te vergroten)

Alles checken, gangbaar en kompleet maken

(klik om te vergroten)

Hydropomp met verstelbare poelie

(klik om te vergroten)

Aangezien er voor de dynamo geen bevestiging meer was er maar zelf een nagemaakt.

(klik om te vergroten)

Waterpomp moet gereviseerd worden wegens kapot schroefdraad op de as.
schluterman
@Tom VB niks meer te krijgen van de waterpomp?
Tom VB
@schluterman jawel er is een adres in D.
schluterman
@Tom VB oke het is niet zoals bij schlüter enkel een revisie set voor te krijgen.
+1
Tom VB
En dan de vooras!

(klik om te vergroten)

Alles kompleet...overal nieuwe lagers in, kruiskoppelingen zijn gelukkig in prima staat.

(klik om te vergroten)

Nieuwe fusee pennen en bussen, modificatie van messing glijlager naar druklager

(klik om te vergroten)

Stalen bussen ipv messing
+1
Towaberg
Dat wordt een toptrekker👌
+1
Tom VB
@Towaberg prijstechnisch zowieso 😂😂
+2
Tom VB
Weer wat verder...

(klik om te vergroten)

Verder bouwen, de waterpomp na volledige revisie teruggeplaatst en verder alle vsnaren en poelies passend gemaakt en gemonteerd. Ziet er goed uit, nu ook compleet met hydrauliekpomp.
+1
Tom VB
Handremtrommel, ook deze gaat volledig gereviseerd worden.

(klik om te vergroten)

Hmmmm de handrem trommel bevatte meer losse onderdelen dan gewenst... hier kunnen we serieus priegelwerk gaan doen.
+1
a3vandiejen
@Tom VB Mooi hoor, word goed aangepakt.
+1
Kramer U800
@Tom VB Belangrijk werk, goed bezig! 💪
+1
florisrobben
Netjes👍
+2
Tom VB
De ZF A17 Getriebe van de AS542A wordt versneld. Het huidige verkeerstempo ligt ietwat hoger dan 20km/h en ik wil graag een beetje meekomen met het verkeer.

(klik om te vergroten)

Nieuw gemaakte as, nu nog harden.
+2
Kramer U800
@Tom VB Mooi gemaakt! 😀😀👏 Wat een verschil met de ouwe.

Dat soort plaatjes van bijvoorbeeld zo'n importeur zijn ook altijd blikvangers
Tom VB
@Kramer U800
Laten maken... 😬
+1
Kramer U800
@Tom VB Kan ik begrijpen, is heel lastig te maken, tenzij je een CNC machine hebt.
+1
a3vandiejen
@Tom VB Dat is wel lekker als hij klaar is.
+1
Tom VB
Verder wat begonnen te kliederen met Owatrol, wat een superspul is dat.

(klik om te vergroten)

Met t originele plaatje van de toenmalige importeur in Oslo Noorwegen.
a3vandiejen
@Tom VB Is dat een soort afbijt middel voor verf?
+1
Tom VB
@a3vandiejen Nee het tegenover gestelde. Soort transparant conserveringsmiddel voor metaal en hout. Daarbij blijft de patina (de verweerde look zo gezegd) behouden. Zie owatrol.nl/product/rustol-owatrol-oil/
+1
Tom VB
Zie

(klik om te vergroten)

Mooi geconserveerd met behoud patina
+3
a3vandiejen
@Tom VB Heel mooi, het embleem op zich is al kunst..
+1
a3vandiejen
@Tom VB O.K, mooi....zie het inderdaad, wel gaaf hoor.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MAN AS542 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!