Foto van een MAN AS542A, wachtend op de restauratie en ontwaken na 20 jaar stilstand!. Foto is geplaatst door Tom VB op 17-07-2019 om 14:58:57, met 127 reacties.

MAN AS542

Tom VB
Foto van een MAN AS542A, wachtend op de restauratie en ontwaken na 20 jaar stilstand!

Reacties

+1
Fendt_favorit
Super project!
+1
Towaberg
Ziet er nog redelijk uit. Mooie trekkers MAN👍
schluterman
20jaar stilstand dat is een lange tijd
+1
wim-same
@schluterman 20 jaar is lang, maar als alles nog maar los zit. zou er wel even nieuwe diesel in doen, en vooral ook controleren of de regulateur van de brandstofpomp nog los is.
+2
Tom VB
Zeker een mooi project, we vorderen gestaag.

(klik om te vergroten)

Nee... lopen doet ie nog niet

(klik om te vergroten)

Toch maar een algehele revisie. Onderdleen zijn nog lastig te krijgen. De trekker is met 690 gebouwde exemplaren zeldzaam geworden.
JD3010
@Tom VB Die zitten er lekker strak in. 😉
+1
Tom VB
Krukas er uit, slijtage controleren en lagers vervangen.

(klik om te vergroten)

+1
schluterman
@Tom VB gewoon goed aanpakken 👍👍
+2
florisrobben
Mooi project
+2
Freggel
Succes!
+1
Kramer U800
Mooi project zeg! Prachtige machine! Ik zou hem technisch reviseren en aan het uiterlijk niks doen als het kan, alleen in de lijnolie zetten. De motor is er helaas wel slecht aan toe. Succes ermee, dit project ga ik volgen.
+2
Tom VB
@Kramer U800
Ja dat was eerst mijn bedoeling ook, om m niet te spuiten.
Echter ga ik dat toch doen. Er zit behoorlijk wat laswerk hier en daar en dat wil ik daarna toch weer netjes in de verf hebben.
Kramer U800
@Tom VB Als er laswerk aan zit dan zou ik hem ook over spuiten, vaak is hij dan te slecht om origineel te houden.
+1
Tom VB
@Kramer U800 Klopt, en deze is reeds een keer in zijn leven overgeblazen en dat ziet er niet uit. Dus alles gaat eraf en dan nieuw opzetten.
+1
Tom VB
Mijn indruk is dat deze trekker vooral is gebruikt voor sleep- en transportwerk, en dan met name in het bos. De aftakas stomp is qua vorm en slijtage gewoon nog nieuw en de aftakas schakeling zat vast dus die lijkt me niet veel gebruikt.
De motor is van binnen flink versmeerd, daarbij doet het volledig ontbreken van een thermostaat vermoeden dat de motor nooit echt goed warm is geweest. Het helpt natuurlijk ook dat het in Noorwegen niet snel 40 graden wordt...

(klik om te vergroten)

Prachtige Werbung uit die tijd... (1955)

(klik om te vergroten)

Toch ook maar alvast even onder de deksel van de ZF A17 koekeloeren... op het eerste gezicht ziet het er redelijk uit. Ik ben van plan er nog Schnellgang in te zetten. (als ik die ergens kan krijgen...)
florisrobben
Oude degelijke. Mooi om te zien
+2
Tom VB
Langzaam vorderen we....

(klik om te vergroten)

Zo, de kop met nieuwe kleppen ziet er al een stuk beter uit @dieselserviceemmeloord.

(klik om te vergroten)

Toch een klein (?) scheurtje in het blok, gezien dankzij de vaklui van Dieselservice Emmeloord.
JD3010
Quote Reactie van @Tom VB:
Dieselservice Emmeloord.

Reclame. 😉
Tom VB
@JD3010 mag best, ze doen hun best 👍🏻
+1
JD3010
@Tom VB Ja klopt, ik ben er ook wel geweest. Ik heb nu een adres wat dichterbij die het ook goed doen..
+3
Tom VB
Krukas gemeten en in orde bevonden 👍🏻

(klik om te vergroten)

Krukas, nog prima na tig uur en 65 jaar
+3
Tom VB
Ondertussen gaan we verder met de MAN AS542A

(klik om te vergroten)

Splinternieuwe uitlaat, zelf gemaakt evenals het uitlaatspruitstuk. Volledig origingel maatvoering aangehouden.

(klik om te vergroten)

Blok gevlakt, nieuwe bussen monteren
+4
Kramer U800
@Tom VB Wat een vakwerk zeg! Die uitlaat inclusief demper maakt het helemáál af. Eén woord prachtig!
InsaneNL
@Tom VB blok ondanks het scheurtje toch nog goed gekeurd voor gebruik?
+2
Tom VB
@InsaneNL ja het is gelukkig een klein scheurtje veroorzaakt door iemand die ooit een bus uit het blok heeft staan hengsten. Kan gelukkig geen kwaad.
+1
InsaneNL
@Tom VB dat valt dan weer mee
bas101
@Tom VB hallo Tom , ik zie dat je bovenkant blok gevlakt hebt en naar ik mag aannemen ook de kragen van de bussen zoveel dieper gezet , hoeveel tienden mm van t blok heb moest eraf? , t aantal tienden dat eraf moet staan de zuigers nu boven t blok , zoveel 10den mm moet de koppakking dikker worden , deze zou dan veel beter de kop op t blok afdichten , wat bij deze motoren met die dunne 0,75mm pakking meestal een probleem is , klopt dit ? blokloopt inmiddel naar behoren ?
+1
Tom VB
@bas101
Hoi Bas,

ik had bij jou de 1mm versie gekocht dus dat zou al beter moeten zijn volgens je eigen woorden 😉 Hoeveel er uiteindelijk van het onderblok af is gegaan weet ik niet meer.
Het blok loopt prima, al heb ik m nog niet lekker warm kunnen draaien en/of belasten. Dus of de pakking 100% dicht zit weet ik nog niet maar het lijkt wel zo.
Na de motorrevisie ben ik verder gegaan met de rest van de trekker. Inmiddels aan de laatste fase bezig met opbouwen, verlichting en hef.
bas101
@Tom VB tok , wat je van t blok eraf gehaald hebt was vrij eenvoudig na te gaan aan de hand hoeveel 0.10mm de zuigers in bpd nu boven t blok uit steken , af fabriek stonden ze namelijk gelijk , maar goed te horen dat de motor nu goed loopt en dicht is.
+1
Towaberg
Heel mooi werk👌
+4
Tom VB
Weer wat verder...

(klik om te vergroten)

Nieuwe zuigers, bijna klaar voor opbouw!

(klik om te vergroten)

Koppelingshuis en druklager etc klaarmaken voor de motor.

(klik om te vergroten)

Nieuwe afdichtingen erin.
+1
florisrobben
Netjes hoor
+1
Tom VB
Olie aanzuigzeef carter

(klik om te vergroten)

Mss tiooch maar even schoonmaken...
+1
Kramer U800
@Tom VB Werd wel tijd denk ik 😉
+3
Tom VB
Het begint erop te lijken!

(klik om te vergroten)

Toch even kijken hoe dat lijkt....

(klik om te vergroten)

Kop kan erop
+7
Tom VB
Proefrit tijd!!

(klik om te vergroten)

Voor het eerst buiten op eigen kracht!
Een mooie afsluiting van dit jaar 👍🏻
+3
Kramer U800
@Tom VB Proficiat!! Door doe je het voor! Alles goed verlopen?
+3
Tom VB
@Kramer U800 dankje! alles lijkt in orde. Ben er zeer blij mee. Hij loopt prachtig.
Volgende haltes: Schnellgang erin en de vooras uit elkaar. Helaas liggen vrijwel alle lagers eruit, of zijn heel slecht.
+3
Kramer U800
@Tom VB Dat maakt het alleen maar leuker om dat ook nog op te knappen. Dan staat er straks weer wat moois wat weer járen mee kan!
+6
FeikeH
@Tom VB
Ik heb ook een man van 1955, inmiddels heb ik deze al 50 jaar. En ook zelf opgeknapt.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Tom VB
@FeikeH Ziet er top uit Feike! Welk type is dat?
Je zit niet ver hier uit de buurt, de laatste foto is in Lemmer.
+1
Tom VB
@FeikeH Ik vind de jas m super staan, erg mooi!
+1
FeikeH

(klik om te vergroten)

+1
Towaberg
En ook een top prestatie, proficiat👌
+2
florisrobben
Netjes het is zeker een mooi karwei
+3
Tom VB
En nu verder met de achterbrug, schakelmechanisme en de vooras.

(klik om te vergroten)

Laten we achteraan beginnen. Veschillende keerringen lekken, speling op lagers, ik wil er Schnellgang inzetten en de remmen moeten gedaan worden.
+1
florisrobben
Mooi werk 👍en ook dit zal geen half werk worden verwacht ik
Tom VB
Een kleine tegenslag, ik had gehoopt de achterbrug hier te spitsen maar moet dan alsnog het koppelingshuis weer loshalen... Nou ja.

(klik om te vergroten)

Hmmm... dus toch bij het koppelingshuis beginnen.
+3
Tom VB
Vandaag gestreden en gewonnen👍🏻

(klik om te vergroten)

ZF17 Getriebe van koppelingshuis gesplitst, nu schoonmaken en de inbouw van de Schnellgang kan beginnen.
+2
Kramer U800
@Tom VB Goed bezig 👌🏼💪
+2
florisrobben
Puik werk
+3
Tom VB
Van het weekend ook de aangekochte folder mogen ontvangen. Origineel NL brochure van toenmalig importeur W. van Gemeren uit Greup Zuid Holland uit 1956.

(klik om te vergroten)

Voorkant

(klik om te vergroten)

Achterkant
+3
Kramer U800
@Tom VB Mooi joh! Dat zijn de kleine details die de tractor compleet maken!
+2
Tom VB
@Kramer U800 Idd, ben er wijs mee.
+2
Kramer U800
@Tom VB Dat geloof ik, mooie folder
+2
a3vandiejen
Mooi allemaal.
+2
Tom VB
Vandaag na een pause vanwege andere bezigheden maar eens verder gegaan aan de voorkant van de motor: hydrauliekpomp, waterpomp en dynamo aandrijving.

(klik om te vergroten)

Alles checken, gangbaar en kompleet maken

(klik om te vergroten)

Hydropomp met verstelbare poelie

(klik om te vergroten)

Aangezien er voor de dynamo geen bevestiging meer was er maar zelf een nagemaakt.

(klik om te vergroten)

Waterpomp moet gereviseerd worden wegens kapot schroefdraad op de as.
schluterman
@Tom VB niks meer te krijgen van de waterpomp?
Tom VB
@schluterman jawel er is een adres in D.
schluterman
@Tom VB oke het is niet zoals bij schlüter enkel een revisie set voor te krijgen.
+1
Tom VB
En dan de vooras!

(klik om te vergroten)

Alles kompleet...overal nieuwe lagers in, kruiskoppelingen zijn gelukkig in prima staat.

(klik om te vergroten)

Nieuwe fusee pennen en bussen, modificatie van messing glijlager naar druklager

(klik om te vergroten)

Stalen bussen ipv messing
+1
Towaberg
Dat wordt een toptrekker👌
+1
Tom VB
@Towaberg prijstechnisch zowieso 😂😂
+3
Tom VB
Weer wat verder...

(klik om te vergroten)

Verder bouwen, de waterpomp na volledige revisie teruggeplaatst en verder alle vsnaren en poelies passend gemaakt en gemonteerd. Ziet er goed uit, nu ook compleet met hydrauliekpomp.
+2
Tom VB
Handremtrommel, ook deze gaat volledig gereviseerd worden.

(klik om te vergroten)

Hmmmm de handrem trommel bevatte meer losse onderdelen dan gewenst... hier kunnen we serieus priegelwerk gaan doen.
+1
a3vandiejen
@Tom VB Mooi hoor, word goed aangepakt.
+1
Kramer U800
@Tom VB Belangrijk werk, goed bezig! 💪
+1
florisrobben
Netjes👍
+3
Tom VB
De ZF A17 Getriebe van de AS542A wordt versneld. Het huidige verkeerstempo ligt ietwat hoger dan 20km/h en ik wil graag een beetje meekomen met het verkeer.

(klik om te vergroten)

Nieuw gemaakte as, nu nog harden.
+2
Kramer U800
@Tom VB Mooi gemaakt! 😀😀👏 Wat een verschil met de ouwe.

Dat soort plaatjes van bijvoorbeeld zo'n importeur zijn ook altijd blikvangers
Tom VB
@Kramer U800
Laten maken... 😬
+1
Kramer U800
@Tom VB Kan ik begrijpen, is heel lastig te maken, tenzij je een CNC machine hebt.
+1
a3vandiejen
@Tom VB Dat is wel lekker als hij klaar is.
+1
Tom VB
Verder wat begonnen te kliederen met Owatrol, wat een superspul is dat.

(klik om te vergroten)

Met t originele plaatje van de toenmalige importeur in Oslo Noorwegen.
a3vandiejen
@Tom VB Is dat een soort afbijt middel voor verf?
+1
Tom VB
@a3vandiejen Nee het tegenover gestelde. Soort transparant conserveringsmiddel voor metaal en hout. Daarbij blijft de patina (de verweerde look zo gezegd) behouden. Zie owatrol.nl/product/rustol-owatrol-oil/
+1
Tom VB
Zie

(klik om te vergroten)

Mooi geconserveerd met behoud patina
+3
a3vandiejen
@Tom VB Heel mooi, het embleem op zich is al kunst..
+1
a3vandiejen
@Tom VB O.K, mooi....zie het inderdaad, wel gaaf hoor.
+4
Tom VB
Dashboard compleet!

(klik om te vergroten)

Alles brand neu 😄
+1
Kramer U800
@Tom VB Wunderschön!
+5
roscho
@Tom VB Ik heb het hele verhaal van begin tot eind doorgelezen. Wat een enorm werk en wat superveel aandacht besteed je eraan. Deze trekker is straks beter dan nieuw. Groot compliment!
Tom VB
@roscho dank!
Laten we het hopen, we zijn er nog niet.
+4
Ritchie
Erg mooi draadje dit.
+2
RPCounty
Prachtig om te lezen. Super project
+5
Tom VB
Zo, de achterbrug weer in opbouw!

(klik om te vergroten)

Weer aan elkaar

(klik om te vergroten)

Daar zitten de nieuwe tandwielen.
+1
schluterman
@Tom VB snelgang
+2
Tom VB
schluterman
@Tom VB goed bezig. Is dit een A210 bak
+1
Tom VB
@schluterman
Nee een A17. Met 4 WD en dat maakt t vrij lastig om te versnellen.
schluterman
@Tom VB inderdaad een maat van mij heeft een schlüter s450 en daar is hij een snelgang in aan bouwen. Ik zit er ook aan te denken om onze s450 met snelgang op te bouwen. Maar ik weet zo niet of dat makkelijk gaat.
Tom VB
@schluterman je kunt altijd eens contact opnemen met tractorschnellgang.de
Man is goed op de hoogte.
Had er nu een dikke Eicher 4WD staan om te versnellen. Kans is groot dat dat dezelfde ZF bak is.
+1
schluterman
@Tom VB zou zomaar kunnen ZF A210 volgens mij
Tom VB
Quote Reactie van @schluterman:
een maat van mij heeft een schlüter s450 en daar is hij een snelgang in aan bouwen.

Even nieuwsgierig, hoe gaat dat, lukt het ? Hoe wil hij het gaan doen?
schluterman
@Tom VB de snelgang zit op de weggroep dus 123en 4.
Tom VB
@schluterman
Ja dat hebben we hier ook gedaan.
Betekende echter wel dat de 5 vervallen is, de huidige 4 is nu sneller.
+1
Kramer U800
@Tom VB Daar kan je de oorlog mee winnen zo lomp en groot! Hoe hard verwacht/weet je dat die nu gaat?
Tom VB
@Kramer U800
Ja dat heeft de man van Tractorschnellgang netjes gemaakt.
Ik hoop dat we ergens bij de 35-40 kmh eindigen, al ben ik ook vrij optimistisch geweest bij de te kiezen bandenmaat 😁
Kramer U800
@Tom VB Kijk aan! Dat zijn nog eens snelheden!
Fendt_favorit
@Tom VB mooi werk!! Welke maat banden ga je achter eronder leggen?
Tom VB
@Fendt_favorit BKT 420/85R30 achter en 7.50-20 voor.
+1
Towaberg
Knap werk👌
+2
mf 35x
Wat ontzettend leuk dat je je hele project gedetailleerd laat zien! Veel suc6 ermee 😊
+1
Tom VB
@mf 35x
Dank, ik hoop dat men er plezier aan beleeft want dat doe ik zelf ook aan Tracorfan. 👍🏻
+3
Tom VB
Vandaag weer lekker aan het rommelen geweest.

(klik om te vergroten)

Nieuwe lagers vooraleer de trompetten gemonteerd worden.

(klik om te vergroten)

Begint er weer op te lijken!

(klik om te vergroten)

Pakkingen? Zelf maken.
newholland6640
Heb jij die pakkingen geklopt met hamer?
+1
Tom VB
@newholland6640
De boutgaten wel ja, met een holpijpje
+5
Tom VB
Ik kon t niet laten, toch maar ‘volwassen’ voorspatborden laten komen.

(klik om te vergroten)

Past mooi!

(klik om te vergroten)

Steunen zelf gemaakt.

(klik om te vergroten)

Mss niet origineel maar zeer tevreden! 👍🏻
+1
schluterman
@Tom VB dure spatborden. Wel functioneel 👍
+2
Tom VB
@schluterman
Viel me best mee, €90,- voor de twee.
+1
Kramer U800
@Tom VB Niks van te zeggen. Ga ze zelf maar eens maken...

Dat lukt mij in ieder geval niet.
a3vandiejen
@Kramer U800 Jij hebt ook mooie spatborden gemaakt.
+1
Kramer U800
@a3vandiejen Dankje, maar dit valt niet zo maar te maken. Hier moet je echt een speciale mal voor hebben die je niet even gauw in elkaar last. Die moet special gegoten of gefreest worden, alleen lonend voor productie werk. Het zit hem in de ronding met vast daar aan de omgevouwen kanten. Als je dat even gauw wilt gaan doen gaat het niet en gaat je plaat plooien. Helaas 😅
+1
a3vandiejen
@Kramer U800 Ja begrijp ik hoor, en net wat je zegt..voor 90 euro kan je ze zelf niet maken.
+3
Kramer U800
@a3vandiejen Ja precies voor 90 euro kan je zelf niet kloten.
+1
Kramer U800
@Tom VB Wauw prachtig, je zou niet zeggen dat het niet origineel is. Dat geeft hem nog meer body.
+2
a3vandiejen
Is met nat wegdek heerlijk.
+2
Sojaboontje
@a3vandiejen Spetters geven een extra dimensie 🌧🍂
a3vandiejen
@Sojaboontje 😁Ja dat dan weer wel..
+2
florisrobben
Dat staat hem goed, en voor 90 euro kan je inderdaad niet veel tobben
+3
Tom VB
Transmissie deksel er weer op gezet 👍🏻

(klik om te vergroten)

Ja hij kan weer dicht
+2
Tom VB
Remvoeringen laten vulcaniseren 👍🏻

(klik om te vergroten)

+2
Tom VB
Als een van de laatste zaken die nog niet gedaan zijn nu ook de zog. Rutschkupplung maar eens losgemaakt. Deze lamellenkoppeling is veerbekrachtigd en is een moment beveiliging om de vooras te beschermen tegen overbelasting.
Deze ziet er van binnen zo beroerd uit dat ik me afvraag of deze wel gewerkt heeft, of wellicht te góed gewerkt heeft...

(klik om te vergroten)

Zat toch wel vast op de as! De oliekeerring die erachter zit is ook lek.

(klik om te vergroten)

Vette prak... dat hoort niet zo... deze heeft wss altijd geslipt 😂

(klik om te vergroten)

Veren onderin

(klik om te vergroten)

Maar eens schoongemaakt en zien wat we wel of niet hebben...
+2
Sojaboontje
@Tom VB Oh ja, tie wrap om de poelietrekker. Ik ben de enigste gelukkig niet 😄
+1
Tom VB
@Sojaboontje
Hahaha soms moet je wat he
+1
Koiter
@Sojaboontje hier komt het ook voor hoor😄extra handje
schluterman
Aparte koppeling heel anders dan de koppeling van ZF
Tom VB
@schluterman zou kunnen, die ken ik eigenlijk niet.
schluterman
@Tom VB ZF heeft een koppeling met platen onder last in uit schakelen. Kan dat bij MAN ook?
+1
Tom VB
@schluterman
Deze is puur dmv veerkracht gekoppeld en slipt door bij overbelasting. Verder kun je er niks bedienen.
+3
Tom VB
Het begint deze dagen langzaam weer een echte Ackerdiesel te worden!
Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten... 😁

(klik om te vergroten)

Ackerschiene (gaatjesbalk) past mooi!
schluterman
@Tom VB Spuit je hem ook nog of laat je hem zo?
+1
Tom VB
@schluterman
Nee ik heb m in de Owatrol geblazen en gerold.
+7
Tom VB
Lijkt er meer en meer op!

(klik om te vergroten)

Band past mooi onder t spatbord👍🏻
Vrijwel alle stroomdraden getrokken en zo een nieuwe kabelboom gemaakt. Dash en zekeringenkast klaar.

(klik om te vergroten)

Ook de missende olieleidingen gebogen door een kennis (t moet toch een beetje strak en vooral passen!)
+1
Kramer U800
@Tom VB Dat begint er prachtig uit te zien!! 👏🏼👏🏼
+1
a3vandiejen
Word mooi , ook de voorspatborden zijn netjes.
+1
florisrobben
Netjes hoor het begint al echt wat te worden
+6
Tom VB
Wordt er eentje voor de poooh serie 😇

(klik om te vergroten)

+4
InsaneNL
@Tom VB je mag ook wel vaker gewoon een foto plaatsen in plaats van alles in de reacties bij deze. zou jammer zijn als alles straks in de vergetelheid raakt en zo zijn er soweiso minder die dit mooie project zien. Je moet net op het juiste moment bij de live updates kijken of het al volgen.
+4
Tom VB
@InsaneNL klopt helemaal, de reden dat ik het zo doe is dat alles bij elkaar staat en degenen die echte interesse hebben t zo mooi kunnen volgen.
Als ie klaar komen er 100% meer losse foto’s 😎
+6
Tom VB
Zo, stroom klaar, alle vloeistoffen op niveau, kenteken erop, verzekering geroggeld.... morgen testen!!

(klik om te vergroten)

Plaatje

(klik om te vergroten)

Nog niks getest, alles zou moeten werken 🙈
+4
roscho
@Tom VB Het bijschrift bij de afbeelding is "plaatje". Nou dat is het ook echt! Ik denk dat ik voor deze trekker mooier vind dat hij NIET overgespoten wordt, maar dat het oude patina behouden blijft. Overspuiten is niet nodig, hij hoeft nergens geplamuurd of opgelast te worden. Zeldzaam mooi!
+2
schluterman
@Tom VB prachtige trekker en mooi zo laten
+2
Kramer U800
@Tom VB Onbeschrijfelijk wat mooi is hij geworden, de Duitse degelijkheid straald er vanaf. Ik ben er wel weg van, de lak in combinatie met het gave plaatwerk.
Laat maar meer weten morgen of alles het goed doet!!
a3vandiejen
Schitterend, complimenten.
+1
Hannesman
Donder wat een bult werk, maar wel een prachtig resultaat 👍
Tom VB
@Hannesman
En nog niet klaar...
+1
Kramer U800
@Tom VB Dat meen je, wat moet er nog meer aan gebeuren?
Tom VB
@Kramer U800
Ach nog wat lekkages hier en daar, en ik ben nog niet tevreden over de brandstof(opvoer)pomp.
Ik heb het idee dat de motor niet overdreven veel diesel krijgt.
+2
Kramer U800
@Tom VB Hoe kan dat nou? De diesel tank zit boven je pomp, dus dan krijgt deze altijd diesel. Tenzij de leiding omhoog uit de tank loopt, dan zou hij dat stukje terug kunnen lopen als je een klein lek hebt. Met het ontluchten hoef je alleen de diesel aan te zuigen over dat kleine stukje omhoog en dan hevelt hij hem zo over van je opvoerpomp naar je filter naar je pomp.
Tom VB
@Kramer U800
T opvoerpompje is nou net zo ongeveer t enig waar ik nog niks aan gedaan heb.
Bovendien lekt deze inwendig door naar het brondstofpomp-carter.
+1
Kramer U800
@Tom VB Oké dat is ook niet goed, dan lekt er bij je overloop van brandstofpomp diesel uit het pijpje dus.
+1
Tom VB
+4
bas101
@Tom VB Denk dat je een stap verzet hebt , je hebt nu een snelgang ingebouwd , voordeel is dat ie sneller loopt nadeel is dat de motor meer kracht moet leveren om de tractor op gang te brengen.
+2
Sojaboontje
@bas101 Ja, je zult je verbazen hoeveel extra kracht het kost. Helemaal met 40 tandwiel.
+3
bas101
Supermooie tractor , met slechts 650 gebouwde exemplaren ook nog s een unicum
+1
Tom VB
Bezig met de laatste dingetjes, wat lekkage hier en daar en het originele MAN Blechdach.

(klik om te vergroten)

Helaas heeft het frame behoorlijk wat klappen gehad.

(klik om te vergroten)

Het was nog een heel gemeet en gedoe omdat dit frame bedoeld is voor een ander model.
Al zijn er wel 542’s gebouwd met eenzelfde pet.
+1
a3vandiejen
@Tom VB Vindt het mooi, ja is altijd even passen en meten. Zelfs met de sirocco was dat nog een heel werkje.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MAN AS542 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!