Foto die ik tegen pas tegen kwam op Facebook bij iemand out west in Canada. Foto is geplaatst door John k op 20-07-2019 om 21:16:26, met 78 reacties.

Fendt Onbekend

John k
Foto die ik tegen pas tegen kwam op Facebook bij iemand out west in Canada

Reacties

+1
John k
Serieus ding....

(klik om te vergroten)

930triplemaaier
@John k valt nog wel mee wat er aan gewicht aan hangt. wat zou zo'n baal per stuk wegen? 500kg?
wim-same
@930triplemaaier Blijft toch dapper. vraag me af of het geen foto shopping is.
930triplemaaier
@wim-same voorop 3000/3500kg? en achterop 4500/5000kg? dat kan de hef voor en achter makkelijk hebben
wim-same
@930triplemaaier recht op de kogels misschien.
930triplemaaier
@wim-same de fronthef tilt voor en achter bijna het dubbele dus dat loopt wel los
Fendttrisixfan
@wim-same een hef van een Fendt zal je niet vlug in de steek laten, kunnen vele merken nog iets van leren
+1
930triplemaaier
@Fendttrisixfan heb genoeg ellende gezien bij amerikaanse trekkers met zware werktuigen in de hef. Er zijn ook genoeg merken en series die een (te) korte topstang hebben waardoor als je een machine heft deze snel voorover komt en dat kost ook behoorlijk veel extra hefkracht.
+1
wim-same
@Fendttrisixfan Ik snap dat jij een Fendt fanaat ben, maar het type is niet bekend, laat staan het hef vermogen. en hoe verder achter de kogels, hoe minder de capaciteit. Als er één land is waar gek gedaan word is het toch wel Nederland, maar dit heb ik nog nooit gezien.
Fendttrisixfan
[@wim-type is wel bekend hoor 😅 Fendt 800 scr serie. Iedere fendt (uitgezonderd 1000serie) kan zijn eigen gewicht heffen
wim-same
@Fendttrisixfan ja, serie, maar nog niet het type.
930triplemaaier
@wim-same type maakt niet uit voor de hele serie is het hefvermogen gelijk bij de 800 serie
+1
Fendttrisixfan
@wim-same maakt niet uit, hef is in de serie allemaal gelijk
930triplemaaier
@Fendttrisixfan is idd een 800 serie die hebben achter 11ton en voor 5.5 ton hef vermogen
wim-same
@Fendttrisixfan Ik heb een Same gehad die meer dan het eigen gewicht kon heffen hoor. Dus die merken zijn er meer.
+1
930triplemaaier
@wim-same hefcapaciteit zegt niet alles. Ook de stand en lengte van de topstang is heel erg van invloed op het benodigde hefvermogen
930triplemaaier
@wim-same hier nog een fendt fanaat maar die ook bekend is met JD. Waar een fendt 711 een zware 5 schaar ploeg zo op tilde moest de JD6920 behoorlijk moeite doen om de ploeg hoog genoeg te krijgen om te wentelen wat eigelijk voor een groot gedeelte te wijten is aan de korte topstang
Fendttrisixfan
@930triplemaaier dat is wel iets waar jd enorm in tekort schiet, op mijn vorig werk hebben we vaak zwaardere hefcilinders moeten monteren omdat ze een pootcombinatie al niet in de lucht kregen
930triplemaaier
@Fendttrisixfan bij de jd stond de topstang bijna rechtop voordat de ploeg hoog genoeg was om te wentelen. de druk was verhoogd naar 220 bar om hoog genoeg te kunnen heffen
wim-same
@930triplemaaier Kon je de topstang hoogte dan niet verstellen met 3 gaten boven elkaar ?
930triplemaaier
@wim-same nee dan kwam de ploeg weer niet hoog genoeg om te kkunnen wentelen
de 6000 6010 en de 6020 serie van jd waren berucht om hun korte topstang
wim-same
@930triplemaaier Wij hebben ook nog een 6400 gehad, maar nooit te klagen gehad over de hefkracht hoor.
930triplemaaier
@wim-same die 6400 werd die in de akkerbouw of in de veehouderij gebruikt?
wim-same
@930triplemaaier Veehouderij en loonwerk.
930triplemaaier
@wim-same in de veehouderij valt het vaak allemaal nog wel kwa gewichten wat er in de hef hangt.
in de akkerbouw is om een voorbeeld te noemen eerst een woelpoet dan een rotorkopeg en dan een zaaimachine bij mij in de omgeving heel gebruikelijk om in 1 werkgang groenbemester in te kunnen zaaien. dan komt het wel op je hefvermogen aan en als dan door een korte topstang de zaaimachine ruim anderhalve meter van de grond komt dan ben je wel veel hefvermogen nodig
wim-same
@930triplemaaier Vaak moesten we de fronggewichte er aan doen, of de voorlader eraan als er met zware werktuigen gewerkt moest worden. 6400 was natuurlijk maar een korte 4 cilinder.
Fendttrisixfan
@930triplemaaier druk verhogen hebben we ook nog gedaan, maar dan begonnen de pennen enzo te breken
wim-same
@Fendttrisixfan Dan heb je hel slecht kwaliteit pennen. Deze zijn er wel zo sterk dat ze nooit breken.
+1
930triplemaaier
@Fendttrisixfan hoe doe je dat dan als je zwaardere hefcilinders monteerd? die pen krijgt dan dezelfde krachten te verwerken
Fendttrisixfan
@930triplemaaier gewoon dikkere cilinders ertussen
Fendt926Driver
@wim-same op you tube staat dit systeem wel op film. Dan zit er een case tussen

wim-same
@Fendt926Driver mag je toch wel super lichte balen hebben. Wij hebben wel eens gespeeld met een mini kraantje op pelletvorken met verlenglepels, maar hoe verder naar achteren viel het toch al snel tegen hoor. Dat merk je eigenlijk ook al met brede maaiers die nog naar achteren zwenken op transport.
Fendttrisixfan
@wim-same scheelt hier wel dat hij aardig wat tegengewicht heeft
bartjuh
@Fendttrisixfan hebben een 415 voor pootmachien gehad. Met vloeistof tank van 1500 ltr voorop. Laten de tank vol lopen en de hef Donders naar beneden... Dus of andere merken daar nou wat van moeten leren???
Fendttrisixfan
@bartjuh wat was er dan stuk?
bartjuh
@Fendttrisixfan ws niks stuk... Was een 3,5 ton fronthef en alle olie ging zo door de kleppen terug de achterbrug in. En omhoog ging die niet weer. Tank leeg laten lopen, hef omhoog en een ketting om de hef gedaan zodat hij niet weer zakken kon
Fendttrisixfan
@bartjuh vreemd, want een ventielschuif die niet bediend wordt kan eigenlijk niet uit zijn eigen gaan verschuiven 🤔
930triplemaaier
@bartjuh dan vraag ik mij af of er niet een cilinder niet inwendig lek was.
+1
Fendttrisixfan
@930triplemaaier Dat lijkt nog het meest voor de hand liggend
930triplemaaier
@bartjuh voor diezelfde ploeg heeft ook de 415 gestaan en die had net zoveel moeite als de jd6920 maar wel 4 cilinder tegen een 6 cilinder
wim-same
@930triplemaaier denk dat dat vaak het grootste verschil maak, de lengte van de trekker en het tegen gewicht in de fronthef.
930triplemaaier
@wim-same ik bedoel de moeite van de hef hoe makkelijk die het gewicht van de grond krijgt. maar in mijn beleving moet een 6 cilinder het makkelijker kunnen doen dan een 4 cilinder naar het hefvermogen kijkend
wim-same
@930triplemaaier maar ook mogelijk dat een 6 cilinder van de fabriek uit al meer hefvermogen heeft hoor. Een voorbeeld is wel de Same Silver 100.4 en de 100.6. Dit waren beide 100 pk trekkers, allen de één een 4 cilinder en de ander een 6 cilinder. De 6 cilinder had standaard meer hefkracht.
+1
930triplemaaier
@wim-same dat bedoel ik ook aan te geven tussen de fendt 415 en de jd6920
wim-same
@930triplemaaier maar we vergeten wel even in deze discussie het voordeel van een 4 cilinder, de wendbaarheid. En dat is toch vaak de keuze tusse een langere 6 cilinder met meer hefkracht en meer trekkracht ( dat ook natuurlijk ) of een 4 cilinder die ook met vierwiel aandrijving tegenwoordig heel wendbaar is.
+1
930triplemaaier
@wim-same maar dat is een keuze die je maakt als je de trekker koopt. vaak is het dat eerst de machines aan de grote kant zijn voor de trekkers. Dan wordt er weer een slag grotere trekker gekocht en dan weer een slag grotere machines en zo wisselt dat mekaar steeds af
SJB533
Quote Reactie van @wim-same:
maar we vergeten wel even in deze discussie het voordeel van een 4 cilinder, de wendbaarheid.

Hangt af van het nut van de trekker, uiteraard. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook genoeg lange viercilinders...
wim-same
@SJB533 Voor een lange trekker heb ik toch liever een 6 cilinder hoor. De DAF vertegenwoordiger zij vroeger ook "DAF maakt geen 4 cilinders" en kijk nu eens naar de lichtere rammelende 4 cilinder lichte DAF LF'jes. 6 cilinders lopen toch weel rustiger.
930triplemaaier



hier de bewuste jd6920 je kunt zien dat deze een korte topstang heeft omdat de bevestiging van de topstang op de trekker vrij ver naar achteren zit. ander daaraan samenhangend nadeel is is dat de trekhaak ook ver naar achteren zit.
wim-same
@930triplemaaier Maar deze topstang kan je toch ook een gat hoger doen ?
Fendttrisixfan
@wim-sameheeft hij daarnet al gezegd, ploeg komt dan niet hoog genoeg om te wentelen
930triplemaaier
@wim-same geloof dat die met ploegen in het middelste gat zit omdat ie in het bovenste gat niet hoog genoeg heft om te kunnen wentelen.
wim-same
@930triplemaaier oeps, dan heb je wel een probleempje, want de hoogte van de topstang zegt heeel veel over de hefkracht hoor. Verder heeft een JD wel een hele gunstige stand van de korte hefarmen, de hefstangen en de lange onderste hefarmen. dit zit behoorlijk haaks op elkaar waardoor je weinig hefkracht verkies heeft.
930triplemaaier
@wim-same en als bij geheven ploeg de topstang dan bijna rechtop staat.....
wim-same
@930triplemaaier Dan is er veel hefkracht weg, en ook nog eens link om op de weg te rijden.
930triplemaaier
@wim-same klopt en daarom is ook al preventief de vangmuil van de topstang vervangen
wim-same
@930triplemaaier Ik heb wel een keer een originele topstang van een JD 6400 uit elkaar getrokken. Deels misschien versleten, en waarschijnlijk ook door grote krachten op de topstang. Toen lag de Kuhn maaier wel snel op de grond. Gelukkig niet op de openbare weg.
930triplemaaier
@wim-same die jd topstang hebben een vrij groffe draaid maar hier zit ook al wel behoorlijk wat speling op de draad. Maar die 5 schaar ploeg wordt eigelijk niet meer gebruikt en daar is een ecoploeg voor in de plek gekomen
wim-same
@930triplemaaier Ik heb ook nog een John Deere 4455 gehad. Die had een ander probleem. De hef wilde niet zakken als hij onbelast was. die moest je met een kraan naar beneden drukken. Zij de dealer, als er een ploeg in hangt dan zakt hij wel. Moest ik er eerst wel een ploeg in kunnen hangen. Wij hebben deze trekker dan ook nooit gebruikt voor werktuigen in de hef. allen maar voor depers, meststrooier en Dumper.
+1
930triplemaaier
@wim-same daar noem je ook een type op. een echte amerikaan. daar gebruiken ze liever de trekhaak dan de hef
wim-same
@930triplemaaier Daarom deden wij dat ook maar. ha ha
mdoornekamp
@930triplemaaier moderne 5 schaar ploeg heeft wel een inzwenk cilinder. Dan gaat het allemaal wat makkelijker
930triplemaaier
@mdoornekamp die zit ook op die 5 schaar maar de hefhoogte van jd is ook niet het je van het. hoe het tegenwoordig is weet ik niet
+1
930triplemaaier
@SJB533 bij mij in de omgeving is wel vraag naar sterke wendbare compacte 4 cilinders. dat kom ook omdat ze vaak maar kopakkers hebben van 5 meter en dan de kopakkers niet planten.
wim-same
@930triplemaaier Dan toch weer een korte 4 cilinder. Puur om de wendbaarheid.
930triplemaaier
@wim-same heb gewerkt met een fendt 415. Deze is zelfs wendbaarder dan menig 4 cilinder van 100pk. Door die wendbaarheid was het ook een heel fijne trekker om gras mee te maaien met een dubbele maaier
wim-same
@930triplemaaier Dat is toch ook een 4 cilinder. ???
930triplemaaier
@wim-same ja 4 cilinder en wat ook scheelt is de 540/65r26 bandenmaat voorop in combinatie met de kortere wielbasis. Deze 415 stuurt scherper dan zn voorganger een jd6400
wim-same
@930triplemaaier Jongere trekkers sturen toch veel scherper. Dat is de ontwikkeling. vroeger ging een 4 cilinder net verder dan 80 á 90 pk, Tegenwoordig al ver over de 150 pk. de lengte van de motor is nagenoeg hetzelfde gebleven.
SJB533
@930triplemaaier
Zoals gezegd: wat is het doel. Kijk maar niet vreemd op, dat over een jaar of 15 de driecilinder weer een gebruikelijk blok in de standaard trekker is. Zie Fendt het wel doen, om naast de compacte 200 ook nog een 300 Vario uit te voeren als driecilinder
wim-same
@SJB533 Klopt Sjoerd, kijk maar in auto wereld. Daar is de deu chevaux weer volop te koop. Fiat, Renault enz. hebben weer 2 cilinders in hun programma.
+1
SJB533
@wim-same
Nu is die wereld wellicht wel een beetje anders, maar inderdaad: motoren worden qua omvang kleiner, qua vermogen en kracht groter. Nu is het wel zo, dat in de trekkers 30 jaar geleden de zescilinders gewoon waren, in de klasse rond de 100 pk. Maar de techniek (mede door de milieueisen) van de afgelopen 15 jaar heeft veel veranderd. Bij al het automobiele materieel....
+1
catfan55
Deze beste man zit in zuid oost SK tegen de grens met manitoba aan. Doet loonwerk balen perzen & verzamel in het veld

500kg/baal is wel aan de zware kant hoor, zijn vaak lichter. Men perst hier niet echt zoals in Europa maar rolt het meer op. Zijn altijd maar slappe dingen die hier gemaakt worden
jasper-santing0
Weet niet hoegroot ze in diameter zijn maar normaal zijn zulke ronde hooibalen lang geen 500 kg stuk 300/350 komt eerder.
+1
catfan55
@jasper-santing0 deze zijn plusminus 150x180 (5ft breed x 6ft diameter)
jasper-santing0
@catfan55 Dan zijn ze wel wat groter dan de balen hier🤔 maar als jij zegt dat ze minder strak zijn als de balen hier kan er wel net zoveel in zitten dan?
T.Tanis
Fendt power 💪👍👌😃

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Fendt ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!