Junior aan het inkuilen met de 7800. Foto van Tonnie Stam.. Geplaatst door mdoornekamp op 21-07-2019 om 12:43:54, met 87 reacties.

John Deere 7800

594 foto's van @mdoornekamp

Junior aan het inkuilen met de 7800. Foto van Tonnie Stam.

Reacties

valmet6400power
Het blijft een imposante verschijning, erg mooie trekker!
mdoornekamp
@valmet6400power dank je. We zijn er ook erg zuinig op. Rijden maar een paar vaste chauffeurs op. Trekker gaat richting 12.000 uur
valmet6400power
@mdoornekamp
Dat is aan te zien, schitterend dat het zo in bedrijf blijft!
rommert14
@mdoornekamp dus wel aardig dicht bij onverwachte dure reparaties net als de onze, hoeveel uur per jaar maakt deze?
jasper-santing0
@rommert14 uren zeggen lang niet alles kijk jullie mf maar
rommert14
@jasper-santing0 klopt zeker wel maar toch, 12000 uur is al meer als ingereden. Maar ik deel wel jullie mening dat zo'n trekker makkelijk meer kan draaien. Onze 7820 moet nog even naar de motor gekeken worden en dan is die Inprincipe weer goed. Hij wordt ook nooit overbelast.
+1
mdoornekamp
@rommert14 dat hoop ik niet. Remmen zijn bij ons nooit overbelast. Alle aanhangers remmen gewoon goed bij ons. Trekker is al bij ons gekomen met 3500 uur. Altijd goed onderhouden en mee gereden zoals het hoort. Wel belasten, niet roppen en scheuren. En alles wat stuk gaat, wordt meteen gerepareerd.
MaxxuM4ever
@mdoornekamp wat voor versnellingsbak heb je erin? Zit er veel verschil tussen deze en een. 7810 PQ?
+1
mdoornekamp
@MaxxuM4ever dit is powr quad 4 traps bak. 7810 is nog wat meer door ontwikkeld en heeft de grotere 8.1 liter motor. 10 serie is behoorlijk duurder in de handel.
valmet6400power
@mdoornekamp
Heeft deze geen 8,1 liter motor dan? En een 7710 dan ook niet? Of die weer wel.
+1
mdoornekamp
@valmet6400power 7700 en 7800 hebben oude 7.6 liter blok. Lichtste 7600 heeft 6.8 liter

7710 en 7810 hebben 8.1 liter. Een 7710 is net zo sterk als een 7800.
rommert14
@mdoornekamp onze 7820 heeft ook een 6,8 volgensmij
mdoornekamp
@rommert14 Ja klopt. Toen had alleen de 7920 nog de grote motor.
rommert14
@mdoornekamp wel raar eigenlijk dat ze dat weer terug gegaan zijn. Maakt ook niet uit, deze zuipt al meer dan genoeg.
+2
mdoornekamp
@rommert14 Begin van het downsizen van verbrandings motoren. Een BMW heeft tegenwoordig een 3 cilinder. In mijn jonge jaren lag er een 6 cilinger in mijn BMW
930triplemaaier
@mdoornekamp of wat dacht je van een 3 liter 6 cilinder met 400pk en 4 turbos?
mdoornekamp
@rommert14 de MF met Sisu wil ook wel zuipen zeker?
rommert14
@mdoornekamp nee joh die is veel zuiniger, vooral de 7615
mdoornekamp
@rommert14 oh. dan moet ik ook zo'n trekker hebbem dus
cb6520
@mdoornekamp als je zuinig wil en veel pk moet je een 6250r kopen
mdoornekamp
@cb6520 ohja. Trekkers met veel vermogen zijn specifiek altijd zuiniger onder vollast. Een 300 pk is altijd zuiniger dan een 100 pk.

Helaas vergeten de testers dit verhaal wel eens
valmet6400power
@mdoornekamp
Oh echt? Nooit geweten. Hoe zit dat dan?
+1
mdoornekamp
@valmet6400power Een motor met veel vermogen is per gram/kw uur iets zuiniger dan een lichte motor. De wrijving en verliezen wegen blijkbaar minder zwaar bij veel pk's

Je kan het verbruik van een Fendt 939 dus nooit vergelijken met een 312.
rommert14
@cb6520 ik vind jd anders wel bar duur in aanschaf.
mdoornekamp
@rommert14 ik vind het reuze meevallen met de aanschafprijs. Ik weet niet hoe jij vergelijkt? Inruil is ook veel hoger.
rommert14
@mdoornekamp ik bedoel met bijv. Een mf 7626, maar misschien zijn ze beter met een 8700 serie te vergelijken? Kwa eigen gewicht.
cb6520
@rommert14 hebben nu ook een 7260r erbij dat is wel wat voor jou opvolger voor de voerwagen. Neemt alleen wel meer diesel als de 6250r
rommert14
@cb6520 aha, ik meende dat de 7230r de opvolger van de 7820/30 was. Ik wil er wel weer een jd voor hebben het heeft toch ook wel wat...
+1
mdoornekamp
@rommert14 ik vind mf ook wel duur geworden sinds het meer Agco geworden is. En mf is soms ook net wat lichter uitgevoerd waardoor je dan weer een type zwaarder moet nemen. Ik kijk ook vaak naar afmeting van de wiel steek en maximale banden maat.
mdoornekamp
@cb6520 is die 6250r in de praktijk ook zuinig dan. Had de test nog even gelezen in trekker blad. Daar kwam die ook heel zuinig uit de test
cb6520
@mdoornekamp valt mij alles mee. Als je de hele dag aan het kuilen bent en s ochtends stalvoeren rij je van 5.00 tot 22.00 de tank niet leeg. Terwijl die toch wel wat moet doen met zo een wagen erachter. Meestal niet meer als 350 l
mdoornekamp
@cb6520 ok. hebben jullie ze helemaal nieuw gekocht bij delaer?
cb6520
@mdoornekamp ja 1 wel zit zo programma bij dan houden ze bij JD precies bij hoeveel diesel verbruik
+1
mdoornekamp
@cb6520 ja totaal verbruik staat ook in de boord computer
+1
CaseCS130
@mdoornekamp Kleine inhoud motoren in verhouding tot hun pk's komen eigenlijk altijd zuinig uit de bus. Een beetje hetzelfde als wat je hier eerder noemde dat 300 pk altijd specifiek zuiniger is als 100 pk. Toch heb ik wel een beetje mijn twijfels bij de duurzaamheid ervan. Kijk maar naar de Deutz motoren in de Fendts waar van de week al discussie over was. Over het algemeen hebben oudere trekkers met de beste naam vaak ook aardig grote motorinhoud in verhouding tot hun pk's. BV JD 7000 serie en Fendt 900 serie. Of de Deutz agrotron met 7,1L
+1
rommert14
@CaseCS130 maar we zullen het ermee moeten doen 😜
+1
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 en toch is de trend kleinere motors met minder cilinders.. kleinere auto’s worden veel met 3 cilinders die geleverd en vroeger had je een trekker van 80pk met 6 cilinder, tegenwoordig het dubbele met 4 cilinders..
Over 20 jaar weten we werkelijk de levensduur, misschien rijden er dan opgevoerde 4 cilinders de ‘1455s’ eruit op de trekkertrekbaan 😜
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr 3 of 4 cilinder motoren hebben sowieso al meer trilling dan een 6 cil. Daar begint de 1e slijtage al. Bij bmw 4 cilinders breekt de distributie ketting bij dik 2 ton. Bij 6 cil bijna nooit.
MaxxuM4ever
@ronald-deutz-fahr dat zegt dan meer over de 1455 dan over de 4 cilindertjes. Maar ik denk dat je gelijkt hebt
MaxxuM4ever
@ronald-deutz-fahr dat zegt dan meer over de 1455 dan over de 4 cilindertjes. Maar ik denk dat je gelijkt hebt
mdoornekamp
Staat nu ook een video online bij Tonnie Stam
+1
mdoornekamp
@rommert14 het verschil in verbruik is direct geen liters per uur hoor. Al wordt dat wel vaak gesuggereerd. En levensduur is ook wat waard. Een 6250R ging hier niet goed voor de mest pomp. 7810 draaide er 13.000 uur voor.
930triplemaaier
@mdoornekamp diesel kun je vooral besparen door het juiste configuratie en afstelling van componenten. Een voorbeeld is hydrauliek. Vaak genoeg wordt de flow van een ventiel 1x ingesteld en er verder niet weer naar omgekeken als er van werktuig gewisseld wordt.
Of een tandwielpomp of LS pomp. Dat scheelt je met nisk doen al een paar liter per uur in het voordeel van de LS pomp.
Of de juiste bandenspanning scheelt ook al heel veel. Waarom denk je dat ik met 200pk voor de 3assige schuit nog op veenland uit de voeten kan? Dat is mede door het luchtdrukwisselsysteem
rommert14
@mdoornekamp Inderdaad de mf 7624 gaat de jd lang niet evenaren. Alhoewel bij de jd ook al eens aan de bak gesleuteld is. Maar 10000 uur zou elke trekker moeten kunnen halen zonder te veel trammelant toch?
mdoornekamp
@rommert14 ja 10.000 uur wel. de 7800 op de foto gaat richting 12.000. En hij mag nog zeker een paar jaar blijven.
rommert14
@mdoornekamp de onze gaat richting de 13, toch al een paar dure reparaties achter de rug maar het is het repareren wel waard. Vind ik
valmet6400power
@mdoornekamp
Dan heeft ie het niet kado gekregen voor de pomp! Vaak is de trekker die pompt toch de beperkende factor?
mdoornekamp
@valmet6400power die 7810 stond altijd vol gas voor de pomp. Temperatuur 1 blokje van rood af. Het voorraam kon je zomers niet vast houden, zo heet.
rommert14
@mdoornekamp en die heb je niet meer?
mdoornekamp
@rommert14 Eh nee. Is met 17000 uur weggegaan. Toen was alles gammel. laatste jaren voor de dumper gesleten
rommert14
@mdoornekamp aha, dan heeft ie zn best wel gedaan.
+1
mdoornekamp
@rommert14 Ja altijd in loonwerk gereden. Eerst bij een ander voor 5 meter kilverbak en Freeman pers. En swinters dumperen 🤔
rommert14
@mdoornekamp onze 7820 eigenlijk ook, alleen op een melkveebedrijf met 500 ha land waar alles zelf gedaan werd.
mdoornekamp
@rommert14 ohja. zo'n trekker zal wel niet voor de hooi schudder staan.
+3
mdoornekamp
@rommert14 de 7810 waar we het over hadden.

(klik om te vergroten)

rommert14
@mdoornekamp daar zit een beste wagen achter
+1
mdoornekamp
@rommert14 strautmann 45 cub. En het was nat. haha. Maar daarom moest de 7810 ook mee. 7530 kon er niet aan tippen.
ronald-deutz-fahr
@mdoornekamp beest! Zulke omstandigheden worden ze niet beter van..
+1
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr nee. Zijn ze nog effe met een andere wagen achteruit tegen de neus gereden 🤨
+1
MaxxuM4ever
@ronald-deutz-fahr ff truckwash en daarna turtle wax en het is weer een heel andere trekker. Als ze geen vaste chauffeurs meer hebben gaan ze het hardst achteruit volgens mij.
Miischien rijdt deze nu nog wel in oost Europa met 25.000+ uren. Wie zal het zeggen
mdoornekamp
@MaxxuM4ever ja oost europa geven ze niks om uren. Hoorde bij de dealer een verhaal over een klant in oost europa. Moest een duur onderdeel hebben voor een oude jd 8300. 24.000 uur. Zou je die trekker niet eens vervangen. Nee, hoezo🤣
valmet6400power
@mdoornekamp
Machtig! Blijkt dat ie daar dan toch voor “gemaakt” is gezien het feit dat ie het zoveel uur heeft volgehouden. En uiteraard met voldoende olie verversen en dergelijke. Nog grote mankementen aan gehad verder?
+1
mdoornekamp
@valmet6400power die 7810 hebben wel wat onderhouds dingetjes mee gehad. Altijd olie lekken bij de turbo. Het was een common rail. Wel sterk, maar ook wat onderhouds gevoeliger. En versnellingsbak is ook 1 keer los geweest. Gewoon powr quad. En de airco was altijd stuk.

Maar gemiddeld genomen gewoon erg goeie trekker
valmet6400power
@mdoornekamp
Mooi om te horen/lezen! Vind het altijd wel wat hebben, trekkers met een hoge urenstand die gewoon worden gebruikt. Zie het liever dan bij wijze van spreken een nieuwe 6R die werkzaamheden aan het doen is. Alhoewel je als hoofdtrekker waarschijnlijk liever laatstgenoemde hebt dan een 7810. Dat is toch iets minder comfort.
mdoornekamp
@valmet6400power haha. Bij ons loopt de 6155R naast de 7800 met kuilen. Het heeft allebij zijn voor en nadelen. De moderne jeugd staat vaak niet meer te springen om met de oude Amerikaan op pad te gaan.
rommert14
@mdoornekamp als ze maar voorasvering hebben kan ik best een dag weg met zo'n oude jd
mdoornekamp
@rommert14 onze 7800 heeft geen vooras vering. Wel een goeie geveerde fronthef. En altijd Michelin banden voorop.
rommert14
@mdoornekamp nooit gestuiter op de weg bij een bepaalde snelheid?
mdoornekamp
@rommert14 nee met front gewicht ervoor niet. Zonder gewicht wipt ie als een gek.
rommert14
@mdoornekamp oh echt, geeft dat zo'n verschil? Moet ik ook maar snel 1 voor in de mf hangen dan valt er weer een beetje mee de rijden 🤣
mdoornekamp
@rommert14 moet je gewicht wel in verhouding zijn met je inhouden en druk van de stikstof bol. Maar dan scheelt het echt veel. Mijn 6630 heeft ook geen vooras vering. 2e hands zo gekocht. Plaatje van een trekker maar bleef staan om de vering.
+1
valmet6400power
@mdoornekamp
Snap ik opzich wel, die 6155R cvt rijdt echt als een kogel. Ben geen John Deere man maar die trekker is gewoon helemaal af. Vind zelf dat dergelijke oude Amerikanen schitterend zijn voor de hobby of voor af en toe een paar dagen maar als je 1500 uur per jaar maakt niet meer. Hebben thuis ook 1 “nieuwe” trekker, een Valtra met CVT uit 2010 die verreweg de meeste uren maakt. En ook voorasvering heeft. En dan nog een trekker uit 1985 en eentje uit 1992. Die uit 1992 gebruiken we dan om tarwe te zaaien en dergelijke thuis dus daar maak je “maar” 500 uur mee dan vind ik het mooi om hem in ere te houden en te gebruiken.
mdoornekamp
@valmet6400power klopt. Wij draaien 1200 uren met de 6155R. Dat is geen vario trouwens. De andere 2 john deeres lopen een keer 500 uur
rommert14
@mdoornekamp bij ons word de 7820 het meest gebruikt 🙈
+2
mdoornekamp
@rommert14 dat is ook je beste trekker 😉
rommert14
@mdoornekamp nee de 7615 komt aardig in de buurt die heeft in 3,5 jaar 3200 uur gemaakt.
+1
mdoornekamp
@rommert14 maar die jd is toch wel beter 😂
rommert14
@mdoornekamp ja kwa levensduur wel, ze zijn beide wel behoorlijk betrouwbaar.
mdoornekamp
@rommert14 er zijn niet zoveel trekkers tegenwoordig die nog makkelijk 20.000 uur draaien. Zoals sommige amerikaanse jd en de 600 en 800 serie van Fendt
rommert14
@mdoornekamp inderdaad maar zelfs de Amerikanen hebben hulp nodig om het te halen 😉
mdoornekamp
@rommert14 Ja een beetje hulp ontkom je niet aan. Motorisch kunnen ze het wel lang vol houden.
rommert14
@mdoornekamp inderdaad dat idee heb ik ook
Theuny
Worden deze zoals de 7600, de 7700 en de 7800 nog veel gebruikt in het loonwerk?
mdoornekamp
@Theuny Wordt wel wat minder. De meesten hebben al 15.000 uur of meer. Trekker s zijn 25 jr oud. En waren destijds niet goedkoop. Dus er moesten wel uren gedraaid worden.
mdoornekamp
@GerbertXL wij hebben bewust de leds voor op de front Hef gezet

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 7800 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!