Minicab Schlüter!Met nummertje 628 op het plaatje van de baureihe 802 is dit een van de laatste Compact 850V's die de fabriek verliet. Opmerkelijk is dat Schlüter bij de nummertjes 630, 631 en 632 m

Schlüter Compact 850 V

Schluterfan
Minicab Schlüter!

Met nummertje 628 op het plaatje van de baureihe 802 is dit een van de laatste Compact 850V's die de fabriek verliet. Opmerkelijk is dat Schlüter bij de nummertjes 630, 631 en 632 motoren inbouwde die cilinderbussen hadden met een boring van 112. Schlüterkenners associëren de 112 boring met motoren die in trekkers gebruikt werden met een sticker Special op de motorkap. Bij deze 3 trekkers was dat niet het geval. Na de productie van deze 3 trekkers besloot Schlüter hoogstwaarschijnlijk om ook een Compact 850V Special op de markt te brengen. Die kreeg ook zijn eigen baureihe, 803.

Nummertjes 633 tot en met 641 kregen weer motoren met de originele 110 boring cilinderbussen. Nadien trok Schlüter de stekker uit de productie van de 3 en 4 cilinder motoren en kochten motoren in bij M.A.N. .

Nadat de laatste Compact 850V Special gebouwd werd, werd deze trekker vervangen door de 950V6, met M.A.N. 6 cilinder. De gewone 850 bleef nog even in productie tot begin 83. Vanaf dan was de 950 de lichtste Schlüter in het gamma, met 90pk! Ook weer opmerkelijk toen was dat de gelijktijdig ingevoerde 1050 met 100pk beter verkocht. Voor Schlüter was het duidelijk dat ze zich maar verder concentreerden op de trekkers van 100pk en meer. Dat de vraag toen naar compacte 6 cilinder trekkers al groot was, bleek eruit dat er nadien ook 1150's (110pk), 1250's (120pk) en 1350's (130pk) op de markt kwamen, met een gelijkaardige motor, maar dan met turbo. Met uitzondering van de 1150, kwamen alle Schlüters uit de Compact serie in 1988 ook leverbaar met Lastschakeling.

En het lage dakje op de trekker op deze foto? Dat was begin de jaren 80 optie, maar werd bij de introductie van de 950 standaard, en dat bleef zo tot 93. De Cabine kreeg ook de naam Minicab. Het lage dakje was niet verkrijgbaar op de Super's, Super Trac's en Profi Trac's. Het verlaagde dakje was ook een van de herkenpunten hoe je het verschil zag tussen een Super en een Compact.

Foto gemaakt in Volgried, 26 mei 2019.

Reacties

schluterman
Eentje van de laaste dan toch omdat er een mini cab op zit
+1
Schluterfan
@schluterman

Klopt, als je er een 950 met MAN motor uit die tijd zou naast zetten moet je al goed kijken naar de verschillen. En dan zie je maar 2 verschillen, dat is de uitlaat die aan de andere kant staat, en het moedergewicht . Oja, en ook de schuifruitjes aan de zijkant verdwenen 😀 . 3 verschilletjes dus 😅 .

Verschil in het moedergewicht kwam om gemakkelijker banaantjes te monteren zonder dat extra frame dat bij de 850 wel nodig was. Zo was het ook gemakkelijker een frontlader op te bouwen. Met het invoeren van het nieuwe moedergewicht verdwenen gelijk ook de kleine neusgewichtjes onder het moedergewicht die je bij de 850 er kon bij kopen (optie). Ik heb die ook bij mijn Compact.
Later werd er ook geprobeerd om het moedergewicht die bij de 950-1250's gebruikt werd ook schuifgewichten te monteren, maar ik weet maar 1 trekker die ze heeft. Ik denk dat ze toen gelijk ook de koffergewichten ingevoerd hebben, dan had je een extra montageblok nodig om ze op te kunnen hangen. Nog maar zelden gezien, maar ze staan effectief in de optielijst. De meesten kozen ervoor om banaan gewichten te monteren. Ik ben ooit bij een Duitse landbouwer geweest en die had ooit een 1150 gehad, die koffergewichten heeft gehad. Na ombouw van de fronthef verdwenen de gewichten in de schuur. Ik heb ze toen gezien, maar ik heb er toen dom geweg niet op geboden... Nu nog steeds spijt van!!!
+1
olro 61
@Schluterfan De motorkap is ook iets langer en heeft de extra verticale zijsleuven.
+1
a3vandiejen
Prachtig.
+3
olro 61
Weer een mooie foto en verhaal! Nog een kleine aanvulling : Volgens mijn literatuur is de Compact 950 V6 is met 485 gemaakte trekkers, de best verkochte Schlüter Compact met M.A.N. motor geweest, tegen 472 stuks van de Compact 1050 V6. Van de 1150 (T)V6 maar 31, de 1250 TV6 maar 95, en de 1350 TV6 met 71.
+1
Schluterfan
@olro 61

Klopt maar in het begin verkochten de 1050 beter. Hoe dat kwam weet ik niet goed.
+3
florisrobben
Mooie en interessante uitleg

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Compact 850 V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!