Foto van een Claas Xerion 5000 op demo. Geplaatst door catfan55 op 13-08-2019 om 13:04:59, met 23 reacties.

Claas Xerion 5000

Foto van een Claas Xerion 5000 op demo

Reacties

Fendt926Driver
Enn??
Is het wat op de kuil?
catfan55
@Fendt926Driver ja gaat heel mooi. Krijgt heel veel power over op de grond en de transmissie voelt heel soepel aan. Zicht naar voren & op zij is heel mooi. Naar achter is matig, maar niks slechter als de nieuwe JD’s met die grote dieseltank achter de cabine.

Persoonlijk vind ik 710’s te smal, 800’s werken mooier op de kuil vinden wij maar dat is nog steeds niet te doen volgend Claas. Zijn de fuse’s niet op berekent. 3 dingen wat wat irritant is, 1 de stoel kan niet draaien. 2 de hydrauliek is electronisch en er zit voor je gevoel best veel vertraging in. 3 de trekker is uit balans met de schuif er voor. Hij je op de vooras te zwaar en achter te licht
Fendt926Driver
@catfan55 ok. Mooi dat je hem kunt uitproberen.
Maar is een kniktrekker niet net zo uit balans?
catfan55
@Fendt926Driver kniktrekker is net zo uit balans maar daar is het op te lossen door wiel gewichten en calcium in de banden. Wielgewichten kan niet bij class door de eindvertraging. En calcium mag simpelweg niet, ze zijn bang voor de as dan. Maximale gewichten pakket zit op deze achter de cabine dus zitten met alles al aan de max
HansN
@catfan55 Calcium mag niet ivm sturing vd as? Want gewicht vd band heeft verder toch geen invloed op de as?
catfan55
@HansN gewicht van de band heeft wel degelijk effect op de fuse en eindvertraging en de belasting daarvan. Aldus Claas. Ze gaan zelf zo ver dat de garantie vervalt mocht je het wel doen
@catfan55zou je met de versie met draaibare cabine dan niet beter uitkomen met de balans? En je hebt beter zicht op je blad
catfan55
@930triplemaaier zoals ik hier onder schreef zul je inderdaad veel mooier uit komen maar dan wordt de trekker eigenlijk al te licht
henriv
Hoe zal de gewichtsverdeling zijn bij de versie met draaibare cabine en de schuif aan de achterkant? Heb je ook mooi zicht op je werk.
catfan55
@henriv dan zou het aanzienlijk beter zijn maar mis je 4 ton aan eigen gewicht omdat de extra gewricht plakken dan niet meer kunnen
@catfan55 hang je gewichten aan de schuif in combinatie met gewichten in de neus.
+2
catfan55
@930triplemaaier of we doen gewoon weer een deere en hoeven niet zo creatief te doen 😂
John k
Uit balans???? Heb heel wat uurtjes aangereden met de John deere knikker die hier iets verder door iemand is geplaatst en nog nooit ook maar iets gemerkt van niet in balans zijn doordat er een schuifblad aan zit.........
catfan55
@John k het is aanzienlijk minder bij deere maar nog steeds merkbaar. Al merk je dit pas wanneer je eentje wel balanceert en merkt hoeveel grip/tractie je hebt. Zijn wij ook pas vorig jaar achter gekomen.

Af fabriek komen ze met 60-40 tot 55-45 voor/achter gewichtsverdeling. Deze xerion voelt wel als 70/30, helemaal met 50km/uur over de weg
John k
@catfan55 vindt je niet dat Claas de wielbasis wat kort heeft voor noord Amerikaanse omstandigheden?
Snap eigenlijk niet dat die Claas niet meer gewicht mag hebben. Hoeveel gewicht zijn ze wel niet met tank oplegger en zuigunit?
catfan55
@John k hele korte wielbasis ja. Het argument wat jij net zegt heb ik dus ook tegen de dealer gezegd toen ze zeiden dat er geen gewicht bij mocht. Hadden ze eigenlijk geen goed antwoord voor
+3
worteljcb
@John k Die mogen ook alleen leeg op transport, vol mogen ze alleen bij lage snelheid over het land. De europese xerion mag 15 ton aslast hebben tot 50 km/u, 20 ton tot 10 km/u. Daar zit het in.

De amerikaanse variant is wel wat anders, die hebben dubbele stuurcilinders voor de dubbellucht bijvoorbeeld maar lijkt me niet dat de aslasten afwijken.
Tja het houd een x op met stuurassen natuurlijk. Denk dat je ook schrikt van de onderhoudskosten als je de max opzoekt... kwa stuurkogels en fusseelagers. Hier ook sinds een paar jaar een paar xerion's in de buurt lopen met tankoplegger enkel en tandemas. het zal mij benieuwen of ze er over 10 jaar nog zo bij lopen.
catfan55
@john deere 7810 de eerste 5 jaar is garantie, na 5 jaar heb je wel een goed idee van de trekker en het onderhoud en kun je op dat moment beslissen of je de gok neemt om hem langer te houden of weg doet omdat er onderhoud aan komt.

Dat was nog een puntje trouwens, met alle draai punten op de assen had ik daar toch wel graag automatische smering op gezien ipv overal ver nippels
@catfan55

Dat klopt, zijn hier alleen allebij gebruikte... en dus ouder dan 5 jaar. Maar zo gebeurt het hier wel vaak, bevalt een trekker na die jaren mag die blijven en anders is het inruilen...

Maar dat onderhoud en onderhoudskosten zijn sowieso vele malen hoger bij de xerion, alleen al door de stuurassen ipv knikpunt.
catfan55
@john deere 7810 ik weet niet of het vele malen hoger is. Kwestie van smeren. En dan gaat het net zo lang mee. De stuurpunten van een gewone trekker slijten ook amper bij gewoon normaal verbruik
@catfan55

totdat je de max gaat opzoeken. dan willen ze wel kapot. En dat doe je met zo'n tank of als je hem maximaal gaat belasten.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Xerion 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!