In 1979 nieuw gekocht, en altijd is hij nog op het zelfde bedrijf.. Foto is geplaatst door Rik Engels op 23-08-2019 om 11:16:04, met 28 reacties.

Same Taurus 60

Rik Engels
In 1979 nieuw gekocht, en altijd is hij nog op het zelfde bedrijf.

Reacties

+1
Minitauro
Zeer nette trekker, zijn de frontgewichten ook van Same of van een ander merk?
+1
Rik Engels
@Minitauro Zover ik weet zijn dit nog de originelen frontgewichten.
+3
Fendttrisixfan
@Rik Engels dit zijn geen originele, zijn universele gewichten van attelage lemoins denk ik
+1
wim-same
@Fendttrisixfan Ja klopt Die werden bij cebeco bedrijven vaak aan Same's gehangen. Ik vind het geen fijne gewichten omdat er geen trekhaak in zit. Dan moet je net als met deze taurus al weer een trekhaak maken die uitsteekt.
manus
@wim-same

Deze gewichten hingen ook wel aan de verschillende MF serie`s
+3
Albert Peters
@Fendttrisixfan ziet er prima uit na 40 jaar
ramele
@Rik Engels
Wat voor gewichten liggen er nog voor bij op? Zijn dat wielgewichten?
Rik Engels
Ik zou niet weten wat voor gewichten enzo het allemaal zijn, toen hij nieuw is gekocht zaten deze gewichten erop en meer weet ik er niet van eigenlijk👍🏽
+3
wim-same
Nog een hele mooie gave trekker.
+1
Rik Engels
@wim-same Zeker Wim, en dat voor een trekker die 35 jaar lang voor de veldspuit en kunstmeststrooier heeft gestaan.
+6
langeslagdiesel
Mooie ranke lichte trekkers zijn dit. Deze konden ook op 140m hart op hart. ( oude bollen maat ) maar 150 staat ze beter op 13.6. Veel ander 4 wd tijdgenoten van andere merken hadden toen ver uitstekende eindvertragingen op de vooras op 150 spoorbreedte. De Ferguson 500 serie spande de kroon. Dat waren net Romeinse strijdwagens! Wat een gezicht! De kachel en lak kwaliteit van deze type’s was triest erg maar O, O, O wat een mans torretje in het vooronder en een lekker schakelende bak. In 2 wd uitvoering draaide het beesie op een bierviltje. Daar kon geen 1 andere trekker aan tippen. En heel weinig brandstof pakken. Toen lang niet zo belangrijk als nu maar toch, ze liepen erg zuinig.
+1
Rik Engels
@langeslagdiesel Ik vind het altijd leuk om te lezen zulke dingen van mensen die ervaring hebben gehad met deze oude trekkers!
+2
wim-same
@langeslagdiesel Ook vier wiel aandrijving draait nog rond op een bierviltje, en de lakkwaliteit van de serie hierna was nog beroerder. Probleem is ook een beetje ons klimaat. Deze trekkers in Italie of Frankrijk rotten niet. En deze trekker heeft dan altijd kunstmest gestrooid en gewas gespoten. Beroerder werk voor een trekker kan je niet voorstellen. Toch is deze wel goed gebleven. Je kan zien dat hij altijd binnen gestaan heeft bij een akkerbouwer en niet bij een veeboer. Bij akkerbouwers blijven trekkers toch veel netter.
+2
langeslagdiesel
Ik kan jou verhaal voor 100 % beamen. De exploder/ laser serie zat nog slechter in de lak. Zeker in het begin. Van het bedrijf uit zijn ze in die tijd in de fabriek geweest. ( voor mijn tijd) onze monteur vertelde dat ze daar 1 van de eerste vol automatische lakstraten hadden. Alleen de overgang van wit/ orange en groen liet nog veel te wensen over. Ding spoot alles dwars door mekaar heen. Toen werd hem vriendelijk doch dringend verzocht zich alleen op plekken te begeven waar dat mag. ( doet hij toch niet. Trekt ze eigen nergens wat van aan. Op de RAI kroop hij achter in een maaidorser. Was erg interessant volgens hem😖.) de eerste keer toen hij in de fabriek was bouwden ze de V motoren nog, daar is hij nu nog van onder de indruk.@wim-same
+1
wim-same
@langeslagdiesel de Explorer / Laser / Galaxy serie was volgens mij ook de eerste serie die geen lood houdende verf meer hadden. In het begin was er overal een probleem met loodvrije verf. Maar ik denk toch dat het grootst probleem in de kwaliteit van het staal lag wat voor het plaatwerk gebruikt werd. Roes kwam van binnenuit.
+1
langeslagdiesel
Dat de roest van binnen uit kwam klopt wel ja. Onze eerste laser werd in het eerste jaar al opnieuw gespoten. Toen bleef het wel goed en verweerde ook bijna niet. Zeker de motor panelen bleven prachtig. Tot het blik tussen de lak op was. Toen viel de nog steeds mooie verf er in plakken af. Toen was gelijk alles weg. Wielkasten en spatborden achter bleven wel goed. Daar zat een coating in tegen steenslag. Alleen het prutscherm op de trap had last van steenslag van de voorbanden. Regelmatig een doek met gasolie er langs hield ze redelijk lang goed. Net als de rest van het plaatwerk.@wim-same
+2
@langeslagdiesel dat roesten van binnen uit hadden er wel meer last van volgens mij. Ligt ook aan de kwaliteit van het plaatwerk. Later zijn veel Italianen het plaatwerk ook gaan verzinken toch. Bij Landini en Fiat viel de lak er soms ook zo af. Hebben zelf een Landini 6550 gehad, die staan er ook om bekend. Onze cabine was van binnen getectyleerd, en de buitenkant regelmatig in de was. Die bleef gelukkig wel mooi.
+2
rolandfotografie
@langeslagdiesel Dat van weinig diesel gebruiken klopt wel aardig, hebben een 2WD versie maar hele seizoen hobby matig gebruik (Paardenbak slepen, kuilen en transport met veewagen) kan die op 1 tank doen. Volgens mij komt die van ons ook uit 79 maar een van de eersten zonder de Export bordjes op de kap. nu staat ie jammer genoeg stil te wachten op een nieuwe koppeling.
+2
langeslagdiesel
Leuk dat je het er nu over hebt. Maar er zijn twee dikte maten platen voor de koppeling. Export is een fractie dikker en past niet. Dan krijg je het koppelingshuis niet sluitend. Dan kom je 14 mm te kort!!! Dus hou daar goed rekening mee. Wij hebben dat al eens op gelopen met een Leopard. En nog ff over dat diesel gebruik. Ga na 1 november even tanken. Dat kan veel ongemak besparen in de winter met paraffine. @rolandfotografie]
+1
wim-same
@langeslagdiesel Met nieuwe onderdelen altijd chassis nummer meenemen. Of anders de oude plaat mee nemen
rolandfotografie
@langeslagdiesel Oei dat is wel een goeie ja, maar ik denk als ik naar Kamping rij (800 meter :P) dat die het dan wel weten, maar ik ga het wel even melden. Diesel tanken we altijd nadat het zware werk weer gedaan is dus zit altijd denk ik 80% vol in de winter. Enige nadeel is het hele slechte starten. Al een keer een ander opgekomen (Miskoop van de eeuw) maar het blijft een ramp ..... verder top voor het werk waarvoor wij hem hebben.
wim-same
@rolandfotografie Een Same Taurus hoort super goed te starten, anders is er iets niet goed.
rolandfotografie
@wim-same Als hij pakt, dan start ie ook zo alleen de startmotor blijft eerst hele poos tikken als die hem op het punt wel rond krijgt loopt die zo.
wim-same
@rolandfotografie Zorg dat de kabel verbindingen goed zijn naar de startmotor, en anders de startmotor laten reviseren.
rolandfotografie
@wim-same Verbindingen zijn goed, deze starter is niet te reviseren! de originele die jaren terug is vervangen wel maar deze als ruiler weg gedaan bij mechanisatie bedrijf, achteraf niet moeten doen maandje later liep ik stage bij bedrijf waar we starters reviseerden.
wim-same
@rolandfotografie
de prijs van een nieuwe Bosch starter valt best mee hoor.
+2
a3vandiejen
Prachtige Same

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Taurus 60 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!