Powershift Schlüter!Trekkers mogen al oud worden, soms komen geheimpjes pas vele jaren later uit!Ik had vorig jaar al een foto gepost op TF van deze trekker, en jullie laten gokken wat voor een Schl

Schlüter Super 2000LS

Schluterfan
Powershift Schlüter!

Trekkers mogen al oud worden, soms komen geheimpjes pas vele jaren later uit!

Ik had vorig jaar al een foto gepost op TF van deze trekker, en jullie laten gokken wat voor een Schlüter dit was! Eenmaal geraden schreef ik er toen een verhaaltje over met de informatie die ik had.

Maar ook mijn kennis over Schlüter's word nog wel eens geupdate!

En dat is bij deze in zekere zin het geval.
Deze trekker is een Super 2000TV-LS, die te boek staat als een van de 3 met een 8 trapspowershift. Alle 3 waren ze bestemt om ZF testen mee te laten doen. Echter nam ZF de trekkers zelf ook onderhanden. Zo werd de 001 omgebouwd naar een trekker met variabele transmissie.

Maar minder bekend is dat ook 002, deze op de foto zijn 8-trapspowershift niet hield. Toen ik in de trekker kon plaats nemen in 2017 had ik geen flauw idee waarom de trekker 2 versnellingspoken had, en een powershift pook...

Aangezien de eigenaar toen niet thuis was kon ik het ook niet vragen. Enkele maanden geleden kwam er in een Traktor Special dan een artikel over deze trekker, waarin mijn vraag eindelijk beantwoord werd.

Deze trekker bezit namelijk de voorloper van de bekende ZF T7X00 versnellingsbak, 6 versnellingen, 2 groepen en 4 powershifttrappen. Na zijn uitgebreide testen kwam de trekker bij een loonwerker terecht die hem vooral inzette voor het aanrijden van de kuil. Later kwam hij in handen van de huidige eigenaar.

De Tronic trekkers, zoals de 8-trapspowershift uitgeruste Schlüter's ook wel genoemd worden, staan bekent als slakken, waarbij de snelheid wel ophield bij zo'n 30km/u. Bij deze tikt de navi dik 50 aan...
Ondanks dat deze trekker in beripselijke staat is, en de urenteller iets meer dan 1000u aantoont, heeft hij er beduidelijk meer volgens de eigenaar. Maar eraan zien doe je het niet.

Toen ik hem vroeg of hij de trekker de dag nadien zou meenemen naar het treffen zei hij dat hij zijn keuze (die overigens ook niet slecht was) al gemaakt had, en de 2000 netjes binnen bleef. Nu moet ik maar eens gaan hopen dat hij hem bij het volgende treffen wel buiten rijd, en ik de trekker nog beter kan inspecteren.

We houden vol...

Reacties

noordhof
Je mag hem brengen 👍😅
Schluterfan
@noordhof

Hier in de schuur zou hij ook niet misstaan 😃
InsaneNL
Lijkt mij dan eigenlijk dat het de voorloper van de t7200 moet zijn geweest, de t7100 is volgens mij altijd een 4 bak met 2 gearingen en 3 powershift trappen geweest. D t7200 is wel een 6 bak met 4 powershift trappen maar zonder de 2 groepen. Maarja wie weet wat zf destijds allemaal uitgevreten heeft.
Schluterfan
@InsaneNL

Zou kunnen, ik dacht dat een 7100 ook een 6bak was. Kan evengoed dus de 7200 of 7300 geweest zijn 😉. Heb het maar veranderd naar 7X.
InsaneNL
@Schluterfan wat ze in het prototype stadium gedaan hebben weet ik maar de productie 7100 zijn 4 bakken, staan hier trekkers met bijde bakken in de schuur
+2
schluterman
Apart dingetje mooi verhaal Simon 👍👍👍👍
+1
a3vandiejen
Prachtig.
+1
chris33
Gave trekker met een nog beter verhaal, interessante tekst! Altijd wel mooi om zo'n geschiedenis uit te zoeken.
+3
olro 61
Het blijft toch altijd weer boeiend, die verhalen over de Schlüter-legende!
+1
florisrobben
👍weer een interessant verhaal
mf3125
Ford is ook bezig geweest met deze 8 traps powershift van ZF. Dit ging toen niet door omdat ze de fullpowershift van Funk kregen. ZF is er ook mee gestopt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 2000LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!