De nieuwe 6155R even gewassen.  De

John Deere 6155R

578 foto's van @mdoornekamp

De nieuwe 6155R even gewassen. De "oude" heb ik ingeruild met 3000 uur.

Reacties

CaseCS130
Eigen banden er weer om? Nog veel verschil in uitvoering?
+1
mdoornekamp
@CaseCS130 nee nieuwe banden. De voorbanden waren al aardig ver versleten. En de achterbanden had ik sinds dit voorjaar Klebèr. Prima banden maar wat minder comfort. Daarvoor trelleborg Tm 1060. maar dat was echt prut.

Nu rondom op Michelin.
CaseCS130
@mdoornekamp O ja, nu zie ik het. Letters zijn bijna niet te lezen op de telefoon. Mooi rubber.
Valtrapowerr
@mdoornekamp Is dat niet heel snel binnen 3000 uur al andere achterbanden?
mdoornekamp
@Valtrapowerr ja klopt. Maar die Trelleborg Tm 1060 zijn ook echt pudding banden. En ook enorm stug. Ik reed op het laatst 1.2 bar met combi dumper 50 km. En dan amper 2 nokken op de grond.
mdoornekamp
+1
zettelmeyer
@mdoornekamp succes met de aankoop!
bikkertie
Zelfde uitvoering?
mdoornekamp
@bikkertie Ja bijna wel. gewoon schakel bak. Grootste verschil is nu met lucht remmen en cabine vering. Verder weer wat updates en verbeteringen
CaseCS130
@mdoornekamp cabine vering zou ik ook altijd kiezen denk ik. Enige wat ik echt mis.
casejxu
@CaseCS130 k zou iig niet elk type cabine veering willen...
mdoornekamp
@casejxu jd heeft maar 1 soort vering. Welke zou je niet kiezen dan?
casejxu
@mdoornekamp nou die van deutz helt bijv niet over in bochten en als je schuin rijd. De nh t6080 waar ik nog al eens mee rijd... daar heb je bijna t gevoel dat ie der los op staat. Een van de eerste 6125R van me oom was in dijken ook een drama. Nieuwe 6130R trekkers van m gaat dan wel weer goed.
mdoornekamp
@casejxu ok. volgens mij kan de jd cabine niet zover opzij, want voorop hangt ie gewoon op rubbers. En je hebt 3 comfort standen. Voor het scheve werk zou je hem dan stug kunnen zetten.
casejxu
@mdoornekamp met de eerste R van me oom ging dat niet. Heeft sinds dit voorjaar 2 full option 6130R
mdoornekamp
@casejxu John Deere worden wel snel door ontwikkeld. Na 2.5 jaar zijn er best wel weer wat verschillen.
+4
CaseCS130
@casejxu full lotion vering? Zal vast heerlijk zacht zijn 😜
casejxu
@CaseCS130 full option🙈
johndeere6230
Quote Reactie van @casejxu:
De nh t6080 waar ik nog al eens mee rijd... daar heb je bijna t gevoel dat ie der los op staat.

Dat is wel even wennen ja, alleen als je het eenmaal gewend bent gaat het prima, mag ook wel dat die cabines goed veren, vanuit de voor as komt het in ieder geval niet 😅
Die 6130R die ze bij het loonbedrijf hebben, daar zit geen cabine vering op, wel zo'n active seat, alleen dat rijdt ook super icm de voorasvering
casejxu
@johndeere6230 ik heb altijd ruzie met de trekker.....
johndeere6230
@casejxu

Met die nh? Of jd? Die nh's loop ik in ieder geval altijd mee te stoeien, zowel vario als gewoon full powershift..
+2
casejxu
@johndeere6230 NH de jd die we hebben is een 6520 met 10.500 uur... met pook dan ligt t echt aan je zelf als je daar niet aan kan winnen
CaseCS130
@casejxu Ik heb niet genoeg ervaring met verschillende types om daar wat over te zeggen. Maar de trekkers waar ik mee gereden had waar dat op zat vond ik duidelijk comfortabeler dan onze zonder.
+1
mdoornekamp
@CaseCS130 We hebben inmiddels de eerste uren met cabine vering gereden. Je merkt het verschil wel. Het ging mij vooral ook om de trillingen die je minder doorgeeft aan de cabine.
+1
JD 6430 The Best
Succes ermee!
+1
JJ
Knappe trekker, ga je vast en zeker veel plezier aan beleven.
+1
arjanvw
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Hoe breedt vallen je achterbanden uit? Het was niet interessant om de 'oude' te houden en de 6630 om te ruilen?
+1
mdoornekamp
@arjanvw achterbanden zijn 66 cm. Mooi voor ploegen. En als het met inkuilen wat natter is, moet er gewoon lucht uit. Dan haal je de footprint uit de lengte.

Als ik de 6630 ingeruild had, moest ik wel heel veel meer toebetalen. De inruil van de "oude" R was heel hoog. En de 6630 is ook onmisbaar voor zaaien en andere kleinere klussen. De R is meer dan 2 ton zwaarder.
+1
Fendt926Driver
@mdoornekamp goede keus dus ze om te ruilen.
De kleine trekkertjes blijven handig voor het andere werk.
En daar zit het grote geld ook niet in.
En die kunnen vaak aangekoppeld blijven staan voor het gemak
mdoornekamp
@Fendt926Driver kleinere lichte trekker blijft ook gewoon altijd handig. Met gras zaaien na de 60 mm regen in het weekend, was een zware trekker geen optie.

De 6155R hoefde ook niet weg. Maar ik kon hem nu heel scherp inruilen. John deere heeft nu een inruil bonus om Young Used trekkers in te ruilen. Zodat ze ook op de jong gebruikte markt iets aan kunnen bieden.
Fendt926Driver
@mdoornekamp op zich heb je toen de juiste trekker gekocht als je nu dezelfde weer gekocht hebt.
Als mijn 926 weg gaat komt er zeker een 930 gen 3 voor terug.
Maar dat is meer hobby dan dat het nodig is
JD3010
Quote Reactie van @mdoornekamp:
De R is meer dan 2 ton zwaarder.

M'n buren hebben dit jaar ook een 6155R gekocht, het gewicht viel ze ook tegen tov de 6610.
Waar laten ze eigenlijk al dat extra gewicht? 🤔
john deere 7810
@JD3010

Dat is niet zo gek. die 6610 heeft nog een 4 cilinder achterbrug, een veel lichtere vooras en bekijk dan nog even de hef. Beetje appels met peren vergelijken zeg maar gerust 😉
JD3010
@john deere 7810 Wel 2 ton aan ijzer. Als je het dan met een 6910 vergelijkt, is het nog veel.
mdoornekamp
@JD3010 6610 is 115 pk. Een 6155R is 195 pk. Is ook een hele andere vermogens klasse
JD3010
@mdoornekamp een 6155R is nominaal 155pk. Blijft wel dat ze steeds zwaarder worden, ook de 4 cilinders gaan ruim over de 6 ton.
valmet6400power
@JD3010
Nu hebben we VF banden he dan vlieg je bijna over het land heen 😂
+1
JD3010
@valmet6400power Dat zijn maar noodoplossingen. VF banden hebben alleen voordeel als je ook op de weg zit, alleen met landwerk kom je met hoge sectiebanden verder.
Fendt926Driver
@JD3010 als akkerbouwer/ veehouder proberen de juiste gewichten voor de juiste werkzaamheden te hebben.
En akkerbouwers hebben meerdere sets banden en veehouders dubbellucht.
Maar op een of andere manier wordt alles steeds zwaarder om sneller te kunnen werken.
+1
JD3010
@Fendt926Driver Dat weet ik, ik doe daar ook aan mee.
+1
valmet6400power
@JD3010
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je ziet hoe de VF banden gaan rupsen met lage druk dat ga je niet halen met gangbare banden. De druk niet en het uitplatten in de lengte ook niet. Grootste nadeel van VF vinden wij dat ze slechter bagger lossen, met spuiten in een nat spuitpad of op een zachte natte kopakker. Dan kun je beter de 270/95 hebben in niet VF.
mdoornekamp
@valmet6400power ok. Dan heb je het over cultuurbanden. Bij de landbouw banden in 650 of 710 ga je met de Vf vaak naar 60 serie. Ik ben van 60 serie 42 inch naar 70 serie 38 inch gegaan. Daarom heb ik nu meer uitloop in de lengte. De michelin xeo bib heb ik zelf geen ervaring mee. Maar ik vond het wel heel bijzonder dat ik op lage spanning reed met de Trelleborg VF, maar nog bijna geen bolling/afplatting had. Daar leid ik uit af dat de wang behoorlijk stug is.
john deere 7810
@JD3010

tja het blijft uiteindelijk wel 195 pk. boost of niet, het zit er wel en dus moet de rest van de trekker het ook aan kunnen.
JD3010
@john deere 7810 Maar dat komt alleen vrij als de trekker het hebben kan, dus dat is geen eerlijk vergelijk. Die oude serie kan op bepaalde momenten ook veel meer vermogen kwijt, maar dat was toen nog niet hip. 😉
mdoornekamp
@JD3010 Maar een 6610 is ook maar een speelgoedtrekker vergeleken bij een 6155R. Die laatste is net zo groot als een 7430 en weegt zelfs fors meer.
john deere 7810
@JD3010

klopt, Maar ik vind het appels met peren vergelijken. Een 6610 is een heel andere trekker dan een 6155r.
JD3010
@john deere 7810 @mdoornekamp ja, nogal logisch, zit ook 20 jaar ontwikkeling tussen. Het zou dan ook raar zijn als ze gelijk zouden zijn.
Ze hadden een 6 cilinder nodig voor het aardappels poten voor alle tanks die eraan hangen, dat past niet aan een 4 cilinder. Zo is de vergelijking wel weer terecht
john deere 7810
@JD3010

waarvoor perse een 6 cilinder nodig dan? om de lengte? een 6135r was anders ook wel een uitkomst geweest 😉
JD3010
@john deere 7810 Ja de lengte, ik weet niet of die 6135R veel lichter is. Achteraf wisten ze pas dat die zo zwaar was, ik weet eigenlijk niet wat er in de folder staat.
Zelf ben ik niet meer in de markt voor een nieuwe.
mdoornekamp
@JD3010 6135R is wel wat lichter. Maar een 6130 R had het ook makkelijk kunnen doen. Een veeboer hier had eerst een 6506 voor de ploeg. Nu een 6120M. Gaat prima. 15 pk winst.
john deere 7810
@JD3010

Heb je geen opvolging dan met het bedrijf? leuke 5r had ook wel gepast hahah
JD3010
@john deere 7810 Daar zijn ze nu nog veel te jong voor. Bijna alle trekkers zitten tussen de 6000 en 8000 uur, die kunnen nog best een tijd mee. De 5R kan best een optie zijn, ik weet alleen niet of de cabines wat groter geworden zijn. Die van de 5820 was voor mij te klein. Ze hebben wel een veel betere versnellingsbak dan de 6-serie. Dat is eigenlijk maar behelpen in de akkerbouw.
john deere 7810
@JD3010

zijn de zelfde cabine's alleen de indeling is veel beter. Je hebt toch 1 autopower? of alles schakel?
JD3010
@john deere 7810 Ik heb 1 Autopowr, maar die heeft geen fronthef en aftakas, daar kan ik dan bijv. geen aardappels poten.
Een nieuwe 6R heeft voor mij dus niks extra.
+1
valmet6400power
@JD3010
Sla je toch €5000 stuk dan heb je dat er ook op zitten?
JD3010
@valmet6400power Kan voor minder hè.😁
Met de schakelbak lukt het ook wel hoor, zoveel hoef ik ook niet te doen.
arjanvw
@mdoornekamp dan scheelt nogal fors in gewicht! Logische keus, waarschijnlijk maakt de 6630 ook niet zoveel uren dan de 6155
+1
mdoornekamp
@john deere 7810 Nu met lange spatborden achter.
john deere 7810
@mdoornekamp

ja inderdaad. ze leren het wel hahah. Hoor ook nog vaak genoeg dat er wat mis gaat met bestellen van een trekker. die optielijst is soms niet normaal lang.... 1 vinkje kan veel betekenen....

waar is je gevaren driehoek?
mdoornekamp
@john deere 7810 gevaren 3 hoek zit in zicht lijn vd spiegel met achteruit rijden.
mdoornekamp
@john deere 7810 Ja ik ben de optielijst ook wel 10 keer langs geweest. Die verlichting is ook wel een puntje. Als je het grootste pakket besteld, mis je nog steeds die lampen voor op de knipperlichten. En die wil je zeker niet missen. Daklampen reflecteren soms irritant op de motorkap.
john deere 7810
@mdoornekamp

klopt inderdaad met die lampen. Heb je de trekker te schoon en te nieuw haha
daan-van-der-kolk
Die groothoekspiegels wennen ook snel zeker?
mdoornekamp
@daan-van-der-kolk ja spiegels is wel een vooruitgang. De bovenste grote spiegels zijn ook al beter dan de oude. Glas is iets bol.
daan-van-der-kolk
@mdoornekamp Ja ik vond het ook een hele vooruitgang, ik heb wel meteen de spiegels van links aan de rechtersteun gehangen en andersom omdat ze vaak langs takken schuren. Scheelde aan beide kanten bijna 10cm.
+1
mdoornekamp
@daan-van-der-kolk ok. En de binnen spiegel is nu net zo groot als die in me badkamer. Die kun je wel halve slag draaien zodat ie verder in de hoek vd cabine staat
+1
maikwolsink
@mdoornekamp Die binnen spiegel draai ik altijd weg. Liefst heb ik ze er helemaal niet in kun je niks mee
angelo-nabben
Is het een bewuste keuze om voor een schakelbak te kiezen?
mdoornekamp
@angelo-nabben ja. Beter voor zwaar trek werk. En makkelijker voor losse chauffeurs. Die verzuipen vaak in de oneindige instel mogelijkheden. En lagere aanschaf en lager branstof verbruik.

Grootste voordeel van vario voor ons werk is comfort. Maar eigenlijk gewoon overbodig.
angelo-nabben
@mdoornekamp de bak zal er toch op berekend zijn voor zwaar werk in die pk klasse rijdt anders prachtig de 6155r we hebben er ook een.
john deere 7810
@angelo-nabben

autopowers hebben zich tegenwoordig wel bewezen. gaan net zo lang mee als de pq bak. halen makkelijk 12.000 uur.
mdoornekamp
@angelo-nabben ok. Hebben jullie wel vario?
+1
angelo-nabben
@mdoornekamp ja bevalt super
mdoornekamp
@angelo-nabben ok. wat voor werkzaamheden doe je ermee dan?
+1
angelo-nabben
Heeft geen zwaar leven bij ons we telen groenten, ploegen, spitten, spuiten, haspels zetten
+1
Mooie machine
wart
Gefelciteere, hele mooie aanwinst
mdoornekamp
@wart Dank je. De vorige is ook erg goed bevallen. En kosten/afschrijving per draai uur liggen erg laag.
rommert14
Ze hebben tegenwoordig ook een extra knop voor het koppelen toch?
mdoornekamp
@rommert14 ja klopt. Moet je wel de autoquad hebben. De luxere versie van de powr quad, die ook automatisch kan schakelen.
fan van trekkers
@mdoornekamp is dar het enige verschil tussen auto en powerquad? Je hebt toch ook nog autoquad plus ofzo toch? Wat is dat dan
rommert14
@mdoornekamp dat lijkt mij toch echt wel mooi als je een hele dag er mee weg moet alhoewel de koppeling ook niet zwaar gaat. Hoe snel gaat deze in zijn laagste versnelling? Onze jd loopt dan net te hard op de voergang om genoeg voer te lossen.
mdoornekamp
@rommert14 deze R loopt net zo hard in de laatste versnelling als jouw 7820. Wel bijna 3 km/u
+1
ronald-deutz-fahr
@mdoornekamp is dat het enige verschil? Mag dan ook niet een hele dikke meerprijs hebben...
laatst even on tour geweest met een die het had, het is wel makkelijk na een rotonde gooi je handgas open en verder alleen nog maar sturen, maar of het nou echt meerwaarde heeft..🤷🏼‍♂️
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

Voor de R serie heb je een powerquad plus en een autoquad plus, een autoquad plus schakelt zelf van 1/4 in te stellen op power of eco. een gewone powerquad moet je drukken 😛 Beide zijn uitgevoerd met een clutchknop. Of je deze nog zonder kunt bestellen is me niet bekend. zie je eigelijk niet meer. Voor de M serie kun je nog een autocommand krijgen. deze bak schakelt electrisch, zelf of automatisch. automatisch werkt mooi mits je hem goed in stelt. Het is in alle modellen de zelfde bak alleen de aansturing is net iets anders.
ronald-deutz-fahr
@john deere 7810 aah oke, trekker waar ik mee vergeleek was een 30 serie dus slagje ouder. Koppelingknopje is heerlijk! Weet als deutz rijder ook niet anders, dat scheelt ook natuurlijk, maar dat rijd wel zo relaxed..
joozt
Schitterende trekker! Wissel je veel in spoorbreedte? Omdat je voor de steekassen gekozen hebt?
newholland6640
Laatst ook wat met jd op pad. Heb weinig ervaring met Vario maar kan aan die van jd slecht wennen. Qua interieur zijn ze wel top, voelt allemaal erg prettig aan.
JD3010
@newholland6640 Vario is van Fendt hè, JD heeft de Autopowr.😉
newholland6640
@JD3010 wist de merknaam van cvt van jd niet. Maar iedereen weet wat ik bedoel.
JD3010
@newholland6640 tuurlijk.😉
+2
Valtraboerties
@newholland6640
Kerellll toch, John Deere en Fendt noem je niet in één adem. Punt 😜
john deere 7810
@newholland6640

Wat is er mis mee? moet je te weinig doen? eenvoudiger is er zowat niet vgm
newholland6640
@john deere 7810 nee is waar. Het rijdt wel makkelijk. Maar voordat je er gevoel mee hebt duurt een tijdje. Dan is het onderrijden met een Fendt Vario drie keer zo makkelijk. Heb je nog wat meer te zeggen omdat je die zelf door moet shiften.
john deere 7810
@newholland6640

het pookje kun je simpel terug halen. en bij de command pro werkt het in principe het zelfde als bij fendt. Maarja bij elk merk moet je wennen.
mdoornekamp
@john deere 7810 command pro kan zeker goed concurreren met Fendt. Maar Fendt klinkt nu eenmaal wat luxer en duurder.
Valtraboerties
@mdoornekamp hoe werkt dat dan? Gewoon een multifunctionele rijhendel als bij een Fendt?
mdoornekamp
@Valtraboerties ja klopt. En wel zeker zo goed door ontwikkeld.

Fendt schijnt weer moeite te hebben om rijpedaal en cruise door elkaar te gebruiken. Dat kan zelfs bij een New Holland .
Valtraboerties
@mdoornekamp juist, nou mooi! Verder niet zo veel ervaring met al dat automatische, niks beter dan schakelen en een beetje shiften.
+1
mdoornekamp
@Valtraboerties zo denk ik er ook over. Vario is alleen maar kost prijs verhogend. Hogere aanschaf, meer brandstof en meer onderhoud.
Valtraboerties
@mdoornekamp ja het is toch zo dat een variabele transmissie behoorlijk meer verbruikt dan een schakelbak? Snap niet dat loonwerkers allemaal maar vt's kopen, schakelen, al dan niet automatisch, lijkt me veel voordeliger en doet in mijn ogen qua comfort niks minder
ronald-deutz-fahr
@mdoornekamp zo denk ik er ook over, en toch ga ik bij de volgende trekker goed vergelijken wat er is en wat we willen. Met hoofdzakelijk mestrijden en maaien komt n cvt wel goed tot zn recht, en denk dat levensduur van bijvoorbeeld een maaier of schudder er op vooruit gaan als de powershift nietmeer bokt..
Maar voorlopig is het nog niet zo ver gelukkig 💸
+1
arjanvw
@ronald-deutz-fahr Haha, voor het schudden? er is altijd wel een reden om een cvt goed te praten. Iedereen mag gelukkig zelf bepalen wat hij wil, maar voor 95% van de werkzaamheden (of boeren)is een cvt helemaal niet 'nodig'. Het is gewoon een dure luxe... met bv een 4 traps powershift heb je vaak al wel meer dan genoeg .
+2
Fendt926Driver
@arjanvw zegt iemand die geen cvt rijdt.
Rij er maar eens een jaar alle werkzaamheden mee en ik weet zeker dat je de meerprijs voor lief neemt.
Hier zeker een blijver.
Mede omdat ik de knieën al kapot heb door veel koppeling gebruiken
valmet6400power
@Fendt926Driver
Echt hoor. Wij hebben toen ook voor de keuze gestaan toen we de Valtra tweedehands kochten. Of naja we, ik was er al over uit dat een hoofdtrekker gewoon cvt “moet” zijn. Veel mooier met aardappels planten icm frontfrees en daarna met aanfrezen. Dan met aardappels rooien weer en al ben je slootkanten aan het klepelen is het zelfs makkelijk.

Maar als er een trekker bij komt dan wordt dat geen cvt. Vanwege de meerprijs en omdat we voor het andere werk, zoals kopeg-zaaien en rijden met een kiepwagen ook prima uit de voeten kunnen met een schakelbak icm 2 of 3 powershifts.
arjanvw
@Fendt926Driver Zijn genoeg schakelbakken waarbij je niet hoeft te koppelen. We hebben een half jaar een Fendt vario in gebruik gehad, een 716. het is mooi maar niet nodig. Bij ploegen kon die niet eens meekomen met een schakelbak van dezelfde pk's. Kan me werkzaamheden bedenken zoals in bv aardappelteelt dat het echt voordelen heeft. maar voor een beetje hooibouw ed (simpel werk) kan je met 4 traps powershift goed uit de voeten Anders zouden wij het werk ook niet klaar krijgen.. 😂
Fendt926Driver
@arjanvw och ja ieder zijn eigen.
Jij moet (of werknemer) 3 keer zo veel trekkerwerk doen dan ik dus ik maak me er niet druk om.
Maar net tussen een versnelling in kunnen zitten qua snelheid en 1km/uur sneller kunnen is wel 40 are per uur meer met jou 4m brede zaaimachine.
Is wel 3.2 ha meer op 8 uur werken.
En je hebt het geprobeerd met de 716.
Dus je kunt er van mee praten.
De meesten hebben het nooit geprobeerd en weten al dat het niet kan.
arjanvw
@Fendt926Driver ik ben niet voor één gat te vangen! Haha! Bij het voorbeeld van zaaien kunnen we aardig goed kiezen met de versnellingen. We rijden op 1000 eco en dan hebben we stappen die nog kleiner zijn dan 1 km/uur..

Met laatste heb je wel gelijk, eerst meemaken , dan mening vormen. Voor we een trekker erbij kochten hebben we twee jaar lang een trekker gehuurd voor 5 mnd per jaar. Laatste jaar was dat een 'oud model' 716.
Fendt926Driver
@arjanvw ik heb de hele middag weer op een schakeltrekker gereden en ben bijna niet onder de 1400 toeren geweest.
Terwijl ik vanmorgen met mijn vario niet boven de 1400 toeren ben geweest.
Op straat 40 met 1100 motortoeren.
Dan heb ik niet het idee dat een schakeltrekker zuiniger is
rommert14
@Fendt926Driver hoezo niet onder de 1400 geweest?
Fendt926Driver
@rommert14 trekker moest toeren houden om niet uit te gaan.
Schakelen bij 1700 toeren anders kon die de toeren niet houden en moest je weerterug schakelen.
mdoornekamp
@Fendt926Driver Geen enkele trekker heeft tegenwoordig nog veel trekkracht onderin. Alleen met een vario merk je dat niet zo. Mijn jd 6820 trok nog bij 600 toeren. Dat redt deze 6155R bij lange na niet.
+1
Fendt926Driver
@mdoornekamp klopt maarvario heeft van 0.1 tot 52 zijn volle vermogen met optrekken.
Een schakeltrekker moet steeds weer optoeren.
En met de lege kar loopt die met 1400 toeren in een 25 seconde naar 50 kmh
valmet6400power
@Fendt926Driver
Wat had je erachter hangen dan? 100 ton? Of stond de aanhanger nog half op de rem? 😂
Fendt926Driver
@valmet6400power s morgens 250pk voor een rapide 140 met 40m3 mais en smiddags 150 pk voor een 30m3 veenhuis 14 tonner
+1
arjanvw
@Fendt926Driver maar jij hebt ook genoeg pk's over.. het is alleen de vraag of je werkelijk minder gebruikt, of het alleen gevoel is... de extra pk's en gewicht heeft ook brandstof nodig. Een 250 pk trekker gebruikt al meer als die stationair loopt vergeleken met 150 pk. Maar als je pk'met elkaar vergelijkt en je trekt het verlies van de vario eraf zal je best wat brandstof kunnen besparen. En als je graag Fendt wilt rijden heb je ook geen keus, dus dat is dan ook weer makkelijk! 😀
+3
mdoornekamp
@arjanvw ik denk dat de trekker hierboven op de foto, het werk van Huub ook wel aan de kant krijgt.
john deere 7810
@mdoornekamp

mwoah rapide 140 he hahah zo'n pk vreter:P
Fendt926Driver
@john deere 7810 net zeggen volgens hem trekt een rapide heel zwaar. Dat redt zo n hertje nooit.
mdoornekamp
@john deere 7810 gaat toch door de snelkoppeling. Dus heel veel pk's heeft geen zin.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
gaat toch door de snelkoppeling

Slipkoppeling heet zo n ding.
Maat je moet wel pk s hebben voordat die er door kan gaan.
mdoornekamp
@Fendt926Driver haha. ja slip koppeling. 200 pk met boost op de aftakas. Dus dat gaat lukken.
+1
ronald-deutz-fahr
@mdoornekamp op de trippel maaier na red je 6630 dat ook nog wel volgensmij😜 oprapen tandje lager..
+1
ronald-deutz-fahr
@arjanvw haha, je heb er niks aan maar van de schok met powershiften is piekbelasting voor de schudder 😉
Ach onzinnig, wat is meerprijs? Trekker is toch al duur😉
arjanvw
@ronald-deutz-fahr Goede powershift schokt niet.. 😉 Wij zijn mischien een uitzondering, maar de meeste nieuwe trekkers worden tegenwoordig geleaset dan verneem je een duurdere trekker niet zo in je maandbedrag..
JD3010
@arjanvw Jij laat je trekker 's nachts dan draaien om een lagere kostprijs/uur te krijgen?🤔
arjanvw
@JD3010 leg eens uit...
JD3010
Quote Reactie van @arjanvw:
leg eens uit...

Met meer uren maken, kun je de (vaste) kosten meer verdelen. Je kostprijs/uur worden dan lager, maar de totale kosten blijven wel gelijk. Met leasen ook smeer je het ook over langere tijd uit ipv. in 1 keer betalen.
arjanvw
@JD3010 met uitsmeren gaat je kostprijs niet naar beneden.. bedoelde eigenlijk meer dat als het uitgesmeerd wordt over bv 36 maanden dat er sneller wordt gekozen voor dure luxe opties (die misschien niet nodig zijn) omdat dat dan per maand niet zoveel is/opvalt.
+1
JD3010
@arjanvw Klopt, maar wel de kostprijs/tijdseenheid. Maar ik begrijp wat je bedoelt,
+1
ronald-deutz-fahr
@arjanvw als je m in 1x aftikt merk je t ook niet in je maandbedrag 😜
Zal wel eeuwige discussie blijven, zoals gezegt ik ga wel de verschillende mogelijkheden vergelijken als het zover is, meerprijs heb ik geen idee van😅
JD3010
@mdoornekamp Dat is wel afhankelijk wat je er mee doet, je kunt je rijsnelheid en evt aftakas toerental veel beter afstemmen op het werk. Ik zou toch niet graag m'n schakelbaktrekker voor m'n spitmachine zetten, die spitmachine gaat er dan echt mee op de loop.
+2
mdoornekamp
@JD3010 met spitten en zaaien is het wel heel handig. Maar Meestal heb ik die vario niet nodig
+1
JD3010
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Maar Meestal heb ik die vario niet nodig

Daarom was m'n volgende ook geen AP. De voorasveering mis is meer.
MaartenMandemaker
@JD3010 Hoe bedoel je dat? Heb veel gespit met een 6830 autoquad, en dat ging prima. Was wel een Imants. Eerder ook met een Ford 7840 met Celli, dat ging ook goed.
JD3010
@MaartenMandemaker Ik heb er dan een Farmax spitmachine en als de zware klei echt vastzit, merk ik al een groot verschil of ik bijv. 1,8 of 2 km/u rij. Als ik dan nog wat harder zou gaan, gaat die op de spitmachine lopen en dan is gaat die ineens veel harder, en uit.
et is dan wel lekker dat ik de snelheid kan aanpassen zonder dat het aftakas toerental verandert. Jij zal vast harder gereden hebben.
hobbyboer
Quote Reactie van @JD3010:
Jij zal vast harder gereden hebben.

En een beetje in een zandbak omroeren misschien?
MaartenMandemaker
@hobbyboer geen klei nee
MaartenMandemaker
@JD3010 oké ja dat snap ik. Ja klopt met die Celli 3 /3.5 km en die Imants was een snelspitter, 6.5 km per uur.
trean
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Fendt schijnt weer moeite te hebben om rijpedaal en cruise door elkaar te gebruiken. Dat kan zelfs bij een New Holland .

Bij de nieuwste gaar dat prima op een enkele storing na.
+1
johndeere6230
Quote Reactie van @mdoornekamp:
command pro kan zeker goed concurreren met Fendt

Vindt hem persoonlijk beter dan fendt, zitten net wat meer handigheidjes in, daarnaast kun je de hele hendel instellen zoals je zelf wilt, de knoppen erop dan, en je kunt voetpedaal en rijhendel door elkaar heen gebruiken..
+4
ford8630power
@johndeere6230 ze hebben ook bijna twintig jaar de tijd gehad om het van Fendt af te kijken voor ze er zelf eens mee kwamen
john deere 7810
@ford8630power

Nu wordt het nog tijd dat ze bij Fendt de degelijkheid van de bak een beetje doorontwikkelen....
930triplemaaier
@john deere 7810 ook de jd bakken gaan kapot.....
john deere 7810
@930triplemaaier

zeker waar. maar buitenom de 20 serie zijn ze hemels vergleken met Fendt, Kun je niet omheen.
+1
ronald-deutz-fahr
@john deere 7810 haha over de serie waar er ongeveer het meeste van lopen ‘die telt niet’ zeggen, en dan zeggen dat ze best goed zijn..🤔😅
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

20 serie ap zijn snel kapot als je kijkt naar een gemiddelde bakreparatie bij jd. Kan me er altijd aan storen dat het bij Fendt rijders er blijkbaar gewoon bij hoort als je fendt rijdt.
ronald-deutz-fahr
@john deere 7810 algemeen bekend dat die vario er een keer uitgaat ja, ach kun je er gelijk rekening mee houden inde begroting..
T ging even langs mij heen dat je alleen de ap bak bedoelde, ik ging uit van alles of alleen pq
+1
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

Blijft het bijzonder vinden dat ze het zonder te mosteren allemaal nemen 😉 Kan gebeuren, maar doelde echte op de autopowers van de 20 serie, maar ook dan zijn ze bij jd niet altijd even "trots" op de 20 serie 😉 die heeft best nog wel wat opstart probleempjes gehad in het verleden.
JD3010
@john deere 7810 JD kan er weinig aan doen dat ze bij ZF de bakken toen niet beter konden maken.
Fendt926Driver
@john deere 7810 bij de loonwerker vroeger in 2 weken een powershift bak kapot gelopen voor de transport tank.
Dus bakken kapot lopen door onkundig gebruik komt bij alle merken voor.

Het is eigenlijk net als bij schuitemaker. De wagen is zo goed dat er nieuwe rotor pick up of messenbalk vervangen wordt en weer door gaan.
Bij fendt is het ook vario vervangen en weer door.
Jd is het denk ik niet meer waard om wat aan te vervangen.
Bij stege is de 6250 met ruim 3000 uur ook al weer vervangen voor een nieuwe.

Vraag jou collega eens wat de draai uren zijn van de fendt trekkers bij wesselink als ze vervangen worden door een nieuwe
JD3010
@Fendt926Driver wat kost bij Fendt een nieuwe Vario?
Fendt926Driver
@JD3010 de meeste varios worden bij fendt gerepareerd en krijg je een ruil vario.
En een ml 140 kost minder dan een ml 240.
Maar de dealer kan hem in 1 dag wisselen.
En soms ook al zelf repareren.
Dus een 500 euro arbeidsloon en minimaal 750 euro reparatie kosten bij versleten ringen en compleet nieuw zit je rond de 5000 afhankelijk dus van de uitvoering
JD3010
@Fendt926Driver dat is niet veel geld
+2
case 745 xl
@Fendt926Driver a daar was meneer anti john deere ook alweer met zijn fendt bril op
+1
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver een voorbeeld van een trekker die met 3000 uur word ingeruild zegt niks zonder toelichting. Jouw hakselaar heb je ook ingeruild voordat die de hectares heeft gedraaid wat een loonwerker in een half seizoen doet, zegt niet dat het een slechte machine is/was.
En een powershift in 2 weken slopen, dan was die al een eindje op weg lijkt me, als dat zou kunnen door rijgedrag werden demo’s toch nooit oud omdat iedereen ze toch ff probeert..
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr welke toelichting wil je erbij?
Er komt exact dezelfde weer voor terug.
En misschien was die nu uit de garantie
En durven ze het dan niet meer aan.

Die powershift was van een deutz agrotron waarbij de medewerker de hele combi op de powershift en de versnellingsbak afremde
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver @mdoornekamp gaf aan intressant te kunnen inruilen op een nieuwe, actie van jd. Als je graag jong rijd en scherp kan ruilen, waarom ook niet...
als die echt slecht beviel kwam er wel een andere trekker weer..
Aha vol op de bak remmen is wel lekker loos, al blijf ik het sterk vinden dat een bak die 100% was in 2 week aan zn eind geholpen is.
john deere 7810
@Fendt926Driver

Beter je huiswerk doen 😉
+2
MaartenMandemaker
@Fendt926Driver Hoe vaak of hoe snel iets kapot gaat of versleten is ligt meestal aan degene tussen het stuur en de stoel.
Fendt926Driver
@MaartenMandemaker klopt dat probeer ik ook duidelijk te maken
MaartenMandemaker
@Fendt926Driver Sommigen hebben ook totaal geen benul wat er onder hun kont gebeurt
john deere 7810
@Fendt926Driver

Ben wel benieuwd welke dat waren? want dat zijn die van tijhuis niet geweest 😉 Stege heeft de 7r niet ingeruild omdat die kapot is. en die had ook meer gelopen. Een mijn collega hoor ik er ook wel eens over 😉 inruilen doen ze niet aan.... Fendt is ook niet heilig. Maar als ik sommige prijzen hoor van reparatie's.... het zal wel moeten om ze af te schrijven denk ik... Ik betaal liever een bakreparatie van een jd dan een Fendt.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @john deere 7810:
Ben wel benieuwd welke dat waren?

Ik had al getypt dat het een agrotron 150 was. Geen jd. Maar een powershift gaat ook door onbekend gebruik ook wel kapot.

En koppelingen eruit branden in een week door de voet op de koppeling te houden.
+1
Valtraboerties
@john deere 7810 ja maar als je bijvoorbeeld 6 km/h wilt rijden zet je of het pookje op 6 en volgas of je moet in de computer je toerental begrenzen om een beetje normaal te rijden of niet? Bij een Fendt kun je iets makkelijker vrijwel stationair snelheid maken
+1
john deere 7810
@Valtraboerties

Jup zonder command pro moet dat ja. Met command pro niet meer. kunt rijpedaal en gaspedaal door elkaar gebruiken. en je hebt 2 cruisesnelheden en 2 toerentallen wat je kunt instellen op een knop en die kun je ook nog weer bij het inschakelen van de aftakas instellen, meteen of met een vertraging naar wens. Het duurt even maar dan is ook alles mogelijk.
verwijderd
johndeere6230
@jasper-santing0

Hoezo in het land liever fendt vario dan?
newholland6640
Ik zie voor veehouderwerk meer in GPS dan in cvt. Mits je een goede powershiftbak hebt natuurlijk
ronald-deutz-fahr
@newholland6640 wat is dan eigenlijk een slechte powershiftbak?
JD3010
@ronald-deutz-fahr Eentje die slipt.
newholland6640
@ronald-deutz-fahr eentje die schokt, te traag is. Of onlogisch
mdoornekamp
@newholland6640 die van jd schokt alleen😂
+1
ronald-deutz-fahr
@newholland6640 Nh valt dus af, te traag
+1
newholland6640
@ronald-deutz-fahr de powershift van onze nh niet 😛 maar die heeft weer veel te weinig keus
casejxu
@ronald-deutz-fahr te traag... ook op hand bediening gaat ie soms automatisch terug.... En veel te laaaaaannnggggzaaaaamammmm achteruit🤣
+2
ronald-deutz-fahr
@casejxu hahah indd! Boer waar ik altijd werkte had een John deere en een Nh, die wisselden weleens voor de voermengwagen, als de blauwe er net voorstond had ik vaak een bult voer buiten de stal liggen, omdat de JD gelijk aangrijpt bij naar achteruit schakelen, de Nh zeilt nog ff door😂😂
+3
casejxu
@ronald-deutz-fahr die gaat eerst nadenken. Dan stopt ie... Dan nog even nadenken en jaa ff wachten en dan gaan we weer.... T is denk ik ook de eerste trekker die weer weg gaat op me werk
+1
ford8630power
@casejxu Onze steyr heeft dat ook soms, 90% van de tijd pakt ie perfect op. En 10% op de manier zoals je beschrijft, bijna nog vervelender want je verwacht het vaak niet.
casejxu
@ford8630power dat is idd nog erger ja. Deze heeft t meestal eigenlijk wel. Maja of de baas zit er op met planten of een zzper met rooien dus zolang dat stand houd word t nog geen groen grijze
case 745 xl
@casejxu groen grijs ben ik ook nog niet van overtuigd
casejxu
@case 745 xl wij wel 👌 kwa werken perfecte machines op t bollenbedrijf
fan van trekkers
@ronald-deutz-fahr dan druk je toch een seconde eerder op het knopje😂😂. Ben best tevreden over de powershiftbak van new holland. New holland levert vanaf 175 tot 260 pk als enige nog een full powershift, 19 vooruit 6 achteruit met 1 vingertip. Geen groepen tussendoor die je moet schakelen. nadeel zijn wel achteruit versnellingen, max 13 kmh achteruit. Ook vind ik het jammer dat er geen 50 eco wordt gemaakt
ronald-deutz-fahr
@fan van trekkers haha, ja of 2 of 3...
net wat ik zei, eigenlijk alleen als de trekker net gewisseld is, met voeren had je de kop er toch al bij omdat die mengwagen zo gruwelijk hard lost, dan vergeet je zulke kleinigheden😜
+1
john deere 7810
@fan van trekkers

het trekt als een leeuw zo'n powerschift 😉 en idd net wat je jezelf aanwent he.
verwijderd
johndeere6230
@jasper-santing0

Cruise control is eerder bij de oude jd bediening makkelijker vind ik, beetje aan het wieltje scrollen. En die knoppen... tsja, als het puur voor de snelheid is kun je je hand ook wel verleggen naar de flippers
+1
john deere 7810
@jasper-santing0

Heb je al met de command pro gewerkt? aan je reactie's te lezen nog niet. want die argumenten wat je geeft heeft op het moment een jd beter en simpeler voor elkaar dan Fendt. Command pro kun je vergelijken met fendt. een gewone autopower zonder multihendel niet.
verwijderd
ronald-deutz-fahr
@jasper-santing0 hij doelt vgm vooral op die vario die er tussen de 5 en 10 duizend uur uitgaat, en je daar niemand over hoort, als bij een case deutz of johndeere een bak stukgaat bij 10.000 word er gezegt dat het rommel is en dat het te snel is en bla bla
verwijderd
Fendt926Driver
@jasper-santing0 nee vraag maar eens echt na.
En niet alleen anderen napraten
verwijderd
Fendt926Driver
@jasper-santing0 ik zet er geen andere in.
En ik hoef jou problemen niet op te lossen.
+1
case 745 xl
Je oude is nu occasion van de week geloof ik bij groen noord
ronald-deutz-fahr
@case 745 xl zag hem ook op fb, net over de 3000 uur
+1
case 745 xl
@ronald-deutz-fahr ja daardoor viel die mij ook op nette machine nog
+4
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr @case 745 xl Wij zijn wel zuinig op ons materiaal. Staat ook altijd binnen bij ons. Als het buiten staat te rotten, gaat het hard van je af.
arjanvw
@mdoornekamp 8,- ( gokje) per draai uur is netjes! 😉
mdoornekamp
@arjanvw iets meer. Maar de nieuwe is ook iets luxer. En trekkers zijn sowieso weer aardig duurder geworden
CaseCS130
@mdoornekamp Dat laatste valt mij ook wel op, gaat heel hard de laatste twee jaar. In ieder geval een stuk harder dan mijn inkomsten stijgen 🤔
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 is vraag naar, lange levertijd, als melkprijs paar jaar onder de 30 is word het welweer goedkoper..😂
+2
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Denk niet dat het met vraag te maken heeft. Verkopen zijn in Nederland tenminste niet significant hoger.
Het heeft meer te maken denk ik met doorberekenen van stijgende kosten zoals staal, koper en loonstijgingen. Ook het grote herstructureren van de dealers van praktisch alle merken is voor de boer niet voordelig uitgevallen tot nu toe.
+1
mdoornekamp
@CaseCS130 productie kosten stijgen door milieu. Duurdere motoren (Tier 5) en fabrieken moeten ook schoner
john deere 7810
@CaseCS130

Indirect is het wel beter geworden kwa dealers 😉 Bij een kleine lmb moeten de monteurs alle zeilen bij zetten om bij te blijven met de inovatie's. Dat gaat haast te snel om snelle en goede service te verlenen.
CaseCS130
@john deere 7810 Ik snap je punt maar zie het voor de boer zeker niet terug in lagere kosten. Eerder omgekeerd.
casejxu
@CaseCS130 zijn in noord Holland ook aardig JD rijders die de grote JD gigant links laten liggen puur om uur tarief. Zit hier een oud JD dealer in de buurt die het er bijna druk van heeft.
rommert14
@casejxu ja hier zit ook een grote jd dealer waar je bijna opgelicht word kwa uurtarief, alleen het uurtarief al.
+1
casejxu
@rommert14 onderdelen doen ze hier wel netjes. Maar uurtarief mwa.... En ze stralen een bepaald soort arrogantie uit waar niet iedereen van gediend is. Overigens zetten ze nog een hoop weg dus rustig hebben ze het niet
+1
CaseCS130
@casejxu Die arrogante houding herken ik wel, maar dat is hier in het noorden niet alleen bij JD. De grote dealers weten nu gewoon dat als je een bepaald merk wilt je niet meer om hen heen kunt. Dat was voor een paar jaar terug nog heel anders.
+1
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 @john deere 7810 @casejxu en fendt heeft er hier laatst een dealer bij gekregen, een beginnend bedrijf, en een jaar of 8 terug bij een kleine ex John deere dealer ook dealerschap aangegaan, blijkbaar wil fendt die kant nog niet op waar JD wel heen gaat...
+1
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr @casejxu @CaseCS130 @rommert14

Fendt (agco) is ook al behoorlijk aan het hakselen geweest met hun dealers. waar ze eerst nog bijv fendt en valtra samen konden hebben is het nu 1 van beide. waarschijnlijk zat op dat punt ook een heel gat in het netwerk. als zo'n bedrijf de potentie heeft om groot en goed te worden snap ik wel dat ze het aan gaan.

Maar die merken kijken niet naar vandaag maar hoe het over 10 jaar er aan toe gaat. En die willen en gaan dat sturen zoals hun dat willen. een dealer is doodleuk maar een pion in het hele spelletje... Doe je niet wat ze willen, ga je er zo achterheen en zoeken ze iemand die het wel doet/accepteert...
Fendt926Driver
@john deere 7810 ik hoor heel andere verhalen van mijn fendt dealer.
Hij hoeft niet overal aan te voldoen...
john deere 7810
@Fendt926Driver

Jou fendt dealer moet ook nog bouwen zoals ik het hoorde 😉
Fendt926Driver
@john deere 7810 klopt.
Maar de gemeente en provincie zijn het niet eens met hoe aggco het wil.
Hoe wil je het dan doen??
casejxu
@john deere 7810 hier in noord Holland kan je bij de fendt dealer met 4 vestigingen fendt en valtra kopen. En daarnaast nog JD
arjanvw
@mdoornekamp en niet alleen trekkers, vind dat machines ook fors duurder worden. Ben met andere graslandbemester bezig en voor dat geld had je 10 jaar geleden een simpele tank én bemester....
johndeere6230
Quote Reactie van @arjanvw:
Ben met andere graslandbemester bezig

Die krengen zijn duur ja... nu valt die kaweco mee, maar goed, voor die paar kuub die je zelf doet per jaar is het al gauw duur dan...
arjanvw
@johndeere6230 hebben de kaweco ook bekeken, maar machine is net licht zat om in de klei te komen en de manier van de lagers voor de schijven heb ik weinig vertrouwen.
johndeere6230
@arjanvw

Tsja... vind persoonlijk het geen nadeel dat die licht is, eerder een voordeel... echt de grond in laten gaan moet je toch doormiddel van afstelling/ druk geven regelen. wat staat je qua lagering niet aan dan?

Vind persoonlijk op de verdeelmolen na, duport erg mooie bemesters, werken ze bij de loonwerker ook mee en ook op de klei geeft die een net resultaat, alleen die prijs is een tegenvaller...
+1
arjanvw
@johndeere6230 de lagers zijn niet afgeschermd voor vuil en water en dan met mest denk ik dat ze geen lang leven beschoren zijn. Maar dat is gewoon mijn gevoel.. verder vind ik de hoofdbalk te licht voor een 8mtr uitvoering.

Zijn wel meerdere goede bemesters. We willen wel net werk leveren, maar we zijn geen loonwerker. Moet ook nog enigzins betaalbaar blijven..
+1
CaseCS130
@arjanvw Als er water en mest bij kan komen is het max. 2 seizoenen. Onze oude veenhuis vmb 300 had er wel keerringen voor maar die gingen ook maar 5/6 seizoenen mee. Uiteindelijk kwam er toch iets mestwater langs en dan was het snel over. Dure of goedkope lagers maakt dan ook niet uit, tegen mestwater is toch niks bestand.
arjanvw
@CaseCS130 klopt, had een gesprek met een man van Kaweco zelf. Hij kon mijn 'zorgen' niet weg nemen. Deze machine is 3 jaar op de markt en gaat wel goed zei hij...maar.... lagers mocht geen water bij komen. Dus na bv regenbui niet opgeklapt laten staan.... Dat gaat hier in de praktijk niet gebeuren..
ronald-deutz-fahr
@arjanvw dat was hun verhaal? Niet buiten laten staan in de regen? Laat m dan maar in de showroom staan.. hier staat die meestal alleen in de winter binnen, na ongeveer 10 jaar waren de lagers nog goed van de vorige duport.
arjanvw
@ronald-deutz-fahr klopt, deze is speciaal ontworpen als boeren machine. Ze hebben ook betere en luxere waarbij de lagers in een afgesloten oliebad zitten. Lijkt mij stuk beter, maarja dan kan je nog ruim 12000 erbij optellen....
CaseCS130
@arjanvw Dat werkt niet. Want je zal de machine toch ook regelmatig met de HD spuit schoonmaken. En als je sochtends vroeg in het natte gras bezig bent zal er ook wel eens wat vocht bij komen.
Eigenlijk is vocht de enige reden dat die lagers kapot gaan in de schijven. Daarom zit bij de SR die we nu hebben de hele bus vol met vet waarin de lagers ook zitten. Gaat een patroon per element in de eerste keer. De afdichting is een nylon schijf die niet 100% afdicht. Maar omdat er zoveel vet tussen de schijf en lager zit kan er normaliter niet veel mee gebeuren. Bij revisie waren alleen de lagers die niet voldoende vet hadden helemaal verrot.
Dus als de lagerafdichting je niet aanstaat zou ik er ook met een bocht omheen lopen.
T6040
@CaseCS130 roelama simpel en lagers zitten afgeschermd. Op tijd goed wat vet er in zodat er geen water bij de lagers komt.

(klik om te vergroten)

johndeere6230
@T6040

Ben bang dat die op de klei, zeker zomers slecht of niet de grond in willen... of heb je er andere ervaringen mee?
+1
T6040
@johndeere6230 Heb hier alle grondsoorten klei veen en zand. Maakt altijd netjes werk. Op het veen vindt ik weleens dat hij te diep er door snijd. Of hij met droog weer in de klei wel diep genoeg insnijdt kan ik niet zeggen. Op het oog is het netjes. En je moet je afvragen of dat je bij droog weer wel diep in de klei moet gaan snijden.
johndeere6230
@T6040

Ahzo, ja nee dat op de klei ben ik volkomen met je eens, kunnen het hier precies zien, zitten veel meer muizen op, waar de bemester van het voorjaar wat dieper erdoor is gegaan...

Heb je soms een foto van het resultaat van de bemester?
+1
T6040
@johndeere6230 nee helaas
arjanvw
@CaseCS130 dat werkt beter idd.
casejxu
Quote Reactie van @arjanvw:
andere graslandbemester

Rond de 30.000 zeker?
arjanvw
@casejxu zit je niet ver vanaf.
casejxu
@arjanvw nee Dat zal wel. Laatste weken als monteur nog wat van die dingen de deur uit zien gaan.... poep rijden blijft n dure hobby....
arjanvw
@casejxu klopt, maar heb van de zomer wat loonwerkers laten bemesten om de machine op onze grond te testen. De rekening die dan komt valt ook niet mee. Ben dan 15000,- per jaar kwijt als we het laten doen...
casejxu
@arjanvw kosten vielen ons van t voorjaar ook tegen. En dan hadden ze nog geen eens alles gedaan...
CaseCS130
@casejxu In het voorjaar valt het per kuub meestal nog wel mee als je de sleepslang mooi om de deur kan hebben. Maar percelen op afstand en later kleinere giften maken het meestal een stuk duurder.
+1
casejxu
@CaseCS130 bij ons 4 euro de m3. En dan 20ha achter de stal en 7.5 tegen over ons aan de weg. 20m3 per ha
johnderfavo2.0
@casejxu is ook duur zat, we konden het hier altijd laten doen voor nog geen 2 euro per kuub combinatie van sleepslang en tank
CaseCS130
@arjanvw Zelfde bemester? of ga je van sleepvoet naar schijven en evt. ander merk?
+1
arjanvw
@CaseCS130 we gaan naar schijven vanwege de wetgeving. Onze bemester had met wat renovatie van 1000,- weer jaren mee gekunt. We hebben verschillende gezien en wordt waarschijnlijk een Joskin Solodisc 7.50 XXL
CaseCS130
@arjanvw ja precies, maar een schijven bemester was een paar jaar terug ook al flink duurder als een sleepvoet/kouter hoor. Zeker de professionelere machines. De joskin solodisc ziet er trouwens wel goed uit, spreekt mij ook wel aan. En die kunnen qua prijs vast goed meekomen.
arjanvw
@CaseCS130 wat mij ook aanspreekt is dat de kouters/schijven op 18.75cm zitten ipv 21.5cm
CaseCS130
@arjanvw Kun je dat benutten in de akkerbouw? Of eventueel voor rijenbemesting in maïs? Ik weet dat de Tjalma bemesters daarom die element afstand hebben. Voor grasland maakt het op onze grond niet veel uit.
+1
mdoornekamp
@CaseCS130 hier op de zware klei valt die rijen bemesting tegen. Met de tank rij je het land verrot. Dus dan groeit er ook geen mais. En met de sleepslang is te ingewikkeld/gecompliceerd in de praktijk
+1
arjanvw
@CaseCS130 voordeel is juist op grasland, doordat je meer elementen hebt, is het strookje mest dunner per element. Op klei voldoe je zo sneller aan de eisen, omdat het lastig is goed in de grond te komen. Ze hebben deze afstand idd voor rijenbemesting in de maïs bedacht. Wij hebben de maïs op zandgrond staan en dan zou het nog wel een optie zijn, maar net wat @mdoornekamp zegt, op klei geen optie.
CaseCS130
@arjanvw Oké, ja je hebt wat meer elementen bij dezelfde breedte dus dat zal zeker iets schelen. Ik vind zelf de nieuwe schuitemaker 10 serie wel een mooie machine, maar die heeft de elementen nog op 20cm. De duurdere 100 serie heeft ze op 18.
Maar er zijn zeker meer goede merken.
bikkertie
@arjanvw rijden zelf nu 4 seizoenen met de tweede solodisc van joskin. Persoonlijk zou ik deze bemesters aan de kant laten staan. Niet om de aantrekkelijke aanschafprijs en de goede verdeelmolen. Maar meer om de rest van de machine en het werk van de bemester
MulderDeutz1
@bikkertie @arjanvw loonwerker hier in een keer op alle vervaets een veenhuis, maakt super werk. Kunt amper zien dat er bemest is.
+1
Fendt926Driver
@MulderDeutz1 is de keuze van veenhuis bemesters omdat ze op veen of klei moeten werken?
Hier bijna elke loonwerker een vredo achter de driewieler.
Heb zelf ook een vredo.
Op zandgrond.
Bemester is helemaal op.
Maar zet er andere slangen en schijven aan en een nieuwe verdeler en volgend jaar gewoon weer voor 8 jaar onder de pannen
MulderDeutz1
@Fendt926Driver Voornamelijk zandgrond.
arjanvw
@MulderDeutz1 Veenhuis is ook een optie idd.
ronald-deutz-fahr
@MulderDeutz1 wat hadden ze vóór de veenhuis Bemesters?
Hier dik tevreden met duport!
een vergelijkbare veenhuis is/was er ook niet, die bladveerdingen sturen niet mee in de bocht en dat vonden we nogal een nadeel.
Vredo was er ook niet in vergelijkbare breedte, alle andere gebruikte Bemesters is/was ouwe bende, of jong spul maar zag er niet uit/ versleten.
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Er zijn wel meerdere goede machines in mijn ogen. Maar jij hebt wel een nette gevonden, dat zie je niet zo vaak voor wat normaal geld.
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 Meinderts komt die vandaag, geen koopje indd 😅
Tsja, jij hebt een schuitemaker toch? Die zie je ook niet veel lopen, in onze zoektocht ook geen knappe gezien. Princiepe van slootsmid stond ons niet aan, jako’s rotten vaak op dezelfde plek.
Maarja ben dan ook erg zinnig😂 de zinnen stonden op duport gericht dus dat moest hem worden.
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Onze komt ook van Meinderts maar was een fikse opknapper, denk dat ze dolblij waren met überhaupt een koper. Elementen kunnen niet draaien net als bij een veenhuis ecoject. Maar dat is bij ons geen probleem.
Slootsmid en jako staan mij ook niet aan. Veenhuis, joskin solodisc, nieuwe kaweco, SR 10 serie, duport, Tjalma, opzich genoeg goeie machines, maar netjes gebruikt voor normaal geld is toch lastig te vinden.
+1
MulderDeutz1
@ronald-deutz-fahr Schuitemaker dacht ik.
arjanvw
@bikkertie oké, ziet er wel zwaar en degelijk gebouwd uit. De elementen (uitlopen) zijn in hoek te verstellen. Dat helpt ook niet?
+2
bikkertie
@arjanvw precies zoals je zegt, ziet er zwaar uit. Dat zijn ze zeker maar degelijk valt ons erg tegen. Al meerdere keren gehad dat een element tijdens het uitklappen afbrak of dat de hele zeiknat van het scharnier punt schoot. daarnaast al veel van de lagers vervangen. Hebben al 2 keer prijs opgave gedaan voor een andere bemester van een ander merk. Maar de inruil ervan valt ons zo tegen dat we nog wel een aantal jaren doordoen
jasper-santing0
Quote Reactie van @mdoornekamp:
En trekkers zijn sowieso weer aardig duurder geworden
Reageer @mdoornekamp
CaseCS130
22u geleden --> Rapporteer aan admin Stuur persoonlijk bericht Kopieer link

De tweedehands trekkers ook vindt ik 🙈
+1
ronald-deutz-fahr
@arjanvw puur afschrijving? Dan nog beetje onderhoud?
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr onderhoud? 3 keer motorolie verversen en 1 x de achterbrug. En dan nog wat filters
ronald-deutz-fahr
@mdoornekamp 3x maar.. elke 750 uur ofzo?
Doe je dat zelf?
+1
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr ja in eigen werkplaats. Motor olie om de 750 uur.
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

het gewone onderhoud bij een deere valt erg mee kwa kosten 😉
+1
arjanvw
@ronald-deutz-fahr als je 8-10,- afschrijving hebt, gaat het niet raar. Als je een trekker wilt huren ben je al gauw 18,- kwijt.
rommert14
@john deere 7810 niet elke 500 uur onderhoud?
+1
john deere 7810
@rommert14

Jaa bij de oude modellen en de 4 cilinders wel. Heb je bijv een nieuwe 6r (gen2) is motorolie + filter, brandstof en achterbrugfilters om de 750 uur. 1500 uur, grote beurt en om de 2000 uur kleppen stellen.
MaartenMandemaker
@john deere 7810 vind 750 uur wel erg veel. Ik doe alle onderhoud zelf maar houd 400 aan voor de motorolie bij de nieuwe trekkers. Achterbrug 1000. Heb ik zelf een beter gevoel bij.
john deere 7810
@MaartenMandemaker

Is ook veel, maarja zo schrijven ze het voor. een loonwerker die wat veel uren maakt, kan het wel handig zijn. die zijn meestal ook niet zo precies aan de uren. En daarbij komen die trekkers wel goed op bedrijfstemperatuur. Heel wat anders dan dat een trekker elke dag gestart wordt voor een beetje voer laden. Wij houden bij de klanten ook nog gewoon de oude 500 uur aan. en voor veel boeren is 250 al lang genoeg om er weer een prutje van te maken kwa koelers en filters..... en of de vloeistoffen aan peil zijn. sommige kijken nergens naar.
ronald-deutz-fahr
@john deere 7810 is @trean ook klant bij jullie? 😜 die kijken naar eigen zeggen ook nergens naar..
Je bedoeld dat koelers dicht zitten met rommel enz, en daarom adviseer je eerder de komen voor een klein beurtje?
trean
@ronald-deutz-fahr die koeienboeren hier thuis bedoel je dan, ja die kijken soms een keer onder de kap als ik in het oogstseizoen 3 maanden lang zeer weinig thuis ben. Dat wordt langzaam beter... Na een paar flinke rekeningen van verschillende dealers.
+1
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

nouja echte veeboeren noemen we ze altijd.... die rijden nu nog met het voorjaar in de koeler zegmaar. Maar ja er lopen er een paar bij die niet zo veel uren maken per jaar. die geven zelf ook aan dat ze vaker een beurtje willen laten doen. evenals de bijkomende reparatie's. Neem bijvoorbeeld een versleten ruitenwisser, laat je die te lang zitten, gaat je hele voorruit er mee. Er zijn er ook wat bij die komen dat de kuilvoersnijder niet meer omhoog wil, zit er geen druppel olie meer op. of die wat er naar 5 jaar achter komen dat ze airco op de trekker hebben...
MaartenMandemaker
@john deere 7810 ja klopt sommigen kijken echt helemaal nergens naar. Ik snap dat echt niet, dat kost zoveel. En veel ergernis lijkt me. Zoveel werk is het niet om even de boel schoon te houden en door te smeren. Trekkers die vaak gestart worden gaat om de 200 uur nieuwe olie op. Die olie vervuilt veel meer dan van motoren die altijd goed op temperatuur draaien . Gewoon 1 keer per jaar zoiezo van alles de motorolie.
Fendttrisixfan
@john deere 7810 op mijn vorig werk hielden we altijd 500u aan voor de motor, vind ik al meer dan genoeg
+2
930triplemaaier
@Fendttrisixfan olie kan tegenwoordig makkelijk wel een keer zo lang mee met de juiste (fijn) filtratie. Maar dat willen de merken niet want dan hebben ze weer minder inkomsten uit onderdelen(fliters enzo). Olie vervang je eigelijk altijd vanwege fijne vervuiling en niet vanwege verminderderde smerende eigenschappen. Bij grote motoren en machines is het heel gebruikelijk om af en toe de olie te laten analyseren en dan blijkt dat de olie in combinatie met fijnfiltratie makkelijk meerdere 1000en uren mee kan en ja ook motorolie.
CaseCS130
@930triplemaaier Mee eens, maar fijnfiltratie heb ik op een trekker motor nooit gezien, wordt dat wel gedaan?
Op tijd kleppen stellen scheelt ook veel roet in je motorolie.
930triplemaaier
@CaseCS130 bij mij in de buurt wel gezien
zoek maar eens op ntz fijnfilter
CaseCS130
@930triplemaaier Ja die ken ik wel, maar heb ze alleen op achterbruggen gezien.
930triplemaaier
@CaseCS130 ja dat klopt
Maar waarom zou fijn filtratie op een motor niet kunnen? Bij grote industriemotoren wordt het wel gedaan
CaseCS130
@930triplemaaier Geen idee, heb het alleen nog nooit gezien.
+1
john deere 7810
@CaseCS130

wij hangen ze vaak op de trioliet voerwagens, daar gaan vaak ventielen van vast zitten omdat een sommige trekkers niet fijn genoeg filteren
+2
mdoornekamp
@930triplemaaier ik heb wel eens gehoord dat ze bij hele grote motoren een monster van de olie onderzoeken. En aan de hand daarvan bepalen of er nieuwe in moet
930triplemaaier
@mdoornekamp klopt daar zijn de kosten van het analyseren verhoudingsgewijs nog veel goedkoper en als je je daar onderhoud, onvoorziene stilstand of een dure reparatie mee kunt voorkomen dan is dat snel te overzien. Het geeft ook een indicatie over de staat van de motor
+1
john deere 7810
@Fendttrisixfan @930triplemaaier

Wij laten het vaak een beetje van het type klant af hangen, hoe de trekker gebruikt wordt. maakt hij veel of weinig uren per jaar. en is het alleen voer laden of vol aan de bak bij een loonwerker. maakt ook veel verschil voor de olie.
newholland6640
Vind tarieven die men rekent niet apart hoog. Enige verschil is dat die elk jaar wel wat stijgen en dat doet de melkprijs niet.
+1
arjanvw
@newholland6640 niet alleen de melkprijs heeft het niveau van 30 jaar geleden, bijna alle product prijzen zijn blijven 'steken'..
+2
rommert14
@arjanvw de kostprijs zal altijd met de melkprijs mee gaan, als een boer meer krijgt wordt de loonwerker of krachtvoer 'plotseling' duurder...
Ritchie
@newholland6640

Dat is toch raar eigenlijk, heb je simpel gezegd maar 1 product wat je aan de man moet brengen, en dan lukt het je in 30 jaar niet i.t.t. de rest om je prijs met je kosten mee te laten stijgen?

Wiens fout is dat?
+1
Fendt926Driver
@Ritchie weet niet of het een fout is.
Maar zolang het melkeiwit goedkoper is dan plantaardig eiwit kun je het kwijt.
Met de 42 cent melkgeld zag je bedrijven als ola al kijken of plantaardig eiwit ook in ijs kon.
Dus je kunt de prijs wel ophalen maar dan heb je minder afzet kanalen.
En natuurlijk is het niet helemaal zo zwart wit.
Maar de kern van het verhaal klopt.

Mech bedrijf hier in de buurt zegt ook wel dat de boekhouder zegt dat hij naar 60 euro per uur werkplaats tarief moet.
Maar hij zegt liever 50 euro per uur en werk genoeg dan 60 en de helft van de tijd niets te doen
JD 6430 The Best
Tevreden voor zover je er al mee hebt gewerkt?😃
mdoornekamp
@JD 6430 The Best Ja gaat best. 100 uur in anderhalve week.

Deze Tier 5 lijkt ook nog wat sterker onderin. En is nog niet eens ingelopen. Voor de rest voelt het gewoon vertrouwd.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6155R ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!