Foto van een Beco Maxxim 220. Nieuwe kiper even inwijden. Foto is geplaatst door mdoornekamp op 09-10-2019 om 10:22:20, met 127 reacties.

Beco Maxxim 220

mdoornekamp
Foto van een Beco Maxxim 220. Nieuwe kiper even inwijden

Reacties

Fordje-3610
Geen halve vrachten 😂💪
mdoornekamp
@Fordje-3610 Beco kan het hebben. 15 cub nat zand.
@mdoornekamp mooie kieper! Wat weegt die 15 kuub zand? 20 ton?
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr 24 ton denk ik. Nat zand weegt 1600 kg per cub
@mdoornekamp zwaar bakkie dus. Het typenummer van de kieper doet me denken aan n 22 tonner, maar dat is dus niet zo?
+1
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr ja is een 22 tonner. Maar Beco construeert wel zwaar genoeg. Dus een beetje extra gaat wel goed.
Siete
Nieuw? Zonder kleppen?
+1
mdoornekamp
@Siete ja, nagel nieuw. Nog geen kleppen. Dat is hier int noorden nog geen noodzaak. En achteraf opbouw is goedkoper dan af fabriek
Siete
@mdoornekamp
Mooie degelijke kippers. Niks mis mee.
O is dat zo? Meestal is t andersom haha
+1
mdoornekamp
@Siete Vako levert de kleppen. En als beco ze in het proces op moeten bouwen, rekenen ze daar nogal wat voor.
+1
Siete
@mdoornekamp
Ja dat is deze keuze goed te begrijpen.
Maar veel plezier en geluk gewenst met de nieuwe aanwinst dan. 😃👍
Fendt926Driver
Poe hoef je bij ons zo niet mee te gaan rijden.
Zijn wel 10 a 15 agenten die het min of meer in de gaten houden.
Het is niet meer zo erg dat alles wordt bekeurd maar zoiets is hier niet mee te rijden
mdoornekamp
@Fendt926Driver ok. Zo kunnen wij de openbare weg ook niet op hoor. Dit is op het haven terrein.
Fendt926Driver
@mdoornekamp ok dat verklaard al een boel. Op eigen terrein kunnen wij ook meer laden.
Zit de kipcylinder zo goed dat die makkelijk een begin krijgt met kippen?
Soms met hele volle vrachten wil dat nog wel eens een probleem zijn
+1
mdoornekamp
@Fendt926Driver kip cilinder kan het goed doen. Olie inhoud lijkt nog wat kleiner te zijn dan van de oude VGM. Blijkbaar heeft beco dat goed uitgedokterd
+1
mdoornekamp
@Fendt926Driver cilinder staat vrij ver naar voren zodat je ook geen negatieve kracht op je scharnieren achter krijgt

(klik om te vergroten)

jehan
Waarom nu een beco ?als je vgm gehad hebt ?
mdoornekamp
@jehan kwaliteit en restwaarde
jehan
@mdoornekamp hier in regio komt de vgm opzetten ..zal dan wel prijzen kwestie zijn
mdoornekamp
@jehan ja klopt. vgm is ook een goeie kiper. Jaren plezier van gehad. Beco is fors duurder. Maar delaers willen graag beco verkopen en gaan dus ook heel scherp. Prijsverschil met een vgm of joskin of beco
was nihil
+1
jehan
@mdoornekamp oh dan is de keuze ook niet zo moeilijk .
Gavrie Willemsen
Beco staat hier in België hoog aangeschreven hoor.... 👌🏻
mdoornekamp
@Gavrie Willemsen je ziet toch niet zoveel beco bij jullie?
inspecteurfendt
@mdoornekamp hier in de streek vooral dezeure 3assers en alasco 2 assers
Vollenbroek_Lars
@inspecteurfendt Hier in achterhoek/twente veel vgm, veenhuis en alasco dumpers.
+2
Gavrie Willemsen
@mdoornekamp ik weet er best wat rijden hoor, er is een jonge importeur hier in België die er wel hard zijn schouders onderzet
+1
930triplemaaier
@Gavrie Willemsen qua kwaliteit denk ik dat dezeure en beco wel aan elkaar gewaagd zijn. Alleen kan beco geen tractie leveren
fendt308-driver
Bootje lossen?
Knappe kar mooi klussie voor die ouwe beer zo 💪🏼
+1
mdoornekamp
@fendt308-driver ja al een paar week bezig hier. 4 schepjes van de Sennebogen en je kan weer gaan
jasper-santing0
Waar gaan ze dat zand helemaal weg halen dan met een boot?? Uit zee ofzo?
+1
mdoornekamp
@jasper-santing0 zand zuigen ze zo op uit de Eems. Is maar een uurtje varen. En in 2 uur pompen ze er 1000 cub zand in. Staat wel een beetje vermogen voor de pompen.😉
jasper-santing0
@mdoornekamp Zodoende 👍🏻👍🏻Dat schiet op 500 kuub zand in een uurtje🤣💪🏻
CaseCS130
Mooie kipper. Beco toch net even wat meer als Joskin. Staat op nieuwe michelin XS?
930triplemaaier
@CaseCS130daar lijkt het wel op
dat zijn de enige banden die het in dit werk een beetje vol houden en je helemaal glad rijdt
mdoornekamp
@930triplemaaier @CaseCS130 ja klopt. Michelin Xs kan 8 ton hebben bij 65 km
CaseCS130
@930triplemaaier @mdoornekamp Ik wist niet dat Michelin ze nog maakt. Die banden gaan ook al lang mee.
930triplemaaier
@CaseCS130 bij michelin vallen ze onder de vrachtwagenbanden.Deze band is in de jaren 80 ontwikkeld als zijne een woestijnband voor vrachtwagens. Daarom zijn ze ook niet te vinden onder de agrarische afdeling van michelin. maar door zn souplesse en in verhouding kleine velg is deze band ook heel erg geschikt met luchtdrukwisselsystemen. Deze band mag bij 6 bar en 80km/h 7500kg hebben. Ik had laatst nog een discussie met iemand en die vond het ook heel jammer dat ze de landbouwbanden niet voorgeborduurd hebben op deze band
CaseCS130
@930triplemaaier Ah vandaar dat ik ze nooit gezien heb op de website. Ja dat zijn indrukwekkende gewichten. Ik weet dat jij ze ook onder de SR hebt met luchtdrukwissel. Ja de trend in de landbouw is een hele poos lagere wanghoogte/breedte verhouding geweest. Weet eigenlijk niet zo goed waarom, goedkoper te produceren? Wat minder deinen?
930triplemaaier
@CaseCS130 de band is niet echt goedkoop. op lage bandenspanning is het een waardeloze band op de weg vanwege het dweilen. maar omdat deze band zn loopvlak in de lengte haalt ipv de breedte trekt deze band in het veld lichter. ik ken loonwerkers die van de cargo x bib weer terug over gestapt is naar de xs omdat de cargo x bib bijna allemaal kapot klapten of last van separatie hadden voordat ze versleten waren
CaseCS130
@930triplemaaier Maar de meeste rijden ze zonder luchtdrukwissel denk ik? Als je er 6 bar in pompt heb ik liever dat de loonwerker met cargo xbib komt 🙈
930triplemaaier
@CaseCS130 ik zat net even op de site van michelin te kijken maar de xs is tegenwoordig ook op de landbouwafdeling tevinden landbouw.michelin.nl/nl/Onze-Banden/…
mdoornekamp
@CaseCS130 mijn Michelin xs zat ook 6 bar in met levering
JD3010
@CaseCS130 Die lage sectiebanden begrijp ik ook niet, de band moet het gewicht dragen, de velg moet alleen de band bij elkaar houden.
Kijk maar eens in de tabel, een bredere band met dezelfde wanghoogte, dus een lagere sectie, geeft maar heel weinig extra draagvermogen. Als de wang ook hoger wordt, gaat het draagvermogen ook mee omhoog. Dat ze dan iets minder stabiel worden, heb ik er wel voor over.
mdoornekamp
@JD3010 je hebt gewoon veel liters lucht nodig om gewicht te dragen.

Bijkomend voordeel van de hoge wang van de Xs is dat de band in de bochten wat meegeeft. Dat komt minder op je lagers aan. Met starre tandem bedoel ik dan.
JD3010
@mdoornekamp liters kun je ook uit de breedte halen, maar dat werkt niet. Ben nu trouwens met nieuwe banden bezig voor m'n andere wagen, dat worden dan geen Michelin.
mdoornekamp
@JD3010 ok. ik.vind de michelin Cargo ook schandalig duur. Ik had ze ook onder mijn 16 tons combi dumper. Maar nu BKT 630. Is ook radiaal en kost nog niet de helft.
rubenv
@mdoornekamp die bkt's hebbe wij ook overal onder kiepers-shovel-aanhanger
gaan mooi lang mee en trekke licht naar mijn idee
mdoornekamp
@rubenv Ok. de Bkt valt mij ook niet tegen. Ik had ze er onder gezet uit kosten besparing. En had er geen hoge verwachting van. Maar gaat prima. Bandenboer zegt dat BKT beter is dan Alliance.
+1
930triplemaaier
@JD3010 je kunt beter een hogere wang hebben. dan vervormt je wang minder per cm wang hoogte waardoor je minder warmte ontwikkeling hebt waardoor je laadindex weer omhoog gaat.
john deere 7810
Mooie dumper 😉 hardox bak er op? En ongestuurd?
mdoornekamp
@john deere 7810 ja hardox. Besturing blijft toch kwetsbaar in dit werk. Dan zou ik electrisch hydraulisch willen hebben net al mijn Strautmann Giga. Dat werkt echt mooi.
newholland6640
@mdoornekamp dat levert Beco ook wel toch?
mdoornekamp
@newholland6640 eh ik betwijfel of Beco dat af fabriek levert. Had zelf wel eens gedacht om een meelopend gestuurde kiper te kopen. En dan zelf electrisch systeem van Mobil Elektronik erop te bouwen. Die levert meestal de elektrische besturingen
JD3010
@mdoornekamp Beco heeft al een tijd geen electrische besturing meer. Dat heeft wat met veiligheid te maken, heb ik weleens begrepen.
Heb je meer info over dat van Mobil Elektronic? Misschien wat voor m'n spuit.
mdoornekamp
@JD3010 ik heb alleen wat info wat op imternet staat. Ik wou hem zelf een keer opnieuw afstellen. Maar die gegevens wil strautmann niet geven. Dus toen wat op zoek geweest.
+1
mdoornekamp
@JD3010 effe googlen op "mobil elektronik" Ze leveren ook systemen voor personen bussen en grote tele kranen. Dus zal wel goed spul zijn.
930triplemaaier
@mdoornekamp vroeger hadden ze wel elektronische besturing maar die was lang niet altijd storings vrij
mdoornekamp
@930triplemaaier ja dat hoor je meer. Krone levert ook nog liever mechanische besturing.
930triplemaaier
@mdoornekamp elektrisch hydraulisch is wel het mooiste idd. Dan heb je onder moeilijke omstandigheden geen stuurstang/cilinder die loopt te drukken of trekken aan de trekker met als gevolg dat de trekker dan slecht de bocht om wil
mdoornekamp
@930triplemaaier elektrisch kun je ook beter beveiligen met overdruk ventielen
930triplemaaier
@mdoornekamp hydraulisch/mechanisch is ook goed te beveiligen hoor. Je moet alleen de juiste stikstofballen met de juiste voordruk hebben. Vaak is dan 80 bar voordruk op de stikstofbal genoeg. Zodra de druk dan boven de 80 bar komt gaat de stikstofbol olie bufferen
mdoornekamp
@930triplemaaier maar veel van die systemen sturen toch te traag achteruit. of blijven scheef staan. elektrisch staat altijd goed. bevalt mij super.
930triplemaaier
@mdoornekamp als ze te traag sturen vraag ik me dan af of de stuurcilinders op de as en de dissel niet te licht uitgevoerd zijn. en nog geen storingen gehad met de elektrische besturing?
mdoornekamp
@930triplemaaier ik heb die ervaring vooral met schuitemaker. Maar daar zullen we het nu niet over hebben.

nog geen storing gehad met electrische systeem
john deere 7810
@mdoornekamp

te traag sturen heeft met de afstand van de trekhaak tot aan het punt van de stuurstang aansluiting te maken. die fout zou je zelfs nog kunnen maken met electrisch sturen 😉
JD3010
Quote Reactie van @john deere 7810:
die fout zou je zelfs nog kunnen maken met electrisch sturen

Hoe dan? Bij mij zit de hoekopnemer boven de aanspanning, dan kan het niet verkeerd gaan.
mdoornekamp
@JD3010 bij kipers en opraapwagens zit de hoek opnemer meestal naast de trekhaak. Dit was natuurlijk ook een beetje de standaard met mechanische systemen. En we hebben nog een aftakas in combinatie met lage trekhaak

Krijg jij geen stuur reacties als de neus van de trekker omhoog of omlaag gaat?
JD3010
@mdoornekamp Bij mij zit die rechtboven het trekpunt, dan heb je geen invloed vd de bewegingen vd trekker. Ernaast heb ik nog nooit gezien, dan reageert die ook op de trekker als die wiebelt.
Maar ik heb er ook geen aftakas aan zitten, dus dan zit die ook niet in de de weg
john deere 7810
@JD3010 @mdoornekamp @Siete

als je opnemer/stuurstang verder van de kogel/trekhaak is geplaatst krijg je eerder reactie als je aan het stuur zit dan dat hij dicht bij de kogel is geplaatst. Bij sommige merken hangen ze hem er ook nog onder, dan heb je er ook nog mee te maken als je neus omhoog gaat of naar beneden. ook dan krijg je reactie. Dat gaat ook op bij de schuitenmaker 😉
mdoornekamp
@john deere 7810 ik ga er vanuit dat de afstand van de stuur stang goed is. Als ie recht staatgaat het wel goed. Maar als je achteruit de hoek om komt blijft ie wat scheef staan.

Elektrisch kun je ook nog handmatig centreren als het krap wordt
+1
Siete
@mdoornekamp
Schuitemaker traag met sturen?
Vond de 580 wagens juist machtig direct!!
Dan leerde je wel van t stuur af te blijven met achteruit rijden. Haha
mdoornekamp
@Siete die schuitemakers van mijn collega ijlen altijd na met de besturing. Zal ook wel eem beetje aan het onderhoud liggen
Siete
@mdoornekamp
Dat zou kunnen. Geen idee.
Weet alleen dan de Schuitjes bij ons altijd snaar strak stuurden. Die kreeg je echt overal waar je wou.
Siete
@mdoornekamp
Dat zou kunnen. Geen idee.
Weet alleen dan de Schuitjes bij ons altijd snaar strak stuurden. Die kreeg je echt overal waar je wou.
deutzisthebest
@mdoornekamp

Mijn ervaringen met beco is dat ze wel ontzettend snel en scherp sturen hydraulisch mechanisch. Wat mij ook al een paar keer gered heeft in krappe situaties is dat je ook handmatig kan sturen. Druk geven op de kieper en dan sturen via de bedieningskast.
mdoornekamp
@deutzisthebest ok. Hier lopen niet zoveel gestuurde beco s. Ja paar 3 assers
JD3010
@mdoornekamp Vandaag met de besturing van m'n kiepwagen bezig geweest. Viel me op dat het draaipunt vd Beco veel verder voor de as ligt dan vd Miedema.
mdoornekamp
@JD3010 ok. Dat is beter voor een meelopend besturing. Gedwongen is het denk ik een nadeel.
JD3010
@mdoornekamp Vooruit is het ook een voordeel bij gedwongen gestuurd, omdat die dan ook makkelijker volgt. Achteruit kost meer kracht om de juiste kant op te gaan.
mdoornekamp
@JD3010 Beco van jou is ook al aardig oud. Toen stond het besturings verhaal nog een beetje in de kinderschoenen
JD3010
@mdoornekamp Onder kiepwagens wel, maar dat wil niet zeggen dat er niet over nagedacht werd. Het moest goed zijn, wat het ging kosten was het 2e. Zoals ze nu de besturing maken, was toen geen optie, niet perfect.
mdoornekamp
@JD3010 ok. ja beco is kwalitatief altijd wel goed geweest. Jouw Beco kiper kun je waarschijnlijk ook gewoon vol grond gooien.
JD3010
@mdoornekamp Vol grond kan wel, maar dan komt die niet meer leeg.😟
Toen de gebouwd is, waren de snijbrander en lasapparaat de belangrijkste machines daar. Ze zagen het bouwen van deze wagen toen ook veel meer als een uitdaging en ze hebben er toen veel van geleerd. Ik heb maar heel weinig gehad met deze wagen, er zit een nieuwe cilinder in de de remvoeringen zijn nu op. Komt vast doordat ik geen luchtremmen, zullen velen zeggen.
john deere 7810
@JD3010 @mdoornekamp

Er lopen hier 2 beco landbouwkippers bij een boomkweker.... Die zien meer grond en puin dan wat ze horen te zien, worden al jaren mishandeld om het zo maar te zeggen. Maar het is wel kwaliteit.

Maarja tegenwoordig zijn de meeste dumpers/kippers wel goed. zitten meestal allemaal de zelfde assen en cilinders onder... het is puur een stukje constructie wat het verschil maakt.
JD3010
@john deere 7810 Hier zijn de zijkanten ook vaak 1.55m hoog ipv. de standaard 80cm. 😉
JD3010
@930triplemaaier Het concept vd 24-20.5 in nog van jaren '70, ze zitten sinds 1982 onder m'n gestuurde Beco.
Op deze besturing zitten geen stikstofbollen oid. Dat gaat toch veren en daardoor slecht sturen achteruit. Of hebben ze geen naloopassen meer? Als die van mij slecht gaat sturen achteruit, wordt het weer tijd om die weer op druk te zetten, ik zet die op 200bar, dan gaat het weer super en kan er weer een paar jaar tegen.
Dat automatisch uitlijnen heb ik er ook niet op, dat is bij die van mij ook nergens voor nodig, die staat altijd goed.
930triplemaaier
@JD3010 door de druk in de stikstofzijde van de stikstofbol te verhogen of verlagen kun je de druk in stellen vanaf welke druk de stikstofbol olie gaat bufferen. vaak staat deze aan de lage kant. door deze te verhogen verhoog je de directheid van de besturing
JD3010
@930triplemaaier Maar hij gaat dan toch altijd 'veren' in de bol?
Bij mij zit er ook geen drukmeter op, dus ik weet ook niet hoe ver de druk is weg gezakt als die minder gaat sturen.
930triplemaaier
@JD3010 nee hoor
als je de stikstofzijde op een voorspanning van 100 bar hebt staan dan gaat de stikstofbol pas olie bufferen als de oliedruk boven de 100 bar komt. Als je het systeem oppompt tot 20 bar in onbelaste toestand heb je de meeste rek er overal wel uit en heb je nog 80 bar speling
JD3010
@930triplemaaier ik weet dus niet bij welke druk die slechter stuurt bij mij. Nogmaals, bij mij gaat die gewoon op 200bar. Kan best dat dit niet helemaal nodig is.
930triplemaaier
@JD3010 ik zou trouwens wel oppassen met die 200 bar want als je dan gaat sturen komt die kracht die daar voor nodig is nog bij die 200 bar op en dan kan er zomaar 300 bar op komen te staan
JD3010
@930triplemaaier Gaat goed sinds 1982.
Als die achteruit de verkeerde kant op gaat, krijg ik die eigenlijk niet meer de goede kant op. Dan moet ik effe vooruit rijden, zodat die weer de goede kant op staat.
mdoornekamp
@sallander Michelin Xs
sallander
@mdoornekamp prachtige combi
mdoornekamp
@sallander Kiper is erg degelijk. En toch bijna een ton lichter dan de oude VGM
jasper-santing0
@mdoornekamp Jij weet wel is wat toch?😜 Hebben de veenhuis combi's dezelfde 7 balks ongestuurde picup als de rotobull's?
sallander
En gelijk even de volgende vraag, wat houdt dat in, gestuurd of ongestuurd? Ben zelf niet zo thuis in de ladewagens
jasper-santing0
@sallander Dat de picuptanden gestuurd worden door een curverbaan(= onderhoud) bij eennongestuurde zitten ze gewoon vast net zoals een vaste rotor in de invoer.
sallander
Eeeh.....
jasper-santing0
@sallander net zoals bij een zwadhark
sallander
Aah, nu snap ik t wat beter. Maar wat hebben moderne ladewagens of is t merkgebonden?
jasper-santing0
@sallander Veel nieuwe moderne ladewagens hebben ongestuurd tegenwoordig, maar er zijn er ook nog genoeg met een gestuurde picup te koop volgens mij nieuw.
sallander
Ik weet dan wel weer dat een Veenhuis een Mengele invoer heeft
jasper-santing0
@sallander ja dat klopt, vandaar dat ik wel is benieuwd was als er nog wel verschil tussen zat verder. Want er staan veel meer veenhuis wagens dan mengeles te koop (en ook goedkoper)
+2
Siete
@jasper-santing0
Heb bij mn vorige werkgever een aantal jaren met een Combi 2000 gereden. Wagens laden mooi licht, door de hoge banden rollen ze licht en druk je ze ook makkelijk de bult op. Qua onderhoud was het een ramp. De as vd centrale aandrijfpot naar de zijkant regelmatig getorst of geknapt gehad, het hele stangen gebeuren vd gedwongen besturing kwam snel ruimte op waardoor de wagen vol wel graag wou slingeren... De pick up kon je ook mee bezig blijven.. Schildjes moesten er af om pick up tanden te kunnen vervangen, maar als die door on-effen land niet allemaal meer recht waren was dat ook een uitdaging opzich. Een paar keer beleefd dat het hoofdlager vd rotor er uit lag, een keer de hele rotor doormidden... De bedieningskastjes waren qua drukknopjes ook niet echt voor de lange duur.... Messensysteem kon je maar goed schoon en in de olie houden anders was wisselen of iig uithalen voor slijpen ook een drama...
Kortom, toen ze nieuw waren hebben we er veel plezier van gehad, maar toen ze na een aantal jaar ingewisseld werden voor Schuitjes hebben we met zn allen op de Dam staan zwaaien, en er een mooi aantal biertjes op gedronken 😂😂😂😂
jasper-santing0
@Siete 🤔 Dat klinkt allemaal niet zo gunstig 🙈 Ze hebben natuurlijk ook wel een zwaar leven gehad daar bij een loonwerker. Maar ik dacht dat het vrijwel dezelfde wagens waren als mengele rotobull, maar blijkbaar niet dus 🙈 Daar hoor je nooit zulke slechte verhalen van en van onze mengele balkenwagens waren we ook altijd wel aardig weg van.

Misschien verklaart dat het prijsverschil tussen de mengele en de veenhuis ook wel 🙈 Dat zal wel niet voor niks zo zijn dus....

Wat heb je allemaal met de picup gehad dan?

De mengeles zijn nog vrijwel indentiek aan de Lely/Fendt wagens
+1
Siete
@jasper-santing0
Wat de verschillen zijn weet ik niet. Heb nooit met een Mengele gewerkt.
De balken te Veenhuis pick up wouden wel stuk, verder de moertjes om de schildjes mee vast te bouten. Die draaiden we bewust al met de hand vast ipv elektrisch gereedschap want dat bleef er helemaal niks van over. De gaten in de stang voor de diepte verstelling lubberden al vrij snel uit, en verder vond ik het licht gebouwd. Het was echt maar blik. De sleutel die je er bij kreeg om bijv de dubbele messen erin te zetten was ook zo...
De Bak en onderstel waren echt Veenuis degelijk, alleen begon de ellende eigenlijk voor het voorschot.
Ja zoals gezegd, toen de wagens nieuw waren was ik er graag mee op pad, heb er wel een hoop gras mee weg gereden, maar die lol was er later rap af. Qua trekker stond ik er met een 6920cr voor dus dat moeten ze kunnen hebben. Ze zijn niet verkracht door de pk's zeg maar. Veer beveiliging vd messen was ook vrij snel de rek uit. Meerdere malen nieuwe veren er in gezet omdat die anders bij een zwaardere snede gewoon weg drukten ipv sneden. En ja ze werden vaak genoeg geslepen...
+1
jasper-santing0
@Siete ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/… Dit is een mengele picup, weet ook niet als die hetzelfde is.

ebay-kleinanzeigen.de/s-mengele-rotobull/k0/
traktorpool.nl/gebruikt/…

En hier kun je ook een beetje het verschil zien in vraagprijs 🙈

Weet het verder ook niet, is natuurlijk ook allemaal niet nieuw meer en bij een boer hebben ze wel een ander leven als bij een loonwerker. Alleen door de brede rotorvingers zijn het wel hele mooie wagens voor stalvoeren. Met andere rotorwagens gaat dat snel moesen. Balkenwagen is nog beter wat dat betref maar daar zit ook wel een boel onderhoud en draaien de delen aan... Helemaal nu we heb bijna elk jaar 8 maanden per jaar elke dag gebruiken.
+2
mdoornekamp
@jasper-santing0 zoals @Siete al aangeeft valt zo'n Veenhuiz combi nog niet zoveel mee. Een klant van mij heeft er ook 1, maar hij wil altijd een wagen van mij erbij hebben als er 40 ha gras ligt. Wagen mankeert geregeld wat aan. Laden en snijden is echt niet meer van deze tijd. En veel pk's kunnen ze niet aan. Pick-up is gewoon met curvebaan. Dus gestuurde pickup . En dat ding is zeker een zorgenkindje. De prijzen van de Veenhuis combi's zijn niet voor niks zo laag. Voordelen zijn nog steeds de grote 26.5 banden en de degelijke bak en bodemketting. Al zijn de banden vaak nog alliance diagonaal. Lekker deuken rijden in het land. Eigen gewicht liegt er ook niet om.
jasper-santing0
@mdoornekamp Daar ben ik wel achter dus dat is niks voor ons 🙈 En zeker niet als ze ook nog zo zwaar zijn hele jaar alles mee aanrijden met stalvoeren.
+1
Siete
@jasper-santing0
Dat moet je denk ik alleen al niet willen ivm het "zware" verse gras dat ze moeten laden. Als je gelukt hebt en een goeie wagen koopt (als die er überhaupt nog zijn) kun je als veehouder er misschien nog wel lol van hebben mits je niet idioot veel zelf kuilt. Maar ik zou deze wagens echt niemand aanraden. Dan zou ik echt wat anders gaan zoeken. Qua onderdelen weet ik eerlijk gezegd ook niet hoe dat zit nu...
mdoornekamp
@jasper-santing0 Voor stalvoeren moet je denk ik een beetje kleiner model rotorwagen hebben (vaste rotor). Zoals Krone Ax of Titan, Pottinger europrofi, Strautmann super vitesse. Vaak hebben deze lichtere wagen ook maar 5 of 6 tanden op de rotor per omwenteling, zodat je meer gras voor de tanden hebt. Grote wagens hebben allemaal 8 tandige rotor, zodat je dunne hapjes hebt, en veel perst. Tevens houd je het eigen gewicht binnen de perken. En je wilt toch geen 20 ton gras in 1 keer halen.
jasper-santing0
Quote Reactie van @mdoornekamp:
En je wilt toch geen 20 ton gras in 1 keer halen.

Nee zeker niet, maar een beetje lengte wagen dan hoef je niet zo hoog te laden en daardoor vermaald het minder. Rotobull 5000/rotant 740/745. Super vittese hebben wel weer hele smalle vingers. Over die minder tanden per omwenteling had ik nog niet over nagedacht daar heb je wel gelijk in. Bij onze balken wagen is het ook hoe meer aanvoer hoe minder het moest. Krone titan staan er ook wel een boel. Maar heb verder nog nooit een boer gezien die er mee stalvoerde. Maar mischien is dat idd ook wel wat nog niet zoveel naar gekeken. En ik zal ook is kijken hoeveel tanden de mengeles hebben per omwenteling.
jasper-santing0
@mdoornekamp mengele heeft ook 5 tandrijen, agrotip.cz/mengele/mengele-vice.php/ en ook met 7
mdoornekamp
@jasper-santing0 ok.5 rijen is dan mooiste
Siete
@mdoornekamp
Tsjah t komt misschien wel heel negatief over allemaal, maar dit zijn wel dingen die wij in t werk mee hebben gemaakt. Jou verhaal past ook precies in wat ik heb mee gemaakt idd. De ouwe trouwe Schuit 145 heeft t werk toen vaak af moeten maken. Haha.
mdoornekamp
@Siete hadden jullie die schuitemaker tegelijk met de Veenhius? Later hadden jullie toch wel nieuwere schuiten
Siete
@mdoornekamp Toen ik er kwam hadden ze 3 Schuitemaker 100's en twee Taarup wagens. T jaar daarop kwam de 1e Veenhuis. Dat was een openbaring zeg maar. Toen zijn de 100's weg gegaan en is er nog een Combi 2000 gekomen. Deze was op load sensing. De eerste niet. Alles ging nog prima. Toen de Taarup wagens weg en kwam de 145. Zo hebben we een aantal jaar gedraaid tot er 1Veenhuis is ingeruild op een 1e type 580. Jaar daarop (Of met 1 jaar er tussen daar twijfel ik ff aan) de laatste Veenhuis weg en 2 nieuwste type 580's terug. Die met de nog schuiner oplopende bodem.
Qua onderhoud en betrouwbaarheid kwamen wij vd hel in de hemel.
mdoornekamp
@Siete Ja precies. Wel een beetje logische levens loop. De 100 s van SR waren ook niet alles. Daar kon de Veenhuis wel tegenop.

En straks een keer de hele bende opruimen voor 3 stautmann Giga's........
Siete
@mdoornekamp
Reken er niet op dat dat gebeurd.
Relatie met de dealer is goed, en de wagens voldoen echt wel goed. Als de 4Schuitjes al weg gaan zie ik eerder wat anders komen, maar geen Strautman.
Bij mn huidige werkgever hebben we ook alweer een Schuitje. Vanwege de slepende pick up ideaal in die berms. Voel me dus wel weer thuis 😋
mdoornekamp
@Siete slepende pick up heeft zeker voordelen. Vooral in ruig terrein.

Pottinger doet het op moment ook erg goed. Maar ik merk ook steeds dat er nog echte schuitemaker fans zijn.
Siete
@mdoornekamp
Heb met zowel stekende pick up als slepende gewerkt idd. Voor in een berm moet je naar mijn idee gewoon slepende pick up hebben. En ja, de Schuit fans ga je nooit kwijt raken kerel. Haha. Ben absoluut niet merk geil, en heb ook niet met alles gewerkt, maar ze bevielen mij altijd prima.
casejxu
@mdoornekamp toch heeft onze loonwerker 12 jaar met plezier mee gereden. Eerst met 6800 toen 6910. Later 6830 en 6150M er voor. Dacht dat ze van de 3 er nog steeds 1 hebben. Rijden daarnaast nu wel met 3 of 4 strautmannen
+1
mdoornekamp
@casejxu Toen ze nieuw waren, draaide het nog wel aardig voor die tijd. Maar de zwakke punten kwamen wel vrij gauw aan het licht.
casejxu
@mdoornekamp scheelt wel heel veel dat t hele rustige rijders zijn
jasper-santing0
En verder is ook alles verzinkt, dat scheeld een hele berg roesten.
mdoornekamp
@jasper-santing0 De mengele roto buls waren ook geen toppers. En de daarop volgende Lely ook niet. Mengele was 40 jaar geleden gewoon 1 van de beste wagens.
jasper-santing0
Quote Reactie van @mdoornekamp:
De mengele roto buls waren ook geen toppers

Maar ze zijn wel beter dan de veenhuis wagens dus? Ik was even bang dat veenhuis gewoon complete mengele invoer had dus ook de picup enzo. Waar dus zoveel gedoe mee is 🙈 Dan zoeken wij wel rustig verder. Rotants staan er een stuk vaker en een stuk gunstiger geprijsd. Alleen die zijn allemaal weer ongestuurd tandem dan zit je met stalvoeren weer. Dat mooie jonge gras wat op de koppenakker rij je allemaal dood dan. En anders kunnen we altijd gewoon nog een oude balken wagen erbij kopen dat we er een op reserve hebben.

We hebben er een voor zomerstalvoeren nodig dat is de hoofdtaak maar als het toch een degelijke wagen is die goed snijd is het ook wel makkelijk dat je zelf is wat een de bult kan rijden ipv balen. Vanwege de groeitrappen. De rest hakselen wij allemaal.
+2
mdoornekamp
@jasper-santing0 ok. Je hoeft dus niet alles zelf te kuilen. Een gunstig geprijsde wagen is vaak een gevaarlijk iets. De vraag/kwaliteit bepaalt de prijs. Daarom zijn de veenhuizen ook zo goedkoop. Daar is gewoon geen markt voor.
+1
john deere 7810
@mdoornekamp

tja dan heb ik ook liever de schuitenmakers.... dan maar een grotere trekker er voor die er een paar liter diesel meer door jast. betrouwbaar zijn ze wel. En dan wordt het weggedrag van die veenhuizen nog niet eens zo zeer benoemd.
+2
Siete
@john deere 7810
Heb ik wel genoemd. Haha.
Wij hebben de tandems toen iets naar achteren gebracht. Anders was t net de staart van de hele blije hond als er wat gewicht (nat gras of maïs) in zat...
john deere 7810
@Siete

die had ik gemist hahah maarja een schuitenmaker ligt ook niet strak met dat ingewikkelde stuursysteem in de dissel..... Dat hebben ze bij bergmann wel puik voor elkaar.
jasper-santing0
@mdoornekamp Nee klopt voornaamenlijk stalvoeren. Halen nu met een Deutz f6.37. Ging altijd wel prima altijd wel een boel onderhoud en smeren(die doen we ook niet weg die laten we wel in schuur staan). Maar we haalden toen we begonen alleen najaars paar vrachtjes gras. En we begonnen elk jaar eerder en gingen elk jaar langer door. Dit jaar ook 5 april begonnen en nu nog bezig. En pinken ook. Ding haalt meer dan de helft van al ons gras per jaar weg 🙈 (snedes zijn wel lichter natuurlijk dan die we inkuilen) En meestal maken we hem zelf met tweedehands spul dan valt het nog wel mee. Maar als die bij de smid staat als er nieuw spul op komt zijn we zo de waarde van de wagen kwijt weer nodig aan onderdelen 🙈 Hebben nu een vittese 230 op leen 5 balks. Die loopt wel mooi rustig heel wat rustiger dan de df. Maar heeft ook heel weinig gedaan alle verf zit nog op de bodem. Maar daar zitten ook allemaal rolletjes en draaiend spul in de invoer en dat is met stalvoeren altijd nat 🙈
+1
mdoornekamp
@jasper-santing0 Haha. Strautmann draait gemiddeld altijd wel goed.

En nu ga ik me op een gevaarlijk vlak begeven: Deutz-Fahr. heeft na de F 570 geen fatsoenlijke wagen meer gemaakt.
jasper-santing0
@mdoornekamp Haha wij hebben verder niks met deutz dus gevaarlijk vlak valt wel mee 😛 😂 Ding is er puur gekomen omdat de mengele helemaal op was en we die al jaren niet gebruikt hadden. En mijn vader het rolletjes systeem wat mengele had(en die strautmanns ook) zat was. Rolletjes die gaan stilstaan enzo. Ja staat ook nog knappe 570 op markplaats die hebben we wel voor 1500 euro, maar kettingen die bronzen bussen bodemketting nestweilen tandwiel kasten assen die compleet glad afdraaien. Meeste spul is er tweedehands wel maar dan ook vaak al een boel gebruikt. En die onderdelen allemaal nieuw is dure hobby. Asjes kosten zo 800 euro daar weten we alles wel van 🙈
+1
mdoornekamp
@jasper-santing0 gras voeren is gewoon slecht werk voor je wagen. Scheelt een hoop als je het met beleid doet.
jasper-santing0
@mdoornekamp ja klopt wagen vol stampen heeft geen zin zeker niet met vers gras. Spul heeft ook geen schuld meer is ook al bijna 30 jaar oud
+1
johndeere6230
@jasper-santing0

Is een strautmann super Vitesse dan niks? Of zitten daar te kleine banden onder?
jasper-santing0
@johndeere6230 hele smalle rotorvingers,
mdoornekamp
@jasper-santing0 smalle vingers valt nog wel wat mee. En maar 4 vingers per omwentelingen. Dus grote happen
johndeere6230
@jasper-santing0

Breder dan de veenhuis denk ik? Of heeft de veenhuis ook al brede vingers?

Ze zijn in ieder geval breder dan een (oude) Schuitemaker, dus dat valt nog wel mee en inderdaad grote ruimte ertussen zitten.
jasper-santing0
@johndeere6230 Veenhuis heeft mengele rotor, dat zijn hele brede vingers.
johndeere6230
@jasper-santing0

Ahzo, weet niet waarom alleen vind die veenhuis wagens altijd zo "slap" eruit zien, alleen voor stalvoeren misschien niet erg
johnderfavo2.0
@jasper-santing0 lmb-oosterhof.nl/occasions/nl/… dit is ook nog wel een hele mooie, heeft de afgelopen 2 jaar nog geen 30 hectare weggereden en de jaren ervoor ook nooit veel
jasper-santing0
@johnderfavo2.0 Mooie nette wagen maar dan zit je nog met rolletjes, en net een meter te kort eigenlijk dan moeten we al vol stampen om genoeg gras te hebben.
jasper-santing0
@mf 6150 Jij voert er ook stal mee toch?
mf 6150
@jasper-santing0
Wel gedaan ja, ging super met zo'n afvoerband. Nadeel van onze wagen waren de kleine en smalle banden
jasper-santing0
@mf 6150 was die ook gestuurd? Doe je met je nieuwe wagen ook stalvoeren?
mf 6150
@jasper-santing0
Meelopend, nu gedwongen. Nee nu geen stal voeren, kan natuurlijk wel
+1
sallander
Kijk, dat zijn verhalen waar je wat aan hebt

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Beco Maxxim 220 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!