Foto van een John Deere 6215R , Loonbedrijf Timmerman uit Staphorst aan het mais hakselen.ZIE OOK DE VIDEO  https://youtu.be/Pj_FuV1KKyk

John Deere 6215R

Foto van een John Deere 6215R , Loonbedrijf Timmerman uit Staphorst aan het mais hakselen.
ZIE OOK DE VIDEO

Reacties

Gavrie Willemsen
Ik zie toch weer Belgische kwaliteit op Nederlandse bodem rijden....
+1
casejxu
@Gavrie Willemsen worden er steeds meer. Tractie word ook hier steeds bekender
@casejxu vanwaar geen schuitemaker of kaweco dan? Kunnen de Belgen goedkoper?
+1
johndeere6230
@ronald-deutz-fahr

De Belgen zijn al verder in het tractie verhaal denk ik?
@johndeere6230 dat zou kunnen. Heb alleen nog maar met die schuitemaker tractie gewerkt dus kan er weinig over zeggen..
+2
Gavrie Willemsen
@johndeere6230 in België hadden ze in de jaren 70 al tractie dacht ik...
+1
Gavrie Willemsen
@ronald-deutz-fahr ik denk vooral op gebied van as aandrijving dat ze hier al wel iets gepresteerd hebben...
930triplemaaier
@Gavrie Willemsen en toch vindt ik de tractie op de wagens nog behoorlijk primitief en een aanslag op de aftakaskoppeling als er onder zware omstandigheden de aftakas ingeschakeld wordt met mechanische aandrijving vanaf de aftakas.
Waarom de assen dan niet hydraulisch aangedreven? Kun je ook nog spelen met de snelheid en sneller van rijrichting veranderen
Gavrie Willemsen
@930triplemaaier ik vrees dat je met hydraulische aandrijving nooit genoeg krachten kunt overbrengen op een eventueel tandem- of tridemstel.......
930triplemaaier
@Gavrie Willemsen ik bedoel in combinatie met een zware hydraulische pomp op de aftakas
ford8630power
@930triplemaaier Hier in de buurt reden 4 dewa gronddumpers/silagekiepers 3 assers met een hydraulische aandrijving, die doen niks onder voor mechanisch aangedreven assen.
930triplemaaier
@ford8630power en makkelijker mee te werken en vriendelijker voor de assen omdat je vanaf 0 rustig de aandrijving kunt versnellen. Dan heb je minder last van piekbelastingen en het is vriendelijker voor de aftakas koppeling omdat je die onbelast in kunt schakelen
jehan
@Gavrie Willemsen heb eens gehoord dat wagens die aan gedreven worden meer diesel verbruiken met lege wagens als de aandrijving niet aan is ..klopt dat?
Gavrie Willemsen
@jehan ja uiteraard, die planetairen in naven moeten steeds meedraaien alsook de cardans en de schakelbak
jehan
@Gavrie Willemsen en extra gewicht hele tijd mee nemen ..toch min puntjes als je het niet nodig hebt ..hoeveel wordt het gebruikt denk je ?
+3
RobVolvo
@jehan Strobbe heeft tegenwoordig de inschakeling in de naven zitten van de assen, dus de verdere aandrijflijn draait niet meer mee. Dat zit onder de nieuwe Siwa 720 van het loonbedrijf waar ik wel werk, de oudere Siwa 240's draait wel alles tot aan de koppeling mee, de schakelbak niet. En qua gebruik, elke keer dat die wagens hier bij het loonbedrijf mee op pad gaan, wordt de aandrijving ook bijna altijd gebruikt. Hier bij ons kennen ze eigenlijk geen rijkuilen en moet alles er achteruit op, de shovels die meegaan hebben wokkels eraan, dus als je zonder aandrijving niet meer bovenkomt heeft de shovelmachinist een minne dag.. 😅 Ook hoeven er nu geen hele lompe trekkers voor de wagens, omdat je overal komen kan waar je wil. En in de mais is het ook super!
johndeere6230
Quote Reactie van @RobVolvo:
moet alles er achteruit op,

Zolang je geen zwaar gras hebt kom je 90% van de keren toch wel boven zonder aandrijving? Hooguit met 1 van de laatste vrachten van de silo niet...

tractorfan.nl/picture/1296179/…

Met deze combinatie aan het rijden geweest bij een kuil van 3 a 3.5 meter hoog, alleen heb hem tot het laatst naar boven gekregen en dan schaar ik mijzelf absoluut niet als super chauffeur, alleen als je (in mijn ogen) de manier eenmaal doorhebt dan kom je er meestal wel
+1
RobVolvo
@johndeere6230 Ja met zo'n ladewagen kom je heel lang nog boven ja... 😅 Maar als je zo'n Siwa 240 met een Case Cvx 160 ervoor zonder aandrijving zou hebben wordt het toch een ander verhaal. Met de aandrijving tokkel je zo naar boven. Er is ook nog een Siwa 200 zonder aandrijving, die sowieso al moeilijk de bult op wil en ook zwaar trekt, maar met wat natter zwaarder spul dan hoeft de bult soms niet eens zo heel hoog te zijn en dan kom je er niet..
johndeere6230
@RobVolvo

Gaat je tegenvallen hoe die trekt, zitten lage bandjes onder. Maar goed, zelfde kuil reden ook een t7.220 met 6600 en t7040 met 7800 en die kwamen ook boven. Het is puur alleen met zwaar gras, dan is het vaak voor de kuil ook wat vochtig, dat je lastig boven komt, verder nooit geen problemen eigenlijk.
+4
BjornV
@RobVolvo hier in onze streken (regio Ieper Diksmuide) word er ook meestal afgevoerd met silagekarren met tractie. En eens je met 1 gereden hebt, wil je niet meer zonder. Weegt inderdaad iets meer, en verbruikt iets meer, maar je moet nooit een sleeptrekker gebruiken. Vroeger was het inderdaad met primitieve en lompe schakeling via Bowden kabels, nu meer en meer via elektro pneumatische schakelkast.
930triplemaaier
@RobVolvo is dat mechanische aandrijving of hydraulische aandrijving?
RobVolvo
@930triplemaaier Alles mechanisch. De 240's hebben een koppelingstrommel met daarin 2 remschoenen die je elektrisch/hydraulisch uitdrukt. Zelfde werking als een trommelrem zeg maar. Hierbij is de versnellingsbak helemaal pneumatisch bediend. De 720 weet ik zo niet helemaal precies, alleen wordt deze in de eindreductie pas geschakeld. Zodat op de weg er niks hoeft mee te draaien, wat dus lichter trekt en brandstof bespaard.
casejxu
@ronald-deutz-fahr goeie vraag!!
+1
Fendttrisixfan
@casejxu goedkoper zou ik in ieder geval niet op rekenen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6215R ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!