Foto van een Ebro 6125. Onbekend model. 125 pk, beresterk, maar enorme roestbak en geen verzamelwaarde. Ik heb deze enkele jaren gehad als hobbytrekker, maar ik ben aan opknappen eigenlijk nooit toegekomen.

Ebro 6125

Foto van een Ebro 6125. Onbekend model. 125 pk, beresterk, maar enorme roestbak en geen verzamelwaarde. Ik heb deze enkele jaren gehad als hobbytrekker, maar ik ben aan opknappen eigenlijk nooit toegekomen.

Reacties

Sojaboontje
Is dit orgineel Nederlandse trekker, of is hij later deze kant opgekomen?
+2
Towaberg
Best wel een stoere verschijning.
ronald73
Mooi hoor 😉
Zijn er in NL nog steeds bedrijven die aan onderdelen kunnen komen voor deze trekkers?
SJB533
@ronald73
Een deel van de trekkers wel, vermoed ik. Perkins motoren bijvoorbeeld. En EBRO is gestart met licenties van FoMoCo. Wellicht kunnen mensen als @RPCounty daarin nog eea betekenen
ronald73
@SJB533 Ja idd, voor die motoren zal het niet zo moeilijk zijn.
roscho
@ronald73 Die Perkinsmotoren worden ook nog in de scheepvaart gebruikt, ik denk dat er van die motoren nog heel veel zijn.
Kidd
Hier ligt gewoon een Perkins (licentie?) moter in dus daar is wel aan te komen.
Ebro heeft op de kleinere trekkers ook nog componenten van Renault gebruikt.
wilko-hoogeveen
@Kidd is idd een Perkins A6.354 als ik het zo zie, die zitten in heelveel MFs en andere machines
roscho
Ik had het idee dat hier veel Landini-kenmerken aan zaten. Er zat idd een Perkins in met turbo. Het ding trok als een leeuw, maar je had ook wel veel lawaai en veel roest voor weinig geld.
Sojaboontje
@roscho De boer waar ik kom had vroeger een Ebro. Het had veel weg van een Ford majoor, maar dan net allemaal wat minder. Zwaar sturen, zware koppeling etc.

Ook waren een hele reeks zonder stuurbekrachtiging geleverd(zelfs de 4x4).
Dat was volgensmij omdat de Peso koers ineens minder gunstig was, en dat was niet berekend.
Sojaboontje
@roscho Het was wel eentje met vierkante motorkap.
+3
SJB533
@Sojaboontje
Zoiets?
Sojaboontje
@SJB533 Ja zon eentje ja.
roscho
Lijkt me een 470
Sojaboontje
@roscho Zou best kunnen was 50 a 60ps volgensmij.
SJB533
@roscho
Is een 470
ronald73
@SJB533 Interessant om een trekker tegen te komen wat een soort van doorontwikkelde Fordson Major is.
roscho
Nog een aparte eigenschap van deze trekker (dus die 6125): via een hendel kon je de aandrijving van de pto en ook van de hefpomp uitschakelen. Dat scheelde slijtage wanneer je de trekker alleen maar voor transport gebruikte. Maar wilde je toch de hef of pto gebruiken, dan moest de motor eerst stop voor je de hendel overhaalde, daar zat verder geen koppeling tussen (en dat kráákte best als je het toch probeerde...). Eenmaal ingeschakeld kon je de pto hydraulisch inschakelen en werkten ook de hef en de ventielen.
Kidd
@roscho ik heb in frankrijk eens met zon trekker gewerkt, die moest je volgens die boer met een rotgang van de heuvel af laten rollen voor de hef het deed, en verbazend genoeg bleek het nog te werken ook haha🤦‍♂️

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ebro 6125 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!