Van de week het typeplaatje maar eens opgezocht. Die had nog een verrassing voor ons in petto. Daar staat namelijk geen TL13 ingeslagen, zoals in de voorasbok, maar TL116. Navraag bij Hatz leerde dat

Hatz TL 13

hooidonk
Van de week het typeplaatje maar eens opgezocht. Die had nog een verrassing voor ons in petto. Daar staat namelijk geen TL13 ingeslagen, zoals in de voorasbok, maar TL116.
Navraag bij Hatz leerde dat dit een TL13 is, die door de Nederlandse Hatz-importeur werd opgeschroefd en omgenummerd naar een Nederlands typenummer. Hetzelfde verhaal als de TLD12 en TLD20. In Duitsland kennen ze deze types dus ook helemaal niet. Waarschijnlijk heeft er daarom ook geen typenummer op de zijkant van de motorkap gezeten.

Reacties

+3
Kramer U800
Grappig! Weer wat wijzer geworden. Dit zijn leuke ontdekkingen.
+1
hooidonk
@Kramer U800
Ja, dit zijn zeker leuke ontdekkingen. Maakt hem toch nog wat meer bijzonder.
+1
langeslagdiesel
Verder in het maaibalk aandrijving verhaal geen verrassingen tegen gekomen? Ik volg het niet allemaal meer door tijdgebrek. Vandaar mijn vraag..
hooidonk
@langeslagdiesel
@gkgerbengk is ook in zijn documentatie gedoken en nog wat nummers tegen gekomen. Ook het lettertype van de naam op het zwadbord geeft nog wat aanwijzingen over het jaartal.
Alleen de combinatie van verschillende nummers klopt niet volgens de boeken. Dus mogelijk is er een oudere balk onder de trekker pas gemaakt.

Ook de excentriek van zijn eigen maaibalk zat met zo'n zelfde ingekorte kopspie vast.
+2
langeslagdiesel
@hooidonk leuk en interessant dat er meer mensen zijn die boeken bewaard hebben. Dat de nummering na 60 jaar als ( bij elkaar geraapt ) over komt dat snap ik wel. En kom je vrij vaak tegen. De maaibalken die tot het allerlaatst aan het werk werden gehouden stonden vaak in het onderhoud bij de lokale Smid. En deze roeide ook met de riemen die men had. Cormick maatvoering is het meest verkocht, maar ook het vaakst gemodificeerd. En dat was vaak op detail. Met een kleine aanpassing werd het vaak pas gemaakt. En kon men weer verder. De lijst ihc- cormick maaibalk onderdelen loopt bij mij van 1931 tot 1983 op schrift. Dus ja dan heb je van 1 onderdeel al een dozijn nummers.
hooidonk
@langeslagdiesel
Ja, ik begreep al van jou en Gerben dat het een hele puzzel was. Soms staat er ook bijvoorbeeld MA in plaats van MD in de nummers, daar wordt het allemaal niet overzichtelijker van.
Wel bijzonder dat zo'n oud ontwerp zo lang in productie is geweest!

Hopelijk wordt de puzzle nog een keer opgelost!
langeslagdiesel
@hooidonk deze puzzel lost zich wel op. Zeker weten. Als je de nummers in de maaivingers naast elkaar legt dan is de meerderheid doorslaggevend. De afwijkende nummers zijn vingers die vervangen zijn. Een zwadbord verspeelde men vroeger ook nog al eens. Zeker toen men echt kunstmest begon te strooien. Dat gewas was veel zwaarder dan waar de constructie van toen op gemaakt was. Dat was ook de rede dat men bij Schukken op een gegeven moment zelf binnen schoenen en brugstukken ging maken van hogere kwaliteit staal. Kan me de tijd nog wel herinneren dat je hier en daar gewas had waar 400 kg zuiver onder zat. Dat was na een week nog niet droog . Laat staan licht qua gewicht. Dat gewas was ook onmogelijk te hooien.
+2
schluterman
Dus het is een mooie originele geleverde Nederlandse trekker 👍
+1
hooidonk
@schluterman
Ja klopt!
De trekker is door mijn grootvader nieuw gekocht in 1959.

Daardoor wist mijn moeder ook dat er nooit een typenummer op de motorkap gezeten heeft. Bij andere types werd zelfs het originele typenummer uit de voorasbok geslepen, maar dat is bij deze niet gebeurd.
hooidonk
Hoe zou ik dit plaatje schoon kunnen maken zonder de opdruk aan te tasten?
Gewoon een afwassopje?
+1
roscho
@hooidonk Ik zou het heel voorzichtig op een hoekje proberen met remreiniger.
hooidonk
@roscho
Zou remmenreiniger niet te agressief zijn? Volgens mij is dat op basis van aceton?
+1
Kramer U800
@hooidonk Mijne heb ik schoongemaakt met scottisch brite of hoe dat dan ook schrijft 😅
hooidonk
@Kramer U800
Ja, dat kan ook...dan ben je de opdrukken zeker kwijt. Met blanke plaatjes werkt dat wel mooi.
Kramer U800
@hooidonk Ja maar mijn plaatje was ook geëtst, gewoon met beleid doen en goed kijken. Hij hoeft niet nieuw eruit te zien toch? Anders kan je ook een nieuw plaatje kopen en opnieuw beslaan. Absoluut geen schuurpapier gebruiken!
+2
sallander
Dat maakt gewoon dat buiten deze uiterst gedetailleerde revisie die prachtig is om te volgen deze trekker ook nog een flinke emotionele waarde heeft,
hooidonk
@sallander
Ja, deze trekker is voor mij het meest dierbare ding wat er is. Ik heb er veel dierbare herinneringen mee van vroeger.
Ik heb mijn grootvader bijna niet gekend, ik was 4 toen hij overleed. Zo leer ik hem toch een beetje kennen.
roscho
Zit het niet in het verschil tussen DIN-pk (Deutsche Industrie Norm, gemeten aan de wielen of aftakas, dus na de tandwielen en met opgebouwde waterpomp en dynamo), waar ze in Duitsland mee werken en SAE-pk (Society of Automotive Engineers), die aan de kale motor wordt gemeten, rechtstreeks aan de krukas? Mijn Schluter 850 heeft daarom in Duitsland 85 DIN-pk's en in Nederland staat er 100 pk (dus SAE) op het plaatje. De meeste fabrikanten geven het vermogen het liefst in SAE op, die waarde lijkt wat gunstiger.
roscho
@roscho Correctie: DIN: Deutsches Institut für Normung. Zie nl.wikipedia.org/wiki/Paardenkracht/
hooidonk
@roscho

Ja, dat vermoedde ik eerst ook. Maar op een typeplaatje van een TL13, staat 13PS ingevuld.
Andere types werden ook opgeschroefd, dus het zou me niet verbazen als dat bij deze ook gebeurd is.
Maar ik weet het niet zeker, het zou ook het verschil tussen PS en PK kunnen zijn.

(klik om te vergroten)

schluterman
@roscho wij hebben ook een super 850v export met 110pk hoe zit dat dan?
roscho
@schluterman Ik dacht dat de laatste 850's iets meer pk's hadden. Maar dat zal @Schluterfan precies weten. In ieder geval ook hier het verschil tussen DIN en SAE-pk's.
schluterman
@roscho ik heb een gewone super 850v met 85pk een van de laaste 1974 en de export super 850v (super E6600v) met 110pk uit 1972.
Schluterfan
@schluterman

Die 110 slaat op een andere norm, weet zo niet uit het hoofd welke in Frankrijk gebruikt werd. Exporttypes draaien ook 2000 toeren ipv de normale 1800.
schluterman
@Schluterfan 2200 toeren en ik heb hem aan de waterrem gehad 145 pk 💪💪💪 en wij hebben er niks aan gedaan en de zegeltjes hangen nog aan de brandstof pomp

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!