Foto van een Deutz F6L712, vandaag gestart na toch nog een aardige revisie. Voor het starten moesten 2 accu's gebruiken omdat 1 accu niet zwaar genoeg was 😅 De motor liep goed en de oliedruk was goed, alleen rookte cilinder 1 nog net zo hard als voorheen. Dus moet ik effe de cilinderkop eraf halen om te kijken wat het is. Helaas...

Deutz Motoren

Foto van een Deutz F6L712, vandaag gestart na toch nog een aardige revisie. Voor het starten moesten 2 accu's gebruiken omdat 1 accu niet zwaar genoeg was 😅 De motor liep goed en de oliedruk was goed, alleen rookte cilinder 1 nog net zo hard als voorheen. Dus moet ik effe de cilinderkop eraf halen om te kijken wat het is. Helaas...

Reacties

Kramer U800
Onverbrande diesel terwijl de nozzle vervangen is, compressie was 18 bar wat minimaal 20 hoort te zijn maar dat zat er niet ver vanaf. Misschien een klep gebroken, zuigerveren versleten of klepgeleider versleten.

(klik om te vergroten)

JD 2030
@Kramer U800 mss een klepzitting versleten?
Kramer U800
@JD 2030 Zou inderdaad ook kunnen, kop wil ik er toch af halen dus dan gaan we het zien. Zitten sowieso allemaal verschillende koppen op, 3 van een 812, 2 van een 712 en 1 van een 612 waarschijnlijk, dat is deze. Ook pas naderhand gezien...
Schluterfan
Als je een aardige revisie gedaan hebt, geb he toch nieuwe zuigerveren gestoken, of zie ik het verkeerd?
Kramer U800
@Schluterfan Nee, we hebben het blok gekocht omdat het originele blok total loss was, de krukaslagers waren hier niet meer voor te krijgen, de rest van de onderdelen wel omdat alles kats versleten was. Maar dat werd een dure grap, en een andere kopen was goedkoper dus hebben we dat gedaan. Die man zei dat hij "perfect" was, dus niet... Lang verhaal kort: verstuivers hebben we nieuwe nozzles in gezet. En compressie was iets aan de lage kant, uiteindelijk nog 18 bar van weten te maken wat minimaal 20 moet zijn. Klepzitting ingesleten kan heel goed of zuigerveren zijn eraan toe. Ik heb alle keerringen en pakkingen en een hoop afdichtringen vervangen dat bedoel ik met revisie weet niet hoe ik het anders moest verwoorden.
a3vandiejen
Beter nu als dat hij ingebouwd is, komt goed. Is één accu niet genoeg....is toch wel een flinke om zien.
+1
john deere 7810
@a3vandiejen

1150 ah als ik het zo bekijk, eigenlijk hoort zo'n accu het met gemak kunnen.
Kramer U800
@john deere 7810 Ik dacht dat in zo'n grote Varta 170 Amperé was maar dat weet ik niet meer zeker. Met 1 accu kreeg hij hem met geen mogelijkheid door de compressie heen.
john deere 7810
@Kramer U800

how ja, 1150 ampere moet het zijn en 154 ah 😉 Het is een m11 als ik het zo bekijk. Hoeveel liter blok is dit dan? Zo'n ouwe bok van een startmotor vraagt natuurlijk ook veel meer ampere's he. misschien nog een idee om er een 9 volts anker in te zetten 😉
+2
Kramer U800
@john deere 7810 Dan zal dat inderdaad wel, of 170 Ah kan dat? Dit is een 5,1 liter blok met 120 mm slag. Startmotor is helemaal gereviseerd dus zou zo goed moeten zijn 👍 Maar in het voertuig (onder de bestuurdersstoel) is ook echt plaats gemaakt voor 2 van zulke accu's dus zal niet voor niets zo gemaakt zijn.
+2
T6040
@Kramer U800 gewoon 2 accu's in serie en hij vliegt rondt. 😜
+1
Kramer U800
@a3vandiejen Zo is dat, nu gelijk goed aanpakken. Het is echt een beer van een startmotor 😀
roscho
Je zegt dat de motor ter vervanging van een stukgelopen motor is. Hoe was het met de oude motor, startte die ook alleen op 2 accu's? Het is toch geen 24V startmotor, waarbij de 2 accu's met een relais bij het starten tijdelijk in serie worden geschakeld?
Kramer U800
@roscho Sorry, had je reactie niet gezien.

Nee, startmotor is 12V, wij hadden (toen we hem op gingen halen voor het eerst) toen 2 accu's van 12V parallel geschakeld om op 12V te starten. Dat was ook nodig voor een vlotte start, want in de cabine is ook plaats gemaakt voor 2 accu's. Op 1 accu starten zal ook wel gaan alleen heb je een zwaardere nodig die ze vroeger misschien nog niet hadden.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz Motoren ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!