Via deze weg wens ik alle TF'ers prettige Kerstdagen en vooral een gelukkig en gezond 2020!. Foto is geplaatst door Schluterfan op 24-12-2019 om 17:14:48, met 19 reacties.

Schlüter Super 1250 VL Special

Schluterfan
Via deze weg wens ik alle TF'ers prettige Kerstdagen en vooral een gelukkig en gezond 2020!

Reacties

+1
stijn-de-bock
Hetzelfde voor jou ,prachtige schluter blijft dit toch.
+1
Schluterfan
@stijn-de-bock

Foto is al jaar of 10 oud eigenlijk. Nadien nog 1 keer winter foto's kunnen maken met deze, maar daarna geen meer denk ik. Vind ze toch alvast niet. 2 jaar terug kon het wel, maar toen woonde ik al niet meer thuis, en op de locatie waar ik nu woon stonden toen nog geen Schlüter's 😢. Nu gelukkig wel! Wie weet, dat het dit jaar nog eens lukt om met de 950 dit soort foto's te maken.
valmet6400power
@Schluterfan
Dit jaar niet meer ben ik bang, dit decennium ook niet meer 🤭
+1
a3vandiejen
Ook fijne kerstdagen en een gelukkig 2020.
+4
Fine feestdagen voor iedereen , mijn foto is niet echt in het juiste seizoen 😂

(klik om te vergroten)

+1
stijn-de-bock
@schluter jan van samang wel een mooie foto om te plaatsen.
schluterman
Simon van deze kant ook fijne dagen en een gelukkig nieuwjaar
+1
Kramer U800
Eensgelijks! Prachtige Schlüter!
+1
noordhof
Prettige Kerst !
+2
olro 61
Simon, de beste wensen voor 2020, en ik blijf uitkijken naar je foto's en Schlüter verhalen!
+3
NZDairy
Wat is het verschil tussen de verschillende 1250 uitvoeringen?

Wij hebben een nieuwe 1250 gekocht eind jaren 80. alleen rond 1991 zat motor nr2. er al in na 900 uur. bij het begin vond mijn vader het blok niet helemaal goed lopen. "Wij waren de eerste, nog nooit mee gemaakt". Paar Duitsers vanuit de fabriek erbij, hun konden niks vinden, wel wat finetuning gedaan. preventive motor vervangen deden ze niet. Uiteindelijk dus motor kapot. Toen waren ze niet thuis. na veel gezeur en getouwtrek zijn mijn vader en deze toen kleine man naar de fabriek in Duitsland gereden met auto en trailer, wat ze niet willen geven heeft hij gehaald.

Bij aankomst gelijk een kantoor in, erg indrukwekkend voor mij als kleine jongen. met veel hand gebaren en gemopper werd er eindelijk toch een motor op de trailer gezet. Ook nog in de fabriek geweest. Vader maakte toen de opmerking tegen de fabriek director of service bij deze trekkers wel standaard was of optie, die man lachte als een boer met kiespijn.

Service was not included...........

een tijdje voor onze emigratie is de trekker verkocht.

Leuke herinneringen(of toch iets minder) Helaas kan ik er niet meer met me vader over praten.
@NZDairy het begint bij 1250 zelf dat is de oudste model (bauhrei )en die werden opgevold door andere dus dan was het 1251 ->1252->1253 en zo ging het tot 1270, ze werden telkens bij ieder model (bauhrei ) gemoderniseerd , zo gaat dat bij al de schluters vanaf bouwjaar 63 werd het zo al gedaan
+2
Schluterfan
@NZDairy

Veel aanpassingen onderging de motor in de 1250 niet. Daar lag standaard al vanaf het begin (1968) de SDM motor in, met een boring van 110. Wel werden er vanaf 81 en 85 andere brandstofpompen op gebouwd. In 81 werden er ook andere verstuivers gemonteerd die 240bar gaven ipv van 200 ervoor. Vanaf 80 kwam de 1250 er ook als Special met 112 boring. Hierin liggen ook andere verstuivers in dan bij een gewone 1250.

Het enige echte probleem dat wel "eens" wil opduiken is her kapotlopen van de ketting van de oliesmeerpomp. Maar dat is voor alle Schlüter motoren uit de SD en SDM serie. Verder zijn het eigenlijk goede motoren met het verschil dat de 112 boring misschien iets gevoeliger zijn aan de koppakking. En als er andere problemen opduiken zijn ze vooral te wijten aan slijtage, wat bij andere merken net zo is.

Wat was het probleem bij jullie? Liep het blok vast?

Ik sprak eens een Duitser die ook een 1250 heeft, een van ik dacht 92 of 93, die op 3000u tijd meerdere keren een vriesplaatje uit het blok had. En telkens dezelfde ter hoogte van de waterpomp. Probleem vonden ze bij Schlüter in eerste instantie ook niet direct, maar sinds de laatste herstelling blijft hij wel goed.

Hoor nog wel eens zeggen dat de laatste motoren op een of andere manier kwalitatief minder leken. Hoe dat komt weet ik zelf ook niet echt. Echt verder ontwikkelen aan de motoren werd er in die tijd zeker al niet meer gedaan. Toen lagen de normen ook zo hoog niet als nu. En de goede ervaringen die ze toen met de MAN motoren hadden zal daar ook voor een stuk tussen gezeten hebben denk ik. Je hebt er die de urenteller 2 keer rond krijgen zonder revisie, maar ook zoals in jullie gevak dan na 900u problemen hebben. De motoren schenen echt goed en zwaar getest te zijn geweest voor ze ingebouwd werden.

Dat ze niet zo snel zomaar garantie gaven of een andere motor inbouwden is mij wel bekend. En dan kwam dat meestal doordat het moeilijk te bewijzen viel of het een fabrieksfout was, of het probleem veroorzaakt werd door diegene achter het stuur zat of met de steeksleutel in de hand.
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
Het enige echte probleem dat wel "eens" wil opduiken is her kapotlopen van de ketting van de oliesmeerpomp.

En van de 8-cilinders schijnt de krukas nog wel eens te breken. Ik weet niet of dat verband houdt met het niet op tijd vervangen van de krukasdemper, bij de riempoelies voor de motor of dat daar een ongewenste resonantie in zat, waardoor de boel brak. Als bij zo'n kameel de krukas breekt, kump't oe smerig in de knippe.
olro 61
@Schluterfan Ik heb ook wel eens gelezen dat er gefluisterd werd dat de machines bij Schlüter die de motoren maakte,door de jaren heen zo verouderden, dat de toleranties niet meer zo nauwkeurig waren, als zou moeten...
Schluterfan
@olro 61

Daar verschiet ik niet van. Het was daar opt laatste een ouwe boel denk ik. Heb altijd mer de gedachte gezeten dat ze beter het geld in een moderner machinepark en een grotere doorontwikkeling van Super en Compact hadden moeten steken. Maar de prioriteiten toen lagen gewoon anders.
+2
roscho
Die grote Schlüters zijn net bussen. Als je ze ziet rijden op een trekkerdag, dan zit/staat er altijd een macht volk op. Het verbaast mij elke keer weer dat er geen mensen verdwijnen tussen de opstap en die machtige wielen. Ik kan me voorstellen dat je kleine kinderen of je vriendin meeneemt in de cabine, maar waarom daar nou alle belangstellenden inclusief de organisator en de burgemeester op de treeplanken mee moeten rijden, ziet ik niet zo.
Schluterfan
@roscho

Vandaar dat ze vanaf '91 standaard de lange achterspatborden hadden lijkt mij 😅

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1250 VL Special ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!