Foto van een Schlüter Onbekend op Feldtag 1996, Eifel. Foto is geplaatst door roscho op 26-12-2019 om 15:57:17, met 22 reacties.

Schlüter Onbekend

roscho
Foto van een Schlüter Onbekend op Feldtag 1996, Eifel

Reacties

schluterman
Een van de laaste schlüters
MaxxuM4ever
@schluterman dacht dat er voor u of @schluter jan van samang geen onbekende schluters meer waren?
schluterman
@MaxxuM4ever nou er lopen er toch nog rond die ik nog nooit heb gezien
+1
@schluterman ik kan daar bij aansluiten 😂 voornamelijk prototypes
MaxxuM4ever
@schluter jan van samang is dat ook deels de oorzaak van de ondergang van schluter? Veel prototypes en kleine series waardoor ontwilkkel kosten lastig terug te verdienen waren?
+5
roscho
@MaxxuM4ever Veel ontwikkelingskosten, maar ook handgemaakt. Twee monteurs sleutelden de hele trekker in elkaar en op de "Tractorbrief" staan dan ook de namen van die monteurs. Verder heeft Schlüter veel te lang geprobeerd zelfstandig te zijn. Toen andere merken al lang motorblokken en versnellingbakken van elkaar kochten, ging Schlüter alleen door, mogelijk ook omdat ze de kwaliteit van die anderen niet vertrouwden. Als in Duitsland een Schlüter en een JD naast elkaar staan, spreekt men van een "Blechkolos" en een "Plastikhaufen". Verder wilde men heel graag een CVT-bak inbouwen, maar uiteindelijk wou ZF ze niet produceren, waarschijnlijk omdat het om te kleine aantallen ging. Het enige prototype met CVT is later verkocht aan ZF, zodat men daar ermee kon experimenteren. Intussen waren er ook andere merken die zover waren en de bakken van ZF wilden inbouwen, maar Schlüter kon ze niet meer kopen.
Het gevoel voor degelijkheid en kwaliteit d.m.v. stuksproductie leidde ertoe dat Schlüters schrikbarend duur werden.
Daarnaast kwam nog dat in de jaren '80 sprake was van uitbreiding van luchthaven München, waarbij de Schüterfabriek (Freising) in de weg stond. Men moest daar weg en heeft, net na het vallen van het ijzeren gordijn, nog geprobeerd om het nieuwste type, de Eurotrac, in Schönebeck te laten produceren. Er wordt gezegd dat die oostblokarbeiders nog wel eens een steekje lieten vallen en uiteindelijk is dat niks geworden.
Die luchthaven-uitbreiding is er nooit gekomen, maar de fabriek was toen al dicht.
De gietmallen en het overschot aan materialen werden opgekocht door Michael Egelseer en incidenteel zijn ook na de sluiting nog Schlüters verkocht, gemaakt van restonderdelen en nieuwgegoten delen. De laatste Schlüters werden, denk ik zo rond 1997 verkocht. Nu heeft Egelseer nog steeds een groot onderdelenmagazijn.
De werknemers van de oude fabriek in Freising hebben zich verspreid door Duitsland naar andere mechanisatiebedrijven, sommige begonnen voor zichzelf. Het schijnt dat Stefan Had (schlueter-ersatzteile.de/) en Jensen (schlueter-traktoren.de/) ex-werknemers van Schlüter waren. Ook in Fröndenberg (bij Dortmund) en Fulda zaten bedrijven van ex-werknemers. Bij velen is de onderlinge band er nog steeds. Toen ik jaren geleden eens in Fröndenberg kwam, was men daar helemaal van de wijs omdat een andere ex-werknemer overleden was.
Veel van deze bedrijven zijn nu Valmet-dealers.
+1
schluterman
@roscho mooie informatie die je nooit meer hoort 👍
@roscho ja dat is een mooie theorie , bij mijn weten is er in 2004 een euro trac gemaakt bij egelsheer ik heb er denk ik is een foto van gezien , volgens mijn vader kwam het stoppen van de fabriek door geen verdaelers hij zij mij altijd als je een schluter wou dat je die bij freising moest bestellen aan de fabriek , maar of dat waar is weet ik niet , of de gietmalle behoude zijn weet ik niet , mijn vader heeft vroeger toen de fabriek gesloten was een tegel uit de muur gebroken en die hangt hier thuis in de keuken we hebben er een schluter embleem in geschroeft van de 1ste s serie , ik ken zo ook andere mensen die een steen of iets van de fabriek hebben , dan zeggen ze dat die steen heeft alle schluters zien voorbij gaan 😂 wat eigelijk wel waar is
roscho
@schluter jan van samang Geen verdelers (wij zeggen dealers) zou ook kunnen hebben meegeholpen. Heb je geen dealers, dan heb je ook geen verkopers en lang niet iedereen durft zo maar een Schlüter rechtstreeks bij de fabriek te bestellen. En die Eurotrac van 2004 kan ook best kloppen, op speciale bestelling kon alles, als je maar dik betaalde.
Schluterfan
@roscho

De prijs van een nieuwe Euro Trac bij Egelseer was minder dan een nieuwe begin de jaren 90 uit Freising. Een 2000LS kostte in november '93, in Belgie zo'n 125.000Euro, zonder opties, zonder BTW. Die van Egelseer draaide rond de 100.000.
+1
Schluterfan
@roscho

Kleine correctie. Stefan Had was inderdaad een voormalig medewerker van Schlüter. Ik ken Stefan ondertussen persoonlijk, en die mens heeft een kennis om U tegen te zeggen. Begon zijn carriere bij Schlüter als monteur, om door te groeien naar buitendienst monteur en zo later toen de deuren in Freising dicht gingen zelf een bedrijf te starten dat Schlüter servicing en alles er rond doet. Dat zijn bedrijf goed draait, op eigenlijk alleen Schlüter service, restauratie en onderdelen blijkt eruit dat hij, ik dacht, zo'n 5 man in dienst heeft.

Dat Jensen bij Schlüter gewerkt heeft lijkt mij sterk, omdat die helemaal aan de andere kant van Duitsland woont. Wat wel zeker kan is dat hij in de tijden dat er nog trekkers uit de fabriek rolden, dealer was. Tenzij die een verre verhuis erop zitten heeft. Maar het is het eerste wat ik er dan van hoor.
Egelseer is voorgevloeit uit Kraus Traktoren, een voormalige grote dealer van Schlüter. Die hebben al een band met Schlüter die ver terug gaat in de jaren 50.
De vestiging van Fröndenberg was een onderdeel van Egelseer. Het overleden waar jij het over hebt, is het overlijden van Michael Egelseer zelf. Het onderdelenmagazijn zat vroeger in Aufkirchen (ik dacht zo'n 80km van Nurnberg vandaan), dat is ondertussen verhuist naar Nurnberg, waar een compleet nieuwe vestiging uit de grond is gestamt. Dé man bij Egelseer, naast wijlen Michael zelf, is daar Hans Prinner. Enkele jaren terug ook mee gesproken. Zelfde verhaal als bij Stefan Had, jaren lange dienst bij Schlüter, en dat blijven doen tot het woord Pensioen uitgesproken word. Toen ik hem sprak, sprak hij over op pensioen gaan, alleen weet ik niet of dat ondertussen ook al zo is. Ik kan verhaaltjes schrijven, maar wat mannen zoals Hans Prinner en Stefan Had te vertellen hebben, daar sta ik zelf soms ook van te kijken! En het is voor een liefhebber zoals mij dan ook op een of andere manier een eer, de kans te krijgen om met zulke mensen te kunnen spreken. Daar word je pas wijzer van.

Over Valtra dealers, zowel Egelseer, als Weihsweiler zijn Valtra dealer. Weihsweiler was,en is nog steeds een uitstekend service en onderdelenpunt voor de Schlüter liefhebbers uit België, Nederland en Luxemburg. Het is zelfs zo dat je bij Had of Egelseer onderdelen kan laten bestellen, en om de verzendkosten te drukken je deze bij Weihsweiler kan laten leveren, om ze daar zelf op te halen.
+1
Gavrie Willemsen
@roscho prachtig verhaal…..je zou er zo een traan 😢 bij wegpinken…..
+1
olro 61
Dit is een prototype Schlüter Super 1700 LS met een MAN motor, gebouwd door Egelseer in 1998.
+1
schluterman
@olro 61 of een super 2000ls die zijn toch samen geproduceerd bij egelseer
+1
olro 61
@schluterman Dat zou ook kunnen...
Schluterfan
@schluterman

Nee, er is maar 1 Super van Egelseer. Oorspronkele opgebouwd als Super 1700LS, maar later aangepast naar 2000LS. Heb mij eens laten vertellen dat hij ondertussen ook wel meer dan 200pk op de stomp doet...
MaxxuM4ever
@olro 61 mooi met die schluters, er is altijd wel iemand die hem kent.
+1
florisrobben
Wederom een mooi verhaal over een prachtige tractor
+2
Schluterfan
Die theorie van de fabriek stel ik ook nog een stukje bij.

Dat van de uitbreiding van de luchthaven is ook nieuw voor mij.

Bij onderzoek van de fabriek eind de jaren 80 bleek eruit dat Schlüter onderandere een nieuwe zuiveringsinstallatie moest bouwen, of de huidige brengen naar de toen huidige stand der techniek en eisen ivm milieu. Ook de gieterij was heel erg verouderd en de kosten voor een nieuwe zuiveringsinstallatie en een nieuwe gieterij waren zo hoog, dat Schlüter besloot de gieterij te sluiten.
Omdat de gieterij dicht ging, kwamen de ruimtes waar Schlüter de houten mallen maakte, vrij. Daar werd de afdeling "Versuchsbau" in gevestigd, vanaf dan werden daar de prototypes gebouwd. Dat kwam ook doordat Schlüter toen ook al Gut Schlüterhof had moeten afstaan, om de kosten die de Euro Trac met zich meebracht (oa de patentkosten voor de Euro Trac CVT, maar ook de complete ontwikkeling van de toen zogenaamde "Schlüter Trac", die later Euro Trac als naam kreeg) te kunnen dekken.
Toen Schlüter uitkeek om de oude fabriek te moderniseren kwam de stad Freising in opspraak, omdat een moderne fabriek het oude zicht van Freising geen goed zou doen. Een nieuwe fabriek bouwen op een andere locatie werd ook over nagedacht, maar waarom dat niet doorging weet ik niet. Misschien inderdaad voor de uitbreiding van de luchthaven.
Ik ben nog in afwachting van het boek "Jahrbuch 2020", daarin heeft Manfred Hierhager de hele geschiedenis van de fabriek, die beter bekent stond als "Schlüter Werke III" uit de doeken doet. Het antwoord staat hoogstwaarschijnlijk ook daarin.

Schlüter zocht in de jaren 80 trouwens al een partner om samen trekkers te kunnen produceren, maar de geschikte werd niet echt gevonden, alhoewel toen BMW als eventuele partner werd aangeduid.

Jammer genoeg kwam Schlüter in handen van de zogenaamde Oost Duitse "Treuhand". Wat toen als "toekomst" aanzien werd, werd uiteindelijk het einde.
+1
roscho
@Schluterfan Dank je voor de prima aanvulling/correctie. Ik vermoed dat de verhalen langs verschillende kanalen rondgingen en dat in de vertellingen de accenten anders gelegd werden of zelfs eigen versies ontstonden, waardoor uiteindelijk verschillende verhalen ontstonden. Mijn info komt vooral uit DLG-bladen en van een kennis die over die artikelen vertelde. Tijd: tussen 1980 en 1990.
+3
Schluterfan
@roscho

Haha, ja geen probleem hoor. Er word zo wel veel verteld in het milieu. Als je moest weten hoeveel keer ik al gehoord heb dat een of andere fabriek erop aast om zelf nieuwe Schlüter's te gaan bouwen... Verhalen zijn er, en dat ze op een gegeven moment hun eigen leven gaan lijden is eigenlijk niet meer dan normaal. Soms weet ik iets al 10 jaar of langer, en dan ineens hoor je van een bron die heel dicht bij het geheel "Schlüter" stond iets vertellen dat er goed op lijkt, maar meer staaft met de werkelijkheid dan wat je zelf weet.

Pak een jaar of 10 terug, als je mensen vroeg wat er met Schlüter gebeurt is, zou bijna iedereen gezegt hebben; "failliet". Terwijl er nooit over een faillissement gesproken is.

De info die in de vakbladen staat, klopt trouwens ook niet altijd. Trekker schreef een tijd terug een artikel over een 1250, en ondanks dat er van dat type info zat te vinden is op het Internet, stonden er fouten in. Dan heb ik soms wel eens zin om de redactie op de hoogte te brengen haha.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Schlüter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!