Schlüter Onbekend
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de machines van Schlüter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dat van de uitbreiding van de luchthaven is ook nieuw voor mij.
Bij onderzoek van de fabriek eind de jaren 80 bleek eruit dat Schlüter onderandere een nieuwe zuiveringsinstallatie moest bouwen, of de huidige brengen naar de toen huidige stand der techniek en eisen ivm milieu. Ook de gieterij was heel erg verouderd en de kosten voor een nieuwe zuiveringsinstallatie en een nieuwe gieterij waren zo hoog, dat Schlüter besloot de gieterij te sluiten.
Omdat de gieterij dicht ging, kwamen de ruimtes waar Schlüter de houten mallen maakte, vrij. Daar werd de afdeling "Versuchsbau" in gevestigd, vanaf dan werden daar de prototypes gebouwd. Dat kwam ook doordat Schlüter toen ook al Gut Schlüterhof had moeten afstaan, om de kosten die de Euro Trac met zich meebracht (oa de patentkosten voor de Euro Trac CVT, maar ook de complete ontwikkeling van de toen zogenaamde "Schlüter Trac", die later Euro Trac als naam kreeg) te kunnen dekken.
Toen Schlüter uitkeek om de oude fabriek te moderniseren kwam de stad Freising in opspraak, omdat een moderne fabriek het oude zicht van Freising geen goed zou doen. Een nieuwe fabriek bouwen op een andere locatie werd ook over nagedacht, maar waarom dat niet doorging weet ik niet. Misschien inderdaad voor de uitbreiding van de luchthaven.
Ik ben nog in afwachting van het boek "Jahrbuch 2020", daarin heeft Manfred Hierhager de hele geschiedenis van de fabriek, die beter bekent stond als "Schlüter Werke III" uit de doeken doet. Het antwoord staat hoogstwaarschijnlijk ook daarin.
Schlüter zocht in de jaren 80 trouwens al een partner om samen trekkers te kunnen produceren, maar de geschikte werd niet echt gevonden, alhoewel toen BMW als eventuele partner werd aangeduid.
Jammer genoeg kwam Schlüter in handen van de zogenaamde Oost Duitse "Treuhand". Wat toen als "toekomst" aanzien werd, werd uiteindelijk het einde.