Foto van een Zelfbouw Oprijwagen, hij is zo goed als klaar dus vanavond de IHI 45N er op gezet. Ben er wijs mee, haha

Zelfbouw Oprijwagen

marcel-pek
Foto van een Zelfbouw Oprijwagen, hij is zo goed als klaar dus vanavond de IHI 45N er op gezet. Ben er wijs mee, haha

Reacties

+1
eicher4048driver
Knap gemaakt! Ga je plezier van hebben!! Hoe zit het met het geld dat je eraan besteed hebt? Valt de totaalkost mee of toch onderschat?
marcel-pek
@eicher4048driver totale kosten valt nog mee, het kost natuurlijk zat maar minder al zou je ergens een oprijwagen kopen. Assen hadden we nog legge, banden koste 900, ijzer 3000, verlichting enzo 300, laten stralen en spuiten 900, en dan je uren er nog bij rekenen.
+2
Saeghershof
Rampen met de hand open teleggen?
marcel-pek
@Saeghershof ja is goed te doen en is zeker zo snel als hydraulisch.
+1
wim-same
@Saeghershof Ik zou ze mooi hydraulisch maken.
marcel-pek
@wim-same ja is ook mooi, kan altijd nog maar dit bevalt me zeker zo goed;)
+1
wim-same
@marcel-pek Vroeger hadden wij het ook zo hoor, maar nu ik ouder word ben toch wel blij met hydraulische oprij bruggen.
marcel-pek
@wim-same oké ja kan het begrijpen ja haha
+1
wim-same
@marcel-pek Wat ik wel heel mooi vind bij jou IHI is, dat dit een rups kraantje is met achterlichten. Dat mis ik wel op mijn Kubota.
+1
marcel-pek
@wim-same toen ik de IHI gekocht heb zat er zo weinig licht op, nu overal led lampen opgezet en inderdaad achterlampies erop gemaakt.
+2
radium45
@wim-same Nu je dit zo benoemd wel vreemd eigenlijk dat een rupskraan geen straatverlichting heeft. Duizenden van die dingen staan 99% van de tijd langs of op een openbare weg. Zo werd ik ook al eens bijna weggestuurd door lui van Volker Wessels omdat ik geen zwaailamp op mijn Kubota had. Prima, zeg ik. Dan hoop ik dat je de bats goed in orde hebt en wilde weer wegrijden... Voor deze keer vonden ze het goed. Maar die lui hadden wel gelijk eigenlijk.
wim-same
@radium45 Ja klopt, ik vind het dom dat die dingen geen achter lichten hebben. Je rijd of staat zoveel op de openbare weg.
+1
dennisbouter
@wim-same @radium45 eigenlijk vind ik het niet zo vreemd dat je met een rupskraan geen verlichting hebt(takeuchi heeft het wel), een mobiele rijd door het verkeer op openbare weg, met rups sta je netjes tussen de afzetting daar heb je dus geen verlichting nodig, staat die afzetting er niet dan heeft de opdrachgever het niet goed geregeld.
+2
wim-same
@dennisbouter Ik weet niet hoe het met jou is, maat ik moet 's morgens nog wel naar de afzetting toerijden. en ook wel eens iets halen uit een opslagcontainer. Dan rups je toch over de openbare weg.
dennisbouter
@wim-same daar is de zwaailamp voor en iets halen uit de container dat is nou precies waar een rups niet voor gemaakt is, je voldoet niet aan de wet qua reflectoren verlichting en afgeknotte driehoek, en daar zullen 2 lampjes op de motorkap geen verschil in maken, dat zijn zaken waar je achter komt als er een keer wat gebeurt, hoe het dan precies moet weet ik niet maar waarschijnlijk met 2 verkeersregelaars of grondwerkers of iets dergelijks, maar hoe ik het doe: gewoon zwaailamp aan en rijden al is het 2 kilometer
+2
sallander
@radium45 kwam voor onderhoud in een fabriek in Vaassen, ik zag één en al huishoudtrapjes, ontbrekende relingen en huis tuin en keukenverlengsnoeren. Gingen ze problemen maken dat er geen logo op mijn werkbroek stond, schijnt een dingetje te zijn...🙄
jehan
@sallander wat zeg je me nou over dat logo ..is toch niet normaal zeg
sallander
@jehan schijnt iets te maken te hebben met de herkenbaarheid van ingehuurd personeel, een bedrijfslogo op je werkbroek is daar een onderdeel van. Volgens mij meer iets bij Amerikaanse bedrijven.
jehan
@sallander oke op die manier ..ja kan dan ook maar zo zijn dat er gehuurd personeel komt van bedrijf die je niet op de plas wilt hebben
+2
a3vandiejen
Mag je best trots op zijn.
+4
deufi
Mooi gemaakt! Nu zeker nog railing aan de zijkant erop lassen, zodat de IHI niet van de kar af glijdt?
+2
wim-same
@deufi wat dacht je gewoon met spanbanden vast zetten.
deufi
@wim-same In praktijk wordt dat weinig gedaan. Als wij hier de kraan op de kar zetten en even een paar honderd meter naar het land rijden, dan wordt deze niet vastgezet, dat kost iedere keer relatief veel tijd. Railing op de kar is dan ideaal, dan is dat niet nodig.
+2
wim-same
@deufi Maar over de openbare weg.??? De bekeuringen zijn hoog.
deufi
@wim-same Alleen in de polder 100 meter van het land naar huis met 15 km per uur kan prima, dan kan er met een railing niets gebeuren.
+1
Fast Eddy
@deufi

Het is maar net hoe je hem vast zet. Met 1 spanband staat hij meestal vast genoeg om met beleid een klein stukje te rijden. Wat ik ook nog wel eens deed waren hele korte spanden onder de looprol. Als je dan een kant naar voren en een kant naar achter spant staat hij ook vast.
+1
deufi
@wim-same De railing is bij ons overigens ook niet primair voor het vervoeren (dat is maar bijkomstigheid op korte afstand), maar ook bij het oprijden op de kar. Als de kar net iets schuin staat en de rupsen zijn modderig, dan schuift de kraan als het tegenzit zo zijwaarts de kar af. Een railing voorkomt dat.
+2
wim-same
@deufi Zelfs grote diepladers hebben geen railing omdat de kranen vaak breder zijn dan de laadbak. Maar ik heb vooraan wel schotjes waar de bakken tussen staan, maar verder naar achteren niet meer. Railing is lastig met andere dingen laden en vervoeren, zoals een pellet die je met de pelletvorken erop zet, maar de bak is ook lastiger schoon te schuiven.
+1
deufi
@wim-same daar heb je gelijk in. Wij gebruiken de kar alleen voor de kraan, dus dan kan het prima. Railing die je er uit kan tillen zou een alternatief kunnen zijn om ook voor andere doeleinden geschikt te kunnen zijn.
Het is overigens alleen een goed bedoelde tip, op basis van ca 20 jaar praktijk ervaring.
+1
jehan
@deufi juist en dan ook nog een gereedschap bak er onder aan maken
+1
marcel-pek
@deufi nee komt er niet op, zit bij mij alleen maar in de weg effe sjorbandje dr om en glijd nooit meer weg.
Gavrie Willemsen
Bij ons in België mag je geen zelfgebouwd spul op de openbare weg brengen. Alles moet hier papieren hebben....
eicher4048driver
@Gavrie Willemsen Spijtig genoeg wel ja.. Anders bouwde ik mijn kipkar en hooiwagens ook wel zelf... Op zich misschien ook niet zo verkeerd, te zien aan het aantal gammele zelfbouw aanhangwagens je op de autosnelweg tegen kwam 10 jaar terug
+1
Krispax
@eicher4048driver een remork max 750kg mag je nog altijd zelf bouwen en de autosnelweg mee op hoor. Er rijden hier ook nog genoeg zelfbouw landbouw wagens rond inclusief wij zelf. Maar als ik nu iets zou aanschaffen zou ik er ook papieren bijwillen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zelfbouw Oprijwagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!