Foto van een Zelfbouw Oprijwagen, zo goed als klaar. Nu kijken of de Fendt hem de dijk op krijgt, als die boven komt ga ik een remventiel op de trekker maken.

Zelfbouw Oprijwagen

marcel-pek
Foto van een Zelfbouw Oprijwagen, zo goed als klaar. Nu kijken of de Fendt hem de dijk op krijgt, als die boven komt ga ik een remventiel op de trekker maken.

Reacties

+2
stijn-de-bock
Mooie combinatie.
Gavrie Willemsen
Is dat geen heel grote vracht voor een vrij kleine trekkers?
+2
T930
@Gavrie Willemsen dat gevoel kreeg ik ook maar hij zal het wel kunnen trekken anders had hij nooit zo een wagen gebouwd
+1
Piet1960
Heb je een haakse stoep naar de dijk of meer schuin lopende, dat scheelt nogal iets.
+1
wim-same
@Piet1960 En vooral met remmen. brrrrr. Ervaring mee.
marcel-pek
@Piet1960 schuin lopend, dat scheelt zeker.
+1
gertdl
@Gavrie Willemsen die trekkertjes kunnen redelijk wat hebben... heb veel met de 207 gereden en zijn heel sterke trekkertjes.
Gavrie Willemsen
@gertdl zijn die niet onstabiel omdat ze zo smal zijn?
+1
T6040
@Gavrie Willemsen Je moet er niet te veel aan gaan trekken want dan gaat het fout. 😂 Fruitteler hier in de buurt zat vast met een wagen met appels of ik hem even uit wilde trekken. Mijn trekhaak zat wat hoog en bij hem laag aan de neus. Drie keer raden wat er dan gebeurt.
+2
gertdl
@Gavrie Willemsen ik heb op mijn vorig werk 7 jaar loonwerk in de serres gedaan met die ingekorte 207 modellen. die spitmachines en profileermachines die er achter hingen waren loodzwaar en als je dan in de serre het betonpad moest opkomen dat soms 20 cm hoger lag dan de grond was het dikwijls in 1ste baan, spuitgas en op de rem haaks het betonpad op. de trekkertjes stonden vaak genoeg op 1 achterwiel terwijl de rest ergens in de lucht zweefde. heb er nooit eentje op zen kant gehad.

natuurlijk is dit verhaal met zo een dieplader anders, als deze begint te duwen en je krijgt hem niet gestopt dan krijg je die 250 wel op zijn zij... maar datzelfde zal even snel gebeuren wanneer je daar een zelfde gewichtklasse brede trekker voor zet. wil maar zeggen ze staan stevig op hun bandjes voor een smalspoor te zijn. ook van trekvermogen zie ik hier geen probleem en gaat die met die kraan gewoon rijden.

zet er voor de veiligheid een remventiel op, en deze 250 rijdt met die wagen overal rond zoals een andere 50-60-70 pk trekker dat zou doen.
Gavrie Willemsen
@gertdl dank voor de reactie. Ik heb nog nooit zelf met een smalspoor gereden.....
sallander
@gertdl een "gewone" Fendt 306 weegt toch bijna t dubbele van deze, dat vind ik nogal een aanzienlijk verschil. Zolang als er geen onverwachtse dingen gebeuren zal t wel gaan maar dat heb je niet altijd zelf in de hand. Ga je met deze combinatie de weg op dan neem je toch een bepaald risico, ik zou dat niet willen.
+2
wim-same
@sallander Als vooral de remmen maar goed zijn, Ook al zou hij een helling niet kunnen nemen, kan je hem dan nog toppen met de remmen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat deze trekker hem gewoon meeneemt naar boven op de stoep hoor. Mensen die stoepen gewend zijn weten ook wel hoe ze een stoep moeten nemen.
sallander
@wim-same t remmen geloof ik nog wel een keer hoewel de assen star bevestigt zijn en er maar 1 as geremd is, maar je hebt er geen gewicht voor staan
wim-same
@sallander 2/3 deel van de kraan staat voor de assen, dus de gewichts verdeling is goed. Ik had ook liever twee assen geremd gehad. Starre assen zijn in dit geval beter. Met het oprijden tilt hij de trekker minder op, want dit gaat over de achterste as. Over de weg maakt het niet meer uit.
sallander
@wim-same 2 starre assen zonder vering of pendelmogelijkheid is een constructie die geen enkele fabrikant ooit zal toepassen. En jij zegt dat dat beter is? Dan heb je t echt niet begrepen
wim-same
@sallander Ik zeg dat het alleen maar voordelen heb bij het oprijden. Ben het met je eens, ik zou het zelf ook niet maken. dan liever een as stabilisator voor het oprijden of een steunpoot achter. Schommel assen zijn altijd beter uiteraard. en dat verdeeld de remkracht ook veel beter. Met twee starre assen heb je nooit een goede remkracht veredeling.
+1
sallander
@wim-same dat bedoel ik, het is een beetje alles bij elkaar. Vreemde asconstructie, 1 as geremd, pittg kraantje erop en een licht en smal trekkertje er voor.
wim-same
@sallander Het is ongeveer als ik het inschat 6 ton wat dit trekkertje moet trekken. 3 X het eigen gewicht, mits goed geremd moet kunnen. Gewichts verdeling is uiteraard ook heel belangrijk.
sallander
@wim-same dat is wel een beetje laag ingeschat
dennisbouter
@sallander de kraan zou 5 ton wegen de kar 1 a 1,5 ? Of ben ik dan heel positief
sallander
@dennisbouter de kraan rijklaar met bak reken op 5 ton en de kar 2 ton, dan zit je al op 7.....
wim-same
@sallander De kraan weegt 4,5 ton, en als ik de wagen op 1,5 ton schat zit ik er niet ver naast hoor. Ik zie bij de kraan ook geen extra bakken. ( en de rupsen zijn schoon ).
dennisbouter
@wim-same mijn volvo 55 weegt op het plaatje 5480 op de weegbrug 6300
wim-same
@sallander Maar, er zijn wel puntjes op aan te merken.
+1
sallander
@wim-same als je per ongeluk iets te snel over een drempel rijd wil je niet weten wat er kan gebeuren, t feit dat er een heel licht trekkertje voor staat maakt dat risico alleen maar groter
gertdl
@sallander als de kar goed geremd is durf ik hier perfect mee rond rijden. achter mijn 308 hangt ook soms 28 ton achter als de kipper goed geladen is, en als die kar dan technish goed remt is er niks aan de hand. trekken doen ze het ( daar zijn ze voor gemaakt om te trekken) en als het boeltje ook stopt is er weinig probleem.
wim-same
@gertdl 28 ton achter een 308 is toch nog wel iets anders hoor. Dan heb ik toch ook wel mijn bedenkingen.
jasper-santing0
@wim-same in Staphorst hangen ze een 30 kuub transporttank achter een 305 ls 🤣😂💪💪 Dus dat kan zat
+1
wim-same
@jasper-santing0 ha ha, ja Staphorst. maar ja, soms moet er eerst wet en regelgeving komen voor het verstand open gaat. Ik heb vroeger ook wel eens op een spoorweg overgang gehangen met een dieplader met een kraan van 17 ton, dus zo.n 24 ton totaal gewicht, waar ik niet overheen kon komen. Ëen buurman die het zag heeft mij er met zijn trekker overheen geduwd, en toen ik er overheen was heeft hij zij trekker er voor gereden om eventueel het remmen op te vangen. Ik heb deze kraan later nooit meer zelf verzet.
jasper-santing0
@wim-same Gingen er ook gewoon mee de viaduct bij de Intratuin bij meppel mee over 💪💪

Spul zou allemaal wel goed geremd zijn maar viaduct over ging die nooit zo hard haha. Later stond er foto op en zelfde tank veel grotere trekker ervoor dat die geschaard was. Met 305 ervoor pasten ze wel goed op haha.

Daar ben je ook mooi klaar mee op het spoor 🙈 kon je ook niet meer achteruit?
wim-same
@jasper-santing0 En het viaduct bij de Intratuin in Meppel is best wel pittig hoor. Ja. Bij was het tegen een helling op eerst een enkel spoor, en 15 meter verder en 1,5 meter hoger nog een dubbel spoor. Dus levens gevaarlijk als je hem niet meer kon houden. Nu ook viaducten geworden, maar toen levens gevaarlijk. Maar ik praat ook over de tijd dat er eigenljk nog geen goed aanhang wagen remmen waren.
+1
jasper-santing0
@wim-same haha ja daarom dat ging ook nooit zo snel als die daarover ging 😂💪 Dat was altijd mooi werk aan school daar zag je nog is wat😜😜

Ja dan heb je wel een probleem maar goed dat die buurman erwas🙈👍👍
+1
gertdl
@wim-same gaat vanzelf, heeft die deugd van om eens lekker een pluimpje achter te laten.
T930
@sallander volgens mij zijn die 250 fendt's ook nog aardig aan de prijs tenzij je echt zo een smalspoor nodig hebt had ik hem ingeruild op iets groters dan voel ik met toch iets comfortabeler en veiliger met zo een transport
maar dat neemt niet weg dat het een er makkelijk inzetbare en goede tractor kan zijn.
+2
sallander
@T930 hij heeft fruitteelt dus dan ben je echt wel deze trekkers nodig. Gewoon maar heel rustig aan doen dan zal t wel gaan
+2
T930
@sallander ja in dat geval, ach het zal wel meevallen en als je al lange tijd op zo een smalspoor tractor rijd weet je ook wel ongeveer hoe je daarmee omgaat. in iedergeval een speciale combinatie die je zeker niet elke dag ziet rijden 😁
marcel-pek
@T930 ja klopt smalspoor trekkers en vooral Fendt zijn duur, zou mooi zijn als deze trekker het werk kan doen. Een brede trekker is wel mooi en beter voor zo'n kar maar voor de rest hebben we er geen werk voor.
+2
T930
@marcel-pek nee ik weet dat fendt duur is en ook een goede trekker maar je hebt helemaal gelijk ik wist alleen niet dat je in de fruitteelt zat 😂 en dan is een breedspoor tractor puur hobby en niet nodig terwijl je een tractor hebt die het waarschijnlijk prima kan.
+1
marcel-pek
@T930 ja inderdaad haha, wij willen niet anders dan FENDT hoor 😉
+1
wim-same
@marcel-pek Het merk maakt in dit geval niet uit hoor Marcel.
marcel-pek
@wim-same haha sorry☺
+1
wim-same
@marcel-pek Al ben ik genoeg keren bij jullie langs gekomen met een ander merk. ha ha
+1
marcel-pek
@wim-same haha mooi!
+1
T930
@marcel-pek naja soms is even bij een ander merk kijken ook goed hoor 😂 heeft jullie 250 al veel uur gelopen ?
+1
marcel-pek
@T930 de 250 heb ik met 14400 h gekocht en opgeknapt, motor en versnellingsbak weinig aan gedaan, vooral het uiterlijk moest er veel aan gebeuren hij zit nu op 14700 ofzo heb hem 2 jaar ongeveer en bevalt goed, net als de 260 van mn vader die doet het ook super en heeft bijna 12000 uur.
+1
T930
@marcel-pek mooi hoor 2 fendt's een tractor gebruikt kopen en dan opknappen vind ik altijd beter dan een nieuwe kopen je weet dan ook ongeveer hoe je tractor in elkaar zit
+1
wim-same
@marcel-pek Marcel, als je een trekker heeft waar je een goed gevoel bij heb, moet je dat zo houden. ieder heeft dat met zijn eigen merk.
+1
T930
@wim-same tja dat is bij mij al mislukt case was altijd mijn merk (beinvloed door fammilie) toen kwam fendt en nu een john deere en fendt waar is het fout gegaan😂🤔
wim-same
@T930 Nou, vertel. Ik ben zeer benieuwd.
+1
T930
@wim-same als kleine jongen altijd op case gereden mijn hele fammilie reed dat toen der tijd ongeveer een jaar gelden een 514 als hobby tractor gekocht deze heb ik verkocht en hiervoor een john deere 7800 gekocht en de 818 word gebruikt voor landwerkzaamheden zo is het ongeveer gelopen😂
marcel-pek
@wim-same ja zo is dat.
marcel-pek
@gertdl ja helemaal mee eens, wij wille niet anders
+1
john deere 7810
@Gavrie Willemsen

ik ben het met je eens. zonder remventiel is het helemaal onverantwoord. maar vind het met ook nog wel, en maar op 1 as geremd. zo'n ding staat ook zo smal op spoor en daar wordt het niet beter van in de bochten.
+1
dennisbouter
@Gavrie Willemsen het gewicht van de trekker zou zn grootste vijand zijn, ik ga zelf al jaren met een boer mee stro halen die rijd met een 250s en 2 miedema's weegt toch ook 6 ton en zijn altijd de tunnel nog uitgekomen
wim-same
@dennisbouter welke tunnel, De Drecht tunnel of de Heinenoord tunnel. Deze zijn wel pittig, maar bij lange na niet zo stijl als een stoep hoor.
+1
dennisbouter
@wim-same de kil vroeger kwamen we met 15 boven, maar als je zo'n fendt in zn 1 laag zet zal die niet uitgaan lijkt mij
sallander
@dennisbouter de Pk's zal t probleem niet zijn maar veel meer dan een flinke tuintrekker is t niet. T zal met goed 2 ton wel ophouden, dat is toch niks
marcel-pek
@Gavrie Willemsen tja als je het zo ziet zou je denke dat het nooit gaat lukken haha, toch zijn ze erg taai die smalspoor trekkers. We gaan het beleven of het gaat;)
+1
wim-same
@marcel-pek Nu zijn bij jullie na de dijk verzwaring de stoepen veel langer geworden en niet meer zo stijl. Ik de Krimpenerwaard had ik wel stoepen bij klanten dat ik eerst de remmen en ook de aanhangwagen rem op druk bracht voor ik naar beneden ging. Sommige waren zo stijl, als je omhoog ging, dat je bovenaan het verkeer niet kon zien, omdat je tegen je eigen motorkap aan keek. Dan moest je vroeg genoeg al het verkeer overzien.
+1
marcel-pek
@wim-same ja dat geloof ik haha, genoeg ervaring hoor ik wel
+1
wim-same
@marcel-pek Ja, Ik kom van oorsprong uit Moordrecht, met veel klanten in de Krimpenerwaard, maar ook zeker niet onbekend in de Alblasserwaard. Ik ben genoeg keren ook in Schoonhoven over gevaren, en direct rechts gegaan de dijk bij jullie op. ha ha
+1
Piet1960
@wim-same En de stoepen zo stijl dat als je geladen naar boven moet, je niet meer kan stoppen als je boven bent en hem zo de dijk op moet zetten. Wat ook weer een uitdaging is m.b.t. het overige verkeer.
+1
wim-same
@Piet1960 AH Piet jij komt ook uit onze bekende polders. ha ha Ik hoor het al. Heb het ook al gehoord van @a3vandiejen
+2
Piet1960
@wim-same Ja klopt, ik zit in 't epicentrum van de waard.
T930
@Piet1960 het ergste is nog als je daar een beetje snel over de dijk rijd en vervolgens uit moet wijken in de berm waar ze al die vervloekte hobbelsteentjes hebben gemaakt waar je helemaal door elkaar schud
wim-same
@T930 Ha ha, Jij moet ook niet bij Vianen over de brug heen komen. Daar hebben ze die vervloekte hobbelsteentjes speciaal voor jou gemaakt
+1
T930
@wim-same nou daar ben ik dan nu ook achter gekomen is alleen meestal de snelste weg dacht ik.
heb nu besloten niet meer de de hele weg uit te rijden maar alleen een klein stukje en dan maar verder door lopik.
en als ik dan een auto tegenkom mag die opzij 😁
wim-same
@T930 ha ha. goed bezig. Gingen alle auto's maar eens opzij op een dammetje.
T930
@wim-same nouja als ik met de op ze af kom gaan ze meestal wel aan de kant gelukkig zijn mijn remmen goed en gaat het meestal ook niet snel. maar ik ga niet meer over die hobbelsteentjes dan trilt alles uit elkaar vooral ik
+1
velsje
Ik zou hier toch niet graag mee op pad willen 😮 met zoon klein trekkertje voor zoon wagen + kraan

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zelfbouw Oprijwagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!