Na het akkefietje met kop nummer 1 van een paar weken geleden deze vorige week eraf gehaald. Deze bleek een hele diepe scheur te hebben tussen bijde kleppen in(!) (zie foto), en lekte tussen de kop zelf en de cilinder, en als klap op de vuurpijl lekte bijde kleppen ook nog eens als een gek! Bij het demonteren van de luchtinlaat kon je zijn dat er onverbrande diesel bij de uitlaatpoort terug kwam. 

Maar... gelukkig hadden we nog de originele motor van hetzelfde type, deze was zo goed als kaal, dus de brandstofpomp eraf gehaald en het onderblok helemaal opgepoetst (hele mooie patina toestand) wat nu gaat dienen als salontafel in de huiskamer! 

Cilinderkop nummer 1 vervangen door cilinderkop nummer 1 van het andere motorblok (kan er niet tegen als er een ander cijfer op staat 😀), deze was ook nog niet goed, dus hebben we vandaag nieuwe klepgelijders erin gemaakt (kleppen zijn nog goed) en heb ik de klepzittingen met een frees weer van hun vlakken kanten voorzien, die ik morgen uiteraard nog na ga bewerken met inroderen. 

Cilinder en zuiger met zuigerveren zijn nog in uitmuntende staat, dus daar hoef ik alleen de rubberen ring van te vervangen die om de cilinder heen zit die het blok in gaat. En tot slot moeten kop en cilinder op elkaar ingeschuurd worden om het lekken te voorkomen. 

Niet onontkoombaar maar was te verwachten met een motor van 60 jaar oud.

Kramer U800

Na het akkefietje met kop nummer 1 van een paar weken geleden deze vorige week eraf gehaald. Deze bleek een hele diepe scheur te hebben tussen bijde kleppen in(!) (zie foto), en lekte tussen de kop zelf en de cilinder, en als klap op de vuurpijl lekte bijde kleppen ook nog eens als een gek! Bij het demonteren van de luchtinlaat kon je zijn dat er onverbrande diesel bij de uitlaatpoort terug kwam.

Maar... gelukkig hadden we nog de originele motor van hetzelfde type, deze was zo goed als kaal, dus de brandstofpomp eraf gehaald en het onderblok helemaal opgepoetst (hele mooie patina toestand) wat nu gaat dienen als salontafel in de huiskamer!

Cilinderkop nummer 1 vervangen door cilinderkop nummer 1 van het andere motorblok (kan er niet tegen als er een ander cijfer op staat 😀), deze was ook nog niet goed, dus hebben we vandaag nieuwe klepgelijders erin gemaakt (kleppen zijn nog goed) en heb ik de klepzittingen met een frees weer van hun vlakken kanten voorzien, die ik morgen uiteraard nog na ga bewerken met inroderen.

Cilinder en zuiger met zuigerveren zijn nog in uitmuntende staat, dus daar hoef ik alleen de rubberen ring van te vervangen die om de cilinder heen zit die het blok in gaat. En tot slot moeten kop en cilinder op elkaar ingeschuurd worden om het lekken te voorkomen.

Niet onontkoombaar maar was te verwachten met een motor van 60 jaar oud.

Reacties

Sojaboontje
Toch wel vrij apart zo die ene kop🤔. Maar goed, de achterste word altijd wel het heetst natuurlijk (In het geval van een Deutz dan 😏) Goed bezig Dirk👍
Kramer U800
@Sojaboontje Deze motor is vroeger een keer compleet nagekeken en waar nodig gereviseerd door een motor revisiebedrijf in de buurt waar deze motor vandaan komt. Uit praktisch/economisch oogpunt (denk ik) hebben ze verschillende koppen erop gezet. Deze kop leek het oudst van alle. Drie van een 812 en drie van een 712 motor. Bij de 712 zijn heel veel veranderingen doorgevoerd zo als ik je al eerder had verteld, en deze kapotte kop lijkt dus ouder te zijn dan de andere twee 712 koppen. Dus deze had al een heel leven achter de rug.

De één ná achterste word altijd het heetst, (tenzij er vuil voor de achterste cilinder zit natuurlijk, wat niet onoverkomelijk is) vandaar dat hier ook altijd de motor temperatuursmeter op zit. De de voorste krijgen natuurlijk alle koude lucht en de achterste alle lucht dus vandaar dat de één ná achterste altijd het heetst word.
wim-same
@Kramer U800 Jij ben lekker bezig hoor.
+2
Kramer U800
@wim-same Kerstvakantie hè 😁

Hobbyvakantie eigenlijk 😉

Vandaag ook nog heel even bezig geweest met de remmen van de Kramer. Remvoering van de schoenen halen.
Deutz-Fahr-Rijder
Lekker aan de hobby zie ik! Goed bezig!
Kramer U800

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer U800 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!