Foto van een Niemeyer Hark. Tijd om afscheid te nemen na 18 jaar naar volle tevredenheid gedraaid te hebben.

Niemeyer Hark

CaseCS130
Foto van een Niemeyer Hark. Tijd om afscheid te nemen na 18 jaar naar volle tevredenheid gedraaid te hebben.

Reacties

HolderB12
Wat komt er terug, in lijn met de schudder een Pöttinger 762c?
+1
CaseCS130
@HolderB12 jij mag niet meer raden 😉
HolderB12
@CaseCS130 mooi spul! Volgt er nog een fotootje?
CaseCS130
@HolderB12 Jazeker, maar het lijkt nu nog een beetje op een kale kip, moeten hem zelf afmonteren. Zijn we al druk mee maar is nog wel een klusje vanwege de hydraulische breedteverstelling en elektrisch links en rechts onafhankelijk heffen.
johndeere6230
Aparte hark zo met knikframe, werkt dat een beetje?
+2
CaseCS130
@johndeere6230 super, jammer dat geen merk er mee verder is gegaan
Komt een keverneland terug zodat je die ook kan laten zakken, en zo de schuur in kan rijden?😉
+5
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Nee, geen kverneland. Maar de verkoper heeft belooft dat het past. Dus als die in elkaar zit rijden we de eerste keer met gang de loods in en dan zullen we zien of het past 😀
newholland6640
En waarom afscheid nemen?
CaseCS130
@newholland6640 konden goed inruilen en komt op een paar percelen net niet mooi uit.
+1
arjanvw
Netjes dat die het zo lang vol gehouden heeft! Wij hebben ooit een niemeyer enkele rotor gehad met twintand. Prima hark maar toch te weinig capaciteit en is toen een Krone met zijafleg voor terug gekomen. Nu krijgen jullie een Pottinger?
CaseCS130
@arjanvw in lijn met de rest een Pottinger inderdaad. Hopelijk houdt die zich net als deze.
arjanvw
@CaseCS130 volgens mij zijn dat ook prima harken. Veel plezier ermee!
JDuitW
Je moet hem zelf in elkaar zetten zeker? Zag je net rijden😅
CaseCS130
@JDuitW haha, scherp. Jij was incognito zeker, heb geen valtra of jd gezien.
+1
JDuitW
@CaseCS130 haha ja had de hark al bij de dealer zien staan, en vanmiddag zag ik je van een afstandje rijden bij rijperkerk
DualPower
Aan vervanging toe dan? Wij hebben onze 715-S in 2000 nieuw gekocht, nooit wat mee gehad maar de curvebanen zijn inmiddels wel wat ingesleten. Ik vind het knikframe ideaal, brengt ook echt het zwaartepunt omlaag. Snap niet dat andere fabrikanten dit niet gebruiken.
CaseCS130
@DualPower Nee, niet aan vervanging toe technisch gezien. Maar dan heb je ook niks meer om in te ruilen.
Mooi dat die hark het zo goed heeft vol gehouden. Hier in de buurt hebben veel boeren na een aantal jaren heel veel ellende met zulke harken gehad. Op de klei trilt de spie onder de curvebaan wel eens stuk, gevolg was dat alles begon te zakken en ging hangen aan het bovenste holspietje. Als je dit te laat door had gingen de kogellagers in curvebaan steeds stuk of in het ergste geval sprongen er tandjes van de tandwielen tijdens het neerdalen van de elementen op de grond.
@case956powerrzzzzz is dat de kwaal die de enkele Ziegler harken ook hebben?
+1
@ronald-deutz-fahr Ze hebben allemaal dezelfde basis, dus het zou idd ook bij enkele voor kunnen komen. Maar verder zijn het super harken hoor, zelf ook jaren mee gewerkt. Super compact, laag vermogensbehoefte en toch behoorlijk capaciteit.
NH-Ford
Zijn super harken deze 715 twin's, dat het knikken nooit door een ander is overgenomen vind ik ook jammer. Als het een patent kwestie is was het nu wel over. Heb zelf al op punt gestaan om een hark van een ander merk te laten knikken...

Kwaliteit van deze merken is later wel achteruit gegaan, hebben hier nog eentje van 1998 staan, toen ooit in 2012 nog een nieuwe in krat kunnen kopen, kon het qua kwaliteit bij lange na niet halen aan de oudere. Merk dat ook op werk, ziegler's houden zich minder goed.
Zelf hebben we nu Kuhn, maar mis het knikken elke keer weer.
CaseCS130
@NH-Ford Deze van 2002 was ook een super machine. Eigenlijk nooit een sleutel aan geweest en eerste tanden nog. Knikken zat geen patent op zover ik weet, twintand wel.
Vicon kan optioneel het achterste wielstel laten zakken, dat is ook wel een mooie oplossing.
NH-Ford
@CaseCS130 Dit was ook nog een Niemeyer, zit wel snor.
Vanaf 2006 wordt wel minder. Tis nu nog een genot om met de oude uit 98 te draaien als zo uitkomt.
Klopt, wielstel zakken is iets, maar met knikken breng je zwaartepunt mooier naar beneden, en je fusee's komen schuin te staan waardoor hij stuk rustiger gevraagd op de weg.
CaseCS130
@NH-Ford Ja dat is waar, reed als een blok op de weg. De nieuwe ook wel, die had de besturing nog vast staan 😀
Jullie hebben nog een ziegler en Niemeyer in gebruik?
J asper
@NH-Ford Heb je als een van de Niemeyer specialisten van tf nog tips/advies?

Achterste rotor bleef staan van het najaar, lager ligt er uit. Mooi achter in de schuur gezet tot ik er rustig tijd voor had(nu dus) Kroon en pignonwiel zijn niks beschadigd gellukig, viel mij al mee.

(klik om te vergroten)

+1
T60401
@J asper Heb het allemaal niet precies gevolgd de laaste tijd maar was er iets met erf opruimen. Hoort de schuur daar ook bij ? 😁
J asper
@T60401
Quote:
erf opruimen.

Moet het dan toch ergens laten 😜
+1
Fendt612e
@J asper deze kant van ruinen zijn ze niet de slimste, maar volgens mij hoort dat aan elkaar te zitten
NH-Ford
@J asper ohjee... heul bekende sticker 🙈
Wat voor lager ligt eruit? Van kleine of grote tandwiel?
J asper
@NH-Ford Van het zomer bij jullie opgehaald, is een oud schip maar verder was het toen die het deed best fijn harkje voor erbij.

Van het grote tandwiel je kon de hele rotor zeg maar op en neer bewegen. Als je van onderen bij de curverbaan kijkt dat lager wat daar boven zit.
NH-Ford
@J asper Aha, ja heeft z'n bunders wel gehad maar op zich niet heel raar ding.
Weet je zeker dat nu jouw kleine tandwiel, draait? Niet dat een aandrijfgaffel halverwege defect is, of een spanstift die gaffel op as houdt ofzo.
Anders de grote lagers van het element, dus grote tandwiel vervangen.
Prima te doen, maar boel dom sleutelwerk.
J asper
@NH-Ford Als je er van onderen in kijkt zie je dat het lager kapot is. Maar zal kleine tandwiel nog wel even controleren. En nu ik er toch goed bij kan alle spanstiften(want dat had ik hier al gelezen) ook vervangen 👍🏻

(klik om te vergroten)

NH-Ford
@J asper Oeps ja die is kapot.
Mooiste is dan om heel het bovenste gietijzeren huis waar ie in zit los te halen van frame.
Lagers vervangen, pignon erin, huis weer op element en dan goed voelen of er iets tandspeling is, net tik-tik, en vrij ronddraaid, zo niet afstellen. Dan alles goed borgen en frame weer eraan monteren.
J asper
@NH-Ford Bedankt, dan haal ik het hele spul er af👍🏻 Borgen op die as waar je hem op laat zakken doormiddel van die achterste bout? Hij lag er nu los op als ware kon hem er zo afpakken toen ík seegering er af had.
+1
NH-Ford
@J asper Die bout moet moet eigenlijk het meeste doen, die moet zorgen dat hij om as geklemd wordt. Seegerring vindt ik er meer voor de 'sier' zitten.
In dat gat een zo groot mogelijke bout met fijn draad doen, en met 2 meter pijp vastzetten. Daar is het bij meniging wel is mis gegaan 😉
J asper
@NH-Ford Bedankt, dat gaan we zo doen dan👍🏻👍🏻 Desnoods zet ik de momentvermeerderaar erop, is gelukkig nog lang geen mei en normaal zit de eerste snee toch wel mooi gras op dan hebben we onze oude Niemeyer 470 ook nog staan om onze midden afleg te helpen.

In iedergeval bedankt als ik hem in elkaar heb of nog een vraag heb hoor je het wel ik heb er ineidergeval weer wat van op gestoken hoe ik er mee aan moet👍🏻👍🏻
+1
NH-Ford
Ziegler is weg, betrouwbaarheid en vertrouwen was weg, grepen genoodzaakt weer naar oude soms, terwijl die rustig aan mocht doen na dik 14 jaar..
Boer waar ie nu draait is prima over te spreken. Hebben nu sinds paar jaar een Kuhn 8121, bevalt super. Niemeyer staat er als backup of als nood aan man is wat capaciteit betreft.
+1
T60401
@NH-Ford wij rijden met een ziegler al 14 jaar. zijn er goed tevreden over. Is ziegler niet exact het zelfde dan niemeyer met ander stickers.
NH-Ford
@T60401 Klopt, zijn bijna zelfde. Op paar kleine doorontwikkelingen na.
Maar heb het idee dat de staalkwaliteit in loop van jaren minder is geworden, gezien de problemen en slijtage die ik tegen kom bij diverse machines.
+1
T60401
@NH-Ford moet zeggen dat ik ook al aan het lassen ben geweest. waar de cilinders aan het frame bevestigd zitten was het gescheurd. kwam er op tijd achter en gelast. afgelopen jaar een pal gebroken waar hij tegen duwt als je de machine uitheft. was van onderstelling dat het kwam doordat de trekker te hoge oliedruk had.
NH-Ford
@T60401 Dat zijn al een paar van de bekende punten. Komt naar mijn mening eerder door het aantal liters dat er naar toe gestuurd word dan de druk.
Bij 'oudere' of kleinere trekkers heb je eigenlijk geen last, zodra het sneller gaat en komen deze problemen aan licht.
+1
T60401
@NH-Ford nog tips waar ik op moet letten om grotere schade te voorkomen?
+1
CaseCS130
@T60401 enige waar onze last van had is dat de grote pennen die de rotor vast houden de neiging hadden eruit te lopen. Die moest je goed in de gaten houden en af en toe weer vast draaien, anders ligt een keer de hele rotor eraf.
+1
T60401
@CaseCS130 de pennen bij de rotor of tegen het midden frame?
jasper-santing0
Onze 470 de in begint sinds deze zware eerste snee afentoe een keer te tikken als die zwaar loopt of een dikke vos krijgt.
+1
NH-Ford
@jasper-santing0 controleer je lagers van rotor maar is, goed mogelijk dat je tandspeling van kroon-pignonwiel te groot is.
jasper-santing0
@NH-Ford zal het eens bekijken, ding harkte eerst altijd als de brandweer.
jasper-santing0
@NH-Ford Hoe kun je dat het makkelijkste zien?
+1
CaseCS130
@T60401 die bij de rotor.
+1
NH-Ford
@T60401 Heb je even🙈
Zoals je al zei, bevestiging cilinders, maar dan ook de onderste pen, wil soms gaan buigen.
De gehele achterplaat die aan frame gebout zit achter je tandwielkast, ook als opsluiting van het schanierpunt, wil wel eens loslopen.
Schanierpen van aankoppelingsbok, as wil wel eens mee gaan draaien zodat huis uitslijt.
Lagers van je rotor, geeft grote speling op kroon/pignonwiel. Vervang je ze, bij montage element op.gietijzeren huis goed weer borgen, gietijzerhuis moet weer goed strak om.centrale as komen. Bout met fijne draad en evt verwarmen.
Scharnierpennen boven rotor, goed in loctite zetten.
Spanstiften van tandarmen/curvebaanhevels om 5 jaar vervangen..
Genoeg stof alvast haha
+1
T60401
@NH-Ford volgens mij had jij een maandag morgen machine en heb ik een woensdag machine. 😬
NH-Ford
@T60401 Valt mee hoor, dit is wat ik in werk wel eens tegenkom, onze eigen was ik gelukkig het meeste voor 😉
@NH-Ford Alle punten komen me bekend voor, zelf ook allemaal mee gemaakt. Klinkt allemaal wel erg zo, maar als je er op tijd bij bent kun je grotere schade inderdaad voorkomen.
NH-Ford
@case956powerrzzzzz Haha ja klopt, dit is wel een verzameling van punten.
Heb het verder ook altijd fijne harken gevonden om mee te werken.
+1
T60401
@NH-Ford heb even een rondje gedaan niets bijzonders ontdekt. bij de curvebaanhevels zitten twee spanstiften in elkaar geslagen. Geloof niet dat die zomaar breken.
NH-Ford
@T60401 Dat doen ze dus wel, bent een boel gezeur voor als je ze tijdig vervangt. Nu sla je in opgeklapte positie zo de oude met nieuwe eruit.
+1
DualPower
@T60401 Wat ik ervan weet is dat Ziegler Niemeyer heeft overgenomen en de productie naar Polen heeft verplaatst. Door dat laatste was het gedaan met de kwaliteit van Niemeyer.
CaseCS130
@T60401 Nee, de productie van de Zieglers was meende ik in Polen of ze kregen veel toeleverancies uit Polen. De slijtage en staalkwaliteit problemen die nhford noemt heb ik ook wel gezien bij de Ziegler van de buurman. Die was hem naar een paar jaar zo zat dat die ingeruild is op een nieuwe Fella.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Niemeyer Hark ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!