Foto van een Deutz D4007
Iemand tips? Uitlaat spruitstuk was 1 bout gebroken, zodoende moet de rest ook los, maar de meeste moeren breken af... moer er op lassen geeft ook geen succes...

Deutz D4007

219 foto's van @ronald-deutz-fahr

Foto van een Deutz D4007
Iemand tips? Uitlaat spruitstuk was 1 bout gebroken, zodoende moet de rest ook los, maar de meeste moeren breken af... moer er op lassen geeft ook geen succes...

Reacties

+1
MulderDeutz1
Anders spruitstuk? Goed in de kruipolie zetten
+7
Weet niet of het een idee is maar wat ik meestal doe is het vlak flexen en dan de rest uitboren en daarna nieuw schroefdraad tappen en de nieuwe bouten goed insmeren met kopervet!
@kayleigh.fokkinga dan word het automatisch een grotere bout denk ik? Dus naar m10.. even zien of dat zou passen, tapsetje heb ik wel..
@ronald-deutz-fahr wat je zou kunnen doen als m10 niet zou passen is dat je klein begint te boren en dan steeds groter gaat boren tot dat je bijna de grote hebt van de oude bout en dan gaan tappen.. dan zou de maat hetzelfde blijven zoals de oude!
@kayleigh.fokkinga dat zou ook nog kunnen. Maar dan word in het midden, en 100% recht naar beneden wel erg belangrijk. Eerst maareens 5-6mm uitboren en torx erin.
+1
RobVolvo
@ronald-deutz-fahr Boor het gat dan aan de onderkant in de bout, dus niet de kant die nog uitsteekt op de foto. Nu kan je er nog een moer oplassen, als je dan het gat aan de onderkant boort ong. zo diep als dat het spruitstuk daar dik is, dan is de spanning van de bout eruit. En door het oplassen van de moer is ie even goed heet en waarschijnlijk krijg je ze dan wel los. 😉
Case5130
Weet niet of je boutjes nog lang genoeg zijn maar je zou het met deze kunnen proberen?
toolmania.nl/nl/…
Ik had laatst ook een boutje van de waterpomp kapot, moertje lassen werkte niet maar met de tapeind verwijderaar er zo uitgedraaid.
@Case5130 zou dat werken als het al 40 jaar vastgeroest zit? Niet beetje dezelfde werking als een griptang?
+1
Case5130
@ronald-deutz-fahr boutje van mij zat ook al 40 jaar vast.
Ja die tapeind verwijderaar trekt zichzelf strak op de bout dus hoe meer kracht je zet hoe meer hij op de bout vast grijpt
+5
a3vandiejen
Uit boren met een helicoil set, draad tappen en een veertje er in draaien. Dan een nieuwe bout.

(klik om te vergroten)

Heb het al veel gebruikt, werkt super...complete set, boor en alles wat je nodig hebt. In alle maten te krijgen.
+3
Koiter
@a3vandiejen ik kan deze ook aanraden, super spul
@a3vandiejen daarmee kun je weer echt strak vast draaien na de tijd? Komt een staande uitlaat op, dan moet het wel allemaal goed vast zitten anders kan ik met n week weer...
+2
Koiter
@ronald-deutz-fahr schijnt dat het draad sterker is door groter oppervlakte doordat de helicoil aan de buitenkant een maat groter is, en de soort staal waar die helicoils van gemaakt zijn
@Koiter dat klinkt positief. ‘Veertje’ klinkt alsof het niks is. Zit er veel kwaliteids verschil binnen de merken die dat hebben?
+2
Koiter
@ronald-deutz-fahr @a3vandiejen @Kramer U800 ik heb deze gebruikt om een afgebroken bout van de waterpomp van de 1455 te herstellen, zit echt als een huis

(klik om te vergroten)

+1
Kramer U800
@Koiter Oké, misschien had ik dan een slecht merk. Is alweer bijna 4 jaar geleden dus ik weet het ook niet meer.
a3vandiejen
@Koiter Klopt helemaal.
Kramer U800
@Koiter Ik had er eentje gebruikt voor de bougie van een motorblokje omdat het schroefdraad van het blok kapot was, maar binnen de kortste keren lag hij er weer uit en had ik geen compressie meer. Later nooit meer gebruikt. Blokje was van aluminium, misschien dat het daar mee te maken had.
a3vandiejen
@Kramer U800 Al veel mee gerepareerd maar altijd blijven zitten.
+1
Kramer U800
@a3vandiejen Ik kreeg er koppijn van, van die dingen, god wat heb ik daar mee lopen kloten zeg, werd er niet goed van. Uiteindelijk niks meer met het motorblokje gedaan, ligt nog steeds op zolder, maar ga het weer verkopen. Ik ben overgestapt op elektriek, geen onderhoud aan en draait altijd. Bij die kleine benzine motoren heb je altijd wat. Waar ik het over had was een Sachs motor van een Spartamet.
a3vandiejen
@Kramer U800 Doet me aan mijn brommertijd denken hahaha.
+1
wim-same
@a3vandiejen Toen had ik geen vast geroeste uitlaat bouten hoor. Daar kregen ze de kans niet voor. ha ha.
+1
wim-same
@Kramer U800 Je kan misschien beter die ervaring ook maar niet krijgen. Het is gelukkig altijd goed afgelopen zeg ik achteraf.
+1
Kramer U800
@wim-same Ja spannende tijden toch, van de politie ontsnappen en opvoeren. Tegenwoordig maken ze korte metten met je. Het enigste waar je nog wat mee kan sjoemelen is een tractor.
a3vandiejen
@Kramer U800 Heb hem ook wel eens op het bureau op wezen halen, cilinder er af gehaald.
+1
Kramer U800
@a3vandiejen Mijn vader ook, kon hij later bij de brommerzaak om de hoek zijn opgevoerde onderdelen ophalen 😂 één maffia bende die wouten. Achja zo ging dat toen denk ik dan. Mooi hoor al die verhalen als je dat zo aan de keukentafel hoort.
+1
a3vandiejen
@Kramer U800 Mijn oudste broer heeft hem wel eens in een samengevouwen pakketje terug gekregen, Een Zundapp..
wim-same
@a3vandiejen Mijn broer had een Zundapp, Ik had een Kreidler met voet schakeling.
a3vandiejen
@wim-same Prachtige brommers vond ik het, zelf heb ik een Zundapp en later een yamaha fs1 gehad.
+1
wim-same
@a3vandiejen Die Yamaha'tjes kon je ook zo lekker opvoeren.
a3vandiejen
@wim-same Ja en die jankten ook zo lekker...
+2
Kramer U800
@wim-same Mijn vader had ook een Kreidler, een Florett omgebouwd naar RMC.
+2
a3vandiejen
@Kramer U800 Die RMC vond ik heel mooi, die gingen ook goed hard.
joop-same
@a3vandiejen Ik had in 1964 ook een Kreidler Florett een snelle met kleine wieltjes was eigenlijk
een motor, maar die liep std. dik over de 100 kmh. scheurde je de Politie op hun DKW voorbij.
Kramer U800
@joop-same Hahaha wat een mooie tijd!
+1
wim-same
@Kramer U800 Ik had wel een Kreidler Florett, maar gewoon 70 cc. en iets aan de poortengeveild. ha ha 70km á 75km. meer niet.
Kramer U800
@wim-same Hahaha, kunnen nog veel harder. Maar of je dat wil.... blijft niks van je over als er wat gebeurd. Die Kreidler van Veen's gaan pas hard, 140 haal je wel met zo'n 50 cc. Janken!!
+1
wim-same
@Kramer U800 Bij ons in het dorp een, die liep ook ruim 110. Deze jongen is later ook monteur geworden. ha ha
Kramer U800
@wim-same Moet je maar durven hoor. Wel machtig hoor met dat geluid.

+1
a3vandiejen
@Kramer U800 Schitterend, de fietsenmaker hier een dorp verder heeft er ook 1 gehad,
wim-same
@Kramer U800 Over durven gesproken. Ik durf nu niet eens meer op een scooter.
+1
Kramer U800
@wim-same Dat zijn andere tijden nu hè, je blijft geen 20 😉
+1
wim-same
@Kramer U800 nee helaas. ha ha maar wel mooie herinneringen.
+1
wim-same
@Kramer U800 Maar toen was ik ook nog geen 20 hoor, Ik denk van 16.
+2
wim-same
@a3vandiejen zonde van die Zundapp. Aangifte doen bij de Politie wegen cultuur vernietiging.
+2
wim-same
@Kramer U800 Vor mijn vader had ik meer ontzag. Ik kwam een keer iets later thuis, vroeg mijn vader hoe dat kwam. oh, even om moeten rijden voor de politie. Pa stapte gelijk op de brommer en wist al genoeg. Eraf met die rotzooi zij hij. in ik mocht pas weer op de brommer nadat pa hem uitgeprobeerd had. Waren toch leuke tijden al dacht je daar toen anders over.
a3vandiejen
@wim-same Zo was ik ook altijd een beetje ondeugend en haalde ik op de provinciale weg mijn vader in met de Yamaha..m,n vader reed 80 met de auto.
Toen heb ik ook goed op m,n mieter gekregen.
+3
a3vandiejen
@wim-same hahaha, als ik gesleuteld had aan de brommer, had ik altijd wat bouten of moeren over...haha
+2
Kramer U800
@a3vandiejen Die heb ik nog niet ervaren, mijn vader wel 😁
+1
florisrobben
@Kramer U800 ik heb er laatst ook een in een kettingzaag gezet maar die zit goed vast
+1
a3vandiejen
@Kramer U800 Je boord eerst overmaats een gat, dan opnieuw tappen, en dan draai je het veertje erin, dan kan er weer de originele boutje m8 of wat dan ook in. Zit allemaal in het pakketje.
+1
Kramer U800
@a3vandiejen Jaja ik weet het. Maar alsnog ging het niet in dat blokje, het aluminium in combinatie met de compressie en de hitte deed 't hem denk ik.
a3vandiejen
@Kramer U800 Weet het ook niet...maar mijn spruitstuk zit als een huis, en de water pomp op de Landini is altijd blijven zitten hahaha.
+1
Kramer U800
@a3vandiejen Misschien had ik wel een helicoil van kut kwaliteit maarja, voor de rest nooit meer gebruikt. Is bij mij nog nooit zo ver gekomen dat ik het moest gebruiken buiten die keer om.
+1
wim-same
@Kramer U800 Een helicoil van kut kwaliteit. leg dat eens uit. iets vast geroest in een kut ? en dan uitboren ? ha ha
+1
florisrobben
@wim-same ik ben de draad kwijt
+1
a3vandiejen
@ronald-deutz-fahr Heb er de uitlaat spruitstuk op de Drago mee vast gezet, en op de Landini de waterpomp. Word ook gebruikt in de formule 1.
+2
Fendttrisixfan
@ronald-deutz-fahr als je mooi in het midden een gaatje boort van ongeveer 2-3mm kleiner dan het originele gat kan je hem dan toch soms losdraaien door er een torx in te slaan, dan hoef je geen helicoil te gebruiken
@Fendttrisixfan dat is Indd ook nog een mogelijkheid!
casejxu
@Fendttrisixfan maar als de torx dan breekt ben je wel aardig klaar boren heb ik wel eens ervaren....
+1
Fendttrisixfan
@casejxu dan moet je hem met een scherpe puntslag kapotslaan
+1
@casejxu beetje torx breekt niet zomaar denk ik?
+1
wim-same
@ronald-deutz-fahr Ja hoor Die breken zo maar. en zie die harde dingen er dan maar uit te boren.
+1
Fendttrisixfan
@wim-same gemakkelijkste is om afgebroken torx dan kapot te slaan
wim-same
@Fendttrisixfan Maar dan is hij er nog niet uit. ???
Fendttrisixfan
@wim-same wat er nog niet uit? De afgebroken bout? Ook niet alles moet van de 1ste keer lukken 😂
jasper-santing0
@Fendttrisixfan Hoe krijgen jullie die er uit zonder alle verf er af te slopen? Onderste pen van cilinders fronthef.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

jasper-santing0
@jasper-santing0 is een blind gat 😪😢
+1
Fendttrisixfan
@jasper-santing0 moer aanlassen en een slagtrekker opdraaien
casejxu
@ronald-deutz-fahr dat dacht ik ook.....
+1
@casejxu haha, ik ga denk ik toch voor die optie... kan altijd nog vanaf de andere kant gaan boren en de torx er weer uit tikken. Bouten lopen door zegmaar..
+1
InsaneNL
@ronald-deutz-fahr als je een snijbrander hebt kan je de bouten er ook gewoon uit smelten. Spruitstuk is van gietijzer wat bijna niet te snijden valt met een snijbrander, draad overleeft het 9 van de 10 keer en als het gat toch doorloopt heeft het helemaal weinig te betekenen.
@InsaneNL geen snijbrander helaas. Maar een heleboel andere oplossingen hier, ik ga aan de slag!
+2
wim-same
@a3vandiejen Dat werkte bij jou en Martin super hoor. Bij jou ook spruitstuk bouten en bij Martin een bout van een verstuiver.
+1
NH-Ford
@wim-same Helicoil is prima spul inderdaad, werkt goed.
Je zou nog even kunnen proberen met ice spray op bout, zodat hij krimpt en wellicht nog los wil.
@a3vandiejen ik heb geprobeerd te boren, maar wat is dat ijzer hard... heb een nieuw setje ijzerboren, maar boor er netaan een putje in..
misschien toch de brander..
a3vandiejen
@ronald-deutz-fahr Dat is inderdaad vreemd... ik boor gewoon met de schroef tol en gaat prima.
Ja er staan nog meer eventuele oplossingen, gewoon blijven proberen . Succes.
wim-same
@a3vandiejen soms kunnen tapeinden wel hard zijn hoor. Ik heb ze ook wel eens gehad waar ik niet doorheen kon komen, Gewoon iedere boor verbranden.
a3vandiejen
@wim-same O dat geloof ik gelijk, gewoon wat anders proberen....nooit opgeven haha.
+1
Kramer U800
@ronald-deutz-fahr Wat heb je voor boren? HS? Dat gaat niet. Je moet HSS hebben, hiermee kan je ook door RVS. Kobalt is nog harder maar deze zijn erg duur. Steenboor schijnt ook keihard te zijn. Goed veel smeren met lage toerentallen als het even kan onder de kolomboormachine.
+1
@Kramer U800 ik vermoed hs dan. Deze werden mij geadviseerd toen ik zei dat we ze toch niet slijpen, en ze vaak door onkunde sneuvelen/kwijtraken. Elk jaar een nieuw blikje met 20 boortjes 0-20 bevalt wel goed eigenlijk..
+1
@Kramer U800 hikoki hss-r boren! Klinkt leuk, maar ze doen niks..
ik denk dat ik het geheel even bij het mechanisatiebedrijf op de balie gooi...
+1
Koiter
@ronald-deutz-fahr Heb dit geintje ook gehad met die afgebroken waterpompbout, die word harder naarmate je hem warm maakt door de wrijving met de boor. Heb diverse HSS boren geprobeerd zonder geluk. Uiteindelijk met deze boor ( dormerpramet.nl/extra-korte-spiraalboren-met-4-vla… ) hem uitgeboord gekregen
+1
Koiter
@Koiter De mensen van Dormer kun je ook gewoon bellen, en het probleem voorleggen. Die zoeken dan een passende boor voor je erbij
+1
@Koiter ah kijk, dat is service! Zo’n kort boortje is wel makkelijk boren! Kan je teminste wat druk geven..
Kramer U800
@ronald-deutz-fahr Als ze steeds kwijtraken dan is het snel klaar. Van die Hikoki boren heb ik nog nooit gehoord. Meestal is Hikoki wel goed hoor. Ik weet eigenlijk niet wat wij hier voor boren hebben, wel HSS. Staat op de boor. Je hebt ook boren die het eerste deel voor boren, die gaan heel makkelijk. Maar je moet maar kijken wat je doet. Zo'n mechanisatiebedrijf heeft dat vast wel vaker gedaan en weet er wel raad mee.
@Kramer U800 ja, we zijn wel aardig zuinig op gereedschap etc, maar die boortjes is altijd drama hier op de ene of andere manier... ach zo’n bakje boren kost niet de wereld. En Indd hikoki is mooi spul. Sinds kort eindelijk een slagmoersleutel op accu van. Zeer wijs mee!
+3
Kramer U800
@ronald-deutz-fahr Wij hier kopen altijd slijptollen ervan gaan net zo lang mee als een Bosch. En zo hebben/hadden we nog veel meer van Hitachi. Hebben nu een slagmoersleutel van HBM die gaat ook heel goed. Slaat als een achterlijke!
wim-same
@Kramer U800 HBM, Herman Buitelaar Machines. Ik weet nog dat ze in een klein winkeltje begonnen zijn bij ons in Gouda. Nu een grote zaak op een industrie terrein in Moordrecht, vlak bij Waddinxveen.
Kramer U800
@wim-same Klopt helemaal, vertelde mijn vader ook. Wat dat toch veranderd is. De meeste zijn er niet zo te spreken over maar ik vind het goed qua prijs / kwaliteit verhouding. We hadden ook een hele dure Fein slagmoersleutel, maar met een paar maanden lagen de koolborstels eruit. Nu maar eens zien hoe lang zo'n HBM mee gaat.
wim-same
@Kramer U800 Bij HBM kan je vaak goedkoper dingen kopen dan repareren. Zo heb ik er o.a. ook veel cirkelzaag bladen gekocht met widia punten. Nieuw goedkoper dan repareren en slijpen. top toch. en voor veel machines kan je er ook goed heen hoor.
+1
Kramer U800
@wim-same Precies!
wim-same
@Kramer U800 Ik kom er graag, al is het allen maar om te snuffelen. ha ha. Maar je neemt altijd wel wat mee.
+2
Kramer U800
@wim-same Jaja ik weet hoe dat gaat. Wat de vrouwen hebben met kleding hebben wij mannen met gereedschap. En voor de prijs kan je het haast niet laten liggen denk je dan.
wim-same
@Kramer U800 Hoezo, vrouwen met kleding. ??? En zij zeggen altijd wat over ons. Gereedschap heb je nodig, 50 X dezelfde kleding niet. dan kan de kast niet meer dicht.
Kramer U800
@wim-same Dat is waar haha
+1
Kramer U800
Spruitstuk rondom de afgebroken bout heet stoken en moet op de bout lassen, en heel voorzichtig milimeter voor milimeter zachtjes kloppen met je handpalm op de sleutel heen- en weer steeds verder. Anders goed in het midden centeren en uitboren.
+4
@Kramer U800 mastermilo style, boutjes losjutteren bij zijn tank😎
new holland koen
@Deutz-Fahr-Rijder Daar moest ik ook meteen aan denken idd😜
+1
@new holland koen haha mooi, ook een vaste kijker, ik denk dat half Tractorfan Mastermilo wel kent/kijkt.
+3
casejxu
@Deutz-Fahr-Rijder vaste prik! Alleen de postvlog sla ik over verder nooit
+1
new holland koen
@casejxu Jaa precies dat😅
+1
@casejxu precies dat!
+5
bartjuh
+2
Kramer U800
@Deutz-Fahr-Rijder Deed het al veel eerder maar inderdaad hij doet dat ook altijd! Werkt vrijwel altijd.
roscho
Kun je hem een nachtje in de cola leggen?
Of vlak afslijpen, dan een gaatje erin boren en dan met een linkse tap proberen los te draaien.
Wat zit aan de achterkant? Kun je er helemaal doorheen boren, gat iets groter maken en dan een nieuwe bout met een moer aan de achterkant zetten?
@roscho ik kan aan de andere kant geen moet kwijt denk ik, maar eventueel een helicoil kan er dan nog in, heb ik vandaag geleerd. Eerst maareens een 6mm boortje erdoor halen en dan een torx erin slaan. Eventueel beide kanten eentje...
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

heb je wel geduld gehad na het lassen? als je een moer op last moet hij wel helemaal afkoelen wil je de max sterkte behalen. eventueel met sleutel op spanning brengen en dan aan de zijkant van het spruitstuk tikken met een hamer. Maar werkt lang niet altijd hoor. soms werkt het averechts doordat de bout/ijzer te warm worden en juist nog vaster gaat zitten.

helicoil is een hele goede oplossing. bij deze gaat het niet op, maar anders de bus even vast zetten met locktide. gaat nooit weer ergens heen. Wel secuur zijn met tappen en olie.
@john deere 7810 ja, ik heb In de tussentijd even de voermengwagen leeg gedraaid, kon hem aanraken na de tijd, dat zit wel goed. De moet brak er niet af, de draadeind brak gewoon een stukje lager nogeens af...
Indd heel rustig tikken, kwam steeds iets meer ruimte, maar ineens was het pats..
@john deere 7810 denk trouwens dat de warmte weinig uit hoeft te maken inderdaad. Met mestmixen in de schemering is het spruitstuk volledig roodgloeiend... genoeg temperatuurverschillen meegemaakt dus..
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

oh jaa dat kan natuurlijk ook. elke situatie is verschillend en daarvoor moet je het zien/voelen met dit soort dingen. We kunnen hier alles aandragen maar als ik je verhaal zo hoor wordt het boren.

Ja dat is logisch.. maar dan is alles wel egaal rood/warm. je gaat nu op 1 plek heel veel warmte in brengen. dat kan averechts werken zoals je al aangeeft, je kunt een klein stukje draaien en dan breekt die.
+1
@john deere 7810 ik denk dat ik hem even naar het mechanisatie bedrijf breng... die hebben vast beter spullen als ik..
+2
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

Het is goed om veel zelf te proberen. Maar idd hun hebben het gereedschap vaak net even wat beter voor elkaar, en goed gereedschap is het halve werk, helemaal als het er om gaat spannen zoals in dit geval. En de monteurs hebben als het goed is net even die extra handigheid voor dit soort problemen.
a3vandiejen
@ronald-deutz-fahr Soms net zo wijs, ben je met een paar tientjes klaar.
@a3vandiejen inderdaad. Al zeg ik weleens, die oude trekkers moeten we zelf onderhouden, anders zijn ze te duur en kunnen we beter wat meer uur op de andere trekkers maken. Maargoed die paar tientjes gaat ook het verschil niet maken inderdaad.
a3vandiejen
@ronald-deutz-fahr Ook net wat @john deere 7810 zegt, hun hebben vaak net die ervaring of middelen om het wel los te krijgen. En het is al een succes als je het geprobeerd hebt zeggen wij hier.
+1
@a3vandiejen ja klopt. En misschien zie ik daar een trucje dat ik denk, dat probeer ik de volgende keer eerst zelf😎 ik houd jullie op de hoogte
+2
john deere 7810
@ronald-deutz-fahr

precies, snap ik. en dan is het ook voor beide beter om het zelf te doen. We hebben dat op het werk ook wel eens met die oude machine's/trekkers. soms is het gewoon schrikken wat voor rekening als je moet sturen voor dat oude ding. Maar in dit geval zou het jammer zijn dat je het nog meer kapot maakt terwijl het niet de hele wereld gaat kosten. We zien ook vaak dat ze het zelf eerst proberen maar het daardoor nog moeilijker wordt om het los te krijgen/repareren....
+3
Ondertussen zitten er nieuwe tapeinden in het spruitstuk.
Bij het mechanisatiebedrijf hebben ze er meerdere pogingen moeren op gelast, elke keer kwam die paar slagen los en brak de bout weer. 8 moeren verder waren ze er uit, tapset er even door en klaar. Viel nogal mee uiteindelijk
+1
roscho
@ronald-deutz-fahr Het scheelt dat de boel door jou al goed was voorgegloeid. 😉 Mooi dat het gelukt is!
+1
@roscho daarom, en ik kan niet zeggen dat ik m’n best niet heb gedaan!😎
Moet wel zeggen dat met CO2 lassen de moer veel mooier opvult als met electroden..
+1
a3vandiejen
@ronald-deutz-fahr Goed om te horen, de aanhouder wint, en soms dingen een ander laten doen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4007 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!