1300er statt 1400er!Het serienummer hebben van een 1300LS, maar stikkers en het uiterlijk hebben van een 1400LS?Daar komt het typische Schlüter gebeuren weer opduiken...Deze trekker zag als 2de Euro

Schlüter Eurotrac 1400

Schluterfan
1300er statt 1400er!

Het serienummer hebben van een 1300LS, maar stikkers en het uiterlijk hebben van een 1400LS?

Daar komt het typische Schlüter gebeuren weer opduiken...
Deze trekker zag als 2de Euro Trac 1300LS het levenslicht, en werd daarmee ook de "vorführschlepper" van de fabriek. Eenmaal de deuren dicht gingen in '93, en ondertussen de laatste 1400's, die begin '93 de 1300's vervingen, de fabriek verlaten hadden werd deze trekker aangepast naar een 1400. Alleen details laten nog zien dat het om een 1300 gaat, zoals het serienummer dus.

Na een zwaar leven kwam deze trekker terecht in de toch wel omvangrijke verzameling van Hans, de voorzitter van de Schlüterclub uit Freising. Hans heeft jaren, oa als demochauffeur gewerkt in de fabriek. Toen het te druk werd op het akkerbouwbedrijf nam Hans ontslag om zich volledig op het werk daar te kunnen storten. Natuurlijk bestaat het trekkerpark, buiten één Fendt, uitsluitend uit Schlüter's.

Toen Hans in de beginjaren van plan was om 1 Schlüter weg te doen kwam zijn vrouw in opspraak. Geen sprake van dat er Schlüters weg gaan, ze behoren tot de familie! Hans had toen hoogstwaarschijnlijk ook nog niet kunnen denken dat een groot deel van zijn leven rond deze trekkers ging blijven draaien. Zodoende breidde de verzameling gestaag uit, met oa deze Euro Trac. Ook een groot deel van zijn andere Schlüter's zijn al op Tractorfan te vinden, waaronder een Compact 1350TV6 met Pottinger opraapwagen.

Reacties

wim-same
@Schluterfan Was dit één van de laatste type Schluter's ?
+2
Schluterfan
@wim-same

Op ontwikkelingsgebied wel. Na de Euro Trac gingen de deuren jammer genoeg dicht.
+1
wim-same
@Schluterfan Ja helaas wel.
+1
a3vandiejen
@Schluterfan Weer een pracht verhaal.
+2
a3vandiejen
@Schluterfan Weet niet het type, maar in Panningen vorig jaar heb ik er naar 1 staan kijken, prachtig
+1
Schluterfan
@a3vandiejen

In Panningen waren er 2, een 2000LS en een 1400LS. Waren wel beide LTS'ers.
a3vandiejen
@Schluterfan Er was er 1 gedeeltelijk zwart legt mij bij, heb ik ergens nog een foto van.
wim-same
@Schluterfan Mooi verhaal hoor.
+4
Kramer U800
Wat waren zij toch de tijd vooruit met deze tractors, te ver, want de wereld stond hier niet voor open zo te zien. Je moet maar net geluk hebben of het aanslaat bij de mens. Fendt had het met de Vario, nu niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Jammer van zo'n mooi merk als Schlüter, maar wel een mooi verhaal daar in tegen 😉
+4
Schluterfan
@Kramer U800

Heb het er met liefhebbers wel vaak over. Lag hieronder een geveerde vooras die korter draaide en een ZF met 4 trapspowershift. Het was een heel andere trekker geweest.
schluterman
@Schluterfan af al vario die ze toen bijvoorbeeld uit de euro trac 1000
+1
Siebenga
@schluterman er zit toch ook een schluter smaakje aan de fendt vario? Of schluter was ook bezig met een variobak in een trekker te leggen oid?
+1
Schluterfan
@Siebenga

De Vario die in de Euro Trac 1000 lag was totaal iets anders dan wat Fendt toen en nu monteert. Er is bij ZF wel een Schlüter omgebouwd op Vario, en ook voor Claas is een Euro Trac met een HM8 variabele tranmissie gebouwd, maar ik weet eigenlijk niet in hoe verre die lijken op wat Fendt toen der tijd ontwikkeld heeft. In de jaren 70 hebben diverse merken al op vario ingespeelt (ook Schlüter heeft hier testen rond gedaan), maar de techniek toen stond natuurlijk nog niet waar ze nu staat.
Schluterfan
@schluterman

Denk dat die nog verre van op punt stond toen.
Kramer U800
@Schluterfan Precies, computers waren nog niet goed genoeg. Ik geloof dat er een keer een documentaire was van iemand die al in 1800 begin 1900 een Vario had uitgevonden maar dit kon hij niet uitvoeren omdat de technieken nog niet zo ver waren en er nog geen computers waren. Best bizar als je er bij stil staat, dat je de tijd vooruit denkt. Net als met de elektrische auto, deze werd begin 1900 al gemaakt maar met minder succes omdat de wereld er nog niet open voor stond. Nu wel aardig inmiddels maar het is nog gewoon te duur, ze hebben hier in Nederland vanaf 01-01-2020 geen subsidies meer over voor de elektrische auto's, wat zie je vervolgens gebeuren: de aankoop orders dalen als een bom.
florisrobben
Wederom een schitterend verhaal. Ik vraag me alleen af of schluter door de mensen zo enorm bewonderd zou worden als ze niet gestopt zouden zijn. Nu is het een mooi stuk geschiedenis waar veel mensen met weemoed naar terug kijken. Ik ben benieuwd waar ze nou zouden staan
+3
roscho
@florisrobben Het probleem bij Schlüter was niet zozeer dat ze niet konden/wilden moderniseren, maar dat ze veel te lang aan stuksproductie hebben vastgehouden. Twee monteurs verzamelden alle onderdelen en sleutelden dan de hele trekker in elkaar. Als je er een probleem mee had, werd je in verbinding gesteld met die twee monteurs, zij kenden de trekker. Helaas maakte deze werkwijze de trekker enorm duur vergeleken met de concurrentie.
Daarnaast schijnt het probleem met de vario geweest te zijn dat een ander groot Duits merk, waarvan ik de naam wil noemen omdat het Fendt was ... ZF verbood om nog vario-bakken voor Schlüter te maken uit concurrentieoogpunt.
De fabriek in Freising ging dicht, ik heb ooit gelezen dat dit was omdat de ruimte nodig was voor uitbreiding van het vliegveld van München, maar die is er nooit gekomen.
Dat de productie over ging naar Schönebeck was ook geen voordeel. De arbeiders uit de voormalige DDR waren nog niet aan zulke moderne techniek gewend en het schijnt dat de trekkers die daar vandaan kwamen, nog wel eens een probleempje hadden.
+1
Schluterfan
@roscho

Fendt bouwt toch zijn vario's gewoon zelf en niet ZF?

Waar Fendt wel een exclusiviteitscontract over had met ZF is de versnellingsbak met 6 groepen, 4 powershift trappen en 2 groepen. Die kwamen toen in de 500 en 800 serie terecht.

Leuk detail, had Schlüter die bak gehad en die in de Supers met MAN motoren gelegt, dan had je in principe al voor een stuk een 800 serie van Fendt, want zij gebruikten ongeveer dezelfde, al dan niet dezelfde motor.
SJB533
Quote Reactie van @Schluterfan:
Waar Fendt wel een exclusiviteitscontract over had met ZF is de versnellingsbak met 6 groepen, 4 powershift trappen en 2 groepen. Die kwamen toen in de 500 en 800 serie terecht.

De 44/44 Turboshift. Daarom hadden Steyr en SDF dus niet zoveel versnellingen. Naar men zegt zijn die gelijkwaardig, afgezien van het aantal versnellingen
+2
roscho
@Schluterfan Ik weet het fijne er niet van, maar naar zeggen heeft Fendt wel een soort slimme handelspolitiek (lees: chantage) gehanteerd, waardoor Schlüter niet verder kon.
+3
olro 61
Weer een mooi verhaal, en ook leuk om al de reacties te lezen...

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Eurotrac 1400 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!