Hoe herstel ik een ZF A210II versnellingsbak op de manier hoe het niet moet???Hier een voorbeeld ervan! Wat een beunhazen lopen er toch rond op deze aardbol.De bus waar aan gelast is, hoort normaal lo

Schlüter s450

Schluterfan
Hoe herstel ik een ZF A210II versnellingsbak op de manier hoe het niet moet???

Hier een voorbeeld ervan! Wat een beunhazen lopen er toch rond op deze aardbol.

De bus waar aan gelast is, hoort normaal los op de as te zitten. Dat was hier niet meer het geval... Opwarmen en eraf halen met een poelietrekker ging niet. Dan maar de slijptol erin en vlak geslepen tot ik aan de splines was. Dan kon ik de bus zogezegt breken. Zelfs met een barst in de bus wou die er nog niet af! Gelukkig kwam nonkel net langs, die voor mij de versnellingsbak kon vasthouden, zodat ik met een doorslag en hamer eens een paar ferme tikken kon geven en de bus er uiteindelijk na 3uur vloeken er toch af ging.

Bleek de as waar deze bus op zat ook opgelast en bij gewerkt te zijn. En blijkbaar vonden ze het toen niet nodig om de as fatsoenlijk op te kuisen en hebben ze de bus er maar opgeklopt met de hamer...

Ze vonden het toen blijkbaar ook niet nodig om het koppelings te ontdoen van vet en olie, want toen ik hem gereinigt heb, kwam ik de lageronderdelen van de herstelling uit het jaar koekoek ook nog tegen...

Dat word een andere as zoeken...

Project Schlüter SF50.

Reacties

basia
Wat is eigenlijk het verschil tussen A 210 en A210 met de aanduidingen 2 of 3 ?

Op Duitse E bay vind je veel over deze bakken ; zitten ook in b.v. Guldner G45 en Eicher verbouwd
Staan ook nog kroon en pignon op ( 31 en 7 tanden )
Schluterfan
@basia

Tussen de gewone a210 en 210II zit het verschil allesinds in de steekassen achter. Maar verder weet ik het zo niet, ik heb enkel van de 210II een onderdelenlijst.
basia
Heb wel eens een 208 uit elkaar gehad vanwege kapot aftakas tandwiel ; maar is dezelfde bouw zo te zien ; alleen wat lichter .
de holle as is voor aftakas ; en de binnenste voor rij-aandrijving meende ik .
(Die reparatie aan mijn Guldner is wel 35 jaar terug denk ik )
Amai gaat ook goed zo te zien 😳 ik ken dat een versnellingsbak die om zeep is , in dit geval had ik een bout op de bus gelast en de slaghamer er op , met een van mijn bakken van de as 22 was vastgeroest , daar zat water in tot aan de deksel toen we hem kochten ( verschrikkelijk) , toen wij thuis de motor aan de gang hadden hadden we de koppeling is laten slipper of er beweging in zat maar niks , dus heb ik mij een ganse dag opgeoffert die bak gans uit een te halen maar dat was me een gevloek van jewelst 😬
hooidonk
Pfoe, dappere onderneming!
Zeker aan het eind van de carrière van de trekker of het einde van de portemonee, worden er wel eens oplossingen bedacht die je normaal niet zou doen.

Hopelijk lukt het je de onderdelen te vinden en kan hij spoedig weer in elkaar.
@hooidonk bij deze bakken zal dat wel lukken , de zf bakken vind je vrij snel onderdelen kwa prijs vallen ze vaak mee , ik heb een hurth bak en daar word je niet blij van als je daar nieuwe onderdelen zoekt ( de bak volledig nieuw lageren kost je al 1400 euro 😉 )
+2
Schluterfan
@schluter jan van samang

Dan heb je zelf nog geen facturen van ZF betaald... je mag dezelfde stoel nemen als die die je gebruikt als je de facturen van Schluteronderdelen open doet. Het valt allemaal hard tegen dan.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter s450 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!