Deze foto is voor een jongen die mij vroeg hoe de versnellingen zaten. Heb het geprobeerd uit te leggen maar hij begreep het niet.  Hoop dat hij hier meer aan heeft.

Same Drago

a3vandiejen
Deze foto is voor een jongen die mij vroeg hoe de versnellingen zaten. Heb het geprobeerd uit te leggen maar hij begreep het niet. Hoop dat hij hier meer aan heeft.

Reacties

+1
a3vandiejen
Deze stuurde @WO 562 Driver naar mij toe, had hier zelf geen foto van. Nog bedankt Gert.
+1
WO 562 Driver
@a3vandiejen geen dank.
a3vandiejen
@WO 562 Driver Hopen dat die man nu kijkt, dan heeft hij er ook wat aan.
+1
WO 562 Driver
+1
a3vandiejen
@WO 562 Driver Jij heet voor mij Gert Oliver...heb nog twee Gert in de familie hahaha.
wim-same
@a3vandiejen Nu dan wel Adrie. Een tweede Gert in de familie.
+1
a3vandiejen
@wim-same Broer Gert en een oom, ook Gert.
+1
wim-same
@a3vandiejen Oom wist ik niet, maar nu ook een ( groene) Drago Gert. ha ha.
+2
WO 562 Driver
@a3vandiejen ik zag het.
Jij staat bij mij als adrie drago in de telefoon.
+2
a3vandiejen
@WO 562 Driver Mooie achter namen toch..
+2
WO 562 Driver
Zeker. Echt toepasselijk. @a3vandiejen
new holland koen
Ik vind het er alsnog behoorlijk vaag uit zien hoor😅
+1
a3vandiejen
@new holland koen Het was volgens mij een fransman....ik begreep dat hij alleen wilde weten waar z,n 1 2 3 4 5 enz. zaten. Dat is hier toch goed te zien...
new holland koen
@a3vandiejen Dat wel ja, ik denk dat ik hem nu ook door heb...
+1
new holland koen
Rm staat voor achteruit begrijp ik?
En dan per "versnelling" op de linker pook moet je eerst een keer schakelen met de rechter pook om naar de volgende versnelling te gaan en dan pas weer met de linker, maar dan tegelijk de rechter weer terug zetten?
Dan is het ook een heel geroer met die poken haha.
En hoe zit dat dan met een veld groep en transport groep die Ford dan bijvoorbeeld op de rechter pook heeft? Zijn dan versnelling 1 t/m 4 voor het veld en 5 t/m 8 voor op de weg?
+1
a3vandiejen
@new holland koen Precies Koen, je zegt het goed...
+1
a3vandiejen
@new holland koen Dat geroer met die poken maakt het ook leuk haha.
+1
new holland koen
@a3vandiejen Ja dat maakt het zeker leuk ik vind schakelen ook heel leuk om te doen😄
a3vandiejen
@new holland koen Met de 3 en 4000 waar ik vroeger mee reed wel inderdaad, en 5 hoog zeg maar kon je ook wel dingen mee doen in het land. Dat hing van de toeren af.
+1
new holland koen
@a3vandiejen 5 hoog bestaat niet😜
Maar je bedoelt 1 hoog waarschijnlijk of de 5e versnelling totaal.
En ja klopt de de lage groep rijden wij ook nauwelijks alleen voor de mengwagen omdat je dan volgas rijdt en niet te snel wil crossen langs het voerhek.
Op het land meestal 1 of 2 hoog idd...
+1
a3vandiejen
@new holland koen Klopt helemaal, 1 hoog zeg maar
+1
a3vandiejen
@new holland koen Was 15 toen ik er veel mee heb gereden, is even geleden haha.
+1
new holland koen
@a3vandiejen Haha, en voor mij nog dagelijkse kost op de 7710 en 5600😁
+2
wim-same
@new holland koen De L is lage gearing en de V is hoge gearing. Je kan ook zeggen een veld groep en een transportgroep. De versnellingen liggen door elkaar zou je zeggen, Klopt. Dit voorkomt dat je net als bij Ford en MF in het veld ook met de groep moet schakelen.
+1
new holland koen
@wim-same Dus die L en V moet ik een beetje zien als Fords Dual-power maar dan zitten er grotere sprongen tussen en moet je gewoon koppelen?
+1
a3vandiejen
@new holland koen Het ligt mij bij dat je met de Ford 4000 niet rijdend kon schakelen met hoog laag, corrigeer me als ik het fout heb. Met de Drago wel, en gebruik altijd de koppeling.
new holland koen
@a3vandiejen Klopt dat kan idd niet nee.
Maar schakel je dan bijvoorbeeld van de 1 naar de 3 naar de 5 en dan naar de 7 in de lage groep en zo ook bij de even cijfers in de hoge groep. Dus de hoog laag op dezelfde plek laten, of gewoon op volgorde van de 1 naar de 2 enzovoorts?
a3vandiejen
@new holland koen Ik schakel eigenlijk hoofdzakelijk met de hoog laag pook.
In de wat lagere versnellingen schakel ik inderdaad wel eens met de groepen pook.
5 naar 6 met de hoog laag pook en 7 naar 8 ook met hoog laag pook.
Het sprongetje van 6 naar 7 heel langzaam rijden en rustig naar laag duwen.
new holland koen
@a3vandiejen Ja oke
Dus de versnellingen zitten dus wel op volgorde qua snelheid en niet dat de versnellingen in de lage groep ook daadwerkelijk langzamer rijden dan die in de hoge groep, dus dat je na de 7 naar de 2 gaat?
Dat was me nog wat onduidelijk namelijk😅
+2
a3vandiejen
@new holland koen Klopt , het volgt elkaar mooi op. Maar je moet er even aan wennen.
+1
wim-same
@new holland koen Ja, zo zou je het kunnen zien, Alleen is de stap tussen Len en Vel veel groter. In de hoogste versnelling van de lage groep gaat de trekker ongeveer op de halve snelheid, dus duidelijk een veldgroep die je in het veld niet hoeft te schakelen. Op de weg zet je hem in de hoge groep.
a3vandiejen
@wim-same @new holland koen Nou maar hopen dat die fransman het plaatje ziet hahaha.
new holland koen
@wim-same maar de 6 is de hoge groep maar die is dan in principe ook gewoon voor op het veld begrijp ik? Want als de 7 dat ook is en de 6 langzamer zou moeten gaan??
+1
a3vandiejen
@new holland koen 6 is de hoge groep kun je gewoon mee in het land, 5 is laag....
7 laag en 8 hoog gebruik je op de weg. Maar er zijn veel mogelijk heden zoals je ziet.
+1
new holland koen
@a3vandiejen Ja ik begrijp de basis nu denk ik maar om het onder de knie te krijgen moet je er toch mee werken denk ik want er is idd veel mogelijk😅
+1
a3vandiejen
@new holland koen Toen ik hem van Wim kocht, heb ik thuis een zaterdag middag aan het oefenen geweest om te kijken wat mogelijk was en makkelijk was.
+1
new holland koen
@a3vandiejen Haha, dat begrijp ik wel ja😂
+1
a3vandiejen
@new holland koen Rij er nu makkelijker mee weg dan dat ik uit kan leggen hahaha.
new holland koen
@a3vandiejen begrijpelijk, dat wordt gewoon automatisme. Bij de 5600 thuis zitten de versnellingen ook niet zoals je zou verwachten, maar als je eenmaal niet meer beter weet gaat dan gewoon vanzelf🤷🏼‍♂️
a3vandiejen
+1
new holland koen
@a3vandiejen zo zit dat op een ford, maar dat wist jij al wel waarschijnlijk.
Toen ik voor het eerst op zo een ford zat (7400) schakelde ik van de 1 naar de 3 omdat deze sticker er niet meer op zat. Maar dat ging niet echt soepel zegmaar😅

(klik om te vergroten)

+1
a3vandiejen
@new holland koen Was het zo ook op de 5000?
+2
new holland koen
@a3vandiejen zo ver ik weer wel ja. Van de 2000 t/m de 7600 en alles er tussenin.
+2
wim-same
@a3vandiejen Volgens mij had een Ford 5000 het zelfde schakelpatroon.
a3vandiejen
@wim-same Ja legt mij ook bij Wim.
+1
wim-same
@a3vandiejen Was ook wel even wennen hoor, zo'n Ford 5000 met een Atlas 512. Maar als je zo'n versnellingsbak gewend ben heb je er geen moeite meer mee.
a3vandiejen
@wim-same Begrijp ik.
+1
a3vandiejen
@new holland koen Net wat je zegt, zelf vergeet je dat niet meer.
new holland koen
@a3vandiejen nee nooit meer. En als je dan op een tractor springt waar het weer net anders is gaat dat ook gewoon automatisch als je het kent.
+1
a3vandiejen
@new holland koen Ja is zo...
+2
wim-same
@new holland koen Wat je bij Ford ( en ook bij MF ) heel goed ziet is dat de lage groep in zijn geheel langzamer is dan de hoge groep.
+1
new holland koen
@wim-same Klopt, en daardoor raakte ik even in de war omdat dat hier niet het geval is😅
+2
pizza power
@new holland koen bekend patroon zo ik vind het heerlijk schakelen die bakken.
+2
a3vandiejen
@new holland koen Dit zijn eigenlijk versnellingen die je zelf even geprobeerd moet hebben dan snap je de logica.
new holland koen
@a3vandiejen Ja precies. Dat geloof ik meteen
+1
wim-same
@a3vandiejen 6 gaat langzamer dan 7, dat klopt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Drago ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!