Foto van een Kramer 50'er as, eindaandrijving en remsysteem. Eerder had ik de eind aandrijving al uit elkaar gehaald, deze verkeerde in uitmuntende staat en hoefde alleen nieuwe keerringen net zoals de rest van de van achteras. Vorig weekend en dit weekend nieuwe remvoering op de remschoenen gemaakt, een nieuwe remcilinder en handremkabel gemonteerd en de verstelbare nok opgelast zodat deze geen speling meer bevat. En heel belangrijk nieuwe veren erop. Vandaag was ik zover dat remmen op de eindaandrijving geschroefd konden worden (hele apparte en dure constructie voor die tijd). Ook gelijk maar het rechter huis eraf gehaald waar de as in draait waardoor het differentieel deels zichtbaar werd. Deze leek nog heel goed (geen tanden eraf en had maar 1 á 2 mm speling tussen de tanden. Morgen misschien de andere kant van het differentieel eraf zodat ik het goed kan doorspoelen met diesel want wat er uit kwam wat olie hoort te zijn leek wel kalverenstrond.

Kramer U800

Foto van een Kramer 50'er as, eindaandrijving en remsysteem. Eerder had ik de eind aandrijving al uit elkaar gehaald, deze verkeerde in uitmuntende staat en hoefde alleen nieuwe keerringen net zoals de rest van de van achteras. Vorig weekend en dit weekend nieuwe remvoering op de remschoenen gemaakt, een nieuwe remcilinder en handremkabel gemonteerd en de verstelbare nok opgelast zodat deze geen speling meer bevat. En heel belangrijk nieuwe veren erop. Vandaag was ik zover dat remmen op de eindaandrijving geschroefd konden worden (hele apparte en dure constructie voor die tijd). Ook gelijk maar het rechter huis eraf gehaald waar de as in draait waardoor het differentieel deels zichtbaar werd. Deze leek nog heel goed (geen tanden eraf en had maar 1 á 2 mm speling tussen de tanden. Morgen misschien de andere kant van het differentieel eraf zodat ik het goed kan doorspoelen met diesel want wat er uit kwam wat olie hoort te zijn leek wel kalverenstrond.

Reacties

+1
deutzisthebest
Lekker bezig! Jij zit ook niet stil met opknappen. Wordt de hele machine geremd met 4 trommelremmen? Of zit er nog een schijfrem verstopt?
wim-same
@deutzisthebest Ik denk dat er toen nog geen schijf remmen waren. Vroeger ging alles met trommelremmen.
deutzisthebest
@wim-same

Dat vermoeden heb ik ook maar dan zullen ze bar onderhoud aan de remmen gehad hebben.
Veel gewicht op hoge snelheid met trommelremmen
+1
wim-same
@deutzisthebest Vrachtwagens hadden vroeger toch ook allemaal trommel remmen. en Ik weet ook nog wel dat de goedkopere personen auto's ook nog 4 X trommelremmen hadden.
Kramer U800
@deutzisthebest Je kan ook wel zien dat deze remmen al een keer los zijn geweest maar de laatste 40 jaar werken ze al niet meer. Zitten wonder boven wonder geen koelribben op. Leuk feitje: Deze assen vind je ook onder de wielladers van Kramer uit die tijd. Kramer heeft ook assen gebouwd voor David Brown in ruil voor Engelse Standard motoren voor in hun traktoren.
Kramer U800
@deutzisthebest Je hebt gelijk, de machine word geremd met 4 grote trommelremmen met een diameter van 380 mm, hydraulisch bekrachtigd. Ik heb er een keer in één gereden en die remde niet fantastisch, maar het pedaal zat helemaal onderin dus waarschijnlijk normale slijtage. De Kramer mag 60 (!) ton trekken uiteraard wel met luchtremmen. Ik ben heel benieuwd hoe hij remt, we gaan het meemaken, hoop niet dat hij remt als een oude Deutz... Maar bij mij zitten de remmen op de snelle as dus deze is makkelijker af te remmen dan een oude Deutz die ze op de trage as heeft.
deutzisthebest
@Kramer U800

Zijn dezelfde assen als de kramer 312 heeft bijvoorbeeld of de oudere wielladers?
Dat hij de snelle as remt dat scheelt een hoop ja, dat merk ik ook bij de D8006. Die remt als een blok trouwens. De D4006 remt wel als een dweil. Die is weer afhankelijk. Hoe natter het weer hoe beter hij remt.
Zit er bij de kramer ook een remkracht verdeler op? Mijn D8006 verdeelt de remdruk via een verdeel blok over de 2 remtrommels.
Kramer U800
@deutzisthebest Van oudere wielladers, de KS 511 onder andere. Ook Allrad aandrijving waar Kramer toen mee deed pronken. In de jaren '70 heeft Kramer een bouwstop gehad omdat het heel slecht ging en ze amper verkochten. Daarna deden ze pas de 312 bouwen. De Kramer U800 heeft geen remkrachtverdeler, kan later altijd nog als het nodig mocht zijn. De D05 serie van Deutz remt nog slechter, hadden hier een keer een D4005 waarvan de remmen nat waren van de olie, toen gebeurde er helemaal niks meer!
deutzisthebest
@Kramer U800

Grappig dat die portaalassen de snelheden aankunnen van de U800. De ks500 is geen snelheidsmonster als ik wat filmpjes bekijk.

Dan wordt het netjes de remmen afstellen om te voorkomen dat hij scheef trekt!
Kramer U800
@deutzisthebest Dat klopt helemaal, de KS511 gaat misschien met geluk 20 km/u. Dat van de remmen klopt wel ja, die moet ik heel nauwkeurig af gaan stellen.
+1
yoohan
Goed bezig, volg je project op de achtergrond. Maar er wordt geen schroefje over geslagen zo te zien. Je pakt het erg grondig aan, des te leuker is straks het eindresultaat!
+1
Kramer U800
@yoohan Dat klopt helemaal! Alles word nagekeken en zo nodig vervangen of gereviseerd! Wil niet dat er wat met 65 km/u gebeurd. Optrekken is 1 ding maar afremmen is het 2de en het belangrijkste, daarom bezuinig ik er ook niet op.
Sojaboontje
Remmen is angst Dirk 😜. Nee gekheid, goed bezig 👍.
Kramer U800
@Sojaboontje Hahaha, dankjewel.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer U800 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!