Foto van een Same 240.Voor het grote aantal Same deskundigen, trekker is ooit samengebouwd uit een 240 en 250.Vandaar o.a. de 250 op de motorkap.

Same 240

R Bouwmeesters
Foto van een Same 240.
Voor het grote aantal Same deskundigen, trekker is ooit samengebouwd uit een 240 en 250.
Vandaar o.a. de 250 op de motorkap.

Reacties

+1
Fast Eddy
Die ziet er nog goed uit.
wim-same
Heb jij een hoge diesel tank, en een veer regulateur achter de brandstop pomp i.p.v. een veer in je gasstang onder het dashboard ?
R Bouwmeesters
@wim-same
Nee, lage diesel tank met de accu erboven, en wel een veer onder het dashbord.
Voor zover ik weet is komt de achterbrug met spatborden, de motorkap en voorasbok van een 250, en de rest van een 240.
Ivm met de voorasbok zitten er ook de kleinere v-snaar poelie's op dacht ik.
+1
wim-same
@R Bouwmeesters Dan is de motor in ieder geval van een 240. Een kleine V-snaar poelie zou weer van een 250 zijn. Achterbrug is volgens mij van de 240 en de 250 het zelfde. Een aangedreven vooras is wel anders van een 240 en een 250, maar dat is hier niet van toepassing.
wim-same
@R Bouwmeesters Zo heb ik een 240 staan, wat volgens mij helemaal een 250 is, alleen staat er 240 op de motorkap. Ik weet niet of er in het verleden een andere motorkap op gekomen is.
R Bouwmeesters
@wim-same
De kleinere poelie moest denk ik mee overgezet worden omdet de grote niet in de 250 bok past. In deze voorasbok staat ook 250 ingeslagen, en ik heb nog een losse bok van een 240dt, daar staat ook 240dt ingeslagen.
Deze motorkap heeft ook het klepje voor de hoge tank, ik dacht altijd dat dat het verschil tussen een 240 en 250 kap was?

Verder heeft deze de rempedalen scharnieren op een extra as, dat zie je ook veel bij 240's, maar ik heb ook al een 240 gezien waar de pedalen om de remas scharnieren.
wim-same
@R Bouwmeesters Maar het klopt, bij die oude typen ken er niets uit wijs worden. Ik heb wel eens gehoord van iemand die bij Cebeco werkte, dat de 240 in het laatst iedere keer een modificatie hadden, en op een gegeven moment stond er 250 op. Datzelfde heb ik ook met de 360. De 360 A hefft nog een DA 47 versnellings bak en hef, De 360 C had die extra versnelling die je met de voet kon bedienen, maar de 360 B... Ik heb al 3 verschillende aangedreven voorassen van de 360 B. tree planken passen net niet bij elkaar, staan de pedalen toch net iets anders. Zelfs de motoren kan je niet allemaal wisselen omdat de boutgaten niet overeen komen. Dit is trouwen bij de 480 ook het geval.
+1
langeslagdiesel
@wim-same je zou bijna denken dat ze gemaakt zijn in de toenmalige datsun fabriek. Die hadden toen ook twee keer in de week een modificatie op 1 model. Daar is nu ook geen touw meer aan vast te knopen.
+1
R Bouwmeesters
@wim-same
En deze spatborden zie je ook op beide type's volgens mij?
+1
a3vandiejen
Mooie Same.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same 240 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!