Schlüter Eurotrac

Schluterfan
"Vorserien Euro Trac!"

Wat doe je als je een folder wil uitbrengen van een nieuw type trekker, maar je hebt enkel een prototype, dat eigenlijk nog verre van lijkt op wat je echt in productie wil nemen? Dan bouw je toch gewoon een voorserie!

Nuja, serie? Bij Schlüter is dat natuurlijk weer een woord waar ze even moeten bij nadenken. Maar toch bouwde Schlüter eigenlijk een soort voorserie van de Euro Trac. Die bestond uit 3 trekkers, van elk type 1. En waarom ik van een voorserie spreek?

Die trekkers hebben namelijk nog details, die je bij de "productie Euro Trac's" niet ziet. De trekker op de foto is zo'n "voorserie Euro Trac"! In dit geval de kleinste van de 3, de 1300, hier zelfs nog zonder toevoegsel LS. De 3 trekkers mochten model spelen voor de eerste gamma folders van de Euro Trac. En 2 van de 3 waren ook werkelijk aan het werk op de Schlüter Feldvorführung van 1993, waar deze foto genomen is.

En die details? De voorserie trekkers hebben alle 3 zowel de motor van de voor als de achterruitenwisser bovenaan zitten, en gebruiken ook een soort van "paralell" ruitenwisser. Ook hadden de ramen ook nog niet de vergrendeling die toeliet om de ramen in doorwaaistand te zetten. De achterruit had ook nog geen doorvoerluikje voor eventuele kabels van andere machines. De 1300 had ook een uitlaat waarbij de demper niet zichtbaar was. Of de trekkers bij verkoop die details nog hadden is mij helaas nog onbekend, aangezien ik nog geen van de 3 trekkers (de 001tjes) tegen gekomen ben.

De 1300 is trouwens niet het "geupdate" prototype waar Schlüter eerst mee op de beurzen ging staan. Daarvoor verschillen de trekkers ook al weer te veel. Enneuh, het prototype rijdt vandaag de dag ook nog steeds gewoon rond. Hij kreeg wel het dakje zoals deze trekker. Ook had die trekker serienummer 823 001, en werd "zugelassen" als Euro Trac 1300TVL! Het is daarmee ook de enige Euro Trac die geen lastschakeling had.

De rode kleur bij deze trekker lijkt wat weg te hebben van het Bordeaux, maar is volgens mij gezichtsbedrog, aangezien hij in de folder in het "normale" rood staat. Met de komst van de Euro Trac werd er ook beslist om te veranderen naar lack op waterbasis, omdat er daarmee veel milieuvriendelijker om mee kon gegaan worden.

Foto: C.P.

Reacties

+1
Op welk treffen was dit ?
+2
Schluterfan
schluterman
Mooie euro trac Simon
+1
olro 61
Mooie foto, gemaakt in de tijdsgeest van begin jaren 90, met die zwenkploeg van Howard...en weer een interessant verhaal erbij.
Schluterfan
@olro 61

De vader van een vriend van mij heeft ooit zo'n Lemken op proef gehad. Ben jammer genoeg vergeten waarom de ploeg niet gebleven is. Las wel op internet dat een hoger brandstofverbruik een nadeel van deze ploegen waren omdat ze zwaarder trokken.
+1
16045HSX
Schitterend! En bedankt voor de erg leuke toelichting
Gavrie Willemsen
Wat een prachtig verhaal weer 👌🏻👌🏻
roscho
Dat ze daar een 3-schaar achterhangen. Zo'n beest kan toch gemakkelijk een 4-schaar trekken?
Wat is trouwens de reden dat zwenkploegen het nooit hebben gehaald? Ik weet nog dat ze spectaculair werden geïntroduceerd, maar ze stierven een stille dood.
Schluterfan
@roscho

Ik weet niet of er waren met meer scharen? Howard had op de Feldvorfuhrungen meerdere machines te beschiking gesteld.
roscho
@Schluterfan Ik weet niet of Howard ze had, maar ze waren er zeker. Hier zelfs een 6-schaar: traktorpool.nl/details/Ploegen/…

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Eurotrac ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!