Foto van een Kramer poseren bij de dealer. Foto is geplaatst door warmerbros op 12-04-2020 om 23:15:30, met 35 reacties.

Kramer KB17

warmerbros
Foto van een Kramer poseren bij de dealer

Reacties

wim-same
Ha ha, Kramer dealers zijn er al een tijdje niet meer hoor.
+4
warmerbros
@wim-same hier rijden we er nog gewoon mee op dorp, kwaliteits product zuinig en niet te evenaren.haha
+3
Kramer U800
@wim-same Jawel hoor, Kramer bestaat nog steeds en draaien als een tierelier. Ze bouwen in Pfullendorf wielladers en telescoopladers met vierwielbesturing. Ik ben daar wezen kijken en je weet niet wat je ziet. Ze verkopen alleen niet goed in Nederland maar wel veel in Duitsland, Italië en Frankrijk. In Nederland kent bijna niemand het oude zowel als het nieuwe Kramer omdat wij niet open staan voor de vierwielbesturing. Door de vierwielbesturing waar ze in de jaren '60 al mee begonnen zijn, kan de wiellader minder makkelijk omvallen dan een knikshovel.
wim-same
Ja klopt. Over kwaliteit valt niet te twisten, maar wat er niet op zat kon ook niet kapot. Een hef was nog een optie.
+2
warmerbros
@wim-same daarom onverslijtbaar en werking vind je op de laptop in een oude folder haha
+1
Kramer U800
@wim-same Hier ligt nog een watergekoelde Güldner motor in van 17 pk. De KB serie is watergekoelde met Güldner motor en de KL serie is luchtgekoeld met een Deutz motor. Hierdoor kon de klant kiezen uit een grote PK klasse met watergekoelde en luchtgekoelde motoren.
wim-same
@Kramer U800 Ja had toch ook KB met een MWM motor ?
Kramer U800
@wim-same Nee de KB serie was compleet met Güldner motoren uitgevoerd. Alles van de tractoren van Kramer weet ik ook niet, wel van de Straßenzugmaschines. @Rietman weet wel alles over de tractoren van Kramer.
wim-same
@Kramer U800 mijn oom heeft volgens mij een KB 18 gehad, met een MWM motor. Ik ben nog steeds op zoek of ik deze trekker terug kan vinden. Dan weet ik meer.
Kramer U800
@wim-same Dat moet dan haast wel een KB180 zijn geweest, KB18 heb ik zelf nog nooit eerder gezien. De KB180 heeft een Güldner motor.
wim-same
@Kramer U800 Nee, een Pionier
Kramer U800
@wim-same De Pionier heeft ook een luchtgekoelde Deutz. De Export 350 en 450 hebben een watergekoelde Standard motor.
wim-same
@Kramer U800 Ik had het al eens gevraagd aan Rietman. De Pionier KW 160 had een water gekoelde MWM motor De andere Pionier heeft een luchtgekoelde Deutz motor.
Kramer U800
@wim-same Aha kijk aan, duidelijk, wist ik ook niet. Kramer heeft een hoop gebouwd en een hoop geknoeid in het verleden hoor.
wim-same
@Kramer U800 Kramer was net als bijna alle Duitse merken, een confectie trekker. Veel onderdelen inkopen, en zelf een trekker samen stellen. Zo was er toch ook een type MAN die je doormidden kon halen en een Guldner voorkant of achterkant er aan kon zetten. Het enige wat niet op elkaar aansloot was de motorkap op het daschboard. Zo heeft er bij ons in de buurt één gereden.
Kramer U800
@wim-same Ja dat klopt inderdaad wat je zegt. En de Duitsers hebben heel lang zonder lopende band doorgebouwd en op wens, terwijl de Engelsen en de Amerikanen al een goedlopende productie hadden met 4 cilinder motoren enz.
+2
wim-same
@Kramer U800 Aan de andere kant konden Duitse fabrikanten zelf kiezen wat voor hun het beste onderdeel was. Veel andere merken konden dat niet, en hadden toch wel een problemen met sommige eigen onderdelen.
wim-same
@Kramer U800 Maar helaas is er maar één zelfstandig Duits trekker merk meer over. en dat is een merk wat vroeger alleen maar werktuigen bouwde.
Kramer U800
@wim-same Claas toch? Die hebben Bautz overgenomen weet ik.
wim-same
@Kramer U800 ja Claas. Bautz, maar natuurlijk ook Renault.
+1
Kramer U800
@wim-same Oja Renault ja. Dat vertelde mijn pa pas nog, niemand wou Renault hebben, toen kwam er Claas op te staan en zweerde iedereen erbij 🙈
+1
wim-same
@Kramer U800 en verder, Deutz is Italiaans SAME-Deutz fahr geworden, Lanz is Amerikaans John Deere geworden, Fendt is Amerikaans AGCO geworden, en verder zijn bijna alle Duitse merken verdwenen.
+1
Albert Peters
Wie was Kramer dealer in de bollenstreek?
+1
warmerbros
@Albert Peters geen idee deze staat bij Jan Smit in Noordwijkerhout te koop, hij heeft meer oldtimers te koop, beetje uit de hand gelopen hobby
+1
Albert Peters
@warmerbros toch wel 60 jaar oud denk ik
+2
warmerbros
@Albert Peters ja denk niet dat je nog een Tractor van vandaag de dag tegenkomt over 60 jaar, die electronica en al dat technisch vernuft heeft geen toekomst ben ik bang
wim-same
@warmerbros Daar ben ik ook bang voor. Aan de andere kant, Oude mechanische trekkers gingen weg voor export. Electronische trekkers kunnen ze niets mee in Afrika, dus blijven ze hier.
warmerbros
@wim-same bewaar je ook niks aan, geen hobby als er weer een sensor vervangen moet worden en ga zo maar door
+1
wim-same
@warmerbros Ik weet er alles van, binnen 10 jaar al. Weg met dat ding. Ik maak mijn laatste jaren hoop ik wel vol op een kraan, met zo min mogelijk elektronica, en voor de hobby heb ik oude mechanische trekkers. ha ha
+2
warmerbros
@wim-same wij begrijpen mekaar hahaha
+1
wim-same
@warmerbros En ik ben nog iets ouder, dus ook iets eerder klaar mat werken hoop ik. Maar ik moet wel zeggen, in mijn huidige kraan zit ook al wel wat elektronica, en dat werkt toch wel machtig fijn hoor. Maar in mijn laatste trekker, Drama.
+1
warmerbros
@wim-same ergste is als je op de laptop niks kan vinden en een storing telkens terug komt
+3
Kramer U800
Ziet er nog gaaf uit, alleen jammer van de kleur, als hier een Fendt stond zat iedereen allang te janken over de kleur.
+1
a3vandiejen
Vind het een mooie Kramer.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer KB17 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!